XLR - Phono? Hvor kan jeg få tak i et par?

C

Cyber

Gjest
Jeg har en pre med phono ut (rca) og en effektforsterker som tar XLR inn. Jeg har nå trålt 8 elektronikk og hifibutikker for å finne slike overganger, ingen hadde og bare en visste hva det overhodet var for noe.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
96
cybervision_ skrev:
Jeg har en pre med phono ut (rca) og en effektforsterker som tar XLR inn. Jeg har nå trålt 8 elektronikk og hifibutikker for å finne slike overganger, ingen hadde og bare en visste hva det overhodet var for noe.
Hadde du gått inn i første og beste musikkforretning, altså for instrumenter og musikkutstyr, hadde du nok funnet slike.
Dessuten er de mye billigere også. Bare tull å betale 200 kr stk for slike.

C

Cyber

Gjest
Har kontaktet musikkforretninger rundt her og de kunne ikke oppdrive og henviste meg til nærmeste hifi-sjappe, som heller ikke hadde.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.411
Torget vurderinger
0
Koster vel ikke mer enn 70-80 kr. på HiFiKlubben pr. stk. - der jeg kjøpte mine ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Har kontaktet musikkforretninger rundt her og de kunne ikke oppdrive og henviste meg til nærmeste hifi-sjappe, som heller ikke hadde.
Her er to kilder. :)
Mini Musikk
Ljudia

Du finner det selvsagt hos Siv. ing. Benum AS også..
Neutrik.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hvis man ikke er så nøye med lyden er det vel greit og gå for de billigste til 40-50 kroner. Men er man opptatt av god kontakt bør man f.eks. gå for Cardas . Cardas får man bla. hos partsconnexion til 75 USD paret.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
frans skrev:
Hvis man ikke er så nøye med lyden er det vel greit og gå for de billigste til 40-50 kroner. Men er man opptatt av god kontakt bør man f.eks. gå for Cardas . Cardas får man bla. hos partsconnexion til 75 USD paret.
Hei, dersom du har gjort direkte sammenligninger mellom billige og mer kostbare utgaver av slike adaptere, hadde det vært fint med en liten rapport. Jeg har selv bruk for et par sett med overganger.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Polkagris skrev:
Hadde du gått inn i første og beste musikkforretning, altså for instrumenter og musikkutstyr, hadde du nok funnet slike.
Dessuten er de mye billigere også. Bare tull å betale 200 kr stk for slike.
Aldeles uenig!
Har man et noenlunde bra anlegg er kvaliteten på termineringer, plugger, overganger etc veldig viktig. Om man ikke kjøper gode overganger anbefaler jeg heller å unngå de (f.eks ved å modde kablene).
Av overganger vet jeg om tre merker som er å anbefale:
- De gamle EC-overgangene som tydeligvis fremdeles selges hos Eltek (ble vist i tråden)
- BAT (dyrest og best!!)
- Cardas (fra f.ex www.patrconnexion.com)
Fryktelig dumt å skulle spare noen hundrelapper på dårlige overganger når anlegget sannsynligvis koster noen titusener eller enda mer.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.132
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Alle de overganger jeg har sett legger pinne-3 eller (i noen få tilfeller) pinne-2 til jord. Jeg har en D/A-konverter (Lavry DA10) som kun har XLR-utganger, og der produsenten fraråder en slik overgang til RCA. Isteden anbefales det å la den ubrukte pinnen forbli utilkoblet, hvilket skal belaste utgangen mindre og gi mindre forvrengning. Jeg vet ikke i hvor stor grad dette gjelder annet utstyr, men kanskje det kan være verdt å se nærmere på?

L

lark

Gjest
Litt misforståelse ute og går her tror jeg. Pinne 3 kobles ikke til jord i mottaker enden, men mottar jord fra RCA-utgangen i avsenderenden. Pinne 2 mottar signal.

Topp Bunn