Høyttalere XTZ 99.25 - Mangler den litt mellombass? Og er det forbedret på mk2?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Overskriften sier vel det meste.

Har denne høyttaleren nå, ellers en veldig god høyttaler til prisen men jeg mener bestemt at denne mangler noe i mellombassen sånn rundt 100-200hz.
Spiller nå på en Roksan Kandy K2 men har også prøvd andre forsterkere med samme resultat.

Det frister veldig og oppgradere de til mk2 om dette gir de litt mer punch over 100hz.

M

MusicBear

Gjest

Har denne høyttaleren nå, ellers en veldig god høyttaler til prisen men jeg mener bestemt at denne mangler noe i mellombassen sånn rundt 100-200hz.
Spiller nå på en Roksan Kandy K2 men har også prøvd andre forsterkere med samme resultat.

Det frister veldig og oppgradere de til mk2 om dette gir de litt mer punch over 100hz.

Ja! Den mangler nivå på mellombass. Og det gelder din høyttaler og svært mange andre, at de i et vanlig lytterom mangler det du etterlyser. Den mangler også bass under dette også, men her hjelper imidlertid rommet til. Egentlig mangler den et basselement til, hvor begge burde spilt mellombasse ned til bassen - kan være to gode aktive basshøyttalere som som samtidig filtrerer bort bassen fra hovedhøyttalerne er løsningen - hvor subbene blir mer som en del av et 3-veiss system enn kun sub.

Sånt sett er det idiotisk med to stativhøyttalere, da disse aldri klarer nok mellombass, løsningen heter gulvhøyttaler og tar ikke større plass men erstatter stativet.

Vær også klar over at denne høyttaleren krever sin forsterker - uten dette blir det også pinglete nedover.

Sjelden noen oppdager den mangel som du påpeker, fordi folk blir så vant til det de hører at de tror det skal være sånn. Med for lite nivå i bass og mellombass blir det svært pinglete, lett å høre, men mange forbigår altså der grunntonen i musikken ligger.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Da har jeg vertfall fått bekreftet mistanken min.
Jeg synes ikke 99.25 mangler dypbass, det er faktisk ganske bra volum under 100hz og ned til underkant av 40hz, men jeg savner litt over dette.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den har lite nivå mellom ca. 110-200 Hz. Har målt den. Vet ikke om det er forbedret i senere modell.

M

MarkusH

Gjest

Ja! Den mangler nivå på mellombass. Og det gelder din høyttaler og svært mange andre, at de i et vanlig lytterom mangler det du etterlyser. Den mangler også bass under dette også, men her hjelper imidlertid rommet til. Egentlig mangler den et basselement til, hvor begge burde spilt mellombasse ned til bassen - kan være to gode aktive basshøyttalere som som samtidig filtrerer bort bassen fra hovedhøyttalerne er løsningen - hvor subbene blir mer som en del av et 3-veiss system enn kun sub.

Sånt sett er det idiotisk med to stativhøyttalere, da disse aldri klarer nok mellombass, løsningen heter gulvhøyttaler og tar ikke større plass men erstatter stativet.

Vær også klar over at denne høyttaleren krever sin forsterker - uten dette blir det også pinglete nedover.

Sjelden noen oppdager den mangel som du påpeker, fordi folk blir så vant til det de hører at de tror det skal være sånn. Med for lite nivå i bass og mellombass blir det svært pinglete, lett å høre, men mange forbigår altså der grunntonen i musikken ligger.
Det er basically slik jeg bruker mine XTZ 99.26 mk1, sammen med et par Pioneer S-DJ08 i «sub-kanalen» på en receiver så spiller de bedre enn XTZ 99.36 (i alle fall på samme forsterker). Får masse mellombass og litt sub-bass faktisk, har litt nivå under 30 Hz med denne komboen også. Men hos meg gjør rommet mye av jobben.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Jeg skjønner ikke.. det skal alltid være noe!
Kjempebra høyttalere disse 99.25 på de fleste andre områder, men akkurat dette med mellombassen har de ikke helt fått til.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.107
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
De fleste høyttaler produsenter nedprioriterer mellombasskvaliteter.
Drøy påstand, ja. Men litt sant.

M

MarkusH

Gjest
Eneste høyttalerne jeg har hørt god mellombass av er JBL 4365, så det spørs litt hvor mye man må betale for å få akseptabel mellombass. Generelt er vel mellombass og sub-bass et problem på billigere høyttaler-modeller.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Slik går dagene, valgets kvaler

_20180330_151249.jpg

M

MusicBear

Gjest
Eneste høyttalerne jeg har hørt god mellombass av er JBL 4365, så det spørs litt hvor mye man må betale for å få akseptabel mellombass. Generelt er vel mellombass og sub-bass et problem på billigere høyttaler-modeller.

Har du rett i, noe som skyldes det store elementet bokstavelig talt er stort og spiller relativt høyt oppover, men til gjengeld så mangler den (på JBL vis) øvre mellomtone - dvs. den gjengir det på nettopp JBL vis for de som liker det...! Men grunntoneområdet og den tørrre uanstrengte bassen på JBL er råbra!

M

MusicBear

Gjest

Neida Bergfinn, og det vet du som mekker høyttalere selv, det er bare det at få tør lage høyttalere som godt nok ihensytar rommets forsterkning under mellomtone nivå. Men her må jo også folk klare tenke litt selv, da, man får ikke med seg åtte kofferter i en småbil. Ei heller smaker det med lutefisk i vaffelrøra...

Topp Bunn