Zu Tone/Druid

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Håper å se deg i vårt nye hus om ikke alt for lenge. Tror vi kaller deg Sing, jeg ;D
Lf
sing?
hvorfor kan jeg ikke få et gla'hybrid hong-kong-navn i stedet?
simon chow, andy shun, dustin lim etc.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
btw, den oppgraderte audio note kit 1 som jeg linket til er jo en integrert sak, med volumpot og to rca-inganger. da slipper du preamp (eventuellt koble en tvc foran for å "booste" lyden litt...).

da SPARER du jo penger, lf.
og frøkna må vel bli fornøyd?

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
sing?
hvorfor kan jeg ikke få et gla'hybrid hong-kong-navn i stedet?
simon chow, andy shun, dustin lim etc.
;D Ditt valg.
Men Sing Asong må da være gla`hybrid nok?

Lf

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Fantastisk å høre at du er så fornøyd, LF. Det er en åpenbaring av dimensjoner å gå fra HiFi til musikk! Eller fra  å lytte til en innspillig til å lytte på en fremførelse, om du vil. Sterk opplevelse uansett. Jeg hadde den samme opplevelsen for et års tid siden, og jaggu er ikke den ansvarlige identisk med mannen som har smittet deg med oppgraderingssyken! ;-)
HER i huset er du en svært populær mann, Le... ;-)
Lf, nå trenger du bare en SET-amp og en cj Premier, så kan du bruke resten av pengene på musikk... ;-)
hyggelig å høre at du er fornøyd, impulse.
jeg gjorde kanskje deg frisk og meg selv enda sykere med det salget der ;D

men, jeg har forlengst innsett at jeg er uhelbredelig, så jeg får bruke energien på å redde andre fortapte sjeler mens jeg ennå kan, slik at min svoveldunstende skjebne skal bli noe mildere når jeg eventually havner i hi-fi-helvetet.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
btw, den oppgraderte audio note kit 1 som jeg linket til er jo en integrert sak, med volumpot og to rca-inganger. da slipper du preamp (eventuellt koble en tvc foran for å "booste" lyden litt...).

da SPARER du jo penger, lf.
og frøkna må vel bli fornøyd?
Er ikke så opptatt av å spare penger. Liker ikke helt utseende på denne her, kunne heller tenkt meg en AN meishu med phonotrinn. Hva tenker du om det?
Lf

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Er ikke så opptatt av å spare penger. Liker ikke helt utseende på denne her, kunne heller tenkt meg en AN meishu med phonotrinn. Hva tenker du om det?
Lf

det tenker jeg alt godt om!
men ikke si noe til lin...

men du, hvorfor ikke spare penger? de kommer jo godt med, f.eks. til julegave til din kjære, for å veie opp det faktum at hun nå må leve med to gravstøtter i kåken...

en oppgradert kit 1 står ikke noe tilbake for en standard meishu.

blitt imponert hver gang jeg har hørt kit 1.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
5
Kan skrive under på at oppgradert Audio Note Kit One er en fantastisk forsterker. Den nest beste jeg har hatt på Unoene, og på flere parametre bedre enn ting som koster fem ganger så mye.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Meishu er en nydelig forsterker, Lf, men vanskelig å finne brukt. Jeg har hatt en, og var veldig imponeert over lyden, men byggkvaliteten varierer. Dessuten ser den jo litt barokk ut, da..
Må si meg enig med Le og Horny her, en oppgradert Kit 1 er helt usannsynlig mye forsterker for pengene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Kunne Snickers-is eller andre teknisk begavede her på HFS si noe om konstruksjonen og litt om virkemåten til Zu Druid, så hadde jeg satt stor pris på det.
Frekvenskurven bør ikke den være jevnest mulig?

Litt om Zu Druid:
http://www.zucable.com/druid/index.html
http://www.6moons.com/audioreviews/zu/druid.html

Lf
Det er selvsagt alltid en fordel med en rett frekvensgang, men husk at denne høyttaleren har et annerledes spredningsmønster enn veldig mange andre konstruksjoner.

En tradisjonell høyttaler har som regel et filter med minst 2. ordens flanker. Disse ligger godt plantet i ørets mest følsomme område, og man bruker i tillegg en diskant som sprer mange ganger mer enn mellomtonen, og som begynner å jobbe øverst i mellomtoneområdet. På den måten vil frekvensgangen ut til sidene og bakover bli omtrent så feil som den under noen som helst omstendigheter kan bli.

Druidene begynner å få veldig smal spredning oppe rundt 10kHz. I tillegg begynner refleksjoner fra elementets kanter osv å bli en utfordring. Derfor legger man inn en diskant ved 12kHz eller der omkring. I tillegg har man valgt en diskant med hordnladning slik at denne har spredning som en mellomtone og ikke som en 1" dome. Med 1. ordens filterkarakteristikk vil de i tillegg gjøre dette på en jevnere måte.

Om man kan gjøre disse tingene med elementer som har veldig rett frekvensgang så blir selvsagt resultatet enda bedre.

De bruker forøvrig en del energi på å bortforklare at bassystemet de bruker også er en resonator. Impedanskurven viser at det ligger en resonator med en ganske høy Q der. Imidlertid er ikke dette en dårlig løsning.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Dette legger ingen demper på meg og min entusiasme for disse høyttalerne, Miami Steven. Det er jo nettopp derfor jeg lurer. Teoretisk burde sikkert disse Zuene låte ræva. Jeg lurer på hvorfor de likevel fungerer så strålende? Finnes det en teoretisk fasit på hva som fungerer best  på det menneskelige ørret/hjerne?
Jeg skulle også likt å visst hvilke positive/negative følger konstruksjonsprinsippene til Zu Druid fører med seg lydmessig?

Lf  
Hei Ellef, drit i teori og teknikk og bruk øra og hjerte.
Det er tross alt DU som skal være fornøyd, ja ja...kanskje frua og da ;), men det virker som du får din egen hule og da er det kun lyden som teller. :)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.848
Torget vurderinger
4
Veldig kjekt at du er fornøyd!
Jeg blir helt syk av å vente på ref'en, og kompenserer med hodetelefonlytting, som faktisk er ganske artig.
Kanskje jeg kan komme innom en tur hvis jeg er i Stavanger?

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Takker for info Snickers-is.

BHO: Hehe. Frua er det ikke så viktig med, men alt det andre er jeg enig i.

Kjoenik du er velkommen til oss. Ta gjerne med Refene, så hadde Linda blitt svært fornøyd. Druidene har en del fellestrekk med Royal master så jeg tror du vil like dem.
Lf

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Det er selvsagt alltid en fordel med en rett frekvensgang, men husk at denne høyttaleren har et annerledes spredningsmønster enn veldig mange andre konstruksjoner.

En tradisjonell høyttaler har som regel et filter med minst 2. ordens flanker. Disse ligger godt plantet i ørets mest følsomme område, og man bruker i tillegg en diskant som sprer mange ganger mer enn mellomtonen, og som begynner å jobbe øverst i mellomtoneområdet. På den måten vil frekvensgangen ut til sidene og bakover bli omtrent så feil som den under noen som helst omstendigheter kan bli.

Druidene begynner å få veldig smal spredning oppe rundt 10kHz. I tillegg begynner refleksjoner fra elementets kanter osv å bli en utfordring. Derfor legger man inn en diskant ved 12kHz eller der omkring. I tillegg har man valgt en diskant med hordnladning slik at denne har spredning som en mellomtone og ikke som en 1" dome. Med 1. ordens filterkarakteristikk vil de i tillegg gjøre dette på en jevnere måte.

Om man kan gjøre disse tingene med elementer som har veldig rett frekvensgang så blir selvsagt resultatet enda bedre.

De bruker forøvrig en del energi på å bortforklare at bassystemet de bruker også er en resonator. Impedanskurven viser at det ligger en resonator med en ganske høy Q der. Imidlertid er ikke dette en dårlig løsning.
.
Når det gjelder heltonehøytalere høres det ut til at de sliter med manglende oppløsning i området ca 2-3KHz og oppover, og det skyldes ikke bare spredningsmønsteret. - Dette gjelder etter min mening Lowtherenhetene generelt og det gjelder Eminence enheten som står i høytaleren Zu Druid, som ellers har mange fine egeskaper. Men, når sannheten om om Zu Druid konstuksjonen kommer fram fra tåkeleggingen her, burde en kanskje i de minste ha hørt og målt høytaleren før en uttaler seg. ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette høres jo svært lovende ut lf!

Og jeg skal ikke konspirere med din kjære...min kjære liker forøvrig Galloene svært godt(og legger ikke alltid merke til andre variasjoner som foregår ;D)

De trenger sikkert litt modning både spillemessig og estetisk, med de rette omgivelser vil det sikkert se riktig så bra ut. Men det er klart, de glir ikke umerkelig inn i en skummelt norsk furuheim med bonderomantikk som primærinspirasjon...men der er dere vel ikke likevel? ;)

Gratulerer!

O.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
.
Når det gjelder heltonehøytalere høres det ut til at de sliter med manglende oppløsning i området ca 2-3KHz og oppover, og det skyldes ikke bare spredningsmønsteret.  - Dette gjelder etter min mening Lowtherenhetene generelt og det gjelder Eminence enheten som står i høytaleren Zu Druid, som ellers har mange fine egeskaper. Men, når sannheten om om Zu Druid konstuksjonen kommer fram fra tåkeleggingen her, burde en kanskje i de minste ha hørt og målt høytaleren før en uttaler seg.  ;)
Jeg føler vel ikke at mine uttalelser ovenfor beskriver subjektive betraktninger på vegne av meg selv. Jeg har verken hørt eller målt høyttalerne, men på den annen side byr de nok ikke på de aller største overraskelsene når man vet en del om hvordan de er konstruert.

På den annen side må det være en befrielse å slippe alle disse "detaljene i området 2-3k og oppover".

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
du må jo prøve druidene med v20, lf...!?
han som kjøpte en v20 av bruttern, satte den opp på bruktbørsen for ikke så lenge siden.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Tanken har streifet meg, Le. Forsterkeren gjorde et sterkt inntrykk på meg, da du hadde den nevnte kjæledegga di med til Stavanger

Nå skal jeg først låne et standard AN kit 1 av en kompis fra Karmøy. Da får jeg et intrykk av hvordan 300B fungerer med høyttalerene. Ellers har jeg også tenkt på Border Patrol(litt dyrt), Heart Beat, Miyabe 300B, Ancient Audio, DecWare Zen Taboo (billig men god?) og Merlot (litt dyrt). Er redd for å miste dyamikken jeg har nå, men har jeg forstått det rett så kan disse små ineffektive trinnene skape enda mere dynamikk. Noen der ute som har noen av nevnte merker til salgs eller erfaringer å dele ???

Lf som nesten glemte JJ322

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
høres smart ut å prøve deg med en lånt kit 1 først.

v20 er råere på dynamikk (både makro og mikro) enn den komboen du har nå, gitt lettdrevne (mer enn 94 db, stabilt 8 ohm) høyttalere, imho. ellers er jj322 også en meget interessant kandidat. jeg har aldri hørt denne, men impulse har den, og den mannen har ører som jeg stoler på.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
På den annen side må det være en befrielse å slippe alle disse "detaljene i området 2-3k og oppover".
Tja, detaljer i nevnte område skal en ikke tjimse av. Særlig viss man er ute etter god musikkgjenngivelse.::)

Heldigvis vil mange enheter bli bedre etter bruk, så vi får håpe dette gjelder Druidene også.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Takk skal du ha, Le! :) Ri ght back at you! Jeg kan bekrefte at JJ 322 er en veldig god forsterker, ikke minst fungerer den fantastisk bra i oppsettet jeg har nå, sammen med dine gamle høyttalere. ;-) (De har for øvrig min kjære samboer det samme forholdet til som Lin har til Lfs gamle Ref 3a !) Den er "raskere" enn f.eks Heart Beat, og innehar en byggkvalitet som ikke står tilbake for noe..
Lf, jeg må bare nevne for deg at Audiosolution nå skal selge ut en integrert 300B-forsterker fra Wavac Audio Lab. De gutta vet et og annet om lyd, for å si det forsiktig, og lager noen av verdens aller fremste rørforsterkere. Den ville jeg definitivt sjekket ut. Fort!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Lf, jeg må bare nevne for deg at Audiosolution nå skal selge ut en integrert 300B-forsterker fra Wavac Audio Lab. De gutta vet et og annet om lyd, for å si det forsiktig, og lager noen av verdens aller fremste rørforsterkere. Den ville jeg definitivt sjekket ut. Fort!
Ja det er et mas med de Refene ;)

Har sjekket med Audiosolution. Jeg er litt skeptisk til en integrert 300b forsterker som veier 17kg. Er det jeg som er fordomsfull?
Noen som har hørt Wavac?

Lf

PS. Hvis jeg skulle bestemme meg for Wavac må jeg evt selge EAR 864 og CJ premier 11A :eek:(hint,hint).

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.848
Torget vurderinger
4
Er det ikke Wavac som har en forsterker som er så dyr at det kommer en fyr fra Japan for å installere den...eller blander jeg nå ::) ?

Ja Zu Druid er definitivt en fin høytaler, sdm!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.689
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er korrekt. Wavac har en sak til den nette sum av 350 000$

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Det er korrekt. Wavac har en sak til den nette sum av 350 000$
Hadde vært gøy å prøve. Får se til neste lønning :p :p ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Er det ikke Wavac som har en forsterker som er så dyr at det kommer en fyr fra Japan for å installere den...eller blander jeg nå ::) ?

Ja Zu Druid er definitivt en fin høytaler, sdm!
går det an å betale litt ekstra for å slippe å få denne japsen på besøk?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.848
Torget vurderinger
4
går det an å betale litt ekstra for å slippe å få denne japsen på besøk?

Sikkert. Og har du først betalt 1,6 mill for en forsterker, har du sikkert råd til det.
Men han tar jo ikke så stor plass da. Kan ha ham i skapet, og ta ham frem i ny og ne når bias skal justeres... ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Nå har Lin har funnet sine nye favoritter som visstnok passer med Mac og i den nye stuen :eek: Takk skal du ha Johna ;)

Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
De var lekre, Lf! Så Lin har Mac, ja..Det var liksom ingen bombe. ;-) Kvinnen i ditt liv er både design-og kvalitetsbevisst, men det visste vi jo. Ikke rart hun maser om å få tilbake Refene!

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
4
De var lekre, Lf! Så Lin har Mac, ja..Det var liksom ingen bombe. ;-) Kvinnen i ditt liv er både design-og kvalitetsbevisst, men det visste vi jo. Ikke rart hun maser om å få tilbake Refene!
:) :)Tusen takk det var veldig snilt skrevet, men tror nok ikke alltid at dette er tilfelle....

Jeg likte Ferguson Hill høyttalerne faktisk bedre en refene:-X Designet fikk hjertet til å banke og knærne til å skjelve, men det beste av alt; de var så små og nette.... Men, der tok jeg helt feil, de var like store som alle disse andre lydformidlerbeistene:'(
http://www.fergusonhill.co.uk/frames/frameset.htm

Så Ellef du kan bare slappe av, det er fortsatt du som styrer både hifiinnkjøp- og budsjett ;)

Edit; bare glem det, Ellef, de finnes jo i miniversjon, jeg var visst litt kjapp :D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Høyst fortjent, Lin. Det er jeg helt sikker på. Og vi kan ikke alltid være det vi innerst inne er, vet du. Vi er jo fulle av polariteter.... ;-)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Impulse, ALLE med litt kvalitetskrav har Mac. Enkelt og greit. :D
Og Zu´ene fortjener ikke tyn! De er utradisjonelle(heldigvis), men bra design!

O.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Impulse, ALLE med litt kvalitetskrav har Mac. Enkelt og greit. :D
Og Zu´ene fortjener ikke tyn! De er utradisjonelle(heldigvis), men bra design!

O.
Selvfølgelig, Dog. Vi er enige om mye, kan det virke som. Ref (no pun intended!) pkt.1 og 2. :D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.848
Torget vurderinger
4
Jeg likte Ferguson Hill høyttalerne faktisk bedre en refene:-X
:D Betyr det at jeg kan slutte å se meg nervøst over skulderen hele tiden...? ;)

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
4
:D Betyr det at jeg kan slutte å se meg nervøst over skulderen hele tiden...? ;)
^
Å nei du, her er ingenting avklart riktig enda, så paranoian får du lov til å beholde en stund til ;)

Forresten nå når jeg er her inne på denne Zu tråden, ser jeg meg nesten nødt til å legge meg litt flat og komme med ros. Er fortsatt ikke overbegeistret for utseende, men de har nok vokst seg penere.... Det som derimot har gjort sitt til at de skal vernes, og ikke kastes ut er faktisk grunnen til at de er her; evnen til å formidle musikk. Vi har aldri hørt så mye musikk, tv'en har vært totalt mørkelagt fra den dagen de kom i hus:eek: Mitt favorittprogram (so u think u can dance) ble fullstendig glemt på mandag, og det beste av alt, Lf glemte hele liverpool matchen på onsdag. Nå finner vi fram gamle cd'er vi ikke har hørt på mange år og koser og gløgg ihjel, anlegget er på fra tidlig morgen til sen kveld :)

Lin

Topp Bunn