Duell: Denon AH-D7000 VS Audeze LCD2

T

Tittentei

Gjest
Sammenlikning av Audeze LCD2 Rev 2 og Denon AH-D7000

Oppsettet
Ja, da har jeg altså fått Audeze LCD2 Rev 2 og hatt dem i nesten ett døgn. Mine modeller er, som tidligere nevnt, brukte (og rundt ett år gamle) og derfor innspilt. Jeg har prøvd dem opp mot Denon AH-D7000 med de låtene jeg hører mest på, både med hodetelefonforsterkeren i Grace Design m903 og Woo Audio WA6-SE (da med Grace Design m903 som DAC). Begge hodetelefonene yter best på WA6-SE (med stock tubes), og derfor er det denne kombinasjonen jeg vil fokusere på.

På Grace Design m903 finnes det en crossfeed-funksjon som er ment å skape et inntrykk av smalere lydbilde, men ved bruk av funksjonen virker lyden nedtonet, bassfokusert og kunstig – en dårlig kombinasjon for begge klokker – crossfeed er derfor ikke benyttet.

Forskjellene på de to klokkene er veldig store, så det er nesten en ugjerning å sammenlikne dem – litt som å sammenlikne epler og pærer, hvis du skjønner hva jeg mener. Likevel skal begge yte samme funksjon – gjengi lyd, og derfor bør det også være lovlig å sammenlikne dem.

Digresjon
En artig digresjon er at jeg også har kjøpt meg et par Sony MDR-XB700 som ankom postkontoret samme dag som LCD2. Jeg begynte lytteseansen med XB700 og begynte nesten å le da turen kom til LCD2; klokkene som er kjent for å ha mye og god bass hørtes nesten ut som en lys klokkeradio fra Kina av billigste sort. Denne kontrasten la seg imidlertid fort, og XB700 kvalifiserer ikke engang til å bli nevnt i samme setning som verken LCD2 eller D7000. Men for den bassglade som trakter mot Beats er det likevel verdt å ta en titt på disse.

Sammenlikningen
Men tilbake til poenget; LCD2 og D7000: LCD2 er mer åpen og oppløst i toppen enn D7000 og ved krysstesting kan man ikke unnlate å få inntrykk av at det er lagt en slags bomullsdott mellom drivere og ører (i D7000) når man skifter fra LCD2 til D7000. Bommulsdotten kan gi inntrykk av at D7000 er varmere enn LCD2, og det er slik jeg opplever dem også: D7000 er varmere. Med varmen kommer også nedtoning av detaljer og luft i midterste og øvre frekvensområder, og dette er vel naturlig, siden D7000 er halvåpne mens LCD2 er åpne. Ved sammenlikning av D7000 og D2000 fremstår D7000 som mer raffinert og detaljert, men ved sammenlikning med LCD2 så røpes det at D7000 ikke er så detaljert som man kan ha inntrykk av.

Med det sagt, så er ikke LCD2 kliniske og kalde heller. Jeg opplever dem som svært artige hodetelefoner, og de har masse thump og spark; både i mellomtoneområdet og dypt nede. De vil dog oppfattes som lysere enn D7000, men denne skarpheten fortviler ikke meg, tross at jeg er en stor tilhenger av varm lyd. Fysisk sett, så er det udiskutabelt at bass og thump i mellomtonen føles sterkere i D7000. Disse er jo tross alt halvlukkede. Dog blir jeg fortere sliten i ørene av LCD2 enn D7000.

Komfårmessig heller jeg mot D7000. De veier mindre og føles ergonomisk bedre enn LCD2. Det er kanskje ikke først og fremst tyngden i LCD2 som gjør at de er mindre behagelige; det er at de klemmer mer på hodeskallen enn D7000 – mens D7000 hviler på deg som en fjær, så tviholder LCD2 på deg som en sjalu fjortiskjæreste. Det er uvisst om man kan utvide klokkene for å motvirke dette betraktelig, eller om vekten av skålene vil opprettholde denne følelsen.

Isolasjonsmessig så må det fort nevnes at LCD2 ikke isolererer en knappenål som faller til gulvet, så om du ønsker disse så vær klar over at det tyter lyd både ut og inn. D7000 har ikke fantastisk lydisolering de heller, men selvfølgelig langt bedre enn LCD2 pga måten de er konstruert på.

Konklusjon
Hva kommer jeg til å beholde? Svaret er begge. Begge hodetelefonene har sine styrker og svakheter. På dagtid når byens støy trekker inn vil jeg kunne spjelke igjen vinduer og nyte tilnærmet stillhet med ørene plantet i D7000. I de sene og stille nattetimer vil LCD2 kunne bidra med luft og fylde. Det skal likevel sies at om jeg fikk kniven på strupen og måtte selge ett av parene, så er det LCD2 som hadde gått.
 
Sist redigert:

Kopfhörer

Medlem
Ble medlem
16.02.2011
Innlegg
41
Antall liker
2
Takk for en flott sammenlikning. Jeg sitter selv med LCD-2 rev. 2 (med kabel fra Q Audio) og D2000 (umodifisert), og kjenner meg ganske mye igjen i dine syn/meninger. Er dine LCD-2 revisjon 1 eller 2?
 

InExile

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
2
Konklusjon
Hva kommer jeg til å beholde? Svaret er begge. Begge hodetelefonene har sine styrker og svakheter. På dagtid når byens støy trekker inn vil jeg kunne spjelke igjen vinduer og nyte tilnærmet stillhet med ørene plantet i D7000. I de sene og stille nattetimer vil LCD2 kunne bidra med luft og fylde. Det skal likevel sies at om jeg fikk kniven på strupen og måtte selge ett av parene, så er det LCD2 som hadde gått.
Kult med en sammenligning av disse. Jeg har selv D5000, LCD2 og SR-009, og der er kampen kanskje ikke helt rettvis. Din beskrivelse som at du får ”Inntrykk av at det er lagt en slags bomullsdott mellom driver og ører” er veldig passende.

Men på tross av at D5000 ikke er like ”raffinert” så skulle jeg også ha beholdt mine om jeg fikk kniven på strupen. Grunnen er at D5000 er lukket, dvs bruksområdet blir et helt annet. D5000/D7000 er for eksempel helt genial til å bruke på jobb. De er veldige behaglige å ha på hode og der kan til og med bomullsdotten være en bra ting: det går at fokusere på annet med musikk i bakgrunn:).
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.555
Antall liker
1.083
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Utmerket! Nå må jeg allikevel gå å tenke på om jeg kan leve uten å ha hørt D7000 :D

Har du noen kommentarer om hvordan hhv Grace som forsterker og W6ASE driver de to klokkene?
 
T

Tittentei

Gjest
Takk for en flott sammenlikning. Jeg sitter selv med LCD-2 rev. 2 (med kabel fra Q Audio) og D2000 (umodifisert), og kjenner meg ganske mye igjen i dine syn/meninger. Er dine LCD-2 revisjon 1 eller 2?
Bare hyggelig, håper at flere på HFS følger opp med slike sammenlikninger. :)

Jeg kjøpte mine brukt av en amerikaner på bruktbørsen hos Head-fi.org. Han er eneste eier, og de skal etter sigende være revisjon 2, men hodebøylen er lik revisjon 1, så jeg ble i tvil. Da jeg spurte ham om dette, så sa han at disse kom i en tidlig batch fra Audeze i juni 2011, og at det på denne batchen var byttet drivere, men ikke hodebøyle enda. Jeg skal få verifisert dette med Audeze vha serienummer.

a023641d_lcd2-2.jpg

Dette er bilde av det aktuelle parret fra hans annonse, så han var åpen om hodebøylen hele tiden. Selger har mange positive karakterer på Head-Fi, så jeg tror ikke han farer med løgn. Tilbakemeldinger på bildet er likevel velkommen fra eiere.

Jeg skal oppdatere førstepost så snart Audeze har bekreftet eller avkreftet hvorvidt det er rev. 1 eller 2.

Kult med en sammenligning av disse. Jeg har selv D5000, LCD2 og SR-009, og der er kampen kanskje ikke helt rettvis. Din beskrivelse som at du får ”Inntrykk av at det er lagt en slags bomullsdott mellom driver og ører” er veldig passende.

Men på tross av at D5000 ikke er like ”raffinert” så skulle jeg også ha beholdt mine om jeg fikk kniven på strupen. Grunnen er at D5000 er lukket, dvs bruksområdet blir et helt annet. D5000/D7000 er for eksempel helt genial til å bruke på jobb. De er veldige behaglige å ha på hode og der kan til og med bomullsdotten være en bra ting: det går at fokusere på annet med musikk i bakgrunn:).
Fin samling du har! SR-009 vil jeg gjerne prøve, men da snakker vi om et bratt hopp i prisklasse (og ny hodetelefonforsterker), så det vil bli en stund til. Har hørt de er noe lyse, så mulig de ikke appéllerer til en med min musikksmak (mye electronica = lite vokaler etc)? :)

Absolutt enig! Synes ikke bommulsdotten er en uting jeg heller. Jeg kommer nok til å bruke D7000 langt mer enn LCD2, siden det er relativt sjelden at jeg bare sitter og lytter.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Oj. Så ikke denne tråden før nå. Godt jobba, tittentei1000. :)

Serienummeret begynner på 531xxx ser jeg på frekvensgrafen, så da er det en sterk indikasjon at du har en rev. 2.
 

InExile

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
2
Fin samling du har! SR-009 vil jeg gjerne prøve, men da snakker vi om et bratt hopp i prisklasse (og ny hodetelefonforsterker), så det vil bli en stund til. Har hørt de er noe lyse, så mulig de ikke appéllerer til en med min musikksmak (mye electronica = lite vokaler etc)? :)
lytter.
Jeg er helt nyforelsket i SR-009 og har derfor ikke noe fornuftig å si :p. Akkurat nå høres alt bare nydelig (kanskje litt lyse, jeg trekkes inn i musikken og tenker ikke over det). Jeg tror man trenger mye tid sammen med de, for meg vokser de stadig og vi har kun hatt fast selskap i 3 uker. Jeg hører mye på akustisk musikk (kult tips fra head-fi Ottmar Liebert - Up Close binaural recording) som et eksempel. Electronica i kombinasjon med SR-009 kan jeg dessverre ikke si så mye om.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Galt om crossfeed generelt og på Grace Design m903

[...]
På Grace Design m903 finnes det en crossfeed-funksjon som er ment å skape et inntrykk av bredere lydbilde,
Dette er faktisk galt. Det er snarere tvert i mot, og det gjelder for crossfeedfunksjoner generelt.

Uten bruk av crossfeed vil hodetelefoner presentere lyden over en vifte på minst 180 grader. Rimeligere hodetelefonoppsett kan dog presentere lyden på en linje mellom ørene og/eller i en liten lydkule inne i lytterens hode.

Normalt oppsatte og benyttede høyttalere står foran lytteren og presenterer lyden i en langt trangere vifte, muligens 10-90 grader. Det står mer om dette i bruksanvisningen til SPL Phonitor og i diskusjonstråden for foo_dsp_xfeed.

Funksjonene crossfeed og evt. speaker angle er i større eller mindre grad laget for å etterligne/simulere høyttaleroppsett.

Det følger av dette at bruk av crossfeed presenterer lyden i en trangere vifte, ikke videre.

Mange crossfeed-funksjoner er i mange sammenhenger ganske forsiktige/subtile. Det kan derfor være nyttig å overdrive for å få et innblikk i hvordan den virker. Dette kan man gjøre med de som har stillbar crossfeed og evt. speaker angle. Det har f.eks. SPL Phonitor og foobar2000-komponenten foo_dsp_xfeed. Crossfeedeffektens tydelighet varierer, som tidligere skrevet, bl.a. med fonogrammer, hodetelefoner og hodetelefonforsterkere.

men ved bruk av funksjonen virker lyden nedtonet, bassfokusert og kunstig – en dårlig kombinasjon for begge klokker – crossfeed er derfor ikke benyttet.
[...]
http://www.gracedesign.com/products/m903/m903.htm

New crossfeed circuitry is even more useful and includes a gentle compensation to eliminate the perceived loss of low frequency content.
Crossfeed på Grace Design m903 gir, som ovenbeskrevet, en viss basshevning i tillegg til selve crossfeeddelen. Jeg har funnet ut at denne basshevningen resulterer i en generelt opplevd lydstyrkehevning på 2 dB. Lydstyrken blir altså økt og ikke senket med crossfeed, men den får altså også en viss EQ.

Kommentarer
Jeg må typisk redusere lydstyrken med følgende verdier med:

dB
Crossfeed (Xfeed) påslått

2​
Denne basshevningen kan være gunstig med mange hodetelefoner, spesielt for en del musikksjangre, men ikke nødvendigvis med bassrike hodetelefoner som Denon AH-D7000 og Audeze LCD2.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvilken driver/hodetelefonforsterker benytter du med STAX SR-009?

[...]
Jeg er helt nyforelsket i SR-009 og har derfor ikke noe fornuftig å si :p. Akkurat nå høres alt bare nydelig (kanskje litt lyse, jeg trekkes inn i musikken og tenker ikke over det). Jeg tror man trenger mye tid sammen med de, for meg vokser de stadig og vi har kun hatt fast selskap i 3 uker. Jeg hører mye på akustisk musikk (kult tips fra head-fi Ottmar Liebert - Up Close binaural recording) som et eksempel. [...]
Hvilken driver/hodetelefonforsterker benytter du med STAX SR-009?
 

InExile

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
2
Hvilken driver/hodetelefonforsterker benytter du med STAX SR-009?
Stax SRM-007TII. Når jeg kjøpte den så jevnførte jeg med 727 men må ærlig innrømme at jeg ikke kunde høre noen forskjell. Men det er jeg, jeg er ikke audiophile og heller ikke godt trent (dessuten kjente jeg ikke SR-009 godt nok og gjør fremdeles ikke). Jeg er kun opptatt av at få musikken presentert på best mulig måte i henhold til min smak og jeg har hatt god erfaring med rør siden tidligere (WA5). For meg har hodetelefoner vært som et "verktøy" som du kjøper og deretter bruker en lengre tid. Det var når jeg skulle oppgradere mine D5000 som det begynte rulle og jeg har ikke vært helt fornøyd. Men akkurat nå har jeg et anlegg som jeg er godt fornøyd med og ser ikke noen grunn til å bytte noe som helst.
 
T

Tittentei

Gjest
Utmerket! Nå må jeg allikevel gå å tenke på om jeg kan leve uten å ha hørt D7000 :D

Har du noen kommentarer om hvordan hhv Grace som forsterker og W6ASE driver de to klokkene?
Jeg er vel litt fanboy av Denonserien, så litt biased her, men: Ja, du burde virkelig prøve dem. Det er jo ettertraktede hodetelefoner så å flippe dem blir jo null stress hvis de ikke tilfaller deg uansett. :)

Angående hodetelefonforsterkerne og hørlurene, så:

Grace Design m903 VS Woo Audio WA6-SE (stock tubes) med Denon AH-D7000 og Audeze LCD2
m903 og D7000 er en fantastisk kombinasjon, men det blir noe i skarpeste laget med de volumene jeg hører på. Det låter tidevis lyst, men detaljert (til D7000 å være). I opposisjon til dette, så blir de høyere frekvenser mer tilbaketrukket og avrullet med WA6-SE. I mellomtoneområdet låter m903 og D7k veldig bra, og mellomtonen har god fysisk thump. Dette herlige thumpet blir kraftigere med WA6-SE. På dypere frekvenser virker det som om WA6-SE har mer kontroll, noe som også gjelder i mellomtonespekteret.

Når det gjelder LCD2 og m903, så er det stort sett de samme inntrykkene, men siden LCD2 er mer detaljert enn D7000, så fremtrer detaljene som sterkere – kanskje til fordel for mange. Thumpen man opplever med WA6-SE og LCD2 blir mye mer tilbaketrukket med m903, og selv om den har kontroll, så er kontrollen langt dårligere enn med WA6-SEen.

M903 er vel kjent for å være relativt analytisk med lys klang – en kvalitet som ikke bestandig er godt forenelig med min kjærlighet for varm lyd, men jeg finner at det blir synnergi med m903 som DAC for WA6-SE. Man kan jo tross alt få for mye varme også.

Kort sagt: M903 har lys klang, grei kontroll og god thump, mens WA6-SE ruller av toppen, gir bedre kontroll og sterkere thump. Blir spennende å prøve noen nye rør på WA6-SE, jakter stadig, men det er mye å navigere/lære.

[...]
På Grace Design m903 finnes det en crossfeed-funksjon som er ment å skape et inntrykk av bredere lydbilde,
Dette er faktisk galt. Det er snarere tvert i mot, og det gjelder for crossfeedfunksjoner generelt.

Uten bruk av crossfeed vil hodetelefoner presentere lyden over en vifte på minst 180 grader. Rimeligere hodetelefonoppsett kan dog presentere lyden på en linje mellom ørene og/eller i en liten lydkule inne i lytterens hode.

...

Denne basshevningen kan være gunstig med mange hodetelefoner, spesielt for en del musikksjangre, men ikke nødvendigvis med bassrike hodetelefoner som Denon AH-D7000 og Audeze LCD2.
Jeg kan ikke annet enn å referere til nederste linje i signaturen som konstaterer at jeg er noob. Takk for at du oppklarte denne misforståelsen for meg, man kan aldri bli rettet for mye på når man tar feil. Jeg skal nå oppdatere innlegget med korrekt informasjon om dette. :)

Med crossfeedfunksjonen påslått i D7k og LCD2 høres det ut som om bassen fremheves og alt av høyere frekvenser blir belagt av et slags filter som gjør dem (for lite) fremtredende. Det kjennes nesten som om lyden "faller" ned i ett eller annet.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Om Loevhagens "langsomhet" og tittentei1000s observasjoner

Oj. Så ikke denne tråden før nå.
Hmmm....

tittentei1000
Trådstart
19.07.2012
08.12
Loevhagen
Trådoppdagelseskvittering
19.07.2012
10.27
2.15

To timer og ett kvarter er vel ikke lang tid?

Godt jobba, tittentei1000. :)
Ja, takk for innsatsen.

Bomullsdott
LCD2 er mer åpen og oppløst i toppen enn D7000 og ved krysstesting kan man ikke unnlate å få inntrykk av at det er lagt en slags bomullsdott mellom drivere og ører (i D7000) når man skifter fra LCD2 til D7000.
Foreløbig stusser jeg dog på denne bomullsdotten mellom drivere og ører i Denon AH-D7000. Jeg ser at det sier pling hos flere andre, men altså (foreløbig) ikke hos meg. Det er selvsagt mulig at jeg hører forbi/ikke henger meg opp i dette, eller kanskje det har noe å gjøre med ulike lydpreferanser?

Woo Audio WA6-SE vs. Grace Design m903
både med hodetelefonforsterkeren i Grace Design m903 og Woo Audio WA6-SE (da med Grace Design m903 som DAC). Begge hodetelefonene yter best på WA6-SE (med stock tubes), og derfor er det denne kombinasjonen jeg vil fokusere på.
Kan du være så snill å utdype hva du mener med/legger i "yter best"? Du skriver "at jeg er en stor tilhenger av varm lyd". Er dette en vesentlig faktor i denne sammenheng?

Utgangsimpedanse
Grace Design m903 har 1,2 ohm utgangsimpedanse.

Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE? Den oppgis ikke på produktsiden. Google gav bl.a. treff på følgende som senere ser ut til å være fjernet fra Head-Fi.org:
Woo Audio Amp Owner Unite
www.head-fi.org/t/428570/woo-audio.../20400Bufret - Oversett denne siden
16 Apr 2012 – Getting kind of irritated with Woo Audio. I've sent them two emails now asking for the output impedance of my WA6, but both times I've been ...
Denon AH-Dx000 har 25 ohm og Audeze LCD2 har 60 ohm inngangsimpedanse. Det kan ha betydning når man bruker hodetelefonforsterkere med høyere utgangsimpedanse enn 3,125 ohm. Audeze LCD2 skal klare seg bra med alt <= 7,5 ohm og selv med høyere utgangsimpedanser vil formodentlig Audeze ligge bedre an enn Denon(?)

Jeg vet dog ikke hvilke hodetelefonforsterkere de andre Denon AH-Dx000-eierne i denne tråden benytter, enn si deres spesifikasjoner.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
STAX driver/hodetelefonforsterker m.m.

Hvilken driver/hodetelefonforsterker benytter du med STAX SR-009?
Stax SRM-007TII. Når jeg kjøpte den så jevnførte jeg med 727 men må ærlig innrømme at jeg ikke kunde høre noen forskjell. Men det er jeg, jeg er ikke audiophile og heller ikke godt trent (dessuten kjente jeg ikke SR-009 godt nok og gjør fremdeles ikke). Jeg er kun opptatt av at få musikken presentert på best mulig måte i henhold til min smak og jeg har hatt god erfaring med rør siden tidligere (WA5). For meg har hodetelefoner vært som et "verktøy" som du kjøper og deretter bruker en lengre tid. Det var når jeg skulle oppgradere mine D5000 som det begynte rulle og jeg har ikke vært helt fornøyd. Men akkurat nå har jeg et anlegg som jeg er godt fornøyd med og ser ikke noen grunn til å bytte noe som helst.
Da er antagelig det gode, gamle rådet passende:

Sitt stille i båten!

Forvrig takk for svar. Jeg spurte fordi det er nyttig å ha dette i mente når man leser andres observasjoner og inntrykk. Jeg har selv en STAX SRM-007t, og den skal kretsmessig være lik STAX SRM-007tII.

Min lesning tyder på at noen synes det er (ganske) stor forskjell på STAX SRM-007t* og tilsvarende transistorforsterkere, mens andre synes den er ganske liten. Noen liker begge og anser det som et smaksspørsmål, mens andre har meget bastante preferanser.

Forøvrig er jeg enig med deg, selv om det kanskje ikke alltid virker slik. Hifiutstyr er verktøy for å formidle musikk som igjen skal gi lytteren et eller annet. Det siste er jo det egentlige målet, selv musikken er (en form for) verktøy.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
To timer og ett kvarter er vel ikke lang tid?
Leste en PM om temaet før jeg visste om denne tråden.

Når det gjelder crossfeedfunksjonen (justert aggresivt) i Fidelia, så vil faktisk ekelte instrumenter på visse sanger bli presentert slik at lydbildet faktisk høres større ut. Anbefales.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Grace Design m903: Forskjellige observasjoner og lydsignatur

(Årsaker til) forskjellige observasjoner
[...]
Grace Design m903 VS Woo Audio WA6-SE (stock tubes) med Denon AH-D7000 og Audeze LCD2
m903 og D7000 er en fantastisk kombinasjon, men det blir noe i skarpeste laget med de volumene jeg hører på. Det låter tidevis lyst, men detaljert (til D7000 å være). I opposisjon til dette, så blir de høyere frekvenser mer tilbaketrukket og avrullet med WA6-SE. I mellomtoneområdet låter m903 og D7k veldig bra, og mellomtonen har god fysisk thump. Dette herlige thumpet blir kraftigere med WA6-SE. På dypere frekvenser virker det som om WA6-SE har mer kontroll, noe som også gjelder i mellomtonespekteret.

Når det gjelder LCD2 og m903, så er det stort sett de samme inntrykkene, men siden LCD2 er mer detaljert enn D7000, så fremtrer detaljene som sterkere – kanskje til fordel for mange. Thumpen man opplever med WA6-SE og LCD2 blir mye mer tilbaketrukket med m903, og selv om den har kontroll, så er kontrollen langt dårligere enn med WA6-SEen.
Jeg har ikke hørt Woo Audio WA6-SE, men en del annet. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av Grace Design m903. Det er mulig at noen årsaker til dette kan være:
Lydsignatur
M903 er vel kjent for å være relativt analytisk med lys klang – en kvalitet som ikke bestandig er godt forenelig med min kjærlighet for varm lyd, men jeg finner at det blir synnergi med m903 som DAC for WA6-SE. Man kan jo tross alt få for mye varme også.

Kort sagt: M903 har lys klang, grei kontroll og god thump, mens WA6-SE ruller av toppen, gir bedre kontroll og sterkere thump. Blir spennende å prøve noen nye rør på WA6-SE, jakter stadig, men det er mye å navigere/lære.
[...]
Dette er ikke like opplagt. Det er godt mulig at Grace Design m903 er lys i forhold til en del (riktig) mørkt hifiutstyr. Jeg er dog rimelig sikker på at jeg har hørt lysere/lettere transistorhodetelefonforsterkere (rør har jeg liten erfaring med).

Grace Design kaller Grace Design m903 en "reference headphone amplifier, DAC, monitor controller". Den er laget for profesjonelle til bruk under opptak o.l. (se bilde nedenfor). Så langt jeg har forstått, anses den ikke som hverken (spesielt) lys eller blant de mest analytiske innen utstyr for proffbransjen. Se f.eks. Stereophiles sammenligning av m902 og Benchmark DAC1 i "Grace Design m902 Reference D/A headphone amplifier" skrevet av John Atkinson.

Grace Design M902_Circlesound_Recording_Setup.JPG
Grace Design m902 under opptak utenfor studio
 
T

Tittentei

Gjest
Svar til CDWMcInspots #12: Det jeg legger i bomullsdottelotten, er at det virker som om det ligger noe ullent mellom driveren og øret som gjør at detaljene blir mer tilbaketrukket og lukket i D7000 kontra LCD2.

At WA6-SE yter bedre enn m903 på begge hodetelefonene er ikke ment som et teknisk og objektivt faktum, men at jeg opplever lyden som bedre med WA6-SE uavhengig av hvilke hodetelefoner jeg brukte. Jeg har utdypet dette til ardilla høyere opp i tråden.

At jeg er tilhenger av varm lyd er vesentlig, fordi det setter premissene for hvordan jeg opplever allt utstyr. Det er umulig å foretrekke menn, når man er en heterofil herre.

Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE?
Dette er uvisst, men det er to utganger på WA6-SE; høy og lav. Den merket med høy passer etter produsentenes anbefaling for hodetelefoner fra 100 ohm og opp til 600, mens lav for alt under.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Crossfeedfunksjonseffekter

Når det gjelder crossfeedfunksjonen (justert aggresivt) i Fidelia, så vil faktisk ekelte instrumenter på visse sanger bli presentert slik at lydbildet faktisk høres større ut. Anbefales.
Har du eksempler på scenarier der dette skjer?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Mener å huske det var flere. Skal ta en sjekk til - men ta gjerne en sjekk av åpningen på "You and Your Friend" og "Fade to Black" på CD-en On Every Street / Dire Straits
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Denon AH-D7000: Tilbaketrukket (mellomtone)

Svar til CDWMcInspots #12: Det jeg legger i bomullsdottelotten, er at det virker som om det ligger noe ullent mellom driveren og øret som gjør at detaljene blir mer tilbaketrukket og lukket i D7000 kontra LCD2.
Da sa det i hvert fall litt pling.

Mange hevder at Denon AH-D7000(/AH-Dx000) har tilbaketrukket mellomtone. De som ønsker alle vokalister opp i fanget misliker dette. Denon AH-D7000 plasserer deg ikke nødvendigvis på første rad, enn si på scenen, men isteden noe lengre bak i salen. Noen liker det, andre ikke. Som regel sitter de fleste noe lengre bak i salen under konsert.

Jeg synes dog det er en vesensforskjell mellom tilbaketrukket (mellomtone) og bomullsdott mellom drivere og ører. Det første har med avstand å gjøre, det andre med tilsløring. Man kan se langt på en klar dag i åpent landskap. Burkabrukere ser visstnok lite.

Jeg tror denne tilbaketrukkede mellomtonen oppleves mye sterkere av de som lytter med høy lydstyrke enn de som lytter med høyst moderat:

Utdrag fra et innlegg jeg skrev i en annen tråd:

Loudness_contours_535px-Lindos1.svg.png

Hvilke lydstyrkenivåer regner du med å benytte? Det kan ha betydning for dine valg fordi den menneskelige hørsels følsomhet varierer med lydens frekvens og styrke (se figur ovenfor).

En hodetelefon med U-signatur (ganske mye bass og diskant i forhold til mellomtone) vil gjerne være fin for høyst moderate lydstyrkenivåer fordi den nærmest har innebygd loudnesskompensasjon, men kanskje mer problematisk ved høye lydstyrkenivåer. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer, og tror dette fenomenet er noe av grunnen til at jeg liker min Denon AH-D7000 og oppfatter den som rimelig nøytral, mens andre mener den har for mye bass. Tilsvarende synes jeg og ganske mange andre at AKG K 701 og flere andre AKG er ganske slanke/lette i bunnen, mens andre synes de er helt fine.

[...]
At WA6-SE yter bedre enn m903 på begge hodetelefonene er ikke ment som et teknisk og objektivt faktum, men at jeg opplever lyden som bedre med WA6-SE uavhengig av hvilke hodetelefoner jeg brukte. Jeg har utdypet dette til ardilla høyere opp i tråden.

At jeg er tilhenger av varm lyd er vesentlig, fordi det setter premissene for hvordan jeg opplever allt utstyr. Det er umulig å foretrekke menn, når man er en heterofil herre.
Takk for utdypning.
 
T

Tittentei

Gjest
To timer og ett kvarter er vel ikke lang tid?
Leste en PM om temaet før jeg visste om denne tråden.
Jeg (håper og) tror han tullet, hehehe. Men for deres informasjon, så tok jeg kontakt med Loevhagen pga spørsmål om mine hodetelefoner var revisjon 1 eller 2, og da tipset jeg ham også om denne tråden, og det var vel derfor han sa at han ikke hadde fått med seg tråden enda. :)

Jeg har nå sendt e-post til Audeze angående serienummer for å få fastslått hva slags drivere det er i dem, og selger har også sendt meg sin korrespondanse med Moon-Audio (der han kjøpte dem), hvor detaljisten forteller at disse hodetelefonene kom med de reviderte driverne. Jeg oppdaterer førstepost med revisjon så snart tilsvar fra produsenten foreligger.
 

InExile

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
2
Sitt stille i båten!

Beskriver akkurat min følelse nå. Ikke rør, ikke rør noe nå. Men jeg har fremdeles kvar min WA5-LCD2, you never knows :)

Min lesning tyder på at noen synes det er (ganske) stor forskjell på STAX SRM-007t* og tilsvarende transistorforsterkere, mens andre synes den er ganske liten. Noen liker begge og anser det som et smaksspørsmål, mens andre har meget bastante preferanser.
Ok, kult. Jeg kanskje kommer dit noen gang i fremtiden, jeg har har nok lært at her bør man bruke mye tid og lytte selv i lang tid (elektrostater er kanskje litt spesielt i utgangspunkt og det tok meg en stund innen jeg begynte å bli imponert). Men akkurat nå så er jeg glad at jeg lyttet til denne kombinasjonen innen jeg sprang i vei og kjøpte noe til det dobbelte. Dvs jeg likte kombinasjonen ifra første stund, jeg mener det er mange som også sier at disse fortjener en "bedre" amp (WES, BlueHawaii). Det blir spennende og se om det kan bli bedre. Aber jetz, bitte die finger davon lassen :)
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Tekniske spesifikasjoner vs. fabrikantenes påstander om hva deres produkter kan

Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE?
Dette er uvisst, men det er to utganger på WA6-SE; høy og lav. Den merket med høy passer etter produsentenes anbefaling for hodetelefoner fra 100 ohm og opp til 600, mens lav for alt under.
Nesten alle produsenter nå til dags hevder at deres hodetelefonforsterkere passer/er egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse fra 16-30 ohm og opp til 300-600 ohm. M.a.o. de aller fleste hodetelefoner på markedet.

Dessverre er det mange av dem som ikke er villige til å understøtte dette med tekniske data som sannsynliggjør at det virkelig stemmer.

Man kan naturlig nok bli noe mistenksom og forsiktig av det.
 
T

Tittentei

Gjest
^^ Ja, dette er sant. Jeg har sendt Woo Audio en mail med eksplisitt forespørsel om utgangsimpedansen på de to utgangene nå.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
De bedre hodetelefonenes kvaliteter + STAX-hodetelefonforsterkeralternativer

Min lesning tyder på at noen synes det er (ganske) stor forskjell på STAX SRM-007t* og tilsvarende transistorforsterkere, mens andre synes den er ganske liten. Noen liker begge og anser det som et smaksspørsmål, mens andre har meget bastante preferanser.
Ok, kult. Jeg kanskje kommer dit noen gang i fremtiden, jeg har har nok lært at her bør man bruke mye tid og lytte selv i lang tid (elektrostater er kanskje litt spesielt og det tok meg en stund innen jeg begynte å bli imponert). Men akkurat nå så er jeg glad at jeg lyttet til denne kombinasjonen innen jeg sprang i vei og kjøpte noe til det dobbelte. Dvs jeg likte kombinasjonen ifra første stund, jeg mener det er mange som også sier at disse fortjener en "bedre" amp (WES, BlueHawaii). Det blir spennende og se om det kan bli bedre. Aber jetz, bitte die finger davon lassen :)
Vi har vært inne på dette i bl.a. tråden om "Elektrostatiske hodetelefoner", og det er vel der det gjerne bør foregå.

Med de bedre hodetelefonene er vi uansett på et så(pass) høyt nivå at det i betydelig grad er et spørsmål om smak og behag. Forbedring(sforskjell)ene blir også gradvis mindre med økende pris. Dessuten tar det gjerne lengre tid å oppdage og verdsette dem. Jeg tror vi har sett (litt av) dette både i fleres beskrivelser av Audeze LCD3 og ikke minst brukerbeskrivelsene av Fostex TH900. Man er da oppe på et nivå der kvalitetene ikke nødvendigvis vises enn si kan settes pris på under en butikkdemonstrasjon, selv når den varer i flere timer.

Det er forøvrig, som tidligere skrevet, ikke opplagt at de dyrere alternativene til STAX-hodetelefonforsterkere er mye bedre. De er i hvert fall ikke nødvendige for å sette pris på STAX SR-009, og det er vel neppe heller opplagt at de er verdt prisforskjellen. Det er snakk om produksjon i meget liten skala med kostnader og dekningsbidrag deretter. En nisje innenfor en nisje innenfor en nisje ...
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Impedansematching av hodetelefon og hodetelefonforsterker

Ja, tilbake til Denon og impedance. Hvordan hører man om det er match eller ikke? Jeg fant denne:
Golden Ears Columns - Impedance Matching and Bridging
Noen informasjonskilder:
Tillegg:
Vi har skrevet en del om impedansematching m.m. i tråden "Nytt oppsett i Hi End klassen" f.o.m. innlegg #63.
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE?
Dette er uvisst, men det er to utganger på WA6-SE; høy og lav. Den merket med høy passer etter produsentenes anbefaling for hodetelefoner fra 100 ohm og opp til 600, mens lav for alt under.
Nesten alle produsenter nå til dags hevder at deres hodetelefonforsterkere passer/er egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse fra 16-30 ohm og opp til 300-600 ohm. M.a.o. de aller fleste hodetelefoner på markedet.

Dessverre er det mange av dem som ikke er villige til å understøtte dette med tekniske data som sannsynliggjør at det virkelig stemmer.

Man kan naturlig nok bli noe mistenksom og forsiktig av det.
Som sagt så sendte jeg Woo Audio spørsmål om dette, men svaret var ikke tilfredstillende. Jeg spurte eksplisitt om utgangsimpedanse og ikke hva slags inngangsimpedanse de passet med, men fikk likevel samme svar:

Meg: "I'm very keen to know the output impedance of both the high and low headphone outputs on the WA6-SE, not just what headphone impedance they're suited for."

Simon (Woo Audio): "The output impedance of the WA6-SE are 0-99 for low and 100-600 for high."

Må medgi at jeg ble litt skuffet over svaret: Når de svarer slik så er det vel åpenbart at dette er informasjon de ikke vil gi? Er det en stor sak å måle dette selv da?
 
T

Tittentei

Gjest
Jeg har oppdatert første post med at mine modeller er revisjon 2 etter svar fra Audeze.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Måling av hodetelefonforsterkere

Er det en stor sak å måle [hodetelefonforsterkeres utgangsimpedanse] selv da?
Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, men følgende kan tyde på at det i hvert fall ikke er helt trivielt, og derfor heller ikke uten videre kan utføres med et litt avansert multimeter:

[...]
Som en følge av Chefanos målinger (se nedenfor) har designeren J. Gordon Rankin endelig publisert utgangsimpedansespesifikasjoner:
07-16-2012, 12:43 PM #219

Brandal,

The output impedance of the DragonFly is 0.8 ohms max.

You cannot determine this low of output impedance using a fluke meter!

Guys really?

[...]
J. Gordon Rankin
Wavelength Audio
InnerFidelitys pågående utvikling av testrutiner for hodetelefonforsterkere indikerer også at det er en del som skal til for i hvert fall en del målinger.

"McIntosh hodetelefonforsterkerspesifikasjoner" viser dessuten at utgangsimpedansen kan variere med signalets frekvens.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Woo Audio og en del andre produsenters manglende åpenhet

Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE?
Dette er uvisst, men det er to utganger på WA6-SE; høy og lav. Den merket med høy passer etter produsentenes anbefaling for hodetelefoner fra 100 ohm og opp til 600, mens lav for alt under.
Nesten alle produsenter nå til dags hevder at deres hodetelefonforsterkere passer/er egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse fra 16-30 ohm og opp til 300-600 ohm. M.a.o. de aller fleste hodetelefoner på markedet.

Dessverre er det mange av dem som ikke er villige til å understøtte dette med tekniske data som sannsynliggjør at det virkelig stemmer.

Man kan naturlig nok bli noe mistenksom og forsiktig av det.
Som sagt så sendte jeg Woo Audio spørsmål om dette, men svaret var ikke tilfredstillende. Jeg spurte eksplisitt om utgangsimpedanse og ikke hva slags inngangsimpedanse de passet med, men fikk likevel samme svar:

Meg: "I'm very keen to know the output impedance of both the high and low headphone outputs on the WA6-SE, not just what headphone impedance they're suited for."

Simon (Woo Audio): "The output impedance of the WA6-SE are 0-99 for low and 100-600 for high."

Må medgi at jeg ble litt skuffet over svaret:
Jeg er egentlig ikke overrasket jfr. deler av mitt innlegg #12:
Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE? Den oppgis ikke på produktsiden. Google gav bl.a. treff på følgende som senere ser ut til å være fjernet fra Head-Fi.org:
Woo Audio Amp Owner Unite
www.head-fi.org/t/428570/woo-audio.../20400Bufret - Oversett denne siden
16 Apr 2012 – Getting kind of irritated with Woo Audio. I've sent them two emails now asking for the output impedance of my WA6, but both times I've been ...
Det ser ut som om Woo Audio heller ikke ville svare denne personen, og den berømmelige "noen" har dessuten fjernet innlegget fra Head-Fi.org.

Det siste er ikke et ukjent fenomen. Det skal dessverre visstnok være ganske utbredt at moderatorer på Head-Fi.org fjerner eller redigerer (ubehagelig) kritikk av det Head-Fi.org anser som viktige "sponsorer".

Når de svarer slik så er det vel åpenbart at dette er informasjon de ikke vil gi?
Svaret er med stor sannsynlighet ja. Dette inntrykket forsterkes av produktsiden og ovenevnte, fjernede innlegg fra Head-Fi.org.

Jeg anser det også som en bekreftelse av og eksempel på dette fenomenet:

Nesten alle produsenter nå til dags hevder at deres hodetelefonforsterkere passer/er egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse fra 16-30 ohm og opp til 300-600 ohm. M.a.o. de aller fleste hodetelefoner på markedet.

Dessverre er det mange av dem som ikke er villige til å understøtte dette med tekniske data som sannsynliggjør at det virkelig stemmer.

Man kan naturlig nok bli noe mistenksom og forsiktig av det.
 
T

Tittentei

Gjest
Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE?
Jeg har kommet over noen måledata som indikerer at utgangsimpedansen på WA6-SE ligger på mellom ~15 Ω på utgangen merket lav og ~50 Ω på den merket høy. Disse målingene m.fl. kan leses hos i Ken Rockwells test av WA6-SE (direktelink til måledata). Hele omtalen hans av WA6-SE kan leses her.

Source Impedance
50 cps
1 kc
20 kc
LOW output
14.0 Ω​
15.5 Ω​
15.2 Ω
HIGH output
43.6 Ω​
49.8 Ω​
50.3 Ω
Sjikanøst sakset fra Ken Rockwells webside i tilfellet den skulle forsvinne.

Om man anvender 1-til-8 regelen [at hodetelefonene bør ha minst 8 ganger større inngangsimpedanse enn forsterkerens utgangsimpedanse], så sitter vi med konklusjonen om at WA6-SE ikke er egnet som hodetelefonforsterker for verken Denon AH-D7000 (25 Ω) eller Audeze LCD2 Rev 2 (50 Ω).
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.555
Antall liker
1.083
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE?
Jeg har kommet over noen måledata som indikerer at utgangsimpedansen på WA6-SE ligger på mellom ~15 Ω på utgangen merket lav og ~50 Ω på den merket høy. Disse målingene m.fl. kan leses hos i Ken Rockwells test av WA6-SE (direktelink til måledata). Hele omtalen hans av WA6-SE kan leses her.

Source Impedance
50 cps
1 kc
20 kc
LOW output
14.0 Ω​
15.5 Ω​
15.2 Ω
HIGH output
43.6 Ω​
49.8 Ω​
50.3 Ω
Sjikanøst sakset fra Ken Rockwells webside i tilfellet den skulle forsvinne.

Om man anvender 1-til-8 regelen [at hodetelefonene bør ha minst 8 ganger større inngangsimpedanse enn forsterkerens utgangsimpedanse], så sitter vi med konklusjonen om at WA6-SE ikke er egnet som hodetelefonforsterker for verken Denon AH-D7000 (25 Ω) eller Audeze LCD2 Rev 2 (50 Ω).
Jeg synes ikke dette bør stå uimotsagt, så jeg kryssdobbelopster meg selv jeg også. Du bør nyte dine LCD2 og D7000 med god samvittighet:


Den 1/8-regelen er bare tull. På WA22 foretrekker jeg "hi" på LCD2, 3 og HE500. Disse er dog alle orthoer, med flat imp kurve.
På HD650 og 800 er det essensielt med høy utg impedanse på wa22. Dette stemmer dårlig med regelen om at imp bør være 1/8 eller MINDRE......

Ja, utgangsimpedansen påvirker lyden, frekvensresponsen forandrer seg målbart. Men om det er til det bedre eller værre varierer jo. Jeg skjønner godt at Woo er tilbakeholdne, det er latterlig å henge seg opp i 1/8 dels regelen til NaWaWaWaGuy. Var det opp til ham skulle alle hodefonforsterkere med utg imp over 2 ohm vært forbudt.

Copypastekryssdobbelpostet herfra: http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/61880-woo-audio-ra-rforsterkere-4.html#post1400854
 
Topp Bunn