XLR kontra RCA utgangs spenning?

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Ser at de aller fleste komponenter XLR utgangs signal har dobbel styrke ut en RCA signalet fra samme produkt, eks 2V kontra 4V.

Lurer på hvorfor? (litt nyskjerrig ;)

Mvh Jostein
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Ser at de aller fleste komponenter XLR utgangs signal har dobbel styrke ut en RCA signalet fra samme produkt, eks 2V kontra 4V.

Lurer på hvorfor? (litt nyskjerrig ;)

Mvh Jostein
Det har bl.a. litt med standarder å gjøre,
std. utgangsspenning for forbruker-CD-spillere er omrking 2V (RCA). For å lage en XLR-utgnag så må RCA signalet finnes i invertert form (dvs med fasen for alle frekvenser dreid 180 grader, som er det samme som motsatt polaritet) differansen mellom 2V og -2V er 4V. Så om 4V er blitt std. (eller kanskje rettere sagt: ofte forekommende) for XLR ut fra forbruker-CD-spillere av gammel vane og latskap er ikke godt å vite, mulig de som kan noe om std. linjenivåer for studioutstyr kan utfylle litt.

mvh
KJ
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Det har bl.a. litt med standarder å gjøre,
std. utgangsspenning for forbruker-CD-spillere er omrking 2V (RCA). For å lage en XLR-utgnag så må RCA signalet finnes i invertert form (dvs med fasen for alle frekvenser dreid 180 grader, som er det samme som motsatt polaritet) differansen mellom 2V og -2V er 4V. Så om 4V er blitt std. (eller kanskje rettere sagt: ofte forekommende) for XLR ut fra forbruker-CD-spillere av gammel vane og latskap er ikke godt å vite, mulig de som kan noe om std. linjenivåer for studioutstyr kan utfylle litt.

mvh
KJ
Takk for svar.

Resonerer jeg riktig ved følgende?

Brukte tidligere en Linn Klimax med XLR (4V) til DP 5.52 og RCA (2V) til Linn Subbene. Både DP og Amatiene er lettdrevne og min erfaring var at subbene ikke ga tilstrekkelig bass selv ved fullt pådrag, dvs at lydnivået på hovedhøytalere og subbene ikke var optimalt.

Skiftet ut Klimaxen med dCS, den kjører identisk spenning ut på både XLR og RCA (2 eller 6V). Mener nå at jeg har et mye mere optimalt forhold mellom hoved høytalere og subb og ressonerer slik at det er fordi XLR og RCA har lik utgangs spenning.

Mvh Jostein som er åpen for ny lærdom :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Takk for svar.

Resonerer jeg riktig ved følgende?

Brukte tidligere en Linn Klimax med XLR (4V) til DP 5.52 og RCA (2V) til Linn Subbene. Både DP og Amatiene er lettdrevne og min erfaring var at subbene ikke ga tilstrekkelig bass selv ved fullt pådrag, dvs at lydnivået på hovedhøytalere og subbene ikke var optimalt.

Skiftet ut Klimaxen med dCS, den kjører identisk spenning ut på både XLR og RCA (2 eller 6V). Mener nå at jeg har et mye mere optimalt forhold mellom hoved høytalere og subb og ressonerer slik at det er fordi XLR og RCA har lik utgangs spenning.

Mvh Jostein som er åpen for ny lærdom  :)
Det høres absolutt tilforlatelig ut, litt avhengig av evt. instillinger av aktiv (?) sub ...

mvh
KJ
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Det høres absolutt tilforlatelig ut, litt avhengig av evt. instillinger av aktiv (?) sub ...

mvh
KJ
Det er aktive subber med analoge forsterkere (200w) som er bestykket med 2*12" i hver i et såkalt isobaric materiale. Går ned til 15hz til naboenes store fortvilelse ;D

Men som sagt så sleit jeg tidligere med samspill, DPen er vel i utgangspunktet tilpasset passiv drift og jeg sleit med matchingen før jeg kjøpte dCS.

Takk for info, er blitt litt klokere i dag :)

Mvh Jostein
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
...
Takk for info, er blitt litt klokere i dag  :)

Mvh Jostein
8) Alle bekker små ...

mvh
KJ
 
Topp Bunn