kapellmester
Bransjeaktør
- Ble medlem
- 13.01.2005
- Innlegg
- 170
- Antall liker
- 439
Interessant tråd !
Jeg har noen uvitenskapelige betraktninger å dele:
Preludium ala Hørelære
Under musikkutdannelsen hadde vi faget hørelære. Da ble vi trent i å huske pitch og rytmer. Fikk høre ukjente melodier og skrev disse ned etter beste evne. Det var lett å måle hvor flink man var da faciten stod i notene. Alle på studiet hadde en fin utvikling fra start til slutt. Disiplinert trening bar frukter. Nå skal det sies at det er et gehør-basert nåløye for å komme inn på studiet også. (opptaksprøve) Så et greit utgangspunkt hadde nok alle.
Uansett; Her var intet rom for synsing: "Jeg syns det hørtes ut som en C når det var en F#..." kunne man ikke slippe unna med. Man kunne altså bevise at man hørte feil, dersom man gjorde det.
For mange virker dette som trolldom. Det er det ikke. Med et visst talent og mye trening kan "alle" bli veldig flinke i denne typen hørelære.
Hi-Fi hørelære
Jeg mener det kan være på samme vis med "hifi lytting". Ordet hifi er vitterligere forkortelse på HighFidelity = Høy likhet til opprinnelsen (fritt oversatt) Målet med godt audio utstyr er vel å skape en opplevelse i stua som er troverdig ?
Hvordan definerer man en "god lytter"? Er det en som skal kunne orientere seg saklig i forhold til avvik (og hva er saklig ? ) Eller er det en som skal synse noe helt fritt om hva han liker, føle mye osv ? (musikk/lyd-estetikk) Jeg tenker begge deler er helt greit - det kommer an på motivasjonen man har for det hele og/eller stillingsinstruksen dersom man jobber med lyd/musikk.
NB! Jeg mener man uansett talent og erfaringsgrunnlag kan ha like mye glede av musikken/hifi hobbyen. Alle tilnærminger er ok. Jeg har jobbet i mange år som musikkterapaut på sørlandet sykehus, jeg er over gjennomsnittet opptatt av hva slags effekt musikk har på oss. Det å finne glede i musikkopplevelser krever heldigvis ingen kvalifisering what-so-ever.
Uansett;
For å kunne være noe i retning av en mer objektiv lytter tenker jeg det er en fordel å ha til grunn:
- Et visst grunnlag for å huske klang/lydbilder/auditive opplevelser (og så kan man videre utvikle dette med målrettet trening)
- innsikt i instrumenters faktiske lyd i utgangspuntket.
- innsikt og erfaring med studio-prosessen/opptak og hva den etterlater av fotavtrykk.
- erfaring og viten om "fallgruver" i hi-fi
- en viss innsikt i fysikk rundt lyd og ørets funksjon
- en evne til å organisere og orientere seg mht hvilke av disse overstående punktene eventuelle avvik kommer fra
Den tekniske hørselen som linearitet, båndbredde og toleranse for SPL er underordnet punktene over, mener jeg. Grunnen til det er at du har nedsatt hørsel både i konsertsalen og foran hi-fi'en. Alle inntrykk du prosesserer er med den samme hørselen. Relative forskjeller kan fortsatt analyseres.
Det å lytte til klanger/lydbilder og andre hi-fi-ting er en annen del av gehøret enn pitch og rytme. Men jeg mener også denne "hi-fi-delen" kan organiseres og bli ganske vitenskapelig/organisert om man ønsker det. Ting kan testes og prøves blindt i forskjellige mer eller mindre avanserte treningsoppgaver. Som det pekes på tidligere i tråden er det noen som forsker på vår evne til å lytte, huske og generelt orientere oss utover pitch og rytme. Gehør i utvidet format er mye mer enn å bare gjengi en melodi fra radioen på husk. Mange hi-fi folk, som ikke spiller musikk, har et meget utviklet gehør men da fra en annen vinkel enn kun pitch og rytme.
"Hi-fi basert hørelære" ?
Hører vi likt ?
Jeg si at min erfaring er at når en gjeng med nogenlunde samme erfaring, gehør og viten er samlet hører man som regel veldig likt. Men dersom man har veldig forskjellig grunnlag vil nok mer uenighet og forvirring dukke opp. Og det er helt greit. Uansett; i begge tilfeller vil preferanser kunne være forskjellig eller sammenfallende - alt etter som.
Ingenting er "feil" når man er konsumer. Dette er lyd estetikk, for de fleste.
Preferanser
Siden all hifi har en grad av avvik fra virkeligheten må man gjerne velge hvilke deler av bildet man vil ha mest mulig likt. Her kommer preferanser inn. Men også her vil jeg slå et slag for at en gjeng med likt grunnlag, vil velge veldig likt, om ikke identisk. De vil i alle fall være veldig enig i alle beskrivelser og observasjoner. Så vil de gjerne også ha stor forståelse for hverandres valg. Selv spiller jeg ofte på oppdrag, gjerne akustisk jazz-aktige greier uten PA-system. Selv om jeg husker nøyaktig hvordan det "skal" være/var, så må også jeg velge mine preferanser for optimering. Ingen trær vokser inn i himmelen.
Er dette så viktig da?
For mange spiller det hele liten rolle, tror jeg. Min erfaring er at de fleste trener seg på et ubevisst plan mht lytteteknikk. Man kunne sikkert kommer lenger hurtigere dersom man hadde et bevisst forhold til det. Jeg tenker at de som er interessert nok vil søke viten om instrumentklang, studio, opptak osv osv. Normen i bransjen i dag er vel at man velger det man "liker" og argumenterer mer eller mindre saklig for sitt valg. Musikkfaget, utøvende, er noe mer organisert mht trening av den delen av gehøret som teller der. Musikere med godt tradisjonelt gehør er ikke automatisk gode hi-fi lyttere. De må også trene og være interessert.
For spesielt interesserte
Tonmeister utdannelsen, som jeg har lest litt pensum fra, har mye "hi-fi relevant" i seg. Der bedriver man en del lyttetrening som kunne fungere bra for hifi-folk.
Postludium one-liner
Vi hører det samme, men prosesserer ut fra erfaringsgrunnlag og forutsetninger.
Mvh
Trond
DOXA
Jeg har noen uvitenskapelige betraktninger å dele:
Preludium ala Hørelære
Under musikkutdannelsen hadde vi faget hørelære. Da ble vi trent i å huske pitch og rytmer. Fikk høre ukjente melodier og skrev disse ned etter beste evne. Det var lett å måle hvor flink man var da faciten stod i notene. Alle på studiet hadde en fin utvikling fra start til slutt. Disiplinert trening bar frukter. Nå skal det sies at det er et gehør-basert nåløye for å komme inn på studiet også. (opptaksprøve) Så et greit utgangspunkt hadde nok alle.
Uansett; Her var intet rom for synsing: "Jeg syns det hørtes ut som en C når det var en F#..." kunne man ikke slippe unna med. Man kunne altså bevise at man hørte feil, dersom man gjorde det.
For mange virker dette som trolldom. Det er det ikke. Med et visst talent og mye trening kan "alle" bli veldig flinke i denne typen hørelære.
Hi-Fi hørelære
Jeg mener det kan være på samme vis med "hifi lytting". Ordet hifi er vitterligere forkortelse på HighFidelity = Høy likhet til opprinnelsen (fritt oversatt) Målet med godt audio utstyr er vel å skape en opplevelse i stua som er troverdig ?
Hvordan definerer man en "god lytter"? Er det en som skal kunne orientere seg saklig i forhold til avvik (og hva er saklig ? ) Eller er det en som skal synse noe helt fritt om hva han liker, føle mye osv ? (musikk/lyd-estetikk) Jeg tenker begge deler er helt greit - det kommer an på motivasjonen man har for det hele og/eller stillingsinstruksen dersom man jobber med lyd/musikk.
NB! Jeg mener man uansett talent og erfaringsgrunnlag kan ha like mye glede av musikken/hifi hobbyen. Alle tilnærminger er ok. Jeg har jobbet i mange år som musikkterapaut på sørlandet sykehus, jeg er over gjennomsnittet opptatt av hva slags effekt musikk har på oss. Det å finne glede i musikkopplevelser krever heldigvis ingen kvalifisering what-so-ever.
Uansett;
For å kunne være noe i retning av en mer objektiv lytter tenker jeg det er en fordel å ha til grunn:
- Et visst grunnlag for å huske klang/lydbilder/auditive opplevelser (og så kan man videre utvikle dette med målrettet trening)
- innsikt i instrumenters faktiske lyd i utgangspuntket.
- innsikt og erfaring med studio-prosessen/opptak og hva den etterlater av fotavtrykk.
- erfaring og viten om "fallgruver" i hi-fi
- en viss innsikt i fysikk rundt lyd og ørets funksjon
- en evne til å organisere og orientere seg mht hvilke av disse overstående punktene eventuelle avvik kommer fra
Den tekniske hørselen som linearitet, båndbredde og toleranse for SPL er underordnet punktene over, mener jeg. Grunnen til det er at du har nedsatt hørsel både i konsertsalen og foran hi-fi'en. Alle inntrykk du prosesserer er med den samme hørselen. Relative forskjeller kan fortsatt analyseres.
Det å lytte til klanger/lydbilder og andre hi-fi-ting er en annen del av gehøret enn pitch og rytme. Men jeg mener også denne "hi-fi-delen" kan organiseres og bli ganske vitenskapelig/organisert om man ønsker det. Ting kan testes og prøves blindt i forskjellige mer eller mindre avanserte treningsoppgaver. Som det pekes på tidligere i tråden er det noen som forsker på vår evne til å lytte, huske og generelt orientere oss utover pitch og rytme. Gehør i utvidet format er mye mer enn å bare gjengi en melodi fra radioen på husk. Mange hi-fi folk, som ikke spiller musikk, har et meget utviklet gehør men da fra en annen vinkel enn kun pitch og rytme.
"Hi-fi basert hørelære" ?
Hører vi likt ?
Jeg si at min erfaring er at når en gjeng med nogenlunde samme erfaring, gehør og viten er samlet hører man som regel veldig likt. Men dersom man har veldig forskjellig grunnlag vil nok mer uenighet og forvirring dukke opp. Og det er helt greit. Uansett; i begge tilfeller vil preferanser kunne være forskjellig eller sammenfallende - alt etter som.
Ingenting er "feil" når man er konsumer. Dette er lyd estetikk, for de fleste.
Preferanser
Siden all hifi har en grad av avvik fra virkeligheten må man gjerne velge hvilke deler av bildet man vil ha mest mulig likt. Her kommer preferanser inn. Men også her vil jeg slå et slag for at en gjeng med likt grunnlag, vil velge veldig likt, om ikke identisk. De vil i alle fall være veldig enig i alle beskrivelser og observasjoner. Så vil de gjerne også ha stor forståelse for hverandres valg. Selv spiller jeg ofte på oppdrag, gjerne akustisk jazz-aktige greier uten PA-system. Selv om jeg husker nøyaktig hvordan det "skal" være/var, så må også jeg velge mine preferanser for optimering. Ingen trær vokser inn i himmelen.
Er dette så viktig da?
For mange spiller det hele liten rolle, tror jeg. Min erfaring er at de fleste trener seg på et ubevisst plan mht lytteteknikk. Man kunne sikkert kommer lenger hurtigere dersom man hadde et bevisst forhold til det. Jeg tenker at de som er interessert nok vil søke viten om instrumentklang, studio, opptak osv osv. Normen i bransjen i dag er vel at man velger det man "liker" og argumenterer mer eller mindre saklig for sitt valg. Musikkfaget, utøvende, er noe mer organisert mht trening av den delen av gehøret som teller der. Musikere med godt tradisjonelt gehør er ikke automatisk gode hi-fi lyttere. De må også trene og være interessert.
For spesielt interesserte
Tonmeister utdannelsen, som jeg har lest litt pensum fra, har mye "hi-fi relevant" i seg. Der bedriver man en del lyttetrening som kunne fungere bra for hifi-folk.
Postludium one-liner
Vi hører det samme, men prosesserer ut fra erfaringsgrunnlag og forutsetninger.
Mvh
Trond
DOXA