- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.699
- Antall liker
- 7.007
Nå synes jeg du nevner kanskje noe av det mest sentrale i vår hobby som sjelden blir belyst.Fikk svar fra Asbjørn med noen lenker. Det jeg ble klar over etter å ha skummet gjennom lenkene (viste det vel engentlig fra før), er at lydteknikkerene naturligvis også skrur EQ for hver instrument. Det gjør det nesten umulig for meg å gjenskape en naturlig/troverdig lyd. Det jeg da trenger må være et opptak som er helt "usminket", har du noen referanser?
All EQ og manipulering er fy fy i hifisammenheng mens i produksjon den mest naturlige ting av verden. Jeg nevnte i denne tråden at jeg har lyst til å prøve å tilsette forvrenging og romklang på rommet mitt til ganske så kjølig respons
Når det gjelder opptak som er helt usminket så må jeg helt ærlig si at jeg ikke tror det finnes med mindre man får tak i opptak som er laget slik med vilje.
Jeg har ikke helt oversikt, men de aller færreste mikrofoner er i nærheten av "flate" i frekvensen, men konstruert for å lyde naturlig og kompensere for plasseringen de er ment å brukes til osv.
De mest naturlige opptakene er generelt klassisk musikk. Der brukes minimalt med kompressor, EQ og kunstig romklang, men det er store forskjeller der også.
For orkestermusikk ville jeg prøvd å få tak i innspillinger gjort på Decca på 70-80 tallet. De brukte kun to stereomikrofoner på mye av produksjonene.
Denne Mahlerboksen er et eksempel på et slikt opptak. Da hører man fort bakdelene med en slik måte å ta opp på. Spesielt slagverk som står langt unna mikrofonene høres "gammeldags" ut fordi det er så mye rombidrag på selve opptaket så man hører mer ekkoet enn anslagene. Det positive er dynamikken og klangen som er jeg opplever veldig bra. Man skal være obs på at selv her er det store variasjoner. Å ta opp med to mikrofoner er en stor kunst hvor retning og plassering er ekstremt følsomt og viktig. Et par millimeter gir utslag i balansen mellom anslag og klang.
Disse mikrofonene er heller ikke "flate". Jeg er usikker på hvor mye EQ som er lagt på i master på disse opptakene, men jeg mistenker at det er minimalt hvis det er noe.
2L er jo best i klassen etter hva jeg kan bedømme. De tar opp med DPA mikrofoner som er tett på transparente uten at jeg har sett målinger på de. DPA går for å være en revolusjon innen naturlig opptak. Bruker instrumentmikrofoner fra DPA jevnlig og da står EQen på miksebordet mye flatere enn vanlig.
Edit: Her er forresten en måling av en av DPA mikrofonene. Imponerende.
Jeg har en innspilling av Marianne Thorsens som spiller Mozart fiolinkonserter på 2L. Synes denne er veldig nøytral.
Når jeg skrur EQ bruker jeg å skru etter solo klaver musikk. Å få alle klangene til et flygel frem uten at klang og dynamikk forandrer seg oppover i oktavene. Utfordringen her er også at de færreste opptakene er gode nok. Har man en tre-fire klaverinnspillinger man kan variere med kan man finne ut hva som er frekvensresponsen på anleggets feil og hva som er mikrofonplasseringens feil.
Når man er fornøyd der går jeg videre til orkestermusikk, så til gamle jazzinnspillinger (som denne)
og til slutt moderne studioinnspillinger (som denne)
Min erfaring tilsier at man kommer tett på en kurve som fungerer på det meste på denne måten. Ikke en som fungerer perfekt på alt, men likevel.
Til slutt er det etter min mening kompromisset mellom energi og timbre som gjenstår. Dette tror jeg er litt individuelt. Peaker i frekvensresponsen som dras ned gir mindre energi i mellombassen samtidig som peaker er det som "farger" gjengivelsen mest. Peakene dekker over detaljer i klangen til instrumentene, men kan oppleves litt "fett" hvis man har en stigende kurve som gir både energi og sikrer klangene. BX som står bak AudioLense har skrevet flere ganger at han brukte et halvt år på å fintune basskurven og han har mildt talt peiling på frekvenskurver.
Jeg holder selv på å tune den synkende kurven rundt 1000hz. Ikke lett å finne kompromisset.
Hvor mye man skal heve de smale dippene er faktisk litt omdiskutert.
Ja, jeg vet at jeg er nerd, men når man begynner med dette blir man på mange måter sin egen "konstruktør" og da blir nerderier belønnet til slutt
Sist redigert: