rama
biskopen av holmlia
sing?Håper å se deg i vårt nye hus om ikke alt for lenge. Tror vi kaller deg Sing, jeg ;D
Lf
hvorfor kan jeg ikke få et gla'hybrid hong-kong-navn i stedet?
simon chow, andy shun, dustin lim etc.
sing?Håper å se deg i vårt nye hus om ikke alt for lenge. Tror vi kaller deg Sing, jeg ;D
Lf
;D Ditt valg.sing?
hvorfor kan jeg ikke få et gla'hybrid hong-kong-navn i stedet?
simon chow, andy shun, dustin lim etc.
hyggelig å høre at du er fornøyd, impulse.Fantastisk å høre at du er så fornøyd, LF. Det er en åpenbaring av dimensjoner å gå fra HiFi til musikk! Eller fra å lytte til en innspillig til å lytte på en fremførelse, om du vil. Sterk opplevelse uansett. Jeg hadde den samme opplevelsen for et års tid siden, og jaggu er ikke den ansvarlige identisk med mannen som har smittet deg med oppgraderingssyken! ;-)
HER i huset er du en svært populær mann, Le... ;-)
Lf, nå trenger du bare en SET-amp og en cj Premier, så kan du bruke resten av pengene på musikk... ;-)
Er ikke så opptatt av å spare penger. Liker ikke helt utseende på denne her, kunne heller tenkt meg en AN meishu med phonotrinn. Hva tenker du om det?btw, den oppgraderte audio note kit 1 som jeg linket til er jo en integrert sak, med volumpot og to rca-inganger. da slipper du preamp (eventuellt koble en tvc foran for å "booste" lyden litt...).
da SPARER du jo penger, lf.
og frøkna må vel bli fornøyd?
Er ikke så opptatt av å spare penger. Liker ikke helt utseende på denne her, kunne heller tenkt meg en AN meishu med phonotrinn. Hva tenker du om det?
Lf
Det er selvsagt alltid en fordel med en rett frekvensgang, men husk at denne høyttaleren har et annerledes spredningsmønster enn veldig mange andre konstruksjoner.Kunne Snickers-is eller andre teknisk begavede her på HFS si noe om konstruksjonen og litt om virkemåten til Zu Druid, så hadde jeg satt stor pris på det.
Frekvenskurven bør ikke den være jevnest mulig?
Litt om Zu Druid:
http://www.zucable.com/druid/index.html
http://www.6moons.com/audioreviews/zu/druid.html
Lf
Hei Ellef, drit i teori og teknikk og bruk øra og hjerte.Dette legger ingen demper på meg og min entusiasme for disse høyttalerne, Miami Steven. Det er jo nettopp derfor jeg lurer. Teoretisk burde sikkert disse Zuene låte ræva. Jeg lurer på hvorfor de likevel fungerer så strålende? Finnes det en teoretisk fasit på hva som fungerer best på det menneskelige ørret/hjerne?
Jeg skulle også likt å visst hvilke positive/negative følger konstruksjonsprinsippene til Zu Druid fører med seg lydmessig?
Lf
.Det er selvsagt alltid en fordel med en rett frekvensgang, men husk at denne høyttaleren har et annerledes spredningsmønster enn veldig mange andre konstruksjoner.
En tradisjonell høyttaler har som regel et filter med minst 2. ordens flanker. Disse ligger godt plantet i ørets mest følsomme område, og man bruker i tillegg en diskant som sprer mange ganger mer enn mellomtonen, og som begynner å jobbe øverst i mellomtoneområdet. På den måten vil frekvensgangen ut til sidene og bakover bli omtrent så feil som den under noen som helst omstendigheter kan bli.
Druidene begynner å få veldig smal spredning oppe rundt 10kHz. I tillegg begynner refleksjoner fra elementets kanter osv å bli en utfordring. Derfor legger man inn en diskant ved 12kHz eller der omkring. I tillegg har man valgt en diskant med hordnladning slik at denne har spredning som en mellomtone og ikke som en 1" dome. Med 1. ordens filterkarakteristikk vil de i tillegg gjøre dette på en jevnere måte.
Om man kan gjøre disse tingene med elementer som har veldig rett frekvensgang så blir selvsagt resultatet enda bedre.
De bruker forøvrig en del energi på å bortforklare at bassystemet de bruker også er en resonator. Impedanskurven viser at det ligger en resonator med en ganske høy Q der. Imidlertid er ikke dette en dårlig løsning.
Jeg føler vel ikke at mine uttalelser ovenfor beskriver subjektive betraktninger på vegne av meg selv. Jeg har verken hørt eller målt høyttalerne, men på den annen side byr de nok ikke på de aller største overraskelsene når man vet en del om hvordan de er konstruert..
Når det gjelder heltonehøytalere høres det ut til at de sliter med manglende oppløsning i området ca 2-3KHz og oppover, og det skyldes ikke bare spredningsmønsteret. - Dette gjelder etter min mening Lowtherenhetene generelt og det gjelder Eminence enheten som står i høytaleren Zu Druid, som ellers har mange fine egeskaper. Men, når sannheten om om Zu Druid konstuksjonen kommer fram fra tåkeleggingen her, burde en kanskje i de minste ha hørt og målt høytaleren før en uttaler seg.
Tja, detaljer i nevnte område skal en ikke tjimse av. Særlig viss man er ute etter god musikkgjenngivelse.:På den annen side må det være en befrielse å slippe alle disse "detaljene i området 2-3k og oppover".
Ja det er et mas med de RefeneLf, jeg må bare nevne for deg at Audiosolution nå skal selge ut en integrert 300B-forsterker fra Wavac Audio Lab. De gutta vet et og annet om lyd, for å si det forsiktig, og lager noen av verdens aller fremste rørforsterkere. Den ville jeg definitivt sjekket ut. Fort!
Hadde vært gøy å prøve. Får se til neste lønning ;DDet er korrekt. Wavac har en sak til den nette sum av 350 000$
går det an å betale litt ekstra for å slippe å få denne japsen på besøk?Er det ikke Wavac som har en forsterker som er så dyr at det kommer en fyr fra Japan for å installere den...eller blander jeg nå : ?
Ja Zu Druid er definitivt en fin høytaler, sdm!
går det an å betale litt ekstra for å slippe å få denne japsen på besøk?
Tusen takk det var veldig snilt skrevet, men tror nok ikke alltid at dette er tilfelle....De var lekre, Lf! Så Lin har Mac, ja..Det var liksom ingen bombe. ;-) Kvinnen i ditt liv er både design-og kvalitetsbevisst, men det visste vi jo. Ikke rart hun maser om å få tilbake Refene!
De var lekre, Lf! Så Lin har Mac, ja..Det var liksom ingen bombe. ;-) Kvinnen i ditt liv er både design-og kvalitetsbevisst, men det visste vi jo. Ikke rart hun maser om å få tilbake Refene!
Selvfølgelig, Dog. Vi er enige om mye, kan det virke som. Ref (no pun intended!) pkt.1 og 2.Impulse, ALLE med litt kvalitetskrav har Mac. Enkelt og greit.
Og Zu´ene fortjener ikke tyn! De er utradisjonelle(heldigvis), men bra design!
O.
Betyr det at jeg kan slutte å se meg nervøst over skulderen hele tiden...?Jeg likte Ferguson Hill høyttalerne faktisk bedre en refene:-X
^Betyr det at jeg kan slutte å se meg nervøst over skulderen hele tiden...?