Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Y1 og Y2 så og si ferdig, mangler bare en Reset manager som jeg bestilte feil.
    Fikk også logo til slewmonsteret idag. :)
    DSC_0750.jpg
    DSC_0749.jpg
    DSC_0748.jpg
    DSC_0747.jpg
    DSC_0746.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.195
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Går unna her :) Har maks 30min daglig til gode å leke meg med diy i kjelleren jeg...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jeg er litt bortskjemt med offshorejobb og ei tålmodig kone, så jeg får en del tid til Diy. :)
    Og så sitter jeg for det meste i stua å lodder, så det blir litt selskap i meg.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Da var jeg igang med attenuatoren.
    Denne skal lages så enkelt som mulig slik at kone og barn tør å bruke den. Den kommer kun til å ha en inngang, trigger til effektforsterker og grense for max volum så forsterkeren ikke kan klippe.

    DSC_0757.jpg
    DSC_0754.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Resultatet etter dagens innsats. Presterte å lodde en 18 Pin IC feil vei, så mesteparten av tiden ble brukt på å snu den.
    Får begynne på kabinettet i morgen.
    DSC_0760.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Testet Y1 dacen uten Y2 tilkoblet (venter fremdeles på Reset manageren). Først lyste den bare rødt, men etter å snudd en transistor, ble det lyd. Denne spiller så nydelig at jeg knapt kan vente på å få prøvd den med Y2. :)
    Har ikke testet USB kortet enda.
    DSC_0761.jpg


    Edit: fikk jukset til USB kortet med loopback fra optisk ut på USB til optisk inn oå dac. Når den blir koblet til Y2, vil dette gå internt via I2S.
    DSC_0763.jpg


    Må innrømme at jeg er litt stolt over meg selv nå. Jeg var veldig skeptisk til SMD komponenter og hadde ikke særlig tro på at jeg kom til å få det til. Dette senker terskelen betydelig for å bygge SMD basert. :)
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Ettersom den nye dacen har høyere output enn rotel dacen, bestemte jeg meg for å bruke den i anlegget sammen med slewmaster og flytte rotel dacen til tv/pc anlegget. Da Rotelen ikke har USB tilkobling, måtte pcen under kniven. Loddet en RCA kabel på spdif pinnene, da spilte det som bare det (etter å satt opp pcen til 16bit 48KHz som er det høyeste Rotelen takler).

    DSC_0764.jpg

    DSC_0765.jpg


    Så kom reset manageren i posten og Y1/Y2 ble komplett.
    DSC_0766.jpg


    Må prøve å lage hull i dekslene en dag så den ser litt penere ut.
    Bryterene er for å velge mellom optisk, USB eller coax inngang. Anti clipping av og på og valg mellom 3 filter. Jeg hører ingen forskjell på filtrene. Anti clipping får musikken til å høres tam ut.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jeg har ikke blitt no flinkere på sløyden her er forsøket mitt på å montere skjerm i frontplata.
    Jeg hadde målt perfekt og tegnet opp, men fant fort ut at det ble skjevt i alle retninger ved bruk av stikksag. Løsningen ble å file for hånd til displayet satt sånn ca beint. Etterpå får jeg legge solfilm El. Over for å dekke det stygge hullet.
    DSC_0768.jpg


    Ellers blir layouten ca sånn. Den fremste trafoen er til Lcduino, den bakerste er til trigger ut.
    DSC_0769.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Tok meg tid til å sitte og lytte til slewmonsteret nå med Y2 dac -> Dcb1 buffer -> slew -> Klipsch Rp280f
    Er rett og slett imponert over hvor uanstrengt det høres ut. Drar lett opp i 100dB gjennomsnitt i lytteposisjon 4 meter ifra høyttalerene uten at det oppleves spesielt høyt. Høyere enn dette kan jeg ikke gå da det høyeste signalet mitt er 1.4v. Slewmasteren skal klippe på rundt 2.5v. Må bygge ett linjetrinn med gain så jeg får tatt ut litt mer av potensialet i forsterkeren.

    Har 4 Ips og 3 OPS til overs og igår dukket det opp 2 stk 800va 2x55v trafoer i posten, så jeg føler meg nesten programforpliktet til å bygge en til. :p
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Nesten litt flau over å legge ut denne. Frontplata er bare grovpusset, jeg tar siste finish når jeg får bryter til fronten.
    DSC_0773.jpg
    DSC_0771.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Fikk omsider gang på lcduinoen. På første forsøk ville den ikke slå seg på og 7805 regulatoren sank til 3.3V, den klarte tydeligvis ikke å levere nok strøm til å starte lcduinoen. Fikk den opp å gå med en ekstra regulator i parallel. Etter hvert skal jeg montere denne ekstra regulatoren ordentlig og sette den til å forsyne relekortet.
    DSC_0780.jpg
    DSC_0781.jpg


    Det som gjenstår, er å koble opp triggerkabler fra lcduino til rele for å slå på hovedstrøm til 9V trafoen som skal gi 12V trigger ut. Da kan Honey Badgeren ta over i tv-stua :)

    Edit; har mye gøy på gang nå, kontaktet en på diyaudio for å kjøpe kretskort til pre-amp, fikk det gratis mot at jeg betaler frakt og i tillegg får jeg med arduniostyrte protection kort. ;)
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Da var tv-anlegget ferdig. :) Skulle bare hatt noen andre høyttalere, Honey Badgeren blir litt overkill på Klipsch SP1 som har aktiv bass.
    DSC_0806.jpg
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    du får sende fronten til trondheim så freser jeg hullet firkantet til deg.

    Nåh, over til noe vanskeligere. jeg prøver å finne film kondisene fra lista du hadde og jeg får det ikke til å stemme med at det skal vel være 10 av samme 100nf men det bestillte ikke du? uansett så så de ut til å være ute av systemet og de som passer som har tatt over har 5mm led spacing. Hva gjorde du med det? eller fikk du så du hadde 10 like?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Er det til ops kortet du mener?
    Ifølge bom skal det være 2 stk 100uF og 3 stk 100nF per kanal.

    Edit, ser i tidligere innlegg at du snakker om Honey Badger. I den bestillingen jeg la inn var det også deler til psu v3 kortet. Enkelte deler bestilte jeg 10 av fordi det gav ekstra rabatt.
     
    Sist redigert:

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Er det til ops kortet du mener?
    Ifølge bom skal det være 2 stk 100uF og 3 stk 100nF per kanal.

    Edit, ser i tidligere innlegg at du snakker om Honey Badger. I den bestillingen jeg la inn var det også deler til psu v3 kortet. Enkelte deler bestilte jeg 10 av fordi det gav ekstra rabatt.

    Satt i mine egne tanker og glemte jo å nevne hva jeg mente. Ja honeybadgeren..
    BOM sier at det skal være 5 stk 495-1148-ND pr kanal.
    jeg fant flere typer av samme størrelse på bestillingen din, men ikke 10 av noen i denne størrelsen, hehe jeg så det på likeretterbruene, 10 stk kosta 2 kr mer enn 8 osv

    har bestillt deler til psuen men har venta en god stund på deler som ikke er på lager enda ;), nuvel. Driver å hjelper en kompis medmå bygge noen dtqwt mk3 så har vel ikke mangel på ting å ta tak i.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    At det er flere 100nF i forskjellige størrelser skyldes nok forvirring da jeg bestilte. ;)

    Bedriver lørdagen med å lete etter komponenter til KND i rotekassen. Greit å få brukt opp litt komponenter før man bestiller mer. :)
    DSC_0809.jpg



    Edit:
    Da hadde jeg ikke mer som passer, får begynne på en ny bestilling fra Mouser :)
    DSC_0810.jpg

    Setter igang med å bygge to nye slewmaster ops kort, så blir jeg kvitt enda flere deler. :)

    Om noen skulle være interessert i å bygge Spooky Ips, har jeg 3 ekstra kort liggende.
     
    Sist redigert:

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    jaja, rydde litt opp i disse kondisene, og sendte bestilling ;D.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.195
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Slewmonsteren: Bruker du helt standard konfigurasjon eller testes det med andre transistorer? "bjt, fet eller mix"?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jeg kjører njw0302 og 0281 som både pre-drivere og utgangstransistorer da jeg hadde flere av disse til overs etter Honey Badgeren. I bom som jeg la ut er det noen mindre pre-drivere, de bør visst ikke brukes på 5 par.

    Vurderer å prøve noen andre på den jeg bygger nå, feks semelab eller Sanken.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.195
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tenker litt i samme baner. Har tenkt 3 pars utgave (+-60V) og da er det plass til større mt200 transistorer. (bedre fordeling av varme også)..
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jeg har innbilt meg at lyden er mer detaljert på lavt volum på slewmaster enn med Honey Badgeren, men har gått ut ifra at det bare var fordi jeg forventet bedre lyd med ny forsterker. Igår var svigerfar på besøk og anlegget spilte bakgrunnsmusikk på veldig lavt volum. Plutselig spurte han om det var noen som gikk i etasjen over. "Nei, det er bare musikken". Da kunne han fortelle at han aldri før hadde hørt så tydelig bass fra ett anlegg på så lave lydnivå. :)
    Det forklarer gjerne hvorfor jeg ikke får samme trangen til å spille ekstremt høyt etter at slewmasteren ble plassert i anlegget.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Trenger ikke en til og hadde heller ikke planer om å bygge en til, men nå finner jeg ingen gode grunner til å ikke fullføre. :p
    _20151028_111516.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Her er status for linjetrinnet etter at rotekassen ble tømt for passende komponenter.
    Regner med å få de resterende delene til Kypton-ND og Pitchfork i morgen.
    Planen er å flytte dcb1 bufferen til den nye volumkontrollen og putte pitchfork i den jeg bruker på slewmonsteret. Blir spennende å høre slew på full fres ;)
    DSC_0833.jpg


    Ellers har jeg bestilt litt arduniogreier å eksperimentere med før jeg bygger protection kortene. (ble så lei av å lete etter deler på mouser at jeg utsatte de fleste delene til protection kortene til en senere anledning).
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Linjetrinn så og si ferdig. Lodder transistorene og bygger psu til den i morgen. :)
    DSC_0838.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Da var KND ferdig også. :)
    Gjenstår bare å lage kjøleribbe på ett par transistorer.
    DSC_0839.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Ferdig med alt mekanisk, nå gjenstår det å koble og teste. :)
    DSC_0841.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Diyanlegget er kraftig amputert. Linjetrinnet har for liten kjøleribbe, så der må jeg få montert transistorene direkte til chassis.
    Slewmasteren er under kniven for å teste Kypton-ND ips, dessverre vil de ikke fungere som de skal med 80v rails, så de må nok tilpasses litt med andre motstandsverdier. De funket fint når jeg testet med +-25v.
    I desperasjon etter å få lyd i anlegget igjen, kom jeg på at jeg hadde Rotelen liggende. Midlertidig kjøling til pre-amp ble løst med ei klemme og en kjøleribbe jeg fant i garasjen.
    DSC_0852.jpg

    DSC_0851.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Mens jeg sitter på jobb om dagen, driver jeg å bestiller deler til protection kortene som jeg fikk med linestage kortet.
    Disse er ganske geniale og bruker en ardunio til å overvåke dc, overoad etc. Den styrer også softstart rele og evt pre-heating for rør ips. Det blir brukt mosfet rele til å koble ut høyttalerene ved feil eller ved oppstart/shutdown.
    Dessverre er disse beregnet på to-kanalsforsterkere, så jeg må bygge to kort til slewmasteren for å unngå å koble jordingene sammen.
    Jeg har tatt med meg en ardunio på jobb for å finne ut av softwarebiten mens jeg er bortreist. :)

    Ellers tenker jeg å ta hobbyen til neste nivå. Til nå har jeg bygd og testet og satset på at det fungerer bra så lenge jeg ikke får støy. Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe et oscilloskop slik at jeg kan se hvordan forsterkerene oppfører seg. Bestilte også en billig funksjonsgenerator på ebay så jeg kan lage firkantpulser. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Scopet jeg kjøpte er et 4-kanals Rigol DS1054Z.
    Det koster rundt 4.000 i Sverige. Det fine er at man kan gå på nettet og generere en kode ut fra serienummeret, og så har man oppgradert det til et scop som koster 12.000.

    New Rigol DS1054Z oscilloscope - Page 1
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Det så ikke dumt ut, men det er litt over mitt budskjett for øyeblikket. Jeg tenkte å begynne med ett gammelt analogt scope og heller oppgradere senere hvis jeg skulle føle behov for det.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Takker for tilbudet, men jeg tror det blir litt puslete til mitt bruk. Jeg kommer jo helst til å bruke det til å teste forsterkere med 50-80v rails, så da kommer jeg vel til å ta knekken på det ganske fort?

    Jeg har fått tilbud om ett Unaohm til en tusenlapp, hva tror du om det?

    Oscilloscope 20 MHz G4020 Equipment Unaohm Start s.r.l.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Velleman-skopet klarer max 30V, det enkleste er å snekre sammen en 1:10 spenningsdeler så får du opp til 300V.
    Det analoge skopet er jo uansett mye bedre, bortsett fra sånt som spektrumanalyse og muligheten for å lagre målingene.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Kjøpte scope idag. :) prøver å lære meg å bruke det nå før jeg begynner å måle på forsterkere.
    Lastet ned en signalgenerator på mobilen og fikk opp sinuskurver, firkantpulser etc :)

    DSC_0855.jpg
     

    culexus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2009
    Innlegg
    61
    Antall liker
    13
    Dette ser jo kjempe bra ut :)

    Godt det fungerte som det skal, jeg hadde ikke peiling på det så det var kjekt noen fikk bruk for det :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Testet litt på Rotelen og fikk målt bølger i alle fasonger, hadde ingen last så det ble liten nytteverdi i målingene. Har bestilt ett par 4 ohm 50W motstander fra mouser. Med disse i vann eller olje, burde det fungere til litt stresstesting av slew. :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Testing av KND etter tweaking av motstander, ser ut som den fungerer nå :)
    IMG_20151126_43104.jpg
    IMG_20151126_22366.jpg
    IMG_20151126_340.jpg
    IMG_20151126_16263.jpg
    IMG_20151126_7461.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn