Njaa.
Vi har vel en hvis peiling på hva spillere blir kjøpt og solgt for, selv om tallene sikkert ikke er nøyaktige så er det ikke så viktig om "småbeløp" ikke blir rett. Det er vel de virkelig store tallene vi ønsker å vite noe om.
Ta f.eks Manchester Utd, de har brukt mye penger de siste årene. Selv om de har brukt mye penger så er jeg ikke så sikker på at jeg vil kalle de en kjøpeklubb likevel, mest fordi de har tjent pengene sine i motsetning til f.eks Chelsea og Manchester City som i stor grad har fått pengene sine. Og det er for meg en vesentlig forskjell.
Lag som PSG, City, Chelsea etc havner hos meg i kategorien kjøpelag, mens Real Madrid og Barcelona er jeg usikker på hvor mye penger de har tjent før de bruker. Real Madrid hadde stor gjeld i tiden da Beckham gikk dit. Løsningen den gang ble at Madrid (byen/kommunen) kjøpte treningsanlegget tilsvarende gjelda før Real Madrid kjøpte tilbake for 1 Euro hvis jeg ikke husker feil. Sånt er like mye juks som talltriksingen til oljesheiker og oligarker. Barcelona er på randen av konkurs som vi har merket.
Kjøpeklubb er ikke en presis definisjon av noe, men en sleivete og generell merkelapp som prøver beskrive at man handler mye.
Pep har vel ingen historie med å foredle spillere, gjøre talenter til stjerner. Den eneste jeg kommer på er Foden. Ellers har spillere/stjerner blitt kjøpt eller var allerede i klubben, noe tallene til
@kasol indikerer. Selv om han ikke er en talentutvikler så er det vanskelig å påstå at han ikke har hatt suksess. Trofeskapet hans fra Barcelona (både spiller og trener), Bayern Mûnchen og City taler en tydelig tale.