XXHighEnd Mediaplayer Windows - utrolig lydkvalitet!

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Fant faktisk ut at på mitt anlegg foretrekker jeg versjon J fremfor den siste K. Mye bedre bassgjengivelse, dybdetolkning og luft rundt instrumenter/musikere på J enn K her hos meg.

Man kopierer bare filene på en versjon inn på samme underkatalog (overskriver) og starter programmet på nytt for å teste versjoner mot hverandre.

Kjører XP og Engine #1.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Veggen skrev:
Har lastet ned og testet litt.
Synd den kun støtter wav format og 16bit/44kHz. Har en musikksamling bestående av flac filer i varierende bitdybde og samplefrekvens.
En highend avspiller som ikke støtter highend formater er litt merkelig.
Det er vel tidlig i utviklingen ennå, får håpe det kommer etterhvert.
IMHO: FLAC og andre "lossless" og komprimerte formater er ikke HighEnd. De er utviklet for å spare harddiskplass. Iom. de lave prisene på store harddisker idag er ikke det lengre et tema.

Har rippet alle mine plater i .wav. Brukte faktisk MP11 til dette da den tagger inne i .wav filene med artist-, plate- og sporinfo. Gulle godt.

Opplever også bedre lyd med .wav enn andre formater her hos meg.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Javel, vi befinner oss visst på to forskjellige planeter.

En flac fil pakkes opp til wav format ved avspilling. Dvs, signalet som DAC'en mottar er helt identisk fra en flac fil som en wav fil. Om det er forskjeller på dette er det noe feil et sted i avspillingskjeden.

Og ja, jeg har prøvd begge deler.

Når det gjelder ripping skal Exact Audio Copy ha en bedre feilkorrigering enn windows media player.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Den har det men klarer ikke å tagge .wav filer. Prøvde en god del med ripping fra flere album i EAC og sammenlignet med SQ fra filer rippet i MP11 - ingen sporbar forskjell. Alt i .wav.

Phasure snakker faktisk om en mulig fremtidig versjon med FLAC støtte iom. at mange har etterspurt dette. Peter har skrevet noe om dette på forumet til XXHighEnd.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Fint at flac støtte er på vei. Håper han legger inn støtte for 24 bit og 48/96kHz sampling også da.
Da begynner vi å snakke ekte highend.
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Veggen skrev:
Fint at flac støtte er på vei. Håper han legger inn støtte for 24 bit og 48/96kHz sampling også da.
Hvorfor vil du ikke heller at dette gjøres av en dedikert boks (DAC) istedenfor i en PC som har mer enn nok annet tull den skal gjøre ?

LydMekk skrev:
ripping fra flere album i EAC og sammenlignet med SQ fra filer rippet i MP11
Forskjellene kommer først til syne når leseren eller CD'en har feil. EAC klarte å lese en CD som var ødelagt av en bikkjevalp hos meg. EAC brukte 40 timer på å rippe CD'en, en CD som ikke ble vedkjent som gangbart matriale av noen spiller. Ergo, for "sikker" ripping bruk EAC. PC'er er ofte utstyrt med dårlige CD lesere som gir fare for feil avlesing.

LydMekk skrev:
IMHO: FLAC og andre "lossless" og komprimerte formater er ikke HighEnd
Som "Veggen" sier; dette er så feil som det kan bli. Et slikt utsagn får meg til å betvile annet du påstår også...
 
M

marsboer

Gjest
Hvis man hører feil på lossless og WAV så er det noe alvorlig feil en plass. Ikke med hørselen, men med softwaren. Etter at flac er pakket ut igjen sitter man igjen med eksakt samme bit-strøm som sendes inn i DAC'en.

Jeg har selvfølgelig testet dette på transporteren. Det neste blir vel at det påstås at Transporteren låter best kablet, og ikke trådløst. Noe som er morsomt siden det buffres omlag 30 sekunder data
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Tiltman skrev:
Veggen skrev:
Fint at flac støtte er på vei. Håper han legger inn støtte for 24 bit og 48/96kHz sampling også da.
Hvorfor vil du ikke heller at dette gjøres av en dedikert boks (DAC) istedenfor i en PC som har mer enn nok annet tull den skal gjøre ?
Mulig du misforstå meg litt. Det jeg ønsker er støtte for filer som er innspilt i 24 bit 48 eller 96 kHz. Jeg har nemlig endel slike filer som jeg synes låter veldig bra.
Det er altså ikke oppsampling av 16/44 jeg snakker om.
 
T

theStig

Gjest
Jeg gir opp XXHighEnd for nå.

Engine 2 funker ikke i det hele tatt mot min Fireface i oppsettet mitt. Den spiller tilsynelatende, men det kommer ikke lyd noe sted når jeg spiller mot en device (ADAT 1+2) som er softwaremessig rutet inn i delefilteret mitt. Dessuten er det ekstremt upraktisk at Engine 2 kun kan spille mot default audio device i Windows.

I alle fall låter Foobar med upsampling til 96 kHz bedre enn XXHighEnd Engine 1 i 44.1 kHz.
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Veggen skrev:
Det jeg ønsker er støtte for filer som er innspilt i 24 bit 48 eller 96 kHz. Jeg har nemlig endel slike filer som jeg synes låter veldig bra.
Det er altså ikke oppsampling av 16/44 jeg snakker om.
Aha... da så.
 
K

knutinh

Gjest
LydMekk skrev:
IMHO: FLAC og andre "lossless" og komprimerte formater er ikke HighEnd. De er utviklet for å spare harddiskplass. Iom. de lave prisene på store harddisker idag er ikke det lengre et tema.
http://www.linnrecords.com/linn-download-quality-and-file-type.aspx

Studio Master FLAC

If absolute sound quality is what you want then this file is best for you.

FLAC files are lossless at various high bit rates, for example, 48KHz, 88.2KHz and 96KHz (check each title for actual details). The quality is identical to that of an SACD (Stereo only).
...
These files offer true "studio quality" and are what was used by Linn to produce the production version of our CD releases
-k
 
Topp Bunn