Dolbytor
Hi-Fi freak
Jeg tok noen RF-7 II i innbytte på annet utstyr og testet dem noen få dager før de ble solgt igjen. De spilte knallbra etter mitt skjønn og hadde det ikke vært for fruen, så hadde de stått i stuen enda
Jeg regnet med at ettersom du kjøpte XTZ 99.36 (som jo de fleste kjøper nettopp fordi de er billig) var på jakt etter et billigoppsett, beklager.Jeg kjører 4 x 120w inn på de, ikke med receiver, men effekttrinn, så noe trykk skulle man forvente selv om det er langt ifra optimalt. Greit det er mer å hente, men de er mange mil unna hva jeg ser etter. Hvis jeg kjører de som large uten sub vrenger det seg LENGE før et ok lydnivå for meg. Derfor gidder jeg ikke bruke masse tid og penger på elektronikk til disse, det gjør jeg heller når jeg finner noen nye høyttalere som kan dekke mitt behov, som var det tråden egentlig handler om.Hvis du ikke har råd/tar deg råd til større effektforsterkere og en annen pre (ikke surround/receiver) så kan du like godt selge XTZ 99.36, da er det rett og slett bortkasta tid, de spiller dritdårlig på receivere fordi de krever MYE power. Det meste har blitt skrevet før, men jeg brukte altså en integrert forsterker som kosta 27k i 2006 på høyttalere som jeg også bare betalte 4500,- for, så da ser du tegninga over hva disse faktisk krever/fortjener. Receivere låter meget dårlig/trangt og en fryktelig dårlig bass, 120 watt i 8 ohm er alt for lite på XTZ 99.36, de burde ha minst det dobbelte. Jeg har prøvd mine på Burmester elektronikk til 150k og det låt bra, men da på en effektforsterker som hadde en ytelse på 2x 250 watt i 8 ohm. Du får ikke ut potensiale som ligger i XTZ 99.36 med oppsettet ditt, da må du ha ny pre og effekt, eventuelt kilder og akustikk-tiltak i tillegg.
XTZ er ett av få merker der prisen på høyttalerne ikke sier så mye om hvor dyr elektronikk man kan/burde bruke på det, hvis du vil ha et billig oppsett ville jeg sett meg om etter noe annet, high-end lyd får man ikke veldig billig.
Edit: Hvor skrev jeg at jeg ville ha et "billigoppsett"?
I beg to differ. Måling av høyttalerens anekoiske respons er mer eller mindre alt man trenger å se for å avgjøre høyttalerens tonalitet.Målinger er en ting, lyden du opplever når du hører noe helt annet. Har du hørt rp-280f noen gang?