Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takker! Tror ikke det er det siden jeg sammenlikner med andre filtre. De rette filtrene oppleves litt fyldige på klassisk musikk av en eller annen grunn.

    I dag har jeg flyttet inn i nytt rom. Nye muligheter.....:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Kan det bli god lyd her da tror dere?:

    hifirom.jpg



    I går fullførte jeg sommerens andre hifiprosjekt, flyttet inn i dette rommet.
    Beklager dårlig bilde. Iphone, lite rom og lite lys er en dårlig kombinasjon.

    Som fortalt før er det betongvegger alle veier og veldig lite. Overgangen fra lydkvaliteten i stua var stor :(, men jeg kunne sitte å lytte til musikk etter at kona hadde lagt seg og det er det viktigste.

    Her skal det brettes opp ermer og jobbes.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med det nye rommet:) Håper det ikke er helt kvadratisk. Det er noe som sier meg at Audiolense og dine ører/hjerne får litt å jobbe med;) Det er helt klart en fordel å kunne spille musikk sent på kvelden. Har selv en åpen løsning som gjør at jeg må spille veldig lavt etter leggetid.

    Edit: mulig armene og resten av kroppen må jobbe litt også, siden du sikkert skal installere akkustiske remedier og flytte anlegget:)
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 151185
    Spor 6 "Thunder night" åpner med regnlyd. Med B&K kurven slik du tolket den lyder høres regnet ut som støy. Har laget B&K kurven med forskjellig tiltinger som jeg kan ha åpne i PureMusic til enhver tid var det lett å finne riktig tilt, så regnet låt regn og forsåvidt alt annet låter organsik istedet for elektronisk. En helt genial funksjon jeg ikke så komme;)
    Denne husker jeg fra mange år tilbake da jeg var på besøk hos deg. Husker hvor imponert jeg var over åpenheten og attakket på denne låta hjemme hos deg. Og så disse lyse "piano/klokketonene" som beveger seg frem og tilbake. Fasinerende.
    Ble sporenstreks kjøpt inn. Må nesten se om jeg finner den igjen i en eller anne kasse her.

    Jeg gleder meg til å se hva du finner på med rommet ditt. Det følges med videre serr`u :cool:
     
    Sist redigert:

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Kan det bli god lyd her da tror dere?:

    Vis vedlegget 151504


    I går fullførte jeg sommerens andre hifiprosjekt, flyttet inn i dette rommet.
    Beklager dårlig bilde. Iphone, lite rom og lite lys er en dårlig kombinasjon.

    Som fortalt før er det betongvegger alle veier og veldig lite. Overgangen fra lydkvaliteten i stua var stor :(, men jeg kunne sitte å lytte til musikk etter at kona hadde lagt seg og det er det viktigste.

    Her skal det brettes opp ermer og jobbes.
    F.eks. et par monitorer i nærfelt kan gjøre små underverker :) Lykke til med prosjektet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    @Vidarje: Ja, du sier noe... Jeg håper hvertfall hjernen har gjort jobben på forhånd. Prøvde å la Audiolense "fikse" et nakent betongrom i går. Tror pressen har mye skyld i fordommene mot romkorreksjon og DSP. Er en del Tact-generasjoner siden jeg leste at denne kunne fikse ALT. Ikke rart folk blir skuffet. I nakent betongrom låt AL om mulig enda verre enn uten. Rommet er rektangulært og fint, men har nesten samme høyde som bredde.
    Har ikke det samme erfaringsgrunnlaget ved å lese av målingene til AL som REW så jeg vet ikke helt hvordan det ligger an. Tror ikke det er så verst, men det låter HELT JÆVLIG nå.
    Blir skikkelig gøy å utfolde seg og "forske" på akustikk.
    @Atonal: Takk! :) Blir de vanlige pyramideformede "monitorene" som skal stå her. Skal ikke bo her mer enn maks et år, så det er akustikkforsking som er i fokus. Respons spiller visstnok overraskende bra i små rom sies det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Vis vedlegget 151185
    Spor 6 "Thunder night" åpner med regnlyd. Med B&K kurven slik du tolket den lyder høres regnet ut som støy. Har laget B&K kurven med forskjellig tiltinger som jeg kan ha åpne i PureMusic til enhver tid var det lett å finne riktig tilt, så regnet låt regn og forsåvidt alt annet låter organsik istedet for elektronisk. En helt genial funksjon jeg ikke så komme;)
    Denne husker jeg fra mange år tilbake da jeg var på besøk hos deg. Husker hvor imponert jeg var over åpenheten og attakket på denne låta hjemme hos deg. Og så disse lyse "piano/klokketonene" som beveger seg frem og tilbake. Fasinerende.
    Ble sporenstreks kjøpt inn. Må nesten se om jeg finner den igjen i en eller anne kasse her.

    Jeg gleder meg til å se hva du finner på med rommet ditt. Det følges med videre serr`u :cool:
    Artig plate, men litt lyst innspilt for mange anlegg tror jeg. Når jeg hørte denne i stua så kom pianotonene mot meg også. Tøff effekt som jeg ikke har hørt før.

    Hyggelig at du følger med, håper du sier ifra hvis du ser at jeg er på feil vei! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg holdt på å måle meg frem til ønsket høyttalerplassering før jeg kom på at jeg heller bruker de to jeg er vant til å bruke. Plutselig satt bassen:)
    Man må bruke de verkøyene man er vant med tydeligvis.

    BX: Du nevnte for lenge siden at det kan lønne seg å sette opp oppsettet med tanke på AL. Hvis det er annet en selve impulsgjengivelsen må du gjerne dele litt her. :)
    Nå søker jeg den oppstillingen som gir mest energi i "eksplosjonene" i musikken over bass og nedre mellomtone. Prøver og å unngå de store dipene i de viktigste frekvensene.
    Nå hører jeg en oppstilling hvor alle tonene i en "walkingbassgang" høres, klavermusikk har få hørbare huller, (kanskje en litt varm mellomtone). Basstromme og alle trommeslag har skikkelig punch. Dypbassen er dessverre fraværende, den er der, men bare som et fundament. Er ikke dette fin "mat" for DSP da?
    Oppover er det masse hørbare problemer med 5-6 dempeplater ute, men da gjelder bare mer dempematriale!?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nå har jeg målt plasseringen jeg lyttet meg frem til i går og det er den flateste kurven jeg har hatt noen gang. Samtidig kobler høyttalerene godt med rommet når det gjelder impulser. Kan man se det på målinger tro?

    Er nå ganske trygg på at dette kommer til å overgå stua i musikkformidling. Om jeg får til det store rommet mellom høyttalerene er jeg mer usikker på, men demping har det med å gjøre veggene "usynlig" så jeg troen på at dette vil bli mer presist der også.

    Er ganske lettet nå. Har muligheten til å sitte å jobbe på pcen uforstyrret mens musikken går i bakgrunnen og jeg kan lytte så høyt jeg vil på hvilken musikk jeg vil. Allerede nå er timeantallet musikklytting tosifret og selv om akustikken "fluttrer" litt så vokser lyden på meg og ikke omvendt.
    Håper på å få laget en DØD ende av rommet innen helga er omme.

    Til akustikkekspertene: Har det noe for seg å ha finerplater mellom betongveggen og akustikkplatene? Tenker det lille som slipper gjennom av refleksjoner gjennom platene da vil ha en "trekarakter" og ikke en "betongkarakter". Er ganske trygg på hvilken av de jeg foretrekker;)

    Ellers går tankene løpsk om hvordan skaffe seg så billig difusjon som mulig til min levende ende.

    Ha en fin dag!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre at ting faller på plass. Siden jeg ikke er akustikkekspert har jeg ingen formening om finerplater:)
    Kanskje du kan høre med BEF om han kan lage noen diffusorer til deg, han har laget de som Tangen har, men jeg vet ikke om det er billig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Godt å høre at ting faller på plass. Siden jeg ikke er akustikkekspert har jeg ingen formening om finerplater:)
    Kanskje du kan høre med BEF om han kan lage noen diffusorer til deg, han har laget de som Tangen har, men jeg vet ikke om det er billig.
    Takk! Spørsmålet om finerplatene er helt på grensen til galskap i denne sammenhengen, men artig å høre om noen har registrert noe. ;)

    Takk for tipset om difusorene! Er ikke sikker på om BEF er like glad for forslaget;)
    Har inntrykk av at ingen av dem hadde gjort det igjen.

    Er nok uannsett litt for store og tunge for mitt rom.

    Har en god del ideer som skal prøves ut. Mine difusorer skal ikke ha en dempende funksjon, så da står jeg litt friere i formen;)
    Ikke sikkert det fungerer, men det skal prøves....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.242
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    En utrolig spennende og flott tråd, har fulgt med i det stille hele veien!
    Artig at du i stor grad sitter med samme inntrykk av AL som jeg gjør også!

    Finerplater bak absorbenter har ikke noe for seg - derimot vil de virke lengre ned i frekvens hvis du monterer de litt ut i fra veggen.

    Når jeg så target kurven så reagerte jeg litt på at du hadde mange korreksjonspunkter ved lave frekvenser. Jeg vil vel anbefale deg å rydde opp litt her - ved å la et punkt representere siste puntket på target kurven (gjerne et eller annet sted rundt 30Hz eller der hvor høytalerne begynner å falle skikkelig) også ruller du av target rask med et eller to punkter, og holder deg på undersiden av høytalerresponsen.

    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hei!

    En utrolig spennende og flott tråd, har fulgt med i det stille hele veien!
    Artig at du i stor grad sitter med samme inntrykk av AL som jeg gjør også!

    Finerplater bak absorbenter har ikke noe for seg - derimot vil de virke lengre ned i frekvens hvis du monterer de litt ut i fra veggen.

    Når jeg så target kurven så reagerte jeg litt på at du hadde mange korreksjonspunkter ved lave frekvenser. Jeg vil vel anbefale deg å rydde opp litt her - ved å la et punkt representere siste puntket på target kurven (gjerne et eller annet sted rundt 30Hz eller der hvor høytalerne begynner å falle skikkelig) også ruller du av target rask med et eller to punkter, og holder deg på undersiden av høytalerresponsen.

    Mvh
    OMF
    Hjertlig velkommen til tråden OMF!

    Veldig hyggelig at du finner tråden interessant! Det var blant annet etter å ha lest anleggstråden din jeg ble inspirert til å lage denne. :) Venter forsåvidt fortsatt på nye oppdateringer der....

    Skal ikke forfølge ideen med finerplatene, men jeg må holde fast ved at i mellomrommene mellom akustikkplatene (hvis det blir noen) vil det kanskje være hørbart at refleksjonene treffer tre og ikke betong, men det var egentlig bare en vag tanke.

    Det du sier om AudioLense er interessant. Er det noe jeg ikke har fått med meg tro!? Har det noen praktisk eller teoretisk betydning hvor mange punkter jeg har i targetkurven?
    De mange punktene i bassen var kun for å ikke korrigere i det hele tatt. Punktene følger bassresponsen på målingen helt for å ikke stresse unødig, men også få skviset ut det siste jeg kan få av dypbass.

    Skal være litt forsiktig med å konkludere altfor bastant om AL da jeg ikke har fått prøvd det med optimalisert oppsett, men det fungerer bedre enn forventet og jeg hadde ganske høye forventninger. Det er fint at vi er flere:)
    Det er nesten så jeg har lyst til å skrive at man ikke får like bra lyd uten, men jeg skriver det ikke. Ikke enda. Må få ordentlig dac på plass først.

    Jeg har alltid strebet etter en lyd som ikke er lyttetrettende. Med AL har dette tatt et stort skritt i riktig retning. Hodet fasineres over musikken på en måte som jeg alltid har hatt som mål, men igjen, det er for tidlig med bastante konklusjoner.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.242
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Dette med korreksjon kan helt sikkert Bx utdype - men fra 20Hz til 40 Hz - er 1 oktav. Og dersom du lager en korreksjon som har store endringer i bassen for her - gjerne +/- 5dB på noen få Hz - så tilsvarer dette veldig bratte filter. (+10dB/oktav) og slike kan skape ringing og det øker nok også risikoen for "artefakter" i filtergenerering. Nå ser man jo på target kurvene at disse blir glattet - så Bx har helt sikkert tatt høyde for dette - men min magefølelse er nok at det lønner seg å tegne target med så få punkter som mulig - og at man for begge flanker kan "zoom inn" å lage en progressiv avrulling i begge ender!

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hei!

    Dette med korreksjon kan helt sikkert Bx utdype - men fra 20Hz til 40 Hz - er 1 oktav. Og dersom du lager en korreksjon som har store endringer i bassen for her - gjerne +/- 5dB på noen få Hz - så tilsvarer dette veldig bratte filter. (+10dB/oktav) og slike kan skape ringing og det øker nok også risikoen for "artefakter" i filtergenerering. Nå ser man jo på target kurvene at disse blir glattet - så Bx har helt sikkert tatt høyde for dette - men min magefølelse er nok at det lønner seg å tegne target med så få punkter som mulig - og at man for begge flanker kan "zoom inn" å lage en progressiv avrulling i begge ender!

    Mvh
    OMF
    Jeg må bare innrømme at jeg ikke visste at det var sånn det hang sammen. Hvis dette stemmer så skal du ha hjertlig takk for oppklaringen. :)
    Har laget en ny target nå som ser nesten lik ut, men med halvparten av punktene. Skal sammenligne litt og rapporterer etterhvert.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.445
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Ser anlegget ligger på børsen, frekke saker.
    Synd et slikt gjennomført og gjennomarbeidet anlegg må selges, men slik er det noen ganger.
    Lykke til med nye utfordringer.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ser anlegget ligger på børsen, frekke saker.
    Synd et slikt gjennomført og gjennomarbeidet anlegg må selges, men slik er det noen ganger.
    Lykke til med nye utfordringer.
    Takk!
    Er nok ikke mitt anlegg som er ute på børsen.;)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.445
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Var sikker på trompetlyd var nødt til å komme fra en trompetnerd
    Hehe, my bad.... da lar vi den ligge
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fremgangen vil ingen ende ta:


    Dette er så sinnsykt gøy! I dag har jeg forsøkt å få tak i akustikktiltak uten hell. Derfor måtte jeg bruke det lille jeg har på en mer effektiv måte.
    Nye plasseringer av akustikkplater gjort, nye målinger utført, nye filtre med OMF i bakhodet laget, datamaskin ut av rommet og koblet på en annen kurs enn forsterkeren og VIPS har jeg den beste lyden hittill her hjemme.

    Jeg VET at det kommer til å bare bli bedre med mer akustikkprodukter, ny dac og optimaliserte AudioLensefiltre. Jeg tror jeg ser TrompetNirvana i sikte:cool:

    Det jeg gjorde med akustikkplatene var å løfte de fra gulvet en 20-30 cm opp fra gulvet. Passe på at det står noe for å dempe flutter over alt.
    Har hittil ikke klart å få lyden til å slippe høyttalerene helt i det nye rommet før nå. Tror det er litt vanskligere i nærfelt nær sidevegger enn langt unna. Nå spilte det lyd forbi veggene og alle registre låter uanstrengt og naturlig.

    Når symfoniorkestrene slår seg løs fylles rommet litt for mye enda, så der er jeg ikke helt i mål. Bassen er veldig godt temmet så det er bare for mye refleksjoner.

    I morgen synes jeg sikkert det låter dårlig igjen, så det er bare å nyte øyeblikket! :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Oi oi oi, jeg fikk masse rare bilder i hodet nå, av hvordan lytterommet ser ut...
    Samtidig leker jeg med tanken, om hvordan det hadde vært, å kunne lage et dedikert lytterom.
    Førstekandidat hadde nok vært stua i annenetasje, skjønt husets vakre annenanlegg står i
    biblioteket i kjelleren, ja ja...

    Jeg tenker fremover, og tar nåtid, eeeeehh, - nå......

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Etter å ha sett en del fotoserier av Lagga så tør jeg ikke tenke på hvordan bilder han har i hodet av lytterommet mitt, så jeg poster et.

    Dette må først og fremst ses på som et forsøksprosjekt hvor jeg kan teste ut forskjellig akustikkprinsipper som ledd i prosessen mot å muligens bygge et rom fra grunnen av en gang i kanskje ikke så altfor fjern fremtid. Dette rommet kommer uannsett til å se bedre ut når det er ferdig.
    I et fremtidig lytterom har jeg tenkt å ha i både pose og sekk. Et interiørmessig moderne og stilig rom, men med nærmest kompromissløst lytteromsakustikk. Er ikke så mange som har gått den veien før, så det må undersøkes en del på egenhånd. Følger forresten spent med på Vredensgnags prosjekt som ligger noen år foran meg i løypa.

    Hvis det hadde fantes interiørarkitektpoliti hadde jeg vært buret inne for lengst.....

    hifirom2.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.473
    Antall liker
    12.207
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig lese, Trompetnerd!
    At det går an i et lite rom med betongvegger er gode nyheter.
    Antar at Audiolense er avgjørende her, men hvordan låter det egentlig uten AL ?
    Følger godt med på utviklingen her, veldig glad for å høste andres erfaringer.
    Jeg har et rom med betongvegger, der vi lurer om vi kan unngå å kle veggene fullstendig. Plating halvveis opp kan være aktuelt, med enkelte kamuflerte akustikkplater oppe og i tak. Har du noengang opplevd akustikken i rom med betongvegg og brystningspanel?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Herlig lese, Trompetnerd!
    At det går an i et lite rom med betongvegger er gode nyheter.
    Antar at Audiolense er avgjørende her, men hvordan låter det egentlig uten AL ?
    Følger godt med på utviklingen her, veldig glad for å høste andres erfaringer.
    Jeg har et rom med betongvegger, der vi lurer om vi kan unngå å kle veggene fullstendig. Plating halvveis opp kan være aktuelt, med enkelte kamuflerte akustikkplater oppe og i tak. Har du noengang opplevd akustikken i rom med betongvegg og brystningspanel?
    Hei Ottone

    Jeg er langt fra noen ekspert på dette, men mitt inntrykk er at betongrom er noe av det verste fordi de synger på flere frekvenser.
    Har ikke hørt betongrom med brystpanel, men brystpanel synes jeg ofte er fordelaktig for lyden så lenge de ikke vibrerer med bassen. Uannsett er all oppbrytning av frekvensene som synger i betongrommet av det gode.

    Hva med å legge gips på veggene da? I min stue forvandlet det akustikken i rommet helt og behovet for demping minsket.

    Min erfaring tilsier at det har veldig mye å si hvordan høyttaleren spiller med rommet og hvordan spredning den har for hvor mye akustikktiltak man trenger. MYE og riktig akustikktiltak i dette rommet er nødvendig for å komme i mål med dette oppsettet.

    Hvor listen din ligger og hvordan lyd du ønsker er ikke så lett for meg å vite. :)

    Har du plater i første og andre refleksjer på tak og vegger som du skisserer og passer på at interiøret demper mye fluttereffekt så er mye gjort for at AudioLense kan rydde opp resten.

    I dette rommet trenger AudioLense mye hjelp slik jeg har brukt det. Synging i betong er ikke romkorreksjonsmat tror jeg.;)
    Uten AL låter det ikke så verst. Litt mer vanlig lyd med de skavanker man har vent seg til. Mindre rom og mindre presisjon. På klassisk musikk låter det ofte tilsynelatende mer naturlig, men det tar ikke mer enn 2-3 minutter før hjernen vil ha tilbake korreksjonen. Det blir mer nyanser rett og slett, men mer småfeil ved teknikken blir avslørt uten av det legger noen demper på opplevelsen, kanskje tvert i mot herfra. Låter en plate litt lyst er det bare å koble til et filter med litt mer tilting mot bassen.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha sett en del fotoserier av Lagga så tør jeg ikke tenke på hvordan bilder han har i hodet av lytterommet mitt, så jeg poster et.
    Hvis det hadde fantes interiørarkitektpoliti hadde jeg vært buret inne for lengst.....
    Takk for bildet TN! Mye lettere å se hva du har å "slåss mot" slik. Du flytter nå rundt på materialer, slik jeg gjør, dine ser dog definitivt
    mer formålstjenlige ut...

    Dagen var ellers svært positiv chez Laggas i dag, både RS og jeg satt der med oppoverfjes etterhvert. Etterhvert skal det også måles, men først skal det lyttes.

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Mellomtonen er der vi er mest fasesensitive og tids-sensitive, og det er svært begrenset hva Audiolense kan gjøre ift refleksjoner der. Blir det for mye kraftige refleksjoner på kryss og tvers så forsvinner mellomtone klarheten. Så jeg tror det er lurt å fokusere på mellomtone klarhet når man plasserer høyttalerne.

    Jeg har ellers tro på masse demping. Hvis du tar ut en eller to flater er mye gjort. Gjøre litt grovarbeid for å komme ned til en mer levelig etterklang. Jeg la Rockfon Sonar i kjøkkentaket for noen år siden. Der var det grusom akusikk på forhånd. Fasongen er omtrent som to kuber inntil hverandre... etter at akustikkplatene var på plass så ble det et bra rom å oppholde seg i, og å lytte til musikk i.


    Jeg holdt på å måle meg frem til ønsket høyttalerplassering før jeg kom på at jeg heller bruker de to jeg er vant til å bruke. Plutselig satt bassen:)
    Man må bruke de verkøyene man er vant med tydeligvis.

    BX: Du nevnte for lenge siden at det kan lønne seg å sette opp oppsettet med tanke på AL. Hvis det er annet en selve impulsgjengivelsen må du gjerne dele litt her. :)
    Nå søker jeg den oppstillingen som gir mest energi i "eksplosjonene" i musikken over bass og nedre mellomtone. Prøver og å unngå de store dipene i de viktigste frekvensene.
    Nå hører jeg en oppstilling hvor alle tonene i en "walkingbassgang" høres, klavermusikk har få hørbare huller, (kanskje en litt varm mellomtone). Basstromme og alle trommeslag har skikkelig punch. Dypbassen er dessverre fraværende, den er der, men bare som et fundament. Er ikke dette fin "mat" for DSP da?
    Oppover er det masse hørbare problemer med 5-6 dempeplater ute, men da gjelder bare mer dempematriale!?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Jeg leser kronologisk. Det ser ut som du har hatt stor fremgang siden det innlegget jeg skrev. Det var jo gode nyheter

    Hvis du skal ha den store luftigheten og et anlegg som klarer å skape rom rundt bassinstrumenter så tror jeg du trenger å få til skikkelig absorbsjon i bassen. Slik du demper nå burde det gå an å få luft rundt instrumenter og utøvere fra mellomtonen og opp. Mye etterklang i bassen og lite rom gjør at man praktisk talt sitter inne i et trykkammer og lytter - hva bassen angår. Dette vil gjøre det vanskelig å skape luft rundt de dypeste oktaver. Nå er det svært få som klarer å skape den fullfrekvente illusjonen av stor sal uansett, og det er kanskje begrenset hvor langt man kan komme her, men det kjennes godt hvis man klarer å ta lyden i den retning. TTD i Audilense vil gjøre mye her, men dette vil også fungere bedre med demping. Jeg har ikke forsøkt bredbånds helmholz men jeg synes de ser spennende ut. Der har kanskje OMF noen erfaringer å dele?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Hvis du forsøker å tidskorrigere "synging i betong" så tror jeg du får "presynging", Trompetnerd :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takk for gode svar BX, skulle trodd du hadde vært her og hørt....;)

    Har hatt mye tid i hele helgen så det har blitt mye tuning. Jeg er nok en gang velsignet med et godt rom tror jeg. Bassen har veldig lite etterslep, så det jeg ikke får til helt er hurtigheten og frasparket helt nederst. Ikke så mye å få gjort med har jeg en mistanke om. Det fine er at det ikke ødlegger for det som er der.
    Siden lydplatene mine er forsinket har jeg eksprimentert endel med reflektorer. Brukt det jeg har for hånden og det jeg fant av plankerester og slikt etter oppussing til å forhindre mange paralelle flater.
    Når jeg klapper i lytteposisjon nå er det faktisk ganske dødt. Kun en svak tone høres i betongen. Hvis man ser bort i fra utseendet (som er helt ille;)) så kunne jeg nesten vært fornøyd med lyden i dag selv uten AL inne.

    Når det gjelder AL så fikk jeg ikke lyden 100% til, så jeg har begynt fra scratch igjen, men denne gangen systematisk. Det var en "boks"lyd og en treghet i musikken jeg aldri fikk helt bort. Bokslyden kan ha kommet av betongrefleksjoner.
    Nå har jeg jobbet meg frem til en targetkurve (kun frekvenskorreksjon) som jeg skal begynne å filtrere i kveld.
    Konklusjonen er vel at jeg ikke helt klarte å bli fortrolig med B&K-kurven i det nye rommet. Fungerte utmerket i stua.
    Nå har jeg nærmest HELT flat respons fra ca 100hz og oppover med en ørliten helling til det ruller av naturlig. Tror hellingen er på 0.5 db cirka.

    Nedover i bassen har jeg en liten kul på 4db før det ruller av. Da fikk jeg hurtighet, svart bakgrunn, størrelse på lydbildet og bokslyden forsvant.
    Prøvde å legge til "default"-filteret på denne og det fungerte veldig bra med en gang. Det er nok rom rundt basstromma hvertfall. :)
    Det er de hurtige løpene til kontrabasser og de dype orgelpipeløpene som ikke fungerer optimalt. Sistnevnet fungerer egentlig ikke optimalt hos bassgutta heller så jeg er temmelig nære noe veldig veldig bra her.

    Objektivt sett har jeg ikke hatt bedre lyd tidligere enn den dagen AL kom inn på dataen. Subjektivt sett har det vært elementer i lyden på de klassiske innspillingene som ukorrigert har gjort bedre. Nå tror jeg at det begynner å komme tett på hva som bor i anlegget mitt... :)

    Enda skal dacen byttes og mer demping installeres. Enda mer potensiale som ikke er utnyttet. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Til tilhengerene av janteloven: "Ikke les dette innlegget!!!"

    Flaskehals avdekket:
    Det har vært noe som ikke har hengt HELT på greip siste ukene. Lyden har jo løftet seg betraktelig, men når forstørrelsesglasset har soomet inn har jeg avdekket en elektronisk signatur. Ved mye prøving (og feiling) med AudioLense fikk jeg til å fjerne den nærmest helt. Alle feil trenger en syndebukk og i dette anlegget er det nærliggende å skylde på DACen.
    Det er bare det at jeg tror den "overlever" denne runden her også. Etter å ha finkjemmet signalkilden min (les to pcer, fire softwareprogrammer, et lydkort, en mikrofon, en ekstern hardisk, 6 kabler og en plugin) så fant jeg en GAINKONTROLL som stod på i plugin-en. Ca 10db tror jeg den hevet signalet. Jeg slo den av og VIPS, elektronisk signatur borte vekk. Audioprodacen er frikjent!!

    Resten av dette innlegget er ganske positivt så jeg deler det negative nå så vi er ferdig med det:

    "DET ER MYE DATAJOBBING OM DAGEN!! JEG HATER DATAFEILSØKING!!:mad:"


    Sånn, da var det ute av systemet. For en person som har viet livet sitt til å blåse på en kald og illeluktende messingklump og fordype seg i musikk som ble skrevet nesten hundre år før oldemor ble født så er det ikke gitt at man skal være glad i datafeilsøking. ;)

    Heldigvis var jeg så treg at jeg begynte dette datakjøret i slutten av ferien da hvilepulsen var helt nede. Tror jeg nærmest hadde strøket med eller solgt anlegget hvis jeg hadde begynt med dette i juni med et totalt nedslitt legeme. Det positive er at læringskurven på data har vært veldig bratt. Plutselig er andre datautfordringer bare trivielle. Det er fasinerende hvordan vi mennesker er skrudd sammen.....
    Samtidig skal man ikke helt kimse av de å kjøpe EN boks til mange penger hvor all feilsøkingen er gjort på forhånd og optimalisert. For en som er så lite datakyndig som meg (heldigvis IKKE talentløs) så skal det en god porsjon motivasjon bak en slik prossess som dette.

    Så til det esensielle:

    Mine herrer: I går opplevde jeg HifiNirvana!! Det var en fantastisk kveld hvor jeg hørte reprodusert musikk så tett på virkeligheten som jeg ikke har hørt det før. Selvfølgelig 100% subjektivt sagt og ment, men likevel.... Det kommer sikkert til å avdekkes svakheter fordi man blir vant til neste nivå, men likevel.....

    Lyden gikk rett i stupen på lytteposisjon. Usminket og nærmest ufarget. Jeg hører det meste (jeg tror det finnes enda mer informasjon der), alle opptak blir nødeløst avslørt, men instumentenes klang står frem. Og det viktigste: tanken bak musiseringen kommer tydelig frem.
    Jeg satt og hørte nyeste versjon av Kind of blue. En digitalisert og remastret utgave som på en måte er ugjenkjennelig i forhold til den originale (hvis jeg har hørt den da, ikke lett å si egentlig). Men tilogmed på denne så sitter man å lytter med ørene på stilk som om man skulle vært i samme lokale som dem.
    Det største sløret mellom reprodusert musikk og live synes jeg er at reprodusert musikk dekker over hvor SINNSYKT flinke musikerene egentlig er til å traktere instrumentene. Man skjønner det først når man står ved siden av dem og spiller at: oi, her er det litt å hente ja.
    Jeg har aldri hørt hvor god Coltrane egentlig var før i går. For en energi!!

    Ingen må tro at jeg tror at mitt anlegg er det beste på jord, det er jo tross alt bare et godt midfi anlegg uten DIY involvert (utenom akustikken, som kommer mye fra eget hode).
    Mitt er tunet etter mine ører og min smak som er vant til ekte ufarget lyd.

    -Nå har jeg laget nye kabler. Kortest mulig strekk med de tykkeste Suprakablene jeg fikk tak i i sin tid. Dette gir lav impedanse og høy dempefaktor hvis det er hørbart.
    -Jeg lytter i nærfelt ca 1.5 m unna hver høyttaler.
    -Symmetrisk oppstilling av høyttalerene.
    -Mulighet for nærmest total kontroll av frekvensene fra 40-10.000hz
    -Mulighet for tidskorrigering hele frekvensområdet som gir en besærende opplevelse av opptaksrommet.
    -Demping av alle første og andre refleksjoner utenom tak.
    -Ingen parralelle flater fra front til bakvegg.

    Alle disse nye elementene er ganske uvanlige å se på andre anlegg og har nok en betydelig del av æren for totalresultatet som gir denne lytteren høy troverdighet.

    Og jeg tør nesten å si at det nærmest vil være umulig å oppnå uten AudioLense eller noe liknende. Fra scratch så koster det ca 10.000,- å komme igang med AL. PC inkludert.

    PS: Eneste sted jeg har hørt liknende direkthet i gjengivelsen i øvre mellomtone er med OHFC rigg med Nordost ODIN rund baut. (Det er bare at her slipper jeg at toppen stikker i fra og bass som ikke boomer på enkelte frekvenser.:))

    Må skryte litt av Respons:
    Mye av filosiofien bak Respons går på kompliserte delefiltre hvor man forsøker å dele så bratt som mulig. Fordelene ved dette er at elementene kun spiller i det frekvensområdet det skal og dermed får mer headroom der det skal jobbe.
    Ulempen er at kompliserte delefiltre er tunge å drive. I motsetning til for eksempel Dynaudio som gjør det motsatte, men da får elementene mer å jobbe med.
    Tror at mye av grunnen til at Respons går for å spille litt fett er bassen. De spiller ganske flatt ned til 40hz og ned til 20 hz. Nedover der har de mye energi som gjør at de kan plasseres langt fra bakvegg og gjengi eksplosjoner veldig godt, men som fort kan skygge over en utkanselert mellomtone.
    I et anekoisk måling måler Respons pinne flatt ned til 200hz, men med en ganske bratt impedansekul ved 40hz.
    Summasumarum vil det si at i et litt tilfeldig oppsett uten et forsterkerbeist med fokus på kontroll kommer Respons til å høres ut som en goslig høyttaler med fet bass, stort rom og behagelig topp (noen som kjenner igjen denne lyden etter demoer?).
    I et kontrollert oppsett vil samme høyttaler lyde kjapt, presist og med en utrolig impulsvillighet som aldri gir seg ned til 30 hz.

    Gryphon Diablo: Har fortsatt ikke vist meg svakheter. Kom til skade for å trykke av korreksjonsfilteret i går mens jeg lyttet høyt på en dynamisk og rytmisk låt. Plutselig steg lydnivået med ca 10db og de basstrommeslagene kjenner jeg enda. Det sier liksom aldri stopp.
    Jeg er allergisk mot forsterkerresignasjon og mener jeg kan lukte en forsterker som gir etter for høyttalere på lang avstand;).
    Bryston 14B er jo en ganske habil kontrollforsterker, men i forhold til Diablo viste den klare resigneringstakter på Respons. På for eksempel Bryston 28B hørte jeg lite av det;).
    Når man skal bruke så mye penger på et komponent, så er jeg fortsatt glad jeg la de i en Diablo. Er godt å vite at man egentlig kan forlange hva man vil av AudioLense uten at hverken høyttaler eller forsterker bøyer av.

    Flaskehalsen jeg har nå er bassen fra ca 30hz og ned. Jeg hører at anlegget forsøker, men løper noen ganger rett inn i veggen. Det er nok grenser for hvor mye en kan forlange av EN 10tommer.;)

    Veien videre går som planlagt:
    -Akustikktiltak kommer en av de nærmeste dagene.
    -Ekspertisehjelp fra EHED kommer når ørene mine har lyttet fra seg så godt de kan.
    -TransparentAudio kabling skal utprøves.
    -Ny dac eller lydkort skal inn.
    -Håper på eksperthjelp fra BX når jeg ikke kommer lenger.
    -Mac Mini skal kjøpes inn som kilde.
    -Strømprodukter skal prøves ut.

    Beklager mitt lettere auforiske innlegg! Ha en veldig fin dag!!:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Du for komme en tur bortom meg når rommet mitt er i boks og jeg sitter og sliter meg i håret over AL`s infløkte kurver, du blir jo rene skjære eksperten etterhvert..:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fint å høre at du nærmer deg lydnirvana:) Et lite spørsmål du kanskje kan hjelpe meg med: hvor kan jeg finne litteratur ang hvordan heving/senking av ulike frekvensomeråder oppfattes?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fint å høre at du nærmer deg lydnirvana:) Et lite spørsmål du kanskje kan hjelpe meg med: hvor kan jeg finne litteratur ang hvordan heving/senking av ulike frekvensomeråder oppfattes?
    Hmmm.... Er ikke helt sikker på om jeg vet hvor du vil hen.
    Jeg har egentlig ikke lest så veldig mye om det. Har sett noen videoer på youtube om miksing hvor de snakker litt om hvilke frekvensområder som gjør hva.

    Forumet på Juice hifi har en del frekvenskurver og tanker rundt det.

    Måten jeg har skaffet meg oversikt på er "the hard way" ved å teste ut med en grafisk 21bånds EQ. En øvelse som er morsom er å skru alt på minimum og begynne på det laveste båndet og jobbe deg oppover i frekvens. Det vil si at du ikke begynner med neste bånd før du er fornøyd med det forrige. Selv om du blir tullete i hodet av å kun høre bass en stund lærer man hva som gjør hva. Et tips er også å skrive notater mens du holder på.

    Jeg har ikke formalisert dette før, men jeg tror jeg vil dele om en tone i fire kategorier: Tonefrekvensen, kropp på klangen, klarhet, start (anslag, ansats om du vil). Alle disse har forskjellige frekvensområder som har betydning for hvordan tonen oppfattes.

    Asbjørn har laget en veldig fin oversikt over frekvensområdet som KAN være et utgangspunkt.
    Vis vedlegget frequency ranges.xls.pdf

    Vær obs på at i bassen må man gjøre ganske store utslag før forandringer høres mens rundt 1000-2500hz gjør mikroskopiske endringer en forskjell.

    Kanskje dette var svaret på spørsmålet? Bare spør mer konkret.

    Happy hunting!:cool:
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for svar:)
    Det var noe liknende toppen av Asbjørn sin liste jeg tenkte på. Ser at det står AM Bonvik på bunn av listen og det betyr vel at han har laget den. Jeg kan sende han en PM. Det er sikkert en nyttig øvelse å gå igjennom de ulike båndene, men det kan ta veldig lang tid.
    Synes oppdelingen din av en tone høres riktig ut.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Det var bra! En slik oppstilling av EQ tar en times tid maks.

    Er litt usikker på om overtoner og klarhet går for det samme, så eventuelt kan du ha en 5. kategori(overtoner), men det kan du fundere på.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Tusen takk for svar:)
    Det var noe liknende toppen av Asbjørn sin liste jeg tenkte på. Ser at det står AM Bonvik på bunn av listen og det betyr vel at han har laget den. Jeg kan sende han en PM. Det er sikkert en nyttig øvelse å gå igjennom de ulike båndene, men det kan ta veldig lang tid.
    Synes oppdelingen din av en tone høres riktig ut.
    Finnes en hel del slike frekvensoversikter ute på nett i varierende utforming (god/dårlig grafisk fremstilling) – søk på frequency chart eller noe i den dur… Har ikke sammenlignet hvordan alle disse korresponderer med hverandre selv, men det kan jo hende der er variasjoner?.. Instrumenter vil vel sannsynligvis defineres noenlunde likt, men kanskje ikke alltid språk/beskrivelse av frekvensfeltene?
    Jeg ville feks. aldri brukt begrepet sibilans så langt ned i frekvens som det gjøres her (frequency ranges.xls.pdf), men det kan jo være det er min personlig fargede begrepsverden som er ute av synk. :)

    Ellers synes jeg det er interessant å registrere at ord som "sweet" og "muddy" brukes for å dekke samme (nedre) frekvensfelt… det sier litt om problematikken/utfordringene i jakten på "god" lyd.

    mvh e
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    For et glimrende euforisk innlegg TN, trivelig lese; gratulerer!!

    Jeg måtte smile litt, vi har nesten identiske opplevelser om dagen, bare helt annerledes. (lett omarbeidet japansk høflighetsfrase)

    Har hatt noen gjennomspillinger i går og i dag, som ga full ståpels, med noen fraspark som etterlot et stort glis.

    Den dypeste bassen sitter dog ikke riktig ennå, dvs si, jeg HØRER at den er der, bak et eller annet sted, og stiller jeg meg MELLOM
    høyttalerne, er den der, men hva nytte gjør den der, den skal jo frem til meg.

    Men det kommer, høyttaleren er kommet i hus, men er ennå under utvikling, og det var derfor den skulle hit nå, for å tune den inn til
    det rommet den skal spille i.

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Ellers synes jeg det er interessant å registrere at ord som "sweet" og "muddy" brukes for å dekke samme (nedre) frekvensfelt… det sier litt om problematikken/utfordringene i jakten på "god" lyd.

    mvh e
    Kan ikke være mer enig. Jeg er glad jeg ikke er en komersiell konstruktør som skal lage gode produkter som skal låte bra i enhver stue.

    Justeringen av min target-kurve er nå kommet ned på mikroplan og det er egentlig utrolig hvor relativt små utslag på frekvensresponsen gjør en betydelig forskjell.
    Jeg kommer til å bli sittende lenge med den "perfekte" targetkurve.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    For et glimrende euforisk innlegg TN, trivelig lese; gratulerer!!

    Jeg måtte smile litt, vi har nesten identiske opplevelser om dagen, bare helt annerledes. (lett omarbeidet japansk høflighetsfrase)

    Har hatt noen gjennomspillinger i går og i dag, som ga full ståpels, med noen fraspark som etterlot et stort glis.

    Den dypeste bassen sitter dog ikke riktig ennå, dvs si, jeg HØRER at den er der, bak et eller annet sted, og stiller jeg meg MELLOM
    høyttalerne, er den der, men hva nytte gjør den der, den skal jo frem til meg.

    Men det kommer, høyttaleren er kommet i hus, men er ennå under utvikling, og det var derfor den skulle hit nå, for å tune den inn til
    det rommet den skal spille i.

    Vennlig hilsen

    Morten
    Takk for det Morten!

    Den prosessen du er i nå er jo EGENTLIG den eneste rette. Ser at de fineste studioene i USA gjør det på akkurat samme måten;)

    Godt at musikkgleden er på plass.

    Lurer litt på kablene dine. Hvor får man kjøpt og hvor mye koster?

    Nyt prosessen videre! :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fikk svar fra Asbjørn med noen lenker. Det jeg ble klar over etter å ha skummet gjennom lenkene (viste det vel engentlig fra før), er at lydteknikkerene naturligvis også skrur EQ for hver instrument. Det gjør det nesten umulig for meg å gjenskape en naturlig/troverdig lyd. Det jeg da trenger må være et opptak som er helt "usminket", har du noen referanser?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn