T
Tittentei
Gjest
Sammenlikning av Audeze LCD2 Rev 2 og Denon AH-D7000
Oppsettet
Ja, da har jeg altså fått Audeze LCD2 Rev 2 og hatt dem i nesten ett døgn. Mine modeller er, som tidligere nevnt, brukte (og rundt ett år gamle) og derfor innspilt. Jeg har prøvd dem opp mot Denon AH-D7000 med de låtene jeg hører mest på, både med hodetelefonforsterkeren i Grace Design m903 og Woo Audio WA6-SE (da med Grace Design m903 som DAC). Begge hodetelefonene yter best på WA6-SE (med stock tubes), og derfor er det denne kombinasjonen jeg vil fokusere på.
På Grace Design m903 finnes det en crossfeed-funksjon som er ment å skape et inntrykk av smalere lydbilde, men ved bruk av funksjonen virker lyden nedtonet, bassfokusert og kunstig – en dårlig kombinasjon for begge klokker – crossfeed er derfor ikke benyttet.
Forskjellene på de to klokkene er veldig store, så det er nesten en ugjerning å sammenlikne dem – litt som å sammenlikne epler og pærer, hvis du skjønner hva jeg mener. Likevel skal begge yte samme funksjon – gjengi lyd, og derfor bør det også være lovlig å sammenlikne dem.
Digresjon
En artig digresjon er at jeg også har kjøpt meg et par Sony MDR-XB700 som ankom postkontoret samme dag som LCD2. Jeg begynte lytteseansen med XB700 og begynte nesten å le da turen kom til LCD2; klokkene som er kjent for å ha mye og god bass hørtes nesten ut som en lys klokkeradio fra Kina av billigste sort. Denne kontrasten la seg imidlertid fort, og XB700 kvalifiserer ikke engang til å bli nevnt i samme setning som verken LCD2 eller D7000. Men for den bassglade som trakter mot Beats er det likevel verdt å ta en titt på disse.
Sammenlikningen
Men tilbake til poenget; LCD2 og D7000: LCD2 er mer åpen og oppløst i toppen enn D7000 og ved krysstesting kan man ikke unnlate å få inntrykk av at det er lagt en slags bomullsdott mellom drivere og ører (i D7000) når man skifter fra LCD2 til D7000. Bommulsdotten kan gi inntrykk av at D7000 er varmere enn LCD2, og det er slik jeg opplever dem også: D7000 er varmere. Med varmen kommer også nedtoning av detaljer og luft i midterste og øvre frekvensområder, og dette er vel naturlig, siden D7000 er halvåpne mens LCD2 er åpne. Ved sammenlikning av D7000 og D2000 fremstår D7000 som mer raffinert og detaljert, men ved sammenlikning med LCD2 så røpes det at D7000 ikke er så detaljert som man kan ha inntrykk av.
Med det sagt, så er ikke LCD2 kliniske og kalde heller. Jeg opplever dem som svært artige hodetelefoner, og de har masse thump og spark; både i mellomtoneområdet og dypt nede. De vil dog oppfattes som lysere enn D7000, men denne skarpheten fortviler ikke meg, tross at jeg er en stor tilhenger av varm lyd. Fysisk sett, så er det udiskutabelt at bass og thump i mellomtonen føles sterkere i D7000. Disse er jo tross alt halvlukkede. Dog blir jeg fortere sliten i ørene av LCD2 enn D7000.
Komfårmessig heller jeg mot D7000. De veier mindre og føles ergonomisk bedre enn LCD2. Det er kanskje ikke først og fremst tyngden i LCD2 som gjør at de er mindre behagelige; det er at de klemmer mer på hodeskallen enn D7000 – mens D7000 hviler på deg som en fjær, så tviholder LCD2 på deg som en sjalu fjortiskjæreste. Det er uvisst om man kan utvide klokkene for å motvirke dette betraktelig, eller om vekten av skålene vil opprettholde denne følelsen.
Isolasjonsmessig så må det fort nevnes at LCD2 ikke isolererer en knappenål som faller til gulvet, så om du ønsker disse så vær klar over at det tyter lyd både ut og inn. D7000 har ikke fantastisk lydisolering de heller, men selvfølgelig langt bedre enn LCD2 pga måten de er konstruert på.
Konklusjon
Hva kommer jeg til å beholde? Svaret er begge. Begge hodetelefonene har sine styrker og svakheter. På dagtid når byens støy trekker inn vil jeg kunne spjelke igjen vinduer og nyte tilnærmet stillhet med ørene plantet i D7000. I de sene og stille nattetimer vil LCD2 kunne bidra med luft og fylde. Det skal likevel sies at om jeg fikk kniven på strupen og måtte selge ett av parene, så er det LCD2 som hadde gått.
Oppsettet
Ja, da har jeg altså fått Audeze LCD2 Rev 2 og hatt dem i nesten ett døgn. Mine modeller er, som tidligere nevnt, brukte (og rundt ett år gamle) og derfor innspilt. Jeg har prøvd dem opp mot Denon AH-D7000 med de låtene jeg hører mest på, både med hodetelefonforsterkeren i Grace Design m903 og Woo Audio WA6-SE (da med Grace Design m903 som DAC). Begge hodetelefonene yter best på WA6-SE (med stock tubes), og derfor er det denne kombinasjonen jeg vil fokusere på.
På Grace Design m903 finnes det en crossfeed-funksjon som er ment å skape et inntrykk av smalere lydbilde, men ved bruk av funksjonen virker lyden nedtonet, bassfokusert og kunstig – en dårlig kombinasjon for begge klokker – crossfeed er derfor ikke benyttet.
Forskjellene på de to klokkene er veldig store, så det er nesten en ugjerning å sammenlikne dem – litt som å sammenlikne epler og pærer, hvis du skjønner hva jeg mener. Likevel skal begge yte samme funksjon – gjengi lyd, og derfor bør det også være lovlig å sammenlikne dem.
Digresjon
En artig digresjon er at jeg også har kjøpt meg et par Sony MDR-XB700 som ankom postkontoret samme dag som LCD2. Jeg begynte lytteseansen med XB700 og begynte nesten å le da turen kom til LCD2; klokkene som er kjent for å ha mye og god bass hørtes nesten ut som en lys klokkeradio fra Kina av billigste sort. Denne kontrasten la seg imidlertid fort, og XB700 kvalifiserer ikke engang til å bli nevnt i samme setning som verken LCD2 eller D7000. Men for den bassglade som trakter mot Beats er det likevel verdt å ta en titt på disse.
Sammenlikningen
Men tilbake til poenget; LCD2 og D7000: LCD2 er mer åpen og oppløst i toppen enn D7000 og ved krysstesting kan man ikke unnlate å få inntrykk av at det er lagt en slags bomullsdott mellom drivere og ører (i D7000) når man skifter fra LCD2 til D7000. Bommulsdotten kan gi inntrykk av at D7000 er varmere enn LCD2, og det er slik jeg opplever dem også: D7000 er varmere. Med varmen kommer også nedtoning av detaljer og luft i midterste og øvre frekvensområder, og dette er vel naturlig, siden D7000 er halvåpne mens LCD2 er åpne. Ved sammenlikning av D7000 og D2000 fremstår D7000 som mer raffinert og detaljert, men ved sammenlikning med LCD2 så røpes det at D7000 ikke er så detaljert som man kan ha inntrykk av.
Med det sagt, så er ikke LCD2 kliniske og kalde heller. Jeg opplever dem som svært artige hodetelefoner, og de har masse thump og spark; både i mellomtoneområdet og dypt nede. De vil dog oppfattes som lysere enn D7000, men denne skarpheten fortviler ikke meg, tross at jeg er en stor tilhenger av varm lyd. Fysisk sett, så er det udiskutabelt at bass og thump i mellomtonen føles sterkere i D7000. Disse er jo tross alt halvlukkede. Dog blir jeg fortere sliten i ørene av LCD2 enn D7000.
Komfårmessig heller jeg mot D7000. De veier mindre og føles ergonomisk bedre enn LCD2. Det er kanskje ikke først og fremst tyngden i LCD2 som gjør at de er mindre behagelige; det er at de klemmer mer på hodeskallen enn D7000 – mens D7000 hviler på deg som en fjær, så tviholder LCD2 på deg som en sjalu fjortiskjæreste. Det er uvisst om man kan utvide klokkene for å motvirke dette betraktelig, eller om vekten av skålene vil opprettholde denne følelsen.
Isolasjonsmessig så må det fort nevnes at LCD2 ikke isolererer en knappenål som faller til gulvet, så om du ønsker disse så vær klar over at det tyter lyd både ut og inn. D7000 har ikke fantastisk lydisolering de heller, men selvfølgelig langt bedre enn LCD2 pga måten de er konstruert på.
Konklusjon
Hva kommer jeg til å beholde? Svaret er begge. Begge hodetelefonene har sine styrker og svakheter. På dagtid når byens støy trekker inn vil jeg kunne spjelke igjen vinduer og nyte tilnærmet stillhet med ørene plantet i D7000. I de sene og stille nattetimer vil LCD2 kunne bidra med luft og fylde. Det skal likevel sies at om jeg fikk kniven på strupen og måtte selge ett av parene, så er det LCD2 som hadde gått.
Sist redigert: