Zappulse 2.3 problemer (Bilder)

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Jeg kjøpte et Zappulse action kit med transformator fra Elfa. Leste grundig byggebeskrivelsen og kikket på hvordan andre hadde gjort det. Byggde sammen en forsterker og da tiden kom for å teste den fungerte kun 1 modul å når jeg skrudde opp lyden døde også denne. Dvs, det kommer ikke lys i modulene og heller ingen lyd i høytalerene. Signalkilde var en ipod. Nå har jeg målt 62.xx volt ut av Predator netdelen.
Vil det da si at modulene ikke fungerer? Jeg mener, om de får strøm så må det jo være modulene?

Takker for alle kloke svar.

P.s. Jeg kjøpte kitet for 1 år siden og gav opp, men nå vil jeg ha det til å fungere.
Er det fortsatt Norsk Audioteknikk som fører Lc Audio her i Norge?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Zappulse 2.3 problemer

Har du ikke lys på modulen når du vet det er spenninng inn på det, har du trøbbel. Sjekk innspenningen en gang til (at den er der på modulene) og ring NorskAudioTeknikk om de fortsatt ikkke virker.
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Zappulse 2.3 problemer

Ok, takk. Jeg er i læringsfasen her så jeg har et tilleggs spørsmål. Ut i fra predatordelen min er det + - og jord. Jeg måler mellom + og jord og der er det ca 60V slik det skal være. Hvordan måler jeg minus ? Fordi jeg har prøvd å måle mellom jord og minus, men noe inni meg sier at det er feil og at det ikke er mulig.

Takker for kjappt svar ;)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.318
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Zappulse 2.3 problemer

Jo, du kan måle mellom minus og jord. Da skal du måle ca samme spenningen som mellom pluss og jord, bare med negativt fortegn. I tillegg kan du måle mellom pluss og minus. Da skal du måle det dobbelte.
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Zappulse 2.3 problemer

Da får jeg nesten juble litt fordi jeg får:

62.xx mellom + og jord
00.00 mellom - og jord
62.xx mellom + og -

Dette betyr jo da iallefall at det ikke "bare" er modulene som er ødelagt (selv om jeg fortsatt ikke kan utelukke det)

Da må det vel være predator strømforsyningen min som har blitt ødelagt. Er vel bare å kjøpe ny. Men om noen kan komme med forslag på hva som kan ha røket så tar jeg imot det også :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.359
Antall liker
11.130
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Zappulse 2.3 problemer

Kan på en måte se ut som om det er "kortslutning" mellom - og jord.
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Zappulse 2.3 problemer

Jeg kan iallefall fortelle hvordan det er koblet frem til Predator.

1. Et 3 pin stikk (øverste pin som er jord fra veggen. Jord har jeg jordet flere steder i kabinettet)
2. De to andre går gjennom et DC filter (som jeg ikke ser hvor det skal kortslutte)
3. DC filteret er koblet på trafoet som igjen har 4 ledninger som går direkte inn på predator delen.

Faktisk helt likt dette bare at jeg har et DC filter før trafoet.
http://www.lcaudio.dk/zp2iv.pdf

Derfor kan jeg ikke se hvor kortsluttningen kan være?

Det ene bildet hvor det er markert med rødt viser hvor jeg har jordet. Det skal vel være greit det?
 

Vedlegg

  • 106.7 KB Visninger: 717
  • 165.5 KB Visninger: 591
  • 149.4 KB Visninger: 692

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Hei

Noe av det første jeg ville ha prøvd er å fjerne alle jording til kassa. Prøv dette og mål så predator modulen.

Hvis det hele tiden har vært ett problem med predator modulen så kan du ha flaks og reddet 2.3 modulene.

Har selv 2.3 som jeg kjører helt ujordet fra kassa. (Bruker IKKE predatormodul da jeg ikke er spesielt
fornøyd med lyden med disse)

Mvh

Roy-E
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Det var ingen forskjell uten jord. Men har jeg koblet trafoet rett på predatoren? Brun/Blå på den ene siden. Rød/grønn på den andre siden.

Men det er vel bare og bestille ny predator å se hvordan det går da.

Forresten er det jo VDC jeg har målt.
Når meg setter multimeteret til VAC får jeg 139 mellom + og -
Det kan vel ikke være bra om modulene har fått AC ?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.318
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Ehm... Hvordan er det med likeretterne? Har du skrudd disse direkte til chassis? Er det ikke vanlig at disse har en eller annen katode koblet til metallet på baksiden? (Jeg har aldri hatt Predator nettdelen, men bare kom på at dette kan være en årsak til kortslutningen.)
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
DIY_dude skrev:
Ehm... Hvordan er det med likeretterne? Har du skrudd disse direkte til chassis? Er det ikke vanlig at disse har en eller annen katode koblet til metallet på baksiden? (Jeg har aldri hatt Predator nettdelen, men bare kom på at dette kan være en årsak til kortslutningen.)
Likeretterne er skrudd direkte i chassis (bilde 1). Det neste spørsmålet kan jeg dessverre ikke svare på.
Men om det var slik burde det jo være oppgitt fra produsent.

Skal jeg prøve å "løsne" predatordelen for så å skyve noe under for å prøve?
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Nå har jeg tatt ut predator delen. Jeg kan iallefall finne en feil med det botte øyet.
Over likeretterne er det 8 små "tønner" som er satt sammen 2 og 2 med en kobling oppå.
Rett over står 4 grønne firkanter som det står 47k på.

Den ene koblingen oppå er borte vekk.

Om noen vet navne på delen hadde det også vært fint så har man lært noe nytt i dag også :)

Så er det nye spørsmålet. Skal jeg bare kjøpe ny predator eller skal jeg satse på at resten er intakt og bare skifte den ene delen?

P.s. prøvde å ta bilde, men kamera klarer ikke å fokusere på så kort avstand.

Takker forresten for alle gode tilbakemeldinger jeg har fått.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
"Tønnene" er nok mest sansynlig kondensatorer. Ser de like ut som f.eks de to blå på første bilde du la ut, så ER det kondensatorer.
De "klossene" du never som har 47K merket på seg, er nok motstander? 47K står for 47.000 ohm.

Bare noen tips fra en amatør;

-Har du sjekket et dobbelsjekket at alt er identisk på begge kanaler.
-Bruk et multimeter
-Sett minus lederen fra multimeteret mot jord.
-En slik "krokodille-klemme" til multimeteret er veldig kjekt å ha....
-Start iuten strøm på og bruk "pipe-funksjonen" på multimeteret. Mål kontakt mellom ALLE tenklige punkter, og sjekk hvor det er kontakt og ikke kontakt. Verifiser at det er likt i begge kanaler.
Mål også på forskjellige punkter på kretskort osv.
-Bruk deretter ohm funksjonen på multimeteret(da måler du motstand, mål de samme funksjonene og sjekk om det er lik motstand. Er det noe så enkelt som en dårlig lodding eller dårlig kontakt et sted, kan det være at det ikke kommer nok strøm gjennom til at greiene virker.

Dersom du har kommet gjennom dette uten å finne feil, går du gjennom samme systematiske målinger med strømmen på, og stiller multimeteret på VDC (VAC og du jobber der det er nettstrøm)

Siden dette aldri har virket, har jeg mer tro på at det er noe så enkelt som dette, enn at det er noe som er i stykker.

Mangler det en kobling et sted, så er dette mest sannsynlig årsaken til problemene. Se på koblingen eller delen på den siden som virker, og bestill en ny. Ta bilde-ring og snakk med Elfa/Eltek/NAT etc og forklar hva du ser. Dere finner sikkert fram til hva det er du mangler.

Lykke til
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Takker for flott innspill ;)
Den delen som er ødelagt nå er på predator delen og ikke på forsterker modulen og er mye mindre enn de blå. Faktisk ganske mye mindre :)

Den ene modulen spillte i 5 minutt før den ikke ville mer, men har en snikende misstanke om at utgangsterminalene var kortsluttet. Jeg får prøve å finne ut mer om den delen som er ødelagt og bestille en ny for deretter installere å gjøre en ny måling. Om det da ikke fungerer (at jeg får 60V +-) kjøper jeg helt ny. Da finner jeg fort ut om det også er skade på modulene (selv om den skal være sikret så har jeg en dårlig følelse).

Igjen takker jeg for alle svar jeg får her på forumet og må si at dette er spennede greier :)
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
http://www.lcaudio.dk/ppsudia.png

Den som er ødelagt er L1, L2, L3 osv... Ferrite beads.
Og så har jeg lest meg frem til at det disse gjør er å fjerne høyfrekvent støy.
Problemet er at skjemaet ikke forteller meg noe meg om hvilken del det er (for eksempel om jeg skal finne den hos elfa).

Eventuelt kan jeg bruke L5 eller L6 (L2 er ødelagt). Jeg bruker ikke gatedrive.

Noen kloke hoder?
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Nå har jeg byttet L2 ut med L6. Tror faktisk jeg har fikset problemet. Saken er bare den at sikringen går med en gang jeg skrur på. Akkurat som da jeg fikk den til første gang. Det er jo et 800VA Elfa trafo på en 10A automat sikring, kanskje jeg trenger en softstart?
Noen som har samme problemet? Jeg har hørt at det bare er å la forsterkeren stå på, men det er jo ikke så greit når jeg ikke får den på ;D
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Selv hadde jeg store problemer med å få slått på min zappulse med 500VA ringkjerne. Den kan dra mange flere ampere ved påslag, en softstart sparer både kondensatorene og turer til sikringsskapet. LCaudio sin fungerer svært bra, sats på den.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.359
Antall liker
11.130
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hm hadde aldri problemer med 800va og zappulse. Hadde monoblokker med 1 stk 800va i hver uten softstart og aldri noen sikringer som røk. Men den ene modulen tok kvelden, og da sa det jammen pang også.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.270
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Hm hadde aldri problemer med 800va og zappulse. Hadde monoblokker med 1 stk 800va i hver uten softstart og aldri noen sikringer som røk. Men den ene modulen tok kvelden, og da sa det jammen pang også.
Det avhenger en del av hvordan sekundærsiden av trafoen er koblet opp; dvs. impedansforholdene på sækundersiden, helt konkret hvor stor kondensatorbanken er. Mine The End forsterkere med en stk 500VA hver of «super nettdel» spiste sikringer til forkost før jeg installerte softstart fra Hypex.

mvh
KJ
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
bambadoo skrev:
Hm hadde aldri problemer med 800va og zappulse. Hadde monoblokker med 1 stk 800va i hver uten softstart og aldri noen sikringer som røk. Men den ene modulen tok kvelden, og da sa det jammen pang også.
Hva var grunnen til at den røyk? En annen ting jeg lurer litt på er om jeg skal handle inn noen høytalere i 10 000kr klassen. Er det risikabelt å kjøre disse på Zap'en da det er jo kjennt at de ryker i hytt å gevær.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.359
Antall liker
11.130
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Aner ikke grunnen til at den tok kvelden, men det gjorde den skikkelig. Brant opp totalt, tok en ScanSpeak ringradiator diskant til den nette sum av 3600 kr med seg i dragsuget også. Hadde spilt utmerket og uten feil hver dag i 2 år. Så nesten ut som om den hadde eksplodert.
Har tidligere hatt problemer med v4p nettdel fra lcaudio. Den fikk jeg byttet inn igjen etterhvert.
Da hadde modulene takk knekken på 3 basselementer. 2 stk. dyre dynaudio 8" og 1 stk. ScanSpeak 10". Inntil jeg lagde min egen PSU og ikke brukte noe lcaudio greier.
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Oi oi... det lover jo ikke godt :( Kanskje jeg skal kjøpe noen litt billigere høytalere da jeg er student og ikke har råd til å bytte elementer hele tiden :p Hadde jeg visst om dette hadde jeg heller gått for en annen produsent av classe D forsterkere. Forresten, var det 2.2 eller 2.3 du hadde?

Om jeg skulle investert i nye moduler. Hvilke ville være å annbefale da?
Denne skal vel kunne byttes rett ut med mine?
Single (but symmetric) power supply, from +/-35V to +/-65V

http://www.coldamp.com/opencms/opencms/coldamp/en/productos/BP4078

Andre forslag mottas med stor takk :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.270
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
1
Session^ skrev:
Oi oi... det lover jo ikke godt :( Kanskje jeg skal kjøpe noen litt billigere høytalere da jeg er student og ikke har råd til å bytte elementer hele tiden :p Hadde jeg visst om dette hadde jeg heller gått for en annen produsent av classe D forsterkere. Forresten, var det 2.2 eller 2.3 du hadde?

Om jeg skulle investert i nye moduler. Hvilke ville være å annbefale da?
Denne skal vel kunne byttes rett ut med mine?
Single (but symmetric) power supply, from +/-35V to +/-65V

http://www.coldamp.com/opencms/opencms/coldamp/en/productos/BP4078

Andre forslag mottas med stor takk :)
Hypex sine klasse D-moduler har jo fått OK omtale. Jeg har ikke registrert at noen har hatt stabilitetsproblemer med de, men det kan være feil ved min registrering ...

Sjekk evt. Eltek sine hjemmesider (de ligger under forsterkermoduler i nettbutikken)

mvh
KJ
 

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Innlegg
41
Antall liker
0
Hei,

Bygde en ZAPpulse 2.3SE tidligere i vinter. Brukte 2 x 225VA trafoer fra LC Audio. De tok stadig vekk sikringene hos meg, så jeg la inn en Hypex softstart. Men nå har jeg et gammelt elektrisk anlegg med kun 10A kurser.

Om du ser etter en erstatning for LC så synes jeg nok at Hypex softstarten vitnet om høy kvalitet fra denne produsenten. Jeg leker med tanken på å bytte ut noe; enten predatoren med en egenbygd supply eller et Hypex supply; eller å bytte ut selve forsterkermodulene med udc400. Er ikke helt fornøyd med lyden; den er litt "hard" eller "skingrende". Blir trøtt i ørene etter å ha lyttet en stund.

Håkon.
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Haakon skrev:
Hei,

Bygde en ZAPpulse 2.3SE tidligere i vinter. Brukte 2 x 225VA trafoer fra LC Audio. De tok stadig vekk sikringene hos meg, så jeg la inn en Hypex softstart. Men nå har jeg et gammelt elektrisk anlegg med kun 10A kurser.

Om du ser etter en erstatning for LC så synes jeg nok at Hypex softstarten vitnet om høy kvalitet fra denne produsenten. Jeg leker med tanken på å bytte ut noe; enten predatoren med en egenbygd supply eller et Hypex supply; eller å bytte ut selve forsterkermodulene med udc400. Er ikke helt fornøyd med lyden; den er litt "hard" eller "skingrende". Blir trøtt i ørene etter å ha lyttet en stund.

Håkon.
Jeg har også gamle 10A sikringer. Trodde ikke en skulle kjøre den på noe mer enn det jeg? Punkt 3 her: http://www.lcaudio.dk/zp2iv.pdf
Mener også å ha lest at ucd'ene har noe "tynn" lyd. Noen formeninger om det alle sammen?
 

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Innlegg
41
Antall liker
0
Har også 6,3 Amp sikringer i selve forsterkeren. Men de er trege, dvs at de tåler noe mer strøm i en kort tidsperiode uten å ryke. Ringkjernetrafoene har jo den egenskapen at de trekker masse strøm med en gang du slår dem på.

Automatsikringene i skapet er gjerne mer fintfølende og tripper lettere. Det er jo også ofte andre belastninger på samme kurs. Sett på kaffetrakteren og start så en 500VA trafo. Se hva som skjer 8)
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Hmm... jeg har ikke 6.3A sikring i forsterkeren min. Hvor er den plassert i forsterkeren din?
 
Topp Bunn