xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Hei eranddf! Jeg kunne også tenkt meg å høre på Divine 100.49 så hvis det skulle passe en kveld er det bare å si ifra:)

    Mvh. Viggo
     

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Du må legge ut bilder så vi får se.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Da har jeg moddet mine Divine 100.49. Husker det har blitt nevnt tidligere og tenkte jeg nå skulle få laget litt filt til å dekke den svarte baffelen med rundt diskant og mellomtone. Kjøpte billig svart høyttalerfilt fra Biltema som jeg har klippet til og festet med en dobbelsidig tape som er lett å ta av. Syntes det ble seende svært bra ut, men har dessverre ikke bilde. Lyden følte jeg ble litt mer oppløst samtidig som at det ble litt mer dybde og bredde i holografien. Alt i alt en enkel, billig og bra mod. :)
    Hvorfor drive og modde på høyttalere som er perfekte fra før av ?
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg moddet mine Divine 100.49. Husker det har blitt nevnt tidligere og tenkte jeg nå skulle få laget litt filt til å dekke den svarte baffelen med rundt diskant og mellomtone. Kjøpte billig svart høyttalerfilt fra Biltema som jeg har klippet til og festet med en dobbelsidig tape som er lett å ta av. Syntes det ble seende svært bra ut, men har dessverre ikke bilde. Lyden følte jeg ble litt mer oppløst samtidig som at det ble litt mer dybde og bredde i holografien. Alt i alt en enkel, billig og bra mod. :)
    Hvorfor drive og modde på høyttalere som er perfekte fra før av ?
    Det er en kjennsgjerning at brede baffler kan forstyrre lydbildet, noe min lyttetest igår bekreftet. Blir noe noengang perfekt? ;)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Da har jeg moddet mine Divine 100.49. Husker det har blitt nevnt tidligere og tenkte jeg nå skulle få laget litt filt til å dekke den svarte baffelen med rundt diskant og mellomtone. Kjøpte billig svart høyttalerfilt fra Biltema som jeg har klippet til og festet med en dobbelsidig tape som er lett å ta av. Syntes det ble seende svært bra ut, men har dessverre ikke bilde. Lyden følte jeg ble litt mer oppløst samtidig som at det ble litt mer dybde og bredde i holografien. Alt i alt en enkel, billig og bra mod. :)
    Hvorfor drive og modde på høyttalere som er perfekte fra før av ?
    Det er en kjennsgjerning at brede baffler kan forstyrre lydbildet, noe min lyttetest igår bekreftet. Blir noe noengang perfekt? ;)
    Om det blir noen gang perfekt , er opp til hver bruker hva di vil oppnå med lyden sin.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    223
    Antall liker
    32
    Har også XTZ 99.38 mk2, syns de spiller som en drøm. De er glade i strøm, hadde en DP på 250 W en stund og makan til dypbass har jeg ikke hatt siden. Den var noget skarp i toppen på disse ht, det var aberet med den forsterkeren desverre... Litt mismatch der.
    Spiller nå med W4S sx 1000 blokker og det fungerer alldeles utmerket, ren og nydelig lyd.
    Har ikke helt fått sammenligna basspotensialet ift DP forsterkeren, pga en gedigen tøysofa som ble parkert i stua samtidig som blokkene kom i hus. Mistenker tøymastodonten for å stjele bass så det holder, så jeg forholdene er ikke helt like kan man si.

    Åkke som synes jeg disse ht er verdt hver eneste drakmer, de blir stående lenge hos meg.
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg moddet mine Divine 100.49. Husker det har blitt nevnt tidligere og tenkte jeg nå skulle få laget litt filt til å dekke den svarte baffelen med rundt diskant og mellomtone. Kjøpte billig svart høyttalerfilt fra Biltema som jeg har klippet til og festet med en dobbelsidig tape som er lett å ta av. Syntes det ble seende svært bra ut, men har dessverre ikke bilde. Lyden følte jeg ble litt mer oppløst samtidig som at det ble litt mer dybde og bredde i holografien. Alt i alt en enkel, billig og bra mod. :)
    Her er bilde. Kunne sikkert vært enda mer nøyaktig, men skitt au... :)
    Divine med filt (Small).jpg
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    656
    Antall liker
    569
    Er det noen plass og få lyttet til divine 100.49 i Oslo
    Skal ikke se bortifra at det kan la seg gjøre her. :) Når så du for deg?

    Hei.Må bare få takke for positiv holdning syntes det var veldig hyggelig av deg.Er på kurs i Oslo fram til fredag så eneste muliget er i morgen kveld så det blir vell knapt med tid.vet ikke en gang hvor du holder til.:)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Moddingen ser veldig bra ut,og man vet jo at filt rundt elementene er bare til det gode for lyden.
    Men hvordan får du hullene så runde og fine?
    Kan ikke være helt lett å få dette til å stemme med elementene....
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Moddingen ser veldig bra ut,og man vet jo at filt rundt elementene er bare til det gode for lyden.
    Men hvordan får du hullene så runde og fine?
    Kan ikke være helt lett å få dette til å stemme med elementene....
    Latterlig løsning men jeg løp huset rundt for å finne askjetter som var ganske lik størrelse som mellomtonen, rundt diskanten ble det et lite eggeglass. Har målt og herja for å få det til. Til slutt ente jeg med en mal utklippet i en avis som jeg så krittet av på filten og klippet den til slutt. Har kost med litt med musikk nå og det er utvilsomt forandring. Særlig Yello med albumet Touch blir helt sykt. :)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen plass og få lyttet til divine 100.49 i Oslo
    Skal ikke se bortifra at det kan la seg gjøre her. :) Når så du for deg?

    Hei.Må bare få takke for positiv holdning syntes det var veldig hyggelig av deg.Er på kurs i Oslo fram til fredag så eneste muliget er i morgen kveld så det blir vell knapt med tid.vet ikke en gang hvor du holder til.:)
    Holder til på Rykkinn ikke langt fra Sandvika. Er usikker på om det passer imorgen kveld. Hvilket tidspunkt hadde du evt sett for deg?
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    656
    Antall liker
    569
    Kan heller kontakte deg hvis jeg skal til Oslo i en senere anledning men takker alikevell:)
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Moddingen ser veldig bra ut,og man vet jo at filt rundt elementene er bare til det gode for lyden.
    Men hvordan får du hullene så runde og fine?
    Kan ikke være helt lett å få dette til å stemme med elementene....
    Latterlig løsning men jeg løp huset rundt for å finne askjetter som var ganske lik størrelse som mellomtonen, rundt diskanten ble det et lite eggeglass. Har målt og herja for å få det til. Til slutt ente jeg med en mal utklippet i en avis som jeg så krittet av på filten og klippet den til slutt. Har kost med litt med musikk nå og det er utvilsomt forandring. Særlig Yello med albumet Touch blir helt sykt. :)
    Det var da en ganske så genial måte å gjøre det på ;)

    Var nok litt putlearbeid dette ja.
    Dersom elementene ikke er loddet på plass,så kan du jo ta de ut og bruke hullene til elementene som mal.
    Kansje litt vanskeligere å få helt runde hull da?

    Var det dette du brukte,det Biltema kaller høytalerteppe?
    Høyttalerteppe - Biltema
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderte å skru ut elementene, men droppet det. Ja, det er den filten der. Tykk og fin.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.456
    Antall liker
    1.545
    Torget vurderinger
    29
    Har også XTZ 99.38 mk2, syns de spiller som en drøm. De er glade i strøm, hadde en DP på 250 W en stund og makan til dypbass har jeg ikke hatt siden. Den var noget skarp i toppen på disse ht, det var aberet med den forsterkeren desverre... Litt mismatch der.
    Spiller nå med W4S sx 1000 blokker og det fungerer alldeles utmerket, ren og nydelig lyd.
    Har ikke helt fått sammenligna basspotensialet ift DP forsterkeren, pga en gedigen tøysofa som ble parkert i stua samtidig som blokkene kom i hus. Mistenker tøymastodonten for å stjele bass så det holder, så jeg forholdene er ikke helt like kan man si.

    Åkke som synes jeg disse ht er verdt hver eneste drakmer, de blir stående lenge hos meg.
    Jeg har byttet ut veggtilveggteppet i kjellerstua med parkett. Håper det hjelper på bassen. Har en mistanke om at teppet har stjelt mye bass hos meg.
    Har noen Seas Crescendo diskanten som jeg har lyst til å prøve i XTZene. Vet andre har gjort det uten å endre delefilter, men har ikke hørt det selv.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.456
    Antall liker
    1.545
    Torget vurderinger
    29
    Rett ut av eskene låte 99.38 MKII kanonbra. Dette må bli bra.
    Imponerende bass.
    Endelig noe som fungerer i kjellerstua mi.
    Jeg er så imponert over hva en kan få for latterlige 12.000,-
    Finish er rett og slett imponerende.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Hei.

    Har nettopp bestilt 2 stk delefiltre fra surround.no da jeg tenkte å endelig oppgradere mine 99.26 mk1 til mk2. Noen som har gjort dette og kan forklare sånn "lett" hvordan man går frem ? Antar man skrur ut basselementet osv, men får man det lett ut ( lange nok ledninger ) slik at det er lett å komme til med loddebolt ?

    Ellers kostet jo dette 2000 kr, håper det er verdt oppgraderingen. Noen som har oppgradert og kan bekrefte om det var verdt det ?. Mk1 modellen er jeg meget fornøyd med, men det høres ut som det er en dip i øvre mellomtone kontra resten av frekvensen, noe som er veldig utypisk høytallere i denne prisklassen. Håper dette er forbedret med de nye delefiltrene.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    557
    Torget vurderinger
    9
    Enda en grunn til å like XTZ: fikk en ulyd i elementet til ene w10.17p. Ringte surround, forklarte problemet, fikk lov til å skru ut elementet hjemme her og dro opp til surround og fikk nytt. Er ikke alle som takler reklamasjoner like fint. Kudos til surround!
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Noen som har hatt ut ellement eller forsterker og titta inne i en W12.16 sub ?

    Lysa inn bassport med lommelykt, men så ikke noe som helst demping inne i suben :-/
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei XTZ venner, er det noen av dere som kjører XTZ forsterkere i ren klasse A?

    Jeg spør, da jeg lurer på om det spiller særlig bedre, og om de tåler den ekstra varmgangen under lang tids lytting.
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Det så unektelig tøft ut ihvertfall. :)
     

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    A.jpg
    D.jpg
    Hvert element skal drives av en Claridy classe D forsterker 500w/900w peak.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    557
    Torget vurderinger
    9
    De var dritpene. Elsker XTZ 10.17p'ene mine (med 99.26mkii på toppen, selvfølgelig :)) Men ser 10.17p er utgått/borte fra sidene til XTZ, samtidig som de har annonsert nye Master M2 høyttaleren.. Lurer/håper på at 10.17p er utgått til fordel for en sub i master serien som matcher M2 !!

    Hva i all verden er disse:

    nEO_IMG_2013-8-d4-017.jpg

    nEO_IMG_2013-8-d4-018.jpg

    nEO_IMG_2013-8-d4-019.jpg

    nEO_IMG_2013-8-d4-020.jpg
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    557
    Torget vurderinger
    9
    Duuuh.. Var bare å se videoen på xtz sin side... Høyttalerene jeg lurte på hva var er nye CINEMA serien til XTZ. Samme er subwooferene.
     

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at prisen blir ca.15000 SEK for 3x12.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    557
    Torget vurderinger
    9
    Var innom surround.no for å hente noen w10.16, og spurte samtidig litt om de nye greiene her - men de hadde ikke fått all verden med info selv enda.

    *edit* ..spurte om master serien også - om de skulle ha en subwoofer i kombinasjon med master m2, akkurat som 99.26 + 10.17p - men det var visst ingen planer om det :(
     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    XTZ Cinema Series - Compact hifi cinema experience. ;) Mmm, audiofil boner :D Meget spennende produkter



    Samtlige subber går like under 20hz (16-19hz) Portet.
    De kan også kjøres lukket. Da runder de av rundt 25hZ.
    Det står de kan nå opp til 120dB ( Up to 120dB from Subwoofer !! )



    2 stykk slike Sub3*12 tror jeg kan bli en påkjenning i en hjemmekino :D

    Oss Normen vil sikkert gå for en eller to stykk Sub2*12 :D



    Om disse enten sub1*12 eller sub2*12 er så gode som jeg håper kan det skje raskt skifte i rekkene her i huset :)
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.386
    Antall liker
    6.104
    Sted
    Holmestrand
    Hei XTZ venner, er det noen av dere som kjører XTZ forsterkere i ren klasse A?

    Jeg spør, da jeg lurer på om det spiller særlig bedre, og om de tåler den ekstra varmgangen under lang tids lytting.
    Min XTZ A100 (første versjon) har alltid vært kjørt i klasse A, siden det låter klart bedre.

    Hva bruk angår så spiller den Il Divo lavt når min besøkende mor står og stryker(hennes ide om hobby), i den andre enden så spilles både klassisk og progrock høyt og lenge når huset ellers er tomt, og den har vært hentet utpå kvelden fordi forsterkeren som skulle forlyste et lystig lag døde brått og uventet.
    Den spiller/står mye på, men har ikke hatt noen problemer på de årene jeg har hatt den. Tipper det dreier seg om ca 5 år, så ja, den tåler å bli brukt.
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Ligger et par XTZ Divine 100.49 på Finn nå. Er det noe her som skifter ut sine god-høyttalere? :)
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    De ligger på torget her også. Jeg hadde kjøpt de selv om det ikke var for at jeg synes de er overpriset...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Innrømmer jeg får mer og mer respekt for denne produsenten, også og ikke minst for hva de tar seg betalt for sakene.

    Forundres over at ikke flere har hørt - eller hatt interesse for - deres effektforsterker AP100. Med påfølgende snikk snakk her på forumet om den.
    Har lest det meste av tester av den, som alle er veldig bra - til prisen særdeles bra - som igjen betyr at jeg ikke forstår hvorfor ikke flere er nysgjerrig på den.
    Den er regelrett grisebillig, så billig at man kan erverve seg en forsterkere per høyttaler, fortsatt til småpenger mot 95 % av sine konkurrenter. Eller at den ikke er verdt mer enn sine penger...?

    Noen som har testet ut AP100 mot andre forsterkere, som evt. kan forklare hvorfor ikke "annen hver hi-fi interessert" kjøper disse?

    Har selv aldri hørt de på gode anlegg, mot andre forsterkere.

    Og takk for svar, xerxes.
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Innrømmer jeg får mer og mer respekt for denne produsenten, også og ikke minst for hva de tar seg betalt for sakene.

    Forundres over at ikke flere har hørt - eller hatt interesse for - deres effektforsterker AP100. Med påfølgende snikk snakk her på forumet om den.
    Har lest det meste av tester av den, som alle er veldig bra - til prisen særdeles bra - som igjen betyr at jeg ikke forstår hvorfor ikke flere er nysgjerrig på den.
    Den er regelrett grisebillig, så billig at man kan erverve seg en forsterkere per høyttaler, fortsatt til småpenger mot 95 % av sine konkurrenter. Eller at den ikke er verdt mer enn sine penger...?

    Noen som har testet ut AP100 mot andre forsterkere, som evt. kan forklare hvorfor ikke "annen hver hi-fi interessert" kjøper disse?

    Har selv aldri hørt de på gode anlegg, mot andre forsterkere.

    Og takk for svar, xerxes.
    Har en slik selv, selv om den er meget god til prisen faller den litt igjennom hos meg.
    Den virker litt "grovkornet" ifht Mcintosh MC402 og Sugden Masterclass som jeg også har. Men så er det en LITEN prisforskjell her også så det skulle bare mangle. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk for tilbakemelding J.Rasmussen, og ja med Sugden Masterclass har den litt å bryne seg på, da :)

    Denne grovkornheten, dersom du ikke hadde visst hvor bra Masterclass er og/eller ikke hatt den mulighet til å sammenlign som du kan, er den av så høy grad at en slik XTZ uansett ikke er til å leve med?

    På relativt liten belastning, og i kl. A modus, er den allikevel grovkornet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn