Du har en relativt smal baffel i OB sammenheng.
Her delte Nelson lavpass 60Hz og høypass 120 Hz 12 dB på begge. What a Watt! | Stereophile.com
Fordelen er at man får masse dypbass, ulempen er at man pusher Xmax og får et lite søkk i 350-150 Hz området.
Uansett bør du prøve flere kombinasjoner.
Husk at fasen dreier når du kjører assymetriske flanker 12 og 6 dB, da må du som regel snu pluss og minus på fulltonen.
Jeg anbefaler 12/12 som et utgangspunkt.
Den generelle regelen som Nelson hele tiden følger med dobling av delefrekvens (en oktav) fra lav til høypass stemmer alltid. Han har puslet med OB siden tidlig 70 tall og vet hva han snakker om.
Husk også at måling er veldig vanskelig under Schrøder frekvensen (kanskje 200 Hz hos deg) og at du like mye må stole på ørene. Spesifikke EQ korrigeringer fra lytteposisjon låter ofte sjøsykt. Brede korrigeringer som en loudnesskurve fungerer. Spesifikk korrigering i nærfelt, som f eks sugefilteret du tester nå fungerer fordi det da er en korrigering av selve drivern og ikke reflektert lyd i rommet.
Det er en del kloke ord fra Sluket i denne tråden http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/21868-lowthers-venner-7.html blant annet at en såkalt lettdreven fulltone som f eks FE203 blomstrer med en kraftig forsterker. Det er helt sant, til og med når du deler den ved 2-300 Hz
Brukte også noe av samme strategi. Koble fra toppen og justerte bunnen slik at den ble sånn ca. uten å bli for boomy.Jeg deler 150/300 på mine fjøler, men det er med Alpha 15" og Fostex 4".
Lavere deling så mistet jeg midbass.
Høyere deling gir litt mindre dypbass pga stigende respons fra Alpha.
Brukte Eagles-Hotel California når jeg justerte og lyttet til basstonene der
Basic er helt grei: https://www.parallels.com/eu/products/desktop/#c50587Hei Morten
har selv en mac og kunne tenke meg å kjøre hornresp på den; vet du hvilken Parallells versjon jeg bør sikte meg inn på (dvs nok med consumerversjon?)
mvh Gisle
Ellers kan jeg si at jeg også prøvde plastsveisen fra Biltema med samme erfaring som Haavard: Ubrukelig.
Rats Nest 215OB skal de hete!Ser jeg har gått på en liten blemme med den fysiske plasseringen av den lille spolen. Den burde vært vridd 90 grader slik den står nå.
Placement of coils in crossover networks
Nå er det 15cm center/center mellom spolene, så det er vel neppe så veldig galt.
Må også få ryddet litt i dette kaoset en dag
Ny revisjon av B5, denne gang fra PAP
PAP-C1, Custom Active Analog Crossover for Open Baffle – PureAudioProject
Du får jo masse høyttalere til under $100 også, så da er det vel tull å kjøpe noen til $1300++ også da? Eller?verden går videre, men ikke hos nelson. like sært som høyttalerene han slenger på en plate de der har eksistert i mange tiår. $1300, og Laangt mindre brukelig enn en minidsp til $100.