Høyttalere XTZ 99.36 vs Dali Opticon 8 vs ??

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
29.814
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg tok noen RF-7 II i innbytte på annet utstyr og testet dem noen få dager før de ble solgt igjen. De spilte knallbra etter mitt skjønn og hadde det ikke vært for fruen, så hadde de stått i stuen enda :)

M

MarkusH

Gjest
Hvis du ikke har råd/tar deg råd til større effektforsterkere og en annen pre (ikke surround/receiver) så kan du like godt selge XTZ 99.36, da er det rett og slett bortkasta tid, de spiller dritdårlig på receivere fordi de krever MYE power. Det meste har blitt skrevet før, men jeg brukte altså en integrert forsterker som kosta 27k i 2006 på høyttalere som jeg også bare betalte 4500,- for, så da ser du tegninga over hva disse faktisk krever/fortjener. Receivere låter meget dårlig/trangt og en fryktelig dårlig bass, 120 watt i 8 ohm er alt for lite på XTZ 99.36, de burde ha minst det dobbelte. Jeg har prøvd mine på Burmester elektronikk til 150k og det låt bra, men da på en effektforsterker som hadde en ytelse på 2x 250 watt i 8 ohm. Du får ikke ut potensiale som ligger i XTZ 99.36 med oppsettet ditt, da må du ha ny pre og effekt, eventuelt kilder og akustikk-tiltak i tillegg. ;)

XTZ er ett av få merker der prisen på høyttalerne ikke sier så mye om hvor dyr elektronikk man kan/burde bruke på det, hvis du vil ha et billig oppsett ville jeg sett meg om etter noe annet, high-end lyd får man ikke veldig billig. ;)
Jeg kjører 4 x 120w inn på de, ikke med receiver, men effekttrinn, så noe trykk skulle man forvente selv om det er langt ifra optimalt. Greit det er mer å hente, men de er mange mil unna hva jeg ser etter. Hvis jeg kjører de som large uten sub vrenger det seg LENGE før et ok lydnivå for meg. Derfor gidder jeg ikke bruke masse tid og penger på elektronikk til disse, det gjør jeg heller når jeg finner noen nye høyttalere som kan dekke mitt behov, som var det tråden egentlig handler om.

Edit: Hvor skrev jeg at jeg ville ha et "billigoppsett"?
Jeg regnet med at ettersom du kjøpte XTZ 99.36 (som jo de fleste kjøper nettopp fordi de er billig) var på jakt etter et billigoppsett, beklager.

Når det er sagt, kjøp hva du vil. ;)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Målinger er en ting, lyden du opplever når du hører noe helt annet. Har du hørt rp-280f noen gang?
I beg to differ. Måling av høyttalerens anekoiske respons er mer eller mindre alt man trenger å se for å avgjøre høyttalerens tonalitet.
Hele RP-serien har samme horn/diskant og samme respons oppover, og RP160m som jeg hadde måtte tones betraktelig ned i diskanten før de ble levelig.

Ellers er jeg enig, RP-serien og de nyere fra Klipsch er langt bedre enn de gamle.

Mer om korrelasjon mellom målinger og lytteopplevelser;

https://speakerdata2034.blogspot.com/2019/02/spinorama-cea-2034-2015-ansi-data-format.html

https://www.sausalitoaudio.com/wp-content/uploads/2018/07/Interpreting-Spinorama-Charts.pdf

https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/understanding-loudspeaker-measurements

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
1.858
Torget vurderinger
29
Det har nok vært nevnt her og i andre tråder også...
"Problemet" med disse XTZ-modellene, er at de er alt for lavt priset i forhold til hvilken elektronikk de fortjener.
Mange har sett seks øyne på terniningen i div. tester,
og kombinerer de med en rimelig forsterker som gjerne også har fått terningkast 6 ( i sin prisklasse)
Alle høyttalere i denne sjangeren vil vel spille bedre med bedre/kraftigere forsterker.
Men min erfaring med 99.25 /26 / 36, er at det nesten ikke er grenser for hvor mye en kan hente ut av disse med større forsterker.
Det skal mye til før disse blir det svakeste leddet.
Og så må det nevnes at oppgradering til MKII-delefilter er verdt hver eneste krone.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
1.858
Torget vurderinger
29
Hva med er brukt par Dali Metor 8?
Tror kanskje de kan gi deg det du er ute etter.

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Antall liker
21
Etter å ha leste denne tråden legger jeg planer om Opticon død:
https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/88360-dali-opticon-8-deler-min-erfaring.html

Den får her masse kritikk for kvass topp med lite detaljer og "slapp bass". Høres absolutt ikke ut som noe jeg ønsker.
Var denne typen tilbakemelding jeg hadde håpet her, ikke en optimalisering av 99.36 tråd..

Har vurdert Dali Mentor 8 også, men etter alt jeg leste om Opticon nå er jeg redd de havner i samme gate(?)

Noen som har erfaring med Arendal Sound 1723 evt.? Ser den av enkelte får litt kritikk for at detaljene kommer dårlig frem, men usikker på om dette skyldes andre faktorer som rom eller elektronikk hos disse som har skrevet det.

Topp Bunn