Yello

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Vil det si at de remasterede låter bedre? I så fall hvordan skiller jeg disse fra fra de opprinnelige når jeg skal handle? Det ligger en del Yello til 79,- på CDON.no.

Har nå fått de seks første i remastra utgave av Yello og må si har jeg skiftet anlegg og lagt i mange tusen kr. til eller har man begynt å forstå hvordan god lyd skal takles på CD , dette er virkelig bra og prisen pr. stk. er 108.- nkr. inkl. frakt .
De andre CD,ene gikk der de hører hjemme , rett i søppla .
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.616
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
........Etter min mening så er det mye mer fart å trøkk i Pocket Universe! Hør på introen og skru opp på the big bang, så skal jeg love deg at hele huset rister!  ;D
Det er fordi systemet ditt ikke spiller dypt nok, samtidig som du antageligvis har en "boost" i rommet mellom 45Hz og 55Hz, som gjør at Pocket Universe blir litt voldsom.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hei nr9 , de CD,ene der til 79.- er ikke remastra utgaver , de er de samme som platecompaniet har kjøpt i uendlige mange opplag med en mø.. lyd de luxe .
De skal være fra Nov. 2005 alt annet er gml. innspillinger :p .
Du kan klikke deg inn på www.amazon.co.uk og se der , ikke sikkert alle har fått el. vil ha de inn ;D .
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan gi mine 2 cent's om bass

Jeg mener ett godt bassystem skal gå lineært ned til i alle fall 20 Hz. Kurven skal være flat til musikk, men til film bør ha en boost fra 16 til 25 Hz på 2-4 dB. Det er rett og slett bare fordi det gir litt følelse fysisk som igjen gir det visuelle inntrykket mer følelse av nærvær. Men det er jo smak og behag, med det er verdt å prøve det, selv om det kanskje ikke er politisk korrekt....?

Hei!
Først må jeg få lov til å gi deg "skryt" av (så langt) det fineste lytterommet jeg har sett (på siden her, mitt anlegg).
Dersom det i tillegg (til å være fint) også er forsegjort lydmessig (tenker på solide vegger o.l.) så er du virkelig heldig.
Jeg har sjøl sitteplaser i samme møbelserie som deg, dog uten treverk men kun stoff (microfiber) fordelt på to ensetere og en toseter.

Til det du nevner, så snakkes det vel om musikk akkurat i denne tråden (Yello), i den sammenheng kan jeg nevne at min sub (Rel5) har to tilkobblingsmuligheter (samtidig) en (som jeg bruker) direkte fra effektforsterker ht.utgang og en fra eventuelt subutgang i forbindelse med surround (som jeg ikke bruker)
Det jeg ville frem til er at Rel med sin fjernstyring av suben kan justere opp og ned noe de kaller slam (da for film ).

Hva med en beskrivelse/bildeserie av ditt lytterom, det tror jeg kunne være interssant for mange her.
Vil bare nevne at jeg muligens ikke har sett alle anleggsbildene, bare så ingen eventuelt skulle bli fornærmet ::)

Mvh.KW
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Tusen takk for det. Hyggelig med slike tilbakemeldinger. Hvis det er av interesse, så kunne jeg lagt ut en dedikert og komplett byggetråd her inne også, men det meste kan leses i denne linken:
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/akto

Hele byggeprosessen kan følges på denne linken:
http://avforum.no/forum/showthread.php?t=11961

Det er mye svada der inne, og tråden er lang, men det skulle være mulig å finne essensen i dette.
Hei!
;D ;D ;D ;D
Takker for linkene hvor det var helt enormt med skryt, noe som er helt fortjent.
Det er bare lekkert.Stilmessig og fargemessig.

En ting som jeg lurer på er ved musikkavspilling.
Hvor står cdene og cdspilleren? I "bakrommet"?
Kan du gå fra "hovedrommet" og rett inn i bakrommet? Dør eller?
Eller kanskje du bruker PC/Lossless/lydkort/dac som beskrevet her
i andre tråder?

Mvh.KW
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg hadde utstyret stående på bakrommet, som jeg har tilgang til via en dør ute i gangen. Men for enkelhets skyld nå under "oppstarten" så er receiveren og CD-spilleren flyttet til stativet under senterhøyttaleren.

Men planen er å ha alt i "maskinrommet", med en 7" LCD skjerm montert under senteren. Alle signalene går gjennom lerretet, som egentlig er en projeksjonsplate av spesiallaget acryl. Det heter Stewart AeroPlex, og er 100% perfekt (unnskyld hvis det oppfattes som skryt) med tanke på bildekvalitet. Signalene går via et lite speil i bakrommet, og eneste det krever er at man sikter sånn cirka i midten av lerretet.

Spiller kun musikk fra CD-spilleren, eller det er egentlig en DVD-spiller. Bruker ikke DVDspilleren som DVDspiller, kun til musikk. Det er en fantastisk lydkvalitet i akkurat denne modellen, Yamaha S2300. Den veier 9 kg, og har bra bildekvalitet, men jeg bruker en HTPC som DVDavspiller. Har testet Yamahaen opp mot en Meridian G07, og Meridianen hadde ikke samme kvalitet som Yamahaen. 4 stykker har bemerket det samme :)

Takk for godord!
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Hei nr9 , de CD,ene der til 79.- er ikke remastra utgaver , de er de samme som platecompaniet har kjøpt i uendlige mange opplag med en mø.. lyd de luxe .
De skal være fra Nov. 2005 alt annet er gml. innspillinger  :p .
...
De som ligger på CDON med dato 2005-10-31 er de nye remastrede utgavene. Ligger så pent foran anlegget nå :).

Mvh
Bjørn André
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Tror du det gjelder for alle? Hvem har du kjøpt der nå?
De som ligger på CDON med dato 2005-10-31 er de nye remastrede utgavene. Ligger så pent foran anlegget nå :).

Mvh
Bjørn André
 

ToreA

Medlem
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Alta
Er det noen av de andre (eldre) Yello-platene som kan brukes til å teste hvor dyp bass man får på anlegget sitt?

Jeg har en plate med The Chemical Brothers som heter 'Surrender'. En av låtene der, 'Under the influence', har en bassgang som får det til å høres ut som om et fly passerer rett over stuetaket! :eek:
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Du kan høre på The Flag og melodien The Race , ganske kult når racebilen feier forbi i 350 km.t.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.056
Antall liker
6.353
"Bassdroppene" i starten av spor 5, er bare rå!!  8)

Noen som har sjekket hvor langt ned de går?
(her kreves det ht/sub som går laaaangt ned...)
Hørte på denne i går. Det kilte i ryggraden. Men om høyttalerne mine dekker hele frekvensområdet for disse droppene aner jeg jo ikke. Det er vanskelig å vite om det er noe der man ikke hører. Jeg tror de går til 27 Hz elns.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hørte på denne i går. Det kilte i ryggraden. Men om høyttalerne mine dekker hele frekvensområdet for disse droppene aner jeg jo ikke. Det er vanskelig å vite om det er noe der man ikke hører. Jeg tror de går til 27 Hz elns.
Jeg er rimelig sikker på at du hører dem (som du sier) med ditt utstyr.
Spørsmålet om hvordan og med hvilket volum de skal høres (ut) har jeg prøvd å få noen synspunkter på høyere opp i denne tråden.
Dersom mann hører på denne cden med skikkelig sub, som er "justert" for å gi "slam" til filmbruk vil jeg nok tro at det høres anderledes ut, men er det "riktig"?
Jeg har sub og "overdrev" volumet noe og det hørtes ikke helt bra ut i mine ører.
Antagelig heller ikke riktig, muligens p.g.a. resonannser, ikke vet jeg helt sikkert.
Det er ikke helt lett å diskutere med skrevne ord hvordan slike lavfrekvente lyder skal og bør lyde.
Jeg hører de på mitt anlegg med avslått sub, men antagelig også det ikke helt slik det skal være (avrulling kan vel være forskjellig fra ht. til ht) og mine ruller vel av ved litt over 30 på papiret og muligens enda tidligere i mitt rom.
Mvh.KW
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.056
Antall liker
6.353
Nå har jeg sjekket spesifikasjonene. Avantiene går til 28 Hz. Så det er et lite frekvensområde i dypet som ørene kanskje kan oppfatte som de ikke leverer. Bekymrer det meg? Nei. Det som er viktig for meg er at det jeg hører høres bra ut, og i så måte ble jeg veldig beroliget av disse bassdroppene, fordi de hørtes fantastisk ut. Volumet høres jevnt ut fra de starter til de slutter. Ingenting ristet, glass ble ikke knust, bilder falt ikke ned, men som sagt det kilte nedover ryggraden. Volumet på dem er ikke spesiet høyt. Kanskje marginalt lavere enn de andre lydene som omgir dem. Men med så lite forvregning som oppsettene våre har er det jo bare å vri opp volumet, uten at det gjør vondt.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
De gamle yello skivene låter også knall på vinyl. Får nesten mere trøkk fra de en fra cd utgavene på rigget mitt. Har ikke hørt remastra cd utgavene da :) Må testes!!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nå har jeg sjekket spesifikasjonene. Avantiene går til 28 Hz. Så det er et lite frekvensområde i dypet som ørene kanskje kan oppfatte som de ikke leverer. Bekymrer det meg? Nei. Det som er viktig for meg er at det jeg hører høres bra ut, og i så måte ble jeg veldig beroliget av disse bassdroppene, fordi de hørtes fantastisk ut. Volumet høres jevnt ut fra de starter til de slutter. Ingenting ristet, glass ble ikke knust, bilder falt ikke ned, men som sagt det kilte nedover ryggraden. Volumet på dem er ikke spesiet høyt. Kanskje marginalt lavere enn de andre lydene som omgir dem. Men med så lite forvregning som oppsettene våre har er det jo bare å vri opp volumet, uten at det gjør vondt.
Hei!
Da kan det høres ut som du oppfatter volumet på disse "bassdroppene" som jeg gjør hos meg og også hjemme hos Eivind (her på nettet).
Uten min sub tilkoblet vil jeg nok tro at det er bedre hos deg ;)
Mvh.KW
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Enig i at spor 5 på The yeye er helt rå.
Jeg har store høyttalere (15 tommer bass) men det er stor forskjell med og uten sub allikevel.
Problemet hos meg er at gulvet "gir etter" ved voldsomme lydtrykk.
 
Topp Bunn