Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Jeg er veldig enig😊
    Den spiller ganske vakkert også.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Hvordan spiller CD-S3000 i forhold til CD-S2100? Kanskje man ikke vil vite det egentlig...
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Sitter og spiller julemusikk på anlegget for siste gang før jul.
    Nå er det 2 uker på jobb.
    Spiller på et par Dali 104 som jeg slepte hjem fra Gjenbruksstasjonen i går.
    Dette er nok verdens beste høyttalere i bruktprisprisklassen 199,-😂
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Hvordan spiller CD-S3000 i forhold til CD-S2100? Kanskje man ikke vil vite det egentlig...
    Ikke veldig forskjellig, men den er veldig god å stryke på❤.
    Kanskje en anelse mykere i toppen.
    Og responderer litt raskere når en trykker på knappene, skifter kilde etc.
    Nå har jeg hatt en del av disse produktene, og står nok for det jeg har sagt før. 2100 er de modellene der en får mest for pengene.

    Må skyte inn at jeg IKKE bruker ekstern dac på disse spillerne.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Annonsering skal foregå på Torget.

    Bjørn.H, moderator
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Måtte teste sønnen dine JBL SVA1800 på Yamahaen.
    Det må jeg si. Har til gode å høre høyttalere som ikke fungerer på A-S3000

    Vis vedlegget 984626
    Magnepan, Apogee Duetta etc, høyttalere som dipper ned i 2ohm er ikke bra match, men det gjelder mange forsterkere, ikke minst en 300B singel ended rørforsterker😅
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Den type høyttalere har jeg ikke testet😊
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Hei noen som vet noe om verdivurdering på et sett Yamaha NS-2000. Skal i følge eier bære hele og pene Vis vedlegget 976075
    Jeg spurte en av nestorene på HiFi her i norge hva egentlig har skjedd på høyttalerutvikling de siste 20-30 år. Egentlig ingenting, sa han.

    Da kan en godt ha Ns-1000 og Ns -2000 i bakhodet når det blir sagt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Ser veldig frem til å lese testene av denne stativhøyttaleren til Yamaha, kommer på markedet i februar. Tror den blir en «killer» i markedet for stativhøyttalere til rundt 50k for paret.

    Høyttaleren har «det gyldne snitt» i fysiske mål. De nye driverne som er lagd av en blanding av gran og high-tech kunstmateriale er særs spennende. Diskanten går laaangt opp i frekvensområdet!!

    Ett av målene med høyttaleren er at den skal spille særs homogent, med én tone, som en ett-element høyttaler.
    Derfor tipper jeg bånddiskant er uaktuelt. Jeg har pr dags dato ikke hørt en eneste høyttaler med dynamiske elementer i kombinasjon med bånddiskant som spiller tilstrekkelig homogent.

     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Har blitt veldig begeistret for Yamaha, så når sjansen bydde seg, så måtte jeg slå til.
    A-S3200 har tatt over for A-S3000.
    Og CD-S1000 har også fått plass i racket.
    IMG20240124151006.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Har blitt veldig begeistret for Yamaha, så når sjansen bydde seg, så måtte jeg slå til.
    A-S3200 har tatt over for A-S3000.
    Og CD-S1000 har også fått plass i racket. Vis vedlegget 988867
    Grattis! Har selv en 3200. Du får etterhvert gi tilbakemelding på de forskjeller du hører fra A-S3000. Sistnevnte er en knallbra forsterker, så det vil neppe være noen dag/natt i forskjell.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha er bare så vakkert. Var på nippet for mange år siden å kjøpe helt sett, kona til han som er (eller var) sjef for Yamaha-piano i Norge er (eller var) sjef for Yamaha-hifi.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.588
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kunne godt tenke meg et komplett oppsett fra Yamaha :) Ikke mye som slår det designet i dag synes jeg og lyder bra gjør det også

    mvh
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Meget flott oppsett hos rorres. Kjøres Concepten rett i A-S3200 tru?
    Har selv 2 anlegg med Yamaha. Men da de litt eldre og mindre A-S2100 og A-S1000. Virkelig kvalitets forsterkere de og.


    IMG_0973.jpeg
    .

    IMG_1141.jpeg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Meget flott oppsett hos rorres. Kjøres Concepten rett i A-S3200 tru?
    Har selv 2 anlegg med Yamaha. Men da de litt eldre og mindre A-S2100 og A-S1000. Virkelig kvalitets forsterkere de og.
    Concept en kjøres rett inn uten ekstern Riaa.
    Jeg hadde en Jasmin Riaa til ca 10.000,- med ekstern strømforsyning. ( Husker ikke modell i farten). Men det så jeg absolutt ikke behov for.
    Riaaen i disse forsterkerne er mer enn god nok for folk flest.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Fint om du deler din vurdering på A-S3200 vs A-S3000!
    MVH Sven O
    Høyttalerne jeg spiller på nå er langt fra avslørende nok til at jeg klarer å finne noe svakhet som skiller disse.
    Ht er lettdrevne, så begge har rikelig med krefter.
    Må i så fall være at lydsignaturen i 3200 er noe varmere.
    Kanskje mer lik 2100 i lyden enn det 3000 er.
    Begge forsterkerne er fantastiske i mine ører
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt klaging også.



    Yamaha Vinyl 500. Vakker er den.

    Jeg sendte inn klage til Yamaha support for et par år siden at spilleren har et alt for høyt signal inn til adc - slik at signalet klipper på de fleste plater. Dette gjør at selve poenget med spilleren - MusicCast - blir bortkastet. Man er avhengig av ekstern RIAA for at den skal prestere.

    Den har heller ikke filtrering av lave frekvenser.

    Har sjekket hver firmware update siden klagen - men ingen løsning foreløpig. Sendte ny purring i dag - litt mer krass.


    Noe annet som irriterer meg - er alle testene fra Hifi-pressen om spilleren. Ikke noen (jeg har lest) har nevnt massiv klipping/kompresjon - eller rumble/arm-resonans???

    I stedet kan jeg lese om - veldig god lyd, lite avvik i snurrehastighet, den "analoge" lyden overlever å bli sendt via MusicCast osv.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Litt klaging også.



    Yamaha Vinyl 500. Vakker er den.

    Jeg sendte inn klage til Yamaha support for et par år siden at spilleren har et alt for høyt signal inn til adc - slik at signalet klipper på de fleste plater. Dette gjør at selve poenget med spilleren - MusicCast - blir bortkastet. Man er avhengig av ekstern RIAA for at den skal prestere.

    Den har heller ikke filtrering av lave frekvenser.

    Har sjekket hver firmware update siden klagen - men ingen løsning foreløpig. Sendte ny purring i dag - litt mer krass.


    Noe annet som irriterer meg - er alle testene fra Hifi-pressen om spilleren. Ikke noen (jeg har lest) har nevnt massiv klipping/kompresjon - eller rumble/arm-resonans???

    I stedet kan jeg lese om - veldig god lyd, lite avvik i snurrehastighet, den "analoge" lyden overlever å bli sendt via MusicCast osv.
    Hvilken ADC bruker du?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvilken ADC bruker du?
    Den er innebygget i spilleren.

    Adcen lager et digitalt signal som føres inn i MusicCast systemet som gjør at du kan plassere spilleren akkurat der du vil - og kan overføre lyden til andre MusicCast dingser du har - i stua, kjøkkenet eller på badet osv.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    aha, ja det høres jo merkelig ut at det skal klippe på den interne ADCen.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Yamaha bruker jo å lage gode produkter. Merkelig problem at den klipper på intern ADC.
    Skudd i blindet: Kan det være trøbbel med pickup'en eller uorginal som sitter der og ikke er 100% lik den originale? :unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    aha, ja det høres jo merkelig ut at det skal klippe på den interne ADCen.
    Ja, det er merkelig. Man skulle tro at de som designer slikt - har litt peiling.

    Dette er rett og slett bad engineering/design. Noe jeg ikke hadde regnet med fra en leverandør som Yamaha.

    Jeg var litt krass i siste melding til de - får se om det får de til å våkne og løse problemet.

    Jeg er litt engstelig for at manglende respons og manglende løsning via firmware - er pga at det ikke finnes noen mulighet til å endre. At opplegget er låst.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Yamaha bruker jo å lage gode produkter. Merkelig problem at den klipper på intern ADC.
    Skudd i blindet: Kan det være trøbbel med pickup'en eller uorginal som sitter der og ikke er 100% lik den originale? :unsure:
    Nei - har testet diverse PU i tillegg til den originale - ikke noe løsning.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk svar fra Stefan i dag - en support-representant som sitter i Tyskland. Han kunne ikke tilby noen løsning - han hadde videresendt "klagen" til Japan, men ikke hørt noe.

    Jeg fikk høre at ingen andre ikke hadde klaget... så da så... Og med mine krav burde jeg heller bruke ekstern RIAA på platespilleren.



    Legger ved et par eks på hva platespilleren leverer - en helt vanlig vinylside:

    1. Signalet går her gjennom den innebyggede adc i platespilleren - gjennom ethernet til en annen Yamaha dings og optisk ut til pc - dette er altså hva en dac i sluttenden får servert:



    Ser ut som en gjennomsnittlig Brickwalled cd - med ræva lyd. Det røde er digital klipping.





    2. Samme vinylside via phono ut til en Yamaha surroundprossessor som har innebygget RIAA (låter faktisk uforskammet bra, hvem hadde trodd det) - ethernet fra prossessoren til samme Yamaha dings som over og optisk ut til pc:



    Perfekt, all dynamikk intakt og plenty med headroom for vinyler med variabelt nivå.



    Jeg sendte et svar til Stefan i dag hvor jeg klaget litt, men regner ikke med høre noe mer. Er noe skuffet over Yamaha. Og hifi testere som åpenbart hører forskjell på en audiofil nettverksswitch - men ikke dette.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Du har problemer når du streamer platespilleren via Musiccast? Har du sjekket lyd instillingene i Musicast appen?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du har problemer når du streamer platespilleren via Musiccast? Har du sjekket lyd instillingene i Musicast appen?
    Problemet er - det analoge signalet fra PU kommer for sterkt inn i adc (innebygget i platespiller) - det finnes ikke noen mulighet til å justere dette.

    Når jeg skriver via ethernet til en annen Yamaha dings, i innlegget over - så er dette via MusicCast.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn