Ser du er fra Bergen. Jeg kjøpte min Zerostat på MusikMagazinet (Engen) i sommer. De hadde flere på lager da ihvertfall. Kostet 695,-Noen her som aner hvor Zerostat - antistatisk pistol kan kjøpes i Norge ?
Så denne ligger på rundt 4.600,- eks moms?I forhold til hva det vil koste deg ved en mislykket lakkeringsjobb er pistolen en rimelig investering. Den koster deg ca. Kr. 20,00 pr.arbeidsdag,noe som må betraktes som en billig penge i forhold til de fordeler man henter inn. Energikilden Polonium 210 er et grunnstoff som nedbrytes. Dette gjør at pistolen har en varighet på et år. Varigheten er helt uavhengig av hvor lang tid pistolen benyttes. Enten du bruker den 1 minutt, eller 8 timer om dagen er varigheten fortsatt 1 år.
De hjelper dog lite på plater som er så ladet med statisk elektrisitet når man kjøper dem, at de nesten ikke vil ut av coveret, og når de legges på tallerkenen har de så mye støv og hår på seg (Ja, jeg har hund.) at det er svært lite interessant å prøve å spille dem før de har fått et par-tre skudd av Zerostat-en og en runde eller to med børsten.Ser slik ut. Og varer bare i ett år, da er den "utladet". Hmmm. For den summen får man vel en håndfull like holdbare stueplanter? (pris på planter vet jeg dog lite om)
Min også. Det skulle egentlig ikke gå an, men den virker faktisk fremdeles.Min Zerostat er flere dekader gammel, og virker hver gang jeg klemmer på avtrekkeren. Ingen batterier, ingen radioaktiv kilde med halveringstid, ren piezo-effekt og muskelkraft. Genialt!
Fint hvis det passer sånn. God ide, aldri tenkt på det før.Er det ikke bedre å legge plata på en stålplate el.lignende, f.eks kjøkkenbenken. Da lades den ut med en gang hvis stålplata er jordet.
Var kanskje den sorte fra AM. Har en selv fra tidlig 80-tallet, står "static-off AM" på den. Danske AM lager fremdeles vinyl-rens (den blå) , stiftrens samt karbonfiberbørste, men anti-stat pistolen har de ikke i sortimentet lengre ser det ut til.Hadde en anti-stat pistol kjøpt på begynnelsen av 80-tallet.
Denne fungerte i nærmere 10 år, helt til den gikk heden i en husbrann.
Husker ikke fabrikat, den var Sort på farge.