Låter en lyd,ett instrument likt i alles ører?
Velger hver av oss bort lyder,og fokuserer hver av oss på forskjellige lyder i ett lydbilde?
Er de av oss som ikke hører..tonedøve,som en form for svaksynt som skal se/tolke ett maleri?
Noen av oss har lettere for å bli flerspråklig - lyd-sammenheng og tolking av lyd?
Enkelte hører store forskjeller på audio komponenter,noen svært liten forskjell,
så er det vel sikkert variasjoner mellom disse ytterpunktene.
Vil ett Steinway låte likt for Andsnes som for andre?
Er dette balsam for ørene,eller et helvete av gnikking og ulyder?
Eller kommer den selektive egenskapen frem?
Klarer en å velge bort det en ikke liker/klarer?
Låter virkelig en hardingfele slik?
Så for å pirke litt i materien.
Hvorfor har vi to ører og ikke ett? | movale sin blogg
To ører er viktig for å lytte til musikk. Dette fordi hjernen består av to halvdeler. De to halvdelene av hjernen har mange koblinger slik at lyden/musikken hurtig kan «snakke» frem og tilbake samtidig som de behandler informasjon. Venstre side av hjernen er den logiske (eller tekniske) side. Det gir deg diskret deler av opplysninger. Høyre side av hjernen er den estetiske siden. Den gir deg verdsetting og opplevelse av lyden og din evne til å gjenkjenne bilder og mønstre av lyd.
Videre er det slik at hjernen din fungerer slik at lyder fra høyre øre går hovedsakelig til venstre side, der hjernen tolker hva en person sier. Lyder fra venstre øre går hovedsakelig til høyre side, der hjernen tolker hvordan en person snakker. Når du lytter til musikk er det på samme måte, du «hører» lyden av de enkelte instrumentene i høyre øre og du «lytter» til det estetiske i musikken med venstre øre. Dermed trenger du begge ører for å fullt ut å forstå alle lyder, tale og musikk.
Mennesker med normal hørsel kan bestemme hvilke lyder de ønsker å høre og i stor grad ignorere de andre (sann selektiv hørsel). For å gjøre dette, må øynene og ørene arbeide sammen. For eksempel, si at du fokusere øynene på ett medlem av en fjern gruppe mennesker. Hjernen beregner plasseringen av den personen som dine øyne er fokusert på. Deretter instruerer den ørene til å lytte etter eventuelle lyder som kommer fra en bestemt punkt i rommet og filtrerer ut alle andre. Hørselshemmede ører kan ikke gjøre dette så bra som vanlige ører.
https://www.hlf.no/aktuelt/2016/nar-hjernen-ikke-forstar-det-oret-horer/
>> Auditiv prosessering er et medisinsk begrep for lytting og benyttes for å beskrive hva skjer når hjernen gjenkjenner og tolker lyd. Det er en paraplybetegnelse for en rekke auditive ferdigheter som er nødvendige for avkoding og forståelse av lyd.
> APD er en kompleks og heterogen hørsels- og kommunikasjonsvanske som påvirker måten hjernen bearbeider og forstår lyd. Det innebærer vansker med å dekode (prosessere) det du hører og for eksempel sortere relevant fra ikke relevant informasjon. En tidligere betegnelse for samme problemet var (C)APD (central auditory processing disorder).
> APD er en kompleks og heterogen hørsels- og kommunikasjonsvanske som påvirker måten hjernen bearbeider og forstår lyd. Det innebærer vansker med å dekode (prosessere) det du hører og for eksempel sortere relevant fra ikke relevant informasjon. En tidligere betegnelse for samme problemet var (C)APD (central auditory processing disorder).
Man vet ikke hva APD skyldes, og sannsynligvis er det flere faktorer tilsammen som forårsaker tilstanden. Hos eldre skyldes APD en aldersforandring i det auditive systemet.
https://knowledgenuts.com/2016/03/31/why-everyone-hears-the-same-sounds-differently/
When sound bounces off the structures of the inner ear, it reflects off the ear and off the bones in the head. According to the Acoustical Society of America, even the slightest differences in things like shape and bone density can make a huge difference in the vibrations that we ultimately hear. Women’s skulls tend to vibrate faster than the skulls of their male counterparts, and individuals’ recorded vibrations can vary between as much as 35–65 Hz
https://www.wnyc.org/story/we-all-hear-differently-heres-proof/
The analogy Kraus uses is that the world around us is like a great concert — and our brains are a mixing board. How that mixing board translates what we’re hearing can have a profound impact on what we understand about what’s going on around us.
That’s because over the course of a few seconds, you trained your brain to make sense of that first clip. And that is, essentially, what a musician, or someone who speaks a second language, does over the course of years — train their brains to more finely understand the audio around them.
https://www.acsh.org/news/2016/06/09/different-people-hear-music-differently
Congenital Amusia—(tone deafness) — Yes, there really are people who are tone deaf.
which must be somewhat analogous to color blindness
Phil Taylor and The Astoria
An Interview With Gilmour's Guitar Technician
Taylor seems more like a gentleman's gentleman than your typical rock technician. But his efficient, no-nonsense manner makes it clear why he has remained a valued member of the Pink Floyd camp for two decades. "I'm actually Pink Floyd's only full-time technician," Taylor continues. "In addition to maintaining Dave's equipment on the road, I designed and maintain his recording studio."
http://www.davidgilmour.com/press/2005/march/TapeOp_March05.pdf
We went though all these regular cables that
people wire studios up with that are fairly inexpensive. And the one that we ended up using was
made by - this is for the 23 kilometers of cabling - was made by a high end hi-fi audio manufacturer
called Van den Hul from Holland. I’d actually later found out they had originally designed this cable
for the Philips Studio in Holland. Now because they had a lot of stock on the shelf, ready to go, I was
able to negotiate a terrific deal. It only cost five times more than a regular cable would cost. But it
was worth it. It was our one chance.
because it sounds better, with
thick Rhodium plating on all contacts,
I know to some people this sounds ridiculous, but I can
only say the difference is there to be heard and digital is where the biggest improvements are
noticeable.
En kompis og meg satt og lyttet til musikk over noen Quad 57.
For meg stod stemmen ca. 1,5m over gulvet.
Kompisen hadde stemmen midt mellom høyttalerne.
Årsak?
Ett lite bibliotek
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Sound/soucon.html#soucon
Velger hver av oss bort lyder,og fokuserer hver av oss på forskjellige lyder i ett lydbilde?
Er de av oss som ikke hører..tonedøve,som en form for svaksynt som skal se/tolke ett maleri?
Noen av oss har lettere for å bli flerspråklig - lyd-sammenheng og tolking av lyd?
Enkelte hører store forskjeller på audio komponenter,noen svært liten forskjell,
så er det vel sikkert variasjoner mellom disse ytterpunktene.
Vil ett Steinway låte likt for Andsnes som for andre?
Er dette balsam for ørene,eller et helvete av gnikking og ulyder?
Eller kommer den selektive egenskapen frem?
Klarer en å velge bort det en ikke liker/klarer?
Låter virkelig en hardingfele slik?
Så for å pirke litt i materien.
Hvorfor har vi to ører og ikke ett? | movale sin blogg
To ører er viktig for å lytte til musikk. Dette fordi hjernen består av to halvdeler. De to halvdelene av hjernen har mange koblinger slik at lyden/musikken hurtig kan «snakke» frem og tilbake samtidig som de behandler informasjon. Venstre side av hjernen er den logiske (eller tekniske) side. Det gir deg diskret deler av opplysninger. Høyre side av hjernen er den estetiske siden. Den gir deg verdsetting og opplevelse av lyden og din evne til å gjenkjenne bilder og mønstre av lyd.
Videre er det slik at hjernen din fungerer slik at lyder fra høyre øre går hovedsakelig til venstre side, der hjernen tolker hva en person sier. Lyder fra venstre øre går hovedsakelig til høyre side, der hjernen tolker hvordan en person snakker. Når du lytter til musikk er det på samme måte, du «hører» lyden av de enkelte instrumentene i høyre øre og du «lytter» til det estetiske i musikken med venstre øre. Dermed trenger du begge ører for å fullt ut å forstå alle lyder, tale og musikk.
Mennesker med normal hørsel kan bestemme hvilke lyder de ønsker å høre og i stor grad ignorere de andre (sann selektiv hørsel). For å gjøre dette, må øynene og ørene arbeide sammen. For eksempel, si at du fokusere øynene på ett medlem av en fjern gruppe mennesker. Hjernen beregner plasseringen av den personen som dine øyne er fokusert på. Deretter instruerer den ørene til å lytte etter eventuelle lyder som kommer fra en bestemt punkt i rommet og filtrerer ut alle andre. Hørselshemmede ører kan ikke gjøre dette så bra som vanlige ører.
https://www.hlf.no/aktuelt/2016/nar-hjernen-ikke-forstar-det-oret-horer/
>> Auditiv prosessering er et medisinsk begrep for lytting og benyttes for å beskrive hva skjer når hjernen gjenkjenner og tolker lyd. Det er en paraplybetegnelse for en rekke auditive ferdigheter som er nødvendige for avkoding og forståelse av lyd.
> APD er en kompleks og heterogen hørsels- og kommunikasjonsvanske som påvirker måten hjernen bearbeider og forstår lyd. Det innebærer vansker med å dekode (prosessere) det du hører og for eksempel sortere relevant fra ikke relevant informasjon. En tidligere betegnelse for samme problemet var (C)APD (central auditory processing disorder).
> APD er en kompleks og heterogen hørsels- og kommunikasjonsvanske som påvirker måten hjernen bearbeider og forstår lyd. Det innebærer vansker med å dekode (prosessere) det du hører og for eksempel sortere relevant fra ikke relevant informasjon. En tidligere betegnelse for samme problemet var (C)APD (central auditory processing disorder).
Man vet ikke hva APD skyldes, og sannsynligvis er det flere faktorer tilsammen som forårsaker tilstanden. Hos eldre skyldes APD en aldersforandring i det auditive systemet.
https://knowledgenuts.com/2016/03/31/why-everyone-hears-the-same-sounds-differently/
When sound bounces off the structures of the inner ear, it reflects off the ear and off the bones in the head. According to the Acoustical Society of America, even the slightest differences in things like shape and bone density can make a huge difference in the vibrations that we ultimately hear. Women’s skulls tend to vibrate faster than the skulls of their male counterparts, and individuals’ recorded vibrations can vary between as much as 35–65 Hz
https://www.wnyc.org/story/we-all-hear-differently-heres-proof/
The analogy Kraus uses is that the world around us is like a great concert — and our brains are a mixing board. How that mixing board translates what we’re hearing can have a profound impact on what we understand about what’s going on around us.
That’s because over the course of a few seconds, you trained your brain to make sense of that first clip. And that is, essentially, what a musician, or someone who speaks a second language, does over the course of years — train their brains to more finely understand the audio around them.
https://www.acsh.org/news/2016/06/09/different-people-hear-music-differently
Congenital Amusia—(tone deafness) — Yes, there really are people who are tone deaf.
which must be somewhat analogous to color blindness
Phil Taylor and The Astoria
An Interview With Gilmour's Guitar Technician
Taylor seems more like a gentleman's gentleman than your typical rock technician. But his efficient, no-nonsense manner makes it clear why he has remained a valued member of the Pink Floyd camp for two decades. "I'm actually Pink Floyd's only full-time technician," Taylor continues. "In addition to maintaining Dave's equipment on the road, I designed and maintain his recording studio."
http://www.davidgilmour.com/press/2005/march/TapeOp_March05.pdf
We went though all these regular cables that
people wire studios up with that are fairly inexpensive. And the one that we ended up using was
made by - this is for the 23 kilometers of cabling - was made by a high end hi-fi audio manufacturer
called Van den Hul from Holland. I’d actually later found out they had originally designed this cable
for the Philips Studio in Holland. Now because they had a lot of stock on the shelf, ready to go, I was
able to negotiate a terrific deal. It only cost five times more than a regular cable would cost. But it
was worth it. It was our one chance.
because it sounds better, with
thick Rhodium plating on all contacts,
I know to some people this sounds ridiculous, but I can
only say the difference is there to be heard and digital is where the biggest improvements are
noticeable.
En kompis og meg satt og lyttet til musikk over noen Quad 57.
For meg stod stemmen ca. 1,5m over gulvet.
Kompisen hadde stemmen midt mellom høyttalerne.
Årsak?
Ett lite bibliotek
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Sound/soucon.html#soucon
Sist redigert: