Politikk, religion og samfunn Young sheldon setter "religion" på plass?

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Antall liker
451
Sted
Minhus
Er ikke det en kommunikasjonsstopper? Man nekter å diskutere på noe annet en et vitenskapelig nivå. Hva er bevis? Det er bare å gå til pensumlista på juridisk fakultet.
Neida, det trengs ikke være vitenskapelig.
Men, snakke om noe som folk tror på bare fordi noen har skrevet en roman en gang i tiden, det går ikke an.
Religion er en ekko fra gamle dager, da folk ikke viste bedre, ikke noe annet for min del.
Ikke å si at det er hersketeknikk fra kirkelig hold...

Mange hadde ikke trodd på noe hvis religion hadde vert forbud før man fyller 16.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Neida, det trengs ikke være vitenskapelig.
Men, snakke om noe som folk tror på bare fordi noen har skrevet en roman en gang i tiden, det går ikke an.
Religion er en ekko fra gamle dager, da folk ikke viste bedre, ikke noe annet for min del.
Ikke å si at det er hersketeknikk fra kirkelig hold...

Mange hadde ikke trodd på noe hvis religion hadde vert forbud før man fyller 16.
Du tar helt totalt feil på noe og har helt rett også. De fleste religionsskeptikere tar alle religioner under en kam og sier at det er irrelevant i dag fordi vitenskap gjør at vi i dag har mer kunnskap Njaei.
Det er riktig det du sier, men du glemmer Yoga som i dag er mote superrelevant. Yoga er uansett hva du mener, nesten uløselig knytet til Hinduistisk ideologi, prinsipper. Hver øvelse, posisjon avspennings øvelse, er knytet til en hinduistisk Gud. Men når man strekker ut etter en løpetur, så er ikke det Yoga.
Kampsport: Her er det mer flytene, men noe av ideologien har sitt utspring i østlige religioner, hvis man går i dybden. For eksempel Chi.
Ateisme, ja det er en religion, sier mange.
Materialisme, Naturalisme er det religion?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.742
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
- Buddhismen er en grei religion,de tror ikke på noen Gud i det hele tatt.

- Og en annen religion er jo den norrøne, den er ikke så gærn den heller, i den finnes det ikke noe helvete, men 2 ulike paradis, Valhall for krigerne og Helheim for alle de andre.

Å ha en religion som må true med helvete er et helvete.
Se på bibelen som en sensurert historiebok full av overdrivelser og tolkninger. Ta på Erich von Daniken brillene og bli opplyst :)

Panama Red

Heartattack & Vine
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
5.954
Sted
Fiddler's Green
Torget vurderinger
2

Hva ateisme ikke er

Ateisme er ikke et livssyn, et trossystem, en ideologi eller -isme. Et livssyn er mer omfattende, og er en overordnet, felles og egen benevnelse som dekker synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. Humanisme er et livssyn hvor ateisme er en del av det. Er du humanist er du også ateist. Det er ingen ideer, trosbekjennelser, ideologi, praksis, regler, bud eller lover tilknyttet ateisme. Det er teisme som er en -isme. En bindestrek kan gjøre det tydeligere: a-teisme.

Å ikke tro på eksistensen til guder er ikke det samme som å ha standpunktet om at guder ikke eksisterer.

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Antall liker
451
Sted
Minhus
Du tar helt totalt feil på noe og har helt rett også. De fleste religionsskeptikere tar alle religioner under en kam og sier at det er irrelevant i dag fordi vitenskap gjør at vi i dag har mer kunnskap Njaei.
Det er riktig det du sier, men du glemmer Yoga som i dag er mote superrelevant. Yoga er uansett hva du mener, nesten uløselig knytet til Hinduistisk ideologi, prinsipper. Hver øvelse, posisjon avspennings øvelse, er knytet til en hinduistisk Gud. Men når man strekker ut etter en løpetur, så er ikke det Yoga.
Kampsport: Her er det mer flytene, men noe av ideologien har sitt utspring i østlige religioner, hvis man går i dybden. For eksempel Chi.
Materialisme, Naturalisme er det religion?
Det du skriver nå er en krampe for å prøve å bevise dine påstander.

Kampsport, Yoga osv. er noe som alle kan se er knyttet til kropp og sjel (ikke den religiøse betydning) og har ingenting åndelig over seg.
At det hatt sin opphav fra en religiøs kontekst beviser ingenting.
Religion er en oppfunnet konstruksjon for å forklare eller herske, det er menneskelighetens verste oppfinnelse.

Det må være fantastisk for noen å finne trøst i at noen ser deg, alltid, i alt du gjør og alt du skal gjøre for alt i all evighet.
Men for all del, tro det du vil.

EDIT: jeg er ferdig med emnet, for meg finnes det ingen "gud" og ingen som kan overbevise meg uten bevis.
"Tro på meg, jeg vet at det er sant", holder ikke for meg.

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det du skriver nå er en krampe for å prøve å bevise dine påstander.

Kampsport, Yoga osv. er noe som alle kan se er knyttet til kropp og sjel (ikke den religiøse betydning) og har ingenting åndelig over seg.
At det hatt sin opphav fra en religiøs kontekst beviser ingenting.
Religion er en oppfunnet konstruksjon for å forklare eller herske, det er menneskelighetens verste oppfinnelse.

Det må være fantastisk for noen å finne trøst i at noen ser deg, alltid, i alt du gjør og alt du skal gjøre for alt i all evighet.
Men for all del, tro det du vil.

EDIT: jeg er ferdig med emnet, for meg finnes det ingen "gud" og ingen som kan overbevise meg uten bevis.
"Tro på meg, jeg vet at det er sant", holder ikke for meg.
Høres ut som forsøk på å unnskylde yoga bort fra religion. Yoga er viktig i Hinduismen for å få kontakt med indre Guddom/kraft/ro eller noe sånt. Jeg sier ikke at folk som holder på med yoga er religiøse.
Ikke alle religioner handler om trøst eller en som ser deg.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.926
Sted
Trondheim
Som det ble sagt i Young Sheldon: "Jeg tror på Gud. Hvis han finnes har jeg sikret meg, og hvis han ikke finnes spiller det ingen rolle." (eller noe i den retning).

Topp Bunn