Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fikk svar fra Asbjørn med noen lenker. Det jeg ble klar over etter å ha skummet gjennom lenkene (viste det vel engentlig fra før), er at lydteknikkerene naturligvis også skrur EQ for hver instrument. Det gjør det nesten umulig for meg å gjenskape en naturlig/troverdig lyd. Det jeg da trenger må være et opptak som er helt "usminket", har du noen referanser?
    Nå synes jeg du nevner kanskje noe av det mest sentrale i vår hobby som sjelden blir belyst. :)
    All EQ og manipulering er fy fy i hifisammenheng mens i produksjon den mest naturlige ting av verden. Jeg nevnte i denne tråden at jeg har lyst til å prøve å tilsette forvrenging og romklang på rommet mitt til ganske så kjølig respons;) Det gledet meg å lese at en av de mest ekstreme anleggene i verden nettopp har lagt til romklang på totalresultatet. Jeg har tro på at god smak og kvalitet fungerer uannsett hva man velger å gjøre og det motsatte fungerer ikke.

    Når det gjelder opptak som er helt usminket så må jeg helt ærlig si at jeg ikke tror det finnes med mindre man får tak i opptak som er laget slik med vilje.
    Jeg har ikke helt oversikt, men de aller færreste mikrofoner er i nærheten av "flate" i frekvensen, men konstruert for å lyde naturlig og kompensere for plasseringen de er ment å brukes til osv.

    De mest naturlige opptakene er generelt klassisk musikk. Der brukes minimalt med kompressor, EQ og kunstig romklang, men det er store forskjeller der også.
    For orkestermusikk ville jeg prøvd å få tak i innspillinger gjort på Decca på 70-80 tallet. De brukte kun to stereomikrofoner på mye av produksjonene.

    tn_273_list_4308042_1284282234.jpg


    Denne Mahlerboksen er et eksempel på et slikt opptak. Da hører man fort bakdelene med en slik måte å ta opp på. Spesielt slagverk som står langt unna mikrofonene høres "gammeldags" ut fordi det er så mye rombidrag på selve opptaket så man hører mer ekkoet enn anslagene. Det positive er dynamikken og klangen som er jeg opplever veldig bra. Man skal være obs på at selv her er det store variasjoner. Å ta opp med to mikrofoner er en stor kunst hvor retning og plassering er ekstremt følsomt og viktig. Et par millimeter gir utslag i balansen mellom anslag og klang.
    Disse mikrofonene er heller ikke "flate". Jeg er usikker på hvor mye EQ som er lagt på i master på disse opptakene, men jeg mistenker at det er minimalt hvis det er noe.

    2L er jo best i klassen etter hva jeg kan bedømme. De tar opp med DPA mikrofoner som er tett på transparente uten at jeg har sett målinger på de. DPA går for å være en revolusjon innen naturlig opptak. Bruker instrumentmikrofoner fra DPA jevnlig og da står EQen på miksebordet mye flatere enn vanlig.
    Edit: Her er forresten en måling av en av DPA mikrofonene. Imponerende.
    4011-30cm-outline.jpg

    Jeg har en innspilling av Marianne Thorsens som spiller Mozart fiolinkonserter på 2L. Synes denne er veldig nøytral.

    Når jeg skrur EQ bruker jeg å skru etter solo klaver musikk. Å få alle klangene til et flygel frem uten at klang og dynamikk forandrer seg oppover i oktavene. Utfordringen her er også at de færreste opptakene er gode nok. Har man en tre-fire klaverinnspillinger man kan variere med kan man finne ut hva som er frekvensresponsen på anleggets feil og hva som er mikrofonplasseringens feil.
    Når man er fornøyd der går jeg videre til orkestermusikk, så til gamle jazzinnspillinger (som denne)
    Bill%u00252BEvans%2BTrio_Waltz%2BFor%2BDebby.jpg

    og til slutt moderne studioinnspillinger (som denne)
    album-beautifully-human-words-and-sounds-vol-2.jpg

    Min erfaring tilsier at man kommer tett på en kurve som fungerer på det meste på denne måten. Ikke en som fungerer perfekt på alt, men likevel.

    Til slutt er det etter min mening kompromisset mellom energi og timbre som gjenstår. Dette tror jeg er litt individuelt. Peaker i frekvensresponsen som dras ned gir mindre energi i mellombassen samtidig som peaker er det som "farger" gjengivelsen mest. Peakene dekker over detaljer i klangen til instrumentene, men kan oppleves litt "fett" hvis man har en stigende kurve som gir både energi og sikrer klangene. BX som står bak AudioLense har skrevet flere ganger at han brukte et halvt år på å fintune basskurven og han har mildt talt peiling på frekvenskurver.;) Det beste med EQprosjektet er at det blir sakte bedre og bedre.
    Jeg holder selv på å tune den synkende kurven rundt 1000hz. Ikke lett å finne kompromisset.
    Hvor mye man skal heve de smale dippene er faktisk litt omdiskutert.

    Ja, jeg vet at jeg er nerd, men når man begynner med dette blir man på mange måter sin egen "konstruktør" og da blir nerderier belønnet til slutt:)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Høyttalerkabel:

    Mens mange er på messa skal jeg ha denne på hjemlån.

    kabel.jpg


    En kabel som er elsket og lett å kritisere pga "filteret". Nå skal denne til pers.
    God messe for de som skal dit og riktig god helg til alle!:)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fint lese på en fredagskveld Trompetnerd.
    Det morsomme er at de tre eksemplene du hadde i din siste post, har jeg spillt de to siste dagene. Fine eksempler i min bok også.
    Spor tre på Scott skiva du har der - "Golden" - er det spesiellt stortromme "phh`ene" i åpningen og bassgangen som beveger seg nedover som får oppmerksomhet her. Samt at jeg er ute etter attakket i disse anslagene på strengene, som jeg vet låter litt mykt for så et tydelig "po-pph" med luft inni. Dette har jeg ikke hørt siden jeg hadde ATC med lukket 8" i knusktørt kjellerom.
    Vel, ikke før i dag- i min ubehandlede stue på 40m² (pluss trappeåpning til sokkel og åpning til garderoberom og kjøkken) :)
    Har du "Who is Jill Scott" også?
    I såfall, sjekk ut bassgang i de dypere sfærer på åpningskuttet. DET er gøy når en hører for så å også føle bunnen :cool:
    Dette på meget moderat volum.
    Satt og hørte på M4 og M5 for å høre nærmere på hans "copy-paste" fra 4-5.....
    "Waltz for Debby" ble nytt med ett mellomstort glass brunt i går kveld. Musikken fra vinyl altså.....
    Vel, bunkene av cder og vinylplater som står oppetter veggene på stua her er ikke bra - må få satt dem på plass der de skal være.

    Nei, du begynner å få taket på nerderiene dine Trompetnerd. Bruk gooood tid for å la hodet bli vant med nye smånyanser. Men dette har du på stell.
    Her leses det og følges med fortsatt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Fint lese på en fredagskveld Trompetnerd.
    Det morsomme er at de tre eksemplene du hadde i din siste post, har jeg spillt de to siste dagene. Fine eksempler i min bok også.
    Spor tre på Scott skiva du har der - "Golden" - er det spesiellt stortromme "phh`ene" i åpningen og bassgangen som beveger seg nedover som får oppmerksomhet her. Samt at jeg er ute etter attakket i disse anslagene på strengene, som jeg vet låter litt mykt for så et tydelig "po-pph" med luft inni. Dette har jeg ikke hørt siden jeg hadde ATC med lukket 8" i knusktørt kjellerom.
    Vel, ikke før i dag- i min ubehandlede stue på 40m² (pluss trappeåpning til sokkel og åpning til garderoberom og kjøkken) :)
    Har du "Who is Jill Scott" også?
    I såfall, sjekk ut bassgang i de dypere sfærer på åpningskuttet. DET er gøy når en hører for så å også føle bunnen :cool:
    Dette på meget moderat volum.
    Satt og hørte på M4 og M5 for å høre nærmere på hans "copy-paste" fra 4-5.....
    "Waltz for Debby" ble nytt med ett mellomstort glass brunt i går kveld. Musikken fra vinyl altså.....
    Vel, bunkene av cder og vinylplater som står oppetter veggene på stua her er ikke bra - må få satt dem på plass der de skal være.

    Nei, du begynner å få taket på nerderiene dine Trompetnerd. Bruk gooood tid for å la hodet bli vant med nye smånyanser. Men dette har du på stell.
    Her leses det og følges med fortsatt.
    Morsomt!

    Har ikke Who is Jill Scott på annet enn Spotify og jeg har ikke fikset at Spotify går gjennom AudioLense enda.

    Kult å høre at du får sving på sakene. Gleder meg til neste gang. Kjekt at subene dine spiller så godt på svakt volum da.

    Spilte forresten for kona for første gang i det nye rommet i kveld. Hun sa: "trodde ikke det var noe mer å hente etter hvordan det låt i stua sist, men så feil kan man da altså ta...." :)

    Kvelden har ellers gått med til å finne en targetkurve som ikke er fullt så "rett i fleisen", men som likevel har mer "trøkk" og "punch".
    Synes det ble ganske så bra. Anlegget er blitt litt mer tilgivende nå, men LITT mykere. Nå gjelder det bare å jobbe frem hurtighet og tyngde i transientene i toppregisteret uten å få lyden rett i hodet.

    Prøvde på nytt igjen med en jevnt fallende kurve ala B&K, men det fungerer ikke på oppsettet mitt rett og slett.

    @BX: Får rett og slett best lyd med Default-filtersettingen. Med 32000 tapper og 6 db korreksjon. Jeg har laget en egen filtersetting med de samme vinduene som i default, men med 64000 tapper og 10 db maxkorreksjon. Hvordan har det seg? Inbiller jeg meg det bare?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Som regel blir det omtrent hipp som happ med default vs den du har laget, men det kan jo hende at 10 vs 6 dB spiller en rolle her.

    PS: Det er 65536 tusen tapper i default - uten at det betyr all verden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Som regel blir det omtrent hipp som happ med default vs den du har laget, men det kan jo hende at 10 vs 6 dB spiller en rolle her.

    PS: Det er 65536 tusen tapper i default - uten at det betyr all verden.
    Takk!:)
    Beklager, det er selvfølgelig 130.000 tapper i det jeg lager selv, men det er kanskje ikke hørbart på så lite korrigering?
    Utrolig bra program du lager!!!!!!!!!!!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Det var en hyggelig tilbakemelding å få, Trompetnerd. Takk skal du ha.

    Jeg tror ikke det er noe forskjell på 130k og 65k tapper med default og 44.1-48k sampling frekvens. Men 6 eller 10dB boost limit kan nok gjøre en hørbar forskjell.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Gikk på en smell i dag:


    Siden de siste ukene har vært fylt med fremgang og selvskryt får jeg balansere det litt med å fortelle om dagens nedtur.
    I prosjektet å lage en "død ende" kjøpte jeg i dag et teppe for å ha under høyttalerene. Dette for å dempe flutter.
    Resultatet ble at toppen mistet litt energi selvfølgelig og bassen kom tydligere frem. Gjorde en ny måling, lagde nye filtre og spilte i vei.
    Resultatet var litt nedslående fordi de filtrene jeg har pusset på i flere dager nå låter for basstunge. Siden akustikktiltakene (er forsinket) er rett rundt hjørnet får jeg bare vente til det som skal komme på plass er på plass. Ingen vits i å perfeksjonere filtre som bare skal brukes et par dager.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Det var en hyggelig tilbakemelding å få, Trompetnerd. Takk skal du ha.

    Jeg tror ikke det er noe forskjell på 130k og 65k tapper med default og 44.1-48k sampling frekvens. Men 6 eller 10dB boost limit kan nok gjøre en hørbar forskjell.
    Bare hyggelig!:)
    Tenker å skrive en slags konklusjon her etterhvert.

    I stua ble det bedre med mye boost, mens nå er det omvendt. Tror kanskje ørene spiller et puss eller to også. Vært mye forandringer på kort tid nå.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tanker og forslag til referanser. Jeg har 2L's Fred Jonny Berg Flute Mystery, som jeg liker veldig godt. Skal sjekke ut alle forslagene, alltid spennende med nye album/artister. Fikk noen kommentarer om å være nerdete tidligere i kveld da jeg satt å noterte EQ instillinger???? Hva er mere naturlig enn det???
    God natt!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    gipsyfestival.jpg


    Har vært ute å luftet meg litt i kveld. Fikk med meg siste konserten på "Sigøynerfestivalen" i kveld. Deilig å sitte på konsert uten å yte sjøl....
    Konserten var i Kulturkirken Jakob. Ble sittende ganske langt bak.
    Har vært i hifiboblen en stund, så det er nesten sjokkerende hvor dårlig lyd det er på en slik konsert når man lukker øynene og bedømmer hifiparametre. Man hører jo faktisk INGENTING av hva som foregår på scenen egentlig. Heldigvis er det ikke slik det fungerer, livemusikk er mer enn god lyd og med gode lydteknikere fikk de MUSIKKEN ut til publikum og vi fikk en fin kveld.

    Når det gjelder innlegget mitt fra i går er jeg nødt til å revurdere det. Etter å lyttet litt etter konserten som kan kalles en "rens" av ørene må jeg konkludere med at lyden hjemme er veldig bra nå.
    Som skrevet mange ganger tidligere er lyd en fordøyelsesprosess for meg. Med filter på kabelen og demping av flutterekko så kan førsteinntrykket bli at det mangler energi i toppen, men når man får hørt i ro og mak så er det kanskje tettere på den naturlige lyden. Og den liker vi.....:)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    herlig å få oppdatert de siste dagers utvikling, og jamen har du rett i hvor lett det er å gå seg vill i sin egen
    verden/boble - men jeg skjønner jo at det i det store bildet, går fremover!

    Unner deg kosen av fullt hjerte!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    herlig å få oppdatert de siste dagers utvikling, og jamen har du rett i hvor lett det er å gå seg vill i sin egen
    verden/boble - men jeg skjønner jo at det i det store bildet, går fremover!

    Unner deg kosen av fullt hjerte!

    Vennlig hilsen

    Morten
    Takk!:)

    En kjent filosof sa til meg en gang at det finnes kun to EKTE gleder her i livet:
    1. mestringsglede
    2. nestekjærlighet

    Har tatt med meg disse ordene og forsøker å oppsøke og mestre utfordingene hverdagen gir samtidig som å glede meg over slike som deg som er midt i en fantastisk prosess som jeg bare drømmer om.:)

    18m.jpg


    Vi er alle på vei og bør forsøke å nyte det......
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nå er jeg skikkelig forbannet på meg selv. Mitt store idol Håkan Hardenberger hadde masterclass i Oslo i kveld.
    Håkan er en av de aller beste musikerene jeg vet om uannsett instrument eller genre og spiller trompet.

    Ikke var jeg så travel at jeg ikke kunne ryddet plass til det heller, hvis jeg bare hadde lest eposten jeg fikk av trompetlæreren på Musikkhøyskolen for en måned siden.
    Gratis var det tilogmed...

    Får trøste meg med at jeg har laget bedre filtre i dag, landet hvordan jeg skal lage billige bassfeller, fått vite at akustikkplatene er rett rundt hjørnet og har hatt fine meningsutvekslinger inne på Impuls sin tråd.
    Sist, men ikke minst landet 99% hvilken dac jeg skal satse på. Kommer inn døra denne uken tenker jeg.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe;)

    Nå er jeg skikkelig forbannet på meg selv. Mitt store idol Håkan Hardenberger hadde masterclass i Oslo i kveld.
    Håkan er en av de aller beste musikerene jeg vet om uannsett instrument eller genre og spiller trompet.

    Ikke var jeg så travel at jeg ikke kunne ryddet plass til det heller, hvis jeg bare hadde lest eposten jeg fikk av trompetlæreren på Musikkhøyskolen for en måned siden.
    Gratis var det tilogmed...

    Får trøste meg med at jeg har laget bedre filtre i dag, landet hvordan jeg skal lage billige bassfeller, fått vite at akustikkplatene er rett rundt hjørnet og har hatt fine meningsutvekslinger inne på Impuls sin tråd.
    Sist, men ikke minst landet 99% hvilken dac jeg skal satse på. Kommer inn døra denne uken tenker jeg.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kunne vært artig å høre hva du mener om den nye slangen du har på lån. Bidrar den bare positivt for lyden? eller er det mulig å få like god lyd med en billigere løsning?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Kunne vært artig å høre hva du mener om den nye slangen du har på lån. Bidrar den bare positivt for lyden? eller er det mulig å få like god lyd med en billigere løsning?
    Prøver du lure meg utpå nå!? ;)

    For å være helt ærlig så vet jeg ikke. Jeg gjorde om og satt inn akustikktiltak samtidig som jeg koblet kabelen til. Tanken er at jeg muligens vil høre fraværet av den når jeg kobler den fra. Synes det er en bedre testmetode enn switching. Så evaluerer jeg heller hvor lenge savnet sitter: 1 min, 1 dag - 1 uke eller for alltid som noen produkter klarer....

    Jeg låner modellen Pluss som er den billigste med filter.
    Har jo gjort samme eksprimentet med signalkabler fra super og opp to klasser. Der var det etter mitt skjønn en kvalitativ forbedring som du fra før vet at jeg synes.
    Alle synes akustisk musikk lyder mørkere live enn fra plate. Jeg synes at TA demper "lyset" uten å stjele energi fra musikken uavhengig av EQ, med og uten demping.
    Prisen mener jeg ikke noe om, ei heller om man får det samme til med andre kabler eller løsninger.
    Pristaket mitt for kabler er ikke spesielt dyrt, men innbytteordningen deres er veldig smart for fremtidige oppgraderinger.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Litt om fasekorrigering og tilvenning:

    Det har roet seg litt i heimen. Ingen nye komponenter eller justering av akustikken de siste dagene.
    Det er egentlig stille før stormen. Faktisk muligens den SISTE stormen i dette rommet.

    Har fått tid til å lytte på en del klassisk musikk og snirklet med inn på filtre. Det å tolke hva som gjør hva er en vanskelig øvelse som jeg ikke kommer i mål med i 2012 tror jeg.

    Nå veksler jeg mellom 3 forskjellige filtre + uten AudioLense. Uten AudioLense så låter det bedre enn det har gjort noen gang og er et eneste stort fyrverkeri. GØY!!

    De tre filtrene har samme targetkurve:

    1. Frekvenskorrigering og tidskorrigering opp til 200hz hvor korrigeringen går gradvis går ut over en oktav fra 10.000hz
    2. Frekvenskorrigering og tidskorrigering opp til 10.000hz hvor korrigeringen går gradvis går ut over en oktav.
    3. Frevenskorrigering og tidskorrigering hele veien opp.

    Beskrivelse:

    Uten AudioLense: Masse energi, gjennomsiktig lyd, god illusjon av dybde. Tre-fire soner i lydbildet i bredden. Litt lite nyanser. Enkelte toner skiller seg ut. Etterklang av opptaksrommet blander seg med lyttrommets.
    Filter 1: Bredere lydbilde. Mørkere mellomtone, mindre illusjon av dybde. Gode nyanser i attakker og klang. God energi.
    Filter 2. Bredere lydbilde. Ingen illusjon av dybde i lydbildet. Veldig gode nyanser, men enkelte toner i klokkespill og lyse instrumenter klinger ikke ut naturlig. Mer opptaksrom kommer frem. Mindre energi i mellomtonen enn det siste.
    Filter 3. Ingen huller i lydbildet. Ingen illusjon av dybde. Best nyanser. Klangstrukturer kommer frem. Og attakkene har stor variasjon. Ingen "problemtoner". Lytterommet forsvinner og opptaksrommet tar over. Mindre energi i mellomtone og diskant. Antydning til kunstig diskant når mye skjer. Gode eksplosjoner i slagverk som er mer eksplosive enn de andre.

    Når jeg hadde lyttet til filter 3 noen dager synes jeg det var bedre med mindre korrigering. Når jeg hadde lyttet til mindre korrigering noen dager var det deilig, befriende og mer interessant med full korrigering igjen.

    Min konklusjon er at filter 3 er det mest kildetro filteret, men avslører manglende oppløsning til anlegg og innspilling og innspillingsrom. Lyder mindre dynamisk fordi rummet ikke bidrar i stor grad.
    De andre filtrene er en jevn overgang fra opptaksrom til lytterom. Lytterommet og anlegget er ganske godt nå så det blir en mer HIFI-riktig og liveriktig opplevelse energimessig, mens nyansene man hører i konsertsalen får man først i filter 3.

    Targetkurve og designfilter må perfeksjoneres lenge. Tror når rommet er ferdig tunet og dac på plass at jeg kan bruke energien fra lytterommet mer uten at det farger.

    At AudioLense har noen muligheter for tweaking til egen smak hvis man orker kan man være ganske sikker på.

    Denne rapporten gjelder KUN klassiske innspillinger. På studioproduserte innspillinger er filter hele veien klart best, men der må det tunes en del på hvor mye korrigering man skal gjøre. Dette er graden av morofaktor/korrekt gjengivelse.
    Ha en god helg!
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.068
    Antall liker
    42.849
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det hadde fantes interiørarkitektpoliti hadde jeg vært buret inne for lengst.....
    Å være gift med en arkitekt er ikke nødvendigvis det optimale for lydkvaliteten i stua. Krever ofte at man tenker et par ganger til før man får til noe som både har riktig akustisk funksjon og som passerer arkitektens kritiske blikk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Hvis det hadde fantes interiørarkitektpoliti hadde jeg vært buret inne for lengst.....
    Å være gift med en arkitekt er ikke nødvendigvis det optimale for lydkvaliteten i stua. Krever ofte at man tenker et par ganger til før man får til noe som både har riktig akustisk funksjon og som passerer arkitektens kritiske blikk.
    He he... Og det kan kanskje være like greit;).
    Kona mi har vært veldig snill og har levd med hvite mobile akustikkplater, men da jeg åpnet for å flytte inn i 10m3 var det ikke nei i hennes munn.

    Har du noe tiltak i taket Asbjørn? Jeg viste Tangen sine flotte "øyer", men de gikk ikke gjennom her....

    Å ha eget rom er faktisk bedre enn forventet. Nå kan ungen sove støyfritt, kona kan se fredagsunderholdning og jeg kan spille musikk fra det 20 århundre. SAMTIDIG!!:)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Synes det er moro å lese om dine erfaringer, både fra stua og det nye rommet.
    Imponerende bratt læringskurve både med akustikkeksperimenter og en kompleks dataverden... :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.242
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du noe tiltak i taket Asbjørn? Jeg viste Tangen sine flotte "øyer", men de gikk ikke gjennom her....
    Ecophon - Glava sin himlingserie er ganske pene og finnes i ulike typer. Her kan du enten velge å feste Master direkte i eksiterende tak, eller hvis du har muligheten til senke taket litt så kan du bruke de litt tynnere platene Focus og legge litt isolasjon oppå. Dette ser i mine øyne veldig pent ut, og kan gi en betydelig akustisk effekt dersom du kan senke taket litt.

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.068
    Antall liker
    42.849
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ingen behandling av taket her. Det som redder meg sånn noenlunde er takhøyden på 2,90 og at det er trepanel med fas. Ikke en spesielt god diffusor, men ikke en helt glatt reflektor heller.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Synes det er moro å lese om dine erfaringer, både fra stua og det nye rommet.
    Imponerende bratt læringskurve både med akustikkeksperimenter og en kompleks dataverden... :)
    Takk!
    Kult at du synes det er moro å lese. Det fine med disse trådene her er at man står ganske fritt til å skrive om hva som helst.
    Når det gjelder akustikk og frekvensrespons så føles det som disse tingene bare har vært lagret i kroppen for å klekkes ut en gang.

    Å finne ut hvordan jeg skulle få AudioLense til å fungere på Mac har vært en lang prosess og ikke minst få det til å fungere optimalt uten å svi av hele lommeboken. Jeg investerte i AudioLense kun fordi det er den korreksjonsmetoden jeg hadde mest tro på, men sikker kunne man jo ikke være.
    Tipper jeg ligger rundt 80% av potensialet til Audiolense nå.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    OMF og Espege:
    Takker!
    Meget pene alternativer. Spørsmålet til Asbjørn gjelder ikke lengre siden jeg ikke har anlegget i stua og ikke trenger å ta hensyn til konas smak;)
    Glava sin er et hot tips dit vi skal flytte om ikke altfor lenge og Primaacustics blir et fint alternativ i mitt fremtidige lytterom/studio. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nei, ingen behandling av taket her. Det som redder meg sånn noenlunde er takhøyden på 2,90 og at det er trepanel med fas. Ikke en spesielt god diffusor, men ikke en helt glatt reflektor heller.
    2.90 er bra ja. Tenker trepanel i taket har en god effekt jeg. Om ikke dempende så hvertfall en vellydende reflektor.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.863
    Antall liker
    3.692
    Jeg har 7 stk Rockfon 60x60x5 cm i første refleksionen i taket . Gjorde underværker . I Danmark hos Musikhuset Aage Nielsen kan man kjøpe borde bestående af filtovertrukket A batts gjør også kollosal forskel.

    En ven af mig som har rigtigt meget dyrt udstyr havde taget en diffusions plate væk fra ! refleksions punktet i taket da jeg besøgte ham. Jeg sagde anlægget lød " skod " et lite flatterende uttryk. Op kom diffusions platen og det var som forvandlet. Bare en på 60x60 det rigtige sted.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    857
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Spurte kun fordi jeg er på utkikk etter noe sånt selv, men da er det bedre å la det ligge! :)

    Mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg har 7 stk Rockfon 60x60x5 cm i første refleksionen i taket . Gjorde underværker . I Danmark hos Musikhuset Aage Nielsen kan man kjøpe borde bestående af filtovertrukket A batts gjør også kollosal forskel.

    En ven af mig som har rigtigt meget dyrt udstyr havde taget en diffusions plate væk fra ! refleksions punktet i taket da jeg besøgte ham. Jeg sagde anlægget lød " skod " et lite flatterende uttryk. Op kom diffusions platen og det var som forvandlet. Bare en på 60x60 det rigtige sted.
    Interessant.
    I tillegg til refleksjonene tar man bort floorbounce kanseleringen så jeg tviler ikke på at det kan ha mye effekt med en plate. :)
    Et sterkt verktøy som har betydning uannsett hvordan man setter det i rommet.



    Jeg prøvde å dempe førsterefleksjonene på siden med akustikkplater i flere år uten å bli grepet av forandringen. Syntes lyden mistet liv og ble uhomogen.
    Når jeg prøvde litt grundigere senere fant jeg ut at lyden blir litt uhomogen ved deming av kun et par punkter, mens hvis man satte en plate på første og andre refleksjon, en bak hodet og en foran lytteposisjon mellom høyttalerene så ble det plutselig en objektiv kjempeforbedring. Det ble rett og slett mye mer liv og klanger.

    Da dempet jeg med 5 cm. Nå skal jeg prøve mer bredåndet med 10 cm. Taket har jeg ikke hatt mulighet til å dempe før nå og har en plate på refleksjonpunktet på gulvet nå. Den på gulvet gjør underverker, men er lite praktisk.

    Demping av etterklang er også effektfullt, men er viktig å tweake riktig etter min mening. Hvis ikke kan det fort bli unaturlig og uhomogent igjen.
    De 1200,- det kostet for plater med rammer var vel anvendte penger.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.543
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må innrømme at dette er et mer dyptpløyende akustikkarbeid enn mitt eget.......

    ShineySmileysBlush.jpg


    Det er også helt klart interessant å lese om hvilke områder som tweakes, hvordan og hvorfor, veldig bra!

    / Morten
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.068
    Antall liker
    42.849
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville feks. aldri brukt begrepet sibilans så langt ned i frekvens som det gjøres her (frequency ranges.xls.pdf), men det kan jo være det er min personlig fargede begrepsverden som er ute av synk. :)
    Apropos det: De grafene er satt sammen fra mange forskjellige kilder over litt tid. Jeg har dessverre ikke holdt styr på hva som kom hvorfra. Wikipedia-artikkelen om de-essing oppgir et frekvensbånd fra 2-10 kHz for sibilans, altså enda litt bredere enn det jeg viste. Sibilanter er lyden av konsonanter som f, s, z og h. Hvis du ser på raden med "speech fundamentals", er bokstaven "f" vist ved ca 4100 Hz og "s" ved ca 6000 Hz. Jeg ser at dette er lavere frekvenser enn hva Wikipedia oppgir ("s" ved 8000 Hz), men ulike kilder sier litt forskjellig. Ett sted oppga "s" ved 6 kHz for herrestemmer og 7 kHz for damestemmer. Det mest forstyrrende er disse "s"-lydene fra vokalister med dårlig mikrofonteknikk, så det er kanskje mest informativt å legge begrepet "sibilant" som subjektiv beskrivelse av lydkvalitet i et litt smalere bånd rundt 6-8 kHz.

    Oppdatert versjon av pdf'en er vedlagt, også med litt forklarende tekst nederst.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg må innrømme at dette er et mer dyptpløyende akustikkarbeid enn mitt eget.......

    Vis vedlegget 154422

    Det er også helt klart interessant å lese om hvilke områder som tweakes, hvordan og hvorfor, veldig bra!

    / Morten
    Takk!:)

    Jeg har alltid vært kjempeinteressert i akustikk generelt, men da i konsertsaler. Å konstruere konsertsaler er VANSKELIG og ekstremt komplekst. Har vært med litt da Trondheim Symfoniorkester bygget om Olavshallen til orkestersal og hatt fokus på akustikk i alle saler jeg har spilt i.
    Det var tanken bak tittelen på tråden lenge før den ble opprettet.
    Å dempe lytterom i forhold er ganske lett egentlig.

    Har pløyd gjennom masser av tekster og forskning om lytteromsakustikk, men har ikke fått testet så mye i praksis. Utfordringen er stående bølger i bassen og jeg synes det er litt drøyt å satse på å støpe et åttekantet ytterskall for å få bukt med det. Det har vært tanken bak AudioLense hele veien. At det skulle fungere så godt oppover i frekvens var et rent sjokk faktisk.
    Stig Erik Tangen sitt rom har jeg blitt invitert til to ganger og det har vært en utrolig bekreftelse på at teorien stemmer i praksis. Den mannen har virkelig peiling på temaet.
    Vredensgnag har samme prosjekt gående som meg og har vist masse spennende litteratur som jeg ikke visste om fra før. Orso viste meg Haas Trigger effekt i teorien.
    Og vips fikk jeg tro på at jeg ikke trengte å vente på å bygge det perfekte lytterommet, men heller bare eksprimentere på det 10 m3 kontoret.
    Når jeg er ferdig har jeg tro på (i teorien) at jeg skal komme veldig nært LEDE lytteroms spesifikasjoner som er det mest anerkjente kontrollromsprinsippet.
    Det er så komplekst og dyrt å bygge at det ikke finnes i Norge. Jeg har derfor ikke kunnet lytte til et slikt rom, men Stig Erik Tangens rom holdt i bøtter for meg til at det er verdt forsøket.

    Derfor kaninhullet i tråden din;)

    Det er derimot ikke den beste hifi-romakustikken. Mer om forskjellene senere......
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Du har skapt en fin tråd Trompetnerds. Lærerik og givende
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn