Politikk, religion og samfunn Ytringsfrihed

Status
Stengt for ytterligere svar.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.736
Sted
Sætre
Arbeiderpartiet har gjort så mye feil opp igjennom årene at det er latterlig . De får ingen kritikk for det heller, det har noe å gjøre med pressestøtten å gjøre . Lo og Ap er store bidragsytere til enkelte aviser ;)

Folk tror det var ap som bygde opp landet etter krigen ...pøh!
Hva skjedde med pengene krigsseilerne skulle få ? Det er snakk om enorme summer som gikk til helt andre ting. Det er det første eksempelet og man hører sjeldent noe om det ...
Til å være 26 år, som jeg regner med "89" betyr, er du ikke den mest opplyste i din generasjon. At AP bygde opp landet etter krigen, er nok ingen påstand, men fakta. De hadde rent flertall i 2 tiår etterpå. Kanskje lese litt mer i lærebøker enn nettpropaganda?
Ja da kan du jo fortelle hvor pengene kom fra ? Du vet vel bedre en meg ;)

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.736
Sted
Sætre

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Det kom en del penger fra USA. Stormakten som ikke hadde hatt krig på sitt land, og som hadde krigsøkonomi med hjemvendende soldater der de trengte å eksportere overskuddsproduksjonen. Marshall var glup og ga vesteuropa penger til å kjøpe varene dems. Som motytelse måtte de omfavne USAs styreform ($$$$$) og holde seg langt unna noe som kunne på noen måte antyde kommunisme. Til og med nøytrale land som Sverige fikk Marshall-hjelp. Uten marked for sine varer ville USA gått på en økonomisk smell med mange arbeidsledige og påfølgende sosial uro. Og Marshall-hjelpen innebar økt innflytelse i en skadeskutt verden der gamle imperialister var svært svekket. Storbrittania og Frankrike måtte steppe ned, mens USA sto på trappen til å ta over.

Videre så har norge alltid hatt naturressurser. fisk, skog, mineraler. Det er egentlig bare en myte at Norge var lutfattig og oljen dro oss opp. Men det er en annen historie.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
Arbeiderpartiet har gjort så mye feil opp igjennom årene at det er latterlig . De får ingen kritikk for det heller, det har noe å gjøre med pressestøtten å gjøre . Lo og Ap er store bidragsytere til enkelte aviser ;)

Folk tror det var ap som bygde opp landet etter krigen ...pøh!
Hva skjedde med pengene krigsseilerne skulle få ? Det er snakk om enorme summer som gikk til helt andre ting. Det er det første eksempelet og man hører sjeldent noe om det ...
Til å være 26 år, som jeg regner med "89" betyr, er du ikke den mest opplyste i din generasjon. At AP bygde opp landet etter krigen, er nok ingen påstand, men fakta. De hadde rent flertall i 2 tiår etterpå. Kanskje lese litt mer i lærebøker enn nettpropaganda?
Vet ikke om jeg skal gidde å legge meg oppi denne diskusjonen. Men jeg klarer ikke la være.
Krigen og etterkrigsårene med Einar Gerhardsen er historie.
Dessutten var det ei helt anna tid, naturlig nok.
Sammenligning med nu i dag blir absurd.
Det Norske Arbeiderparti og Einar Gerhardesen gjorde en kjempejobb etter krigen. Betyr det at man skal stemme AP i dag?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Nå har vel ikke lars_erik påstått at AP er partiet å stemme på heller.

Han tok Trikkern89 i faktafeil.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.925
Hardt arbeid dro Norge opp av gjørma etter andre verdenskrig. Både på land og til sjøs.
Fenomenet Gerhardsen er et tema jeg blir kvalm av, etter behandlingen av krigsseilerene.
Måtte det partiet aldri mer få en stemme.

G

Gjestemedlem

Gjest
Etterkrigstidens storheter fra Arbeiderpartiet ville knust fremveksten av norsk islamisme på samme måte som de to knekken på sovjetkommunistene. Dagens venstreside er i stedet i full gang med å integrere Norge inn i Islam.

Gerhardsen ville være nådeløs mot Islam.net, "Profeten"s Umma, Islamsk Råd og alle de andre lignende som infiserer landet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.878
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Deph; du begynner å bli for forutsigbar og nærmest patetisk nå. Du høres til forveksling ut som en paranoid høyreekstremist. Noe som kom overraskende på hvertfall meg, etter å ha lest dine innlegg her i mange år. Trodde oppriktig at du sto for mer liberale holdninger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Deph; du begynner å bli for forutsigbar og nærmest patetisk nå. Du høres til forveksling ut som en paranoid høyreekstremist. Noe som kom overraskende på hvertfall meg, etter å ha lest dine innlegg her i mange år. Trodde oppriktig at du sto for mer liberale holdninger.
Islam er vel den største trusselen mot liberale verdier og en fri livsførsel i stor skala i verden i dag. Men mindre man tilhører eliten er det ikke det spor bedre å bo i Saudi Arabia i dag enn i nazityskland i mellomkrigstiden. Orienten, Afrika, deler av Asia og etterhvert også mer og mer av Europa er spesielt truet.

Det hjelper lite med liberale holdninger hvis man met dem mener at man skal omfavne holdninger og verdier som er diametralt motsatt av dette og en ideologi som har som mål å slavebinde flest mulig mennesker kloden over i et teokratisk tusenårsrike.

Ønsker vi å beholde demokrati, liberale verdier og retten til et fritt liv må vi være villig til å kjempe mot krefter som vil ødelegge alt dette. Har man ikke såpass ryggrad og i stedet er mer opptatt av en kortsiktig brannslukking og politiske floskler så vil samfunnet utvikle seg i helt feil retning over tid, og da kan motreaksjonene som til slutt vil måtte komme bli et utrivelig gufs fra fortiden.

Den markante fremveksten av islamisme verden over i siste årene har nok fått meg til å bli mer kritisk til Islam enn jeg var tidligere. Det var en gang jeg så på dette som bare nok en tøvete religion, et sett med rare ting folk med dårlig kunnskap trodde på, men det er jo like mye en politisk ideologi som har tvangsinnlemmet over en milliard mennesker og tar dem til inntekt for et styresett og lovregler som selv for 1500 år siden må ha blitt regnet som barbariske og umenneskelige.

Det vil være dypt ironisk om ytre høyrepartier skal bli dem folk vender seg til for å beskytte demokrati, vestlig livsførsel og liberale verdier, men det er akkurat det vi begynner å se tydelig rundt om i Europa i dag. Det er ikke en hyggelig utvikling, og det er et svært dårlig alternativ, for det er langt fra liberale verdier som de ellers har å by på. Det er derfor jeg ser mitt håp i at partier fra hele det politiske spektrum er villig til å stå sammen for å motarbeide den ideologiske trusselen fra Mekka og Teheran som brer seg som en kreftsvulst utover verden.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.185
Torget vurderinger
2
Det er ikke ønskelig at HFS skal være en arena for uthenging av relgion, og vi har faktisk en særregel for Off Topic hjørnet som omhandler nettopp dette. HFS er et nettsted primært for hi-fi interesserte, og vi tillater off-topic temaer, men jeg synes kritiseringen av bl.a. Islam har gått langt over grensene, og dette er ikke korrekt arena. Jeg håper dette kan respekteres.

Mvh
Høvdingen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.185
Torget vurderinger
2
Nok en rekke innlegg er slettet, og tråden stenges.

Mvh
Høvdingen

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn