- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.457
- Antall liker
- 6.881
De får neppe vist stort etter valget. Høyre blir nok å holde dem i ørene.
|
Fristende å skrive +1. Men her skal det appeleres til kjernevelgerne (les de største tullingene) i håp om å stjele velgere fra Høyre - og så få vi andre bare håpe at Høyre klarer å holde stand.Jeg syntes at FrP bare skal pøse på i tiden fremover. Slipp dem løs på Facebook, la typer som Sandberg få stor taletid i media. Det er bedre at de viser hva de virkelig står for nå enn etter valget neste år.
Jeg syntes at FrP bare skal pøse på i tiden fremover. Slipp dem løs på Facebook, la typer som Sandberg få stor taletid i media. Det er bedre at de viser hva de virkelig står for nå enn etter valget neste år.
Jeg har egentlig aldri helt fått tak på denne misnøyen med bompenger. Det er vel et greit prinsipp at dem som bruker en tjeneste eller tilbud er med på å betale for det, og de som velger det bort skal bidra i mindre grad. Så lenge bompenger går til å finansiere konkrete prosjekter som broer og tunneler der det egentlig ikke er samfunnmessig behov for dem, så er det helt greit med bompenger. Det er mer forståelig med misnøye med generelle bompengeringer som ikke er noe annet enn en ekstraskatt på bilister for få lov til å kjøre hjem.Høyre taper nok mang en kjernekar på at de er så ufattelig glade i bompenger.
Jeg har egentlig aldri helt fått tak på denne misnøyen med bompenger. Det er vel et greit prinsipp at dem som bruker en tjeneste eller tilbud er med på å betale for det, og de som velger det bort skal bidra i mindre grad. Så lenge bompenger går til å finansiere konkrete prosjekter som broer og tunneler der det egentlig ikke er samfunnmessig behov for dem, så er det helt greit med bompenger. Det er mer forståelig med misnøye med generelle bompengeringer som ikke er noe annet enn en ekstraskatt på bilister for få lov til å kjøre hjem.Høyre taper nok mang en kjernekar på at de er så ufattelig glade i bompenger.
Det er mer usosialt å forvente at fotgjengere skal betale like mye som bilister for broer og motorveier. Litt må alle bidra med, men det er rett og rimelig at vi bilister må betale mer enn fotgjengerne. Det går nok endel bort i administrasjon, det er uheldig. Men nå når det har blitt vanlig med elektronisk avlesing ved passering så er det ikke så ille som før i tiden da det satt mennesker inne i små bokser og tøt om småkroner fra passerende.Grunnen er at det er en urettferdig og usosial skatt som er kostbar å kreve inn.
Det var engang noe som het veiavgift men som viste seg at det ikke gikk til vei så det ble til årsavgift istedenfor.Jeg har egentlig aldri helt fått tak på denne misnøyen med bompenger. Det er vel et greit prinsipp at dem som bruker en tjeneste eller tilbud er med på å betale for det, og de som velger det bort skal bidra i mindre grad. Så lenge bompenger går til å finansiere konkrete prosjekter som broer og tunneler der det egentlig ikke er samfunnmessig behov for dem, så er det helt greit med bompenger. Det er mer forståelig med misnøye med generelle bompengeringer som ikke er noe annet enn en ekstraskatt på bilister for få lov til å kjøre hjem.Høyre taper nok mang en kjernekar på at de er så ufattelig glade i bompenger.
Har ikke denne regjeringen gitt fra seg ansvaret for sykehus, veier,skoler, barnehager og eldrehjem til kommunene?Er det usosialt at det rammer dem som bruker tjenesten? FrP har for en stund siden ivret for privatisering av veier. Da var det ikke snakk om at bompenger var usosialt.
Hvis de mener at staten skal ha minst mulig med samfunnsnyttige oppgaver å gjøre og man skal innføre brukerbetaling så må de være konsekvente.
Det er mange måter bilister blir beskattet på. Årsavgift, engangsavgift på kjøretøy, bompenger og spesielle avgifter på drivstoff. Man betaler ganske mye som bilist. Men skal man se på totalen så vil det være gunstigere å kutte i engangsavgiften slik at bilparken fortere fornyes til sikrere og mindre forurensende kjøretøy.Det var engang noe som het veiavgift men som viste seg at det ikke gikk til vei så det ble til årsavgift istedenfor.
Så bileiere betaler mye mer enn det som går tilbake til vei, derfor er bomringen kun en ekstra besktaning for de.
Dette var da et sammensurium. Sykehus drives stort sett statlig (helseregioner), fylkeskommunalt eller privat. Veier helt avhengig om det er riksveier eller lokale småstubber til tunet. Barnehager og gamlehjem drives privat og kommunalt. Skal vi beholde et skinn av lokaldemokrati er det helt nødvendig at lokalpolitikere får anledning til å prioritere hvilke oppgaver kommunen skal bruke mest penger på utover det lovpålagte. Hvis ikke kan vi bare legge ned kommunene og slutte å leke demokrati og istedet bare innføre et velde av statlige forposter som setter i live det som departementene har befalt.Har ikke denne regjeringen gitt fra seg ansvaret for sykehus, veier,skoler, barnehager og eldrehjem til kommunene?
Så denne regjeringen mener at staten skal ha minst mulig samfunnsnyttige oppgaver, likevel øker antallet med rådgivere noe enormt i regjeringslokalene.
Viktig å ta vare på sine venner.
Avgått politidirektør får full lønn ut 31.12.2013 - VG Nett om Terrorangrepet 22. juli - Politiet og beredskapen
Hvorfor nevner du i hele tatt å kutte i engangsavgiften, vi har en rød/grønn regjeringen og de gjør ikke noe annet enn å øke avgifter.Det er mange måter bilister blir beskattet på. Årsavgift, engangsavgift på kjøretøy, bompenger og spesielle avgifter på drivstoff. Man betaler ganske mye som bilist. Men skal man se på totalen så vil det være gunstigere å kutte i engangsavgiften slik at bilparken fortere fornyes til sikrere og mindre forurensende kjøretøy.Det var engang noe som het veiavgift men som viste seg at det ikke gikk til vei så det ble til årsavgift istedenfor.
Så bileiere betaler mye mer enn det som går tilbake til vei, derfor er bomringen kun en ekstra besktaning for de.
Hvis årsavgiften skulle dekke det hele ville den blitt så høy at det ville blitt helt grusomt for dem med flere biler. De fleste bompenger går jo også til lokale prosjekter, og slutter når de er nedbetalt. Som f.eks. Askøybroen.
Det er helt uproblematisk og at det irriterer blodpropp på endel gnitne frpere som vil skubbe mer av regningen over på fotgjengerne er bare en ren bonus. Det er nesten synd at de manuelle bomstasjonene er borte slik at denne bonuseffekten ikke lenger kommer daglig men nå bare hver gang brikken må fylles opp.
Rettferdighetsbegrepet til frp-ere er ikke noe man skal ta så høytidelig. Og ja, det plager meg lite at bilister betaler mye. Det generelle skattenivået i Norge er også helt greit, selv om det nok hadde vært gunstig med en omlegging av enkeltsatser på mange områder. Lavere satser på skatt fra arbeid og økte avgifter på bruk og forbruk kan være en god generell målsetting.Hvorfor nevner du i hele tatt å kutte i engangsavgiften, vi har en rød/grønn regjeringen og de gjør ikke noe annet enn å øke avgifter.
Det er helt ok for deg at bilister betaler for andre projekter men det er ikke ok for deg at fotgjengere betaler for fortau de bruker, i dag betaler bilister 60 mrd og får 20 mrd igjen.
Er dette virkelig rettferdig?
Du er virkelig helt på jordet, lev i den verden du gjør, ignorer fakta og tørk deg i ræva med FFP programmet, men det er mulig å diskutere med personer som er helt blåst i hue.Rettferdighetsbegrepet til frp-ere er ikke noe man skal ta så høytidelig. Og ja, det plager meg lite at bilister betaler mye. Det generelle skattenivået i Norge er også helt greit, selv om det nok hadde vært gunstig med en omlegging av enkeltsatser på mange områder. Lavere satser på skatt fra arbeid og økte avgifter på bruk og forbruk kan være en god generell målsetting.Hvorfor nevner du i hele tatt å kutte i engangsavgiften, vi har en rød/grønn regjeringen og de gjør ikke noe annet enn å øke avgifter.
Det er helt ok for deg at bilister betaler for andre projekter men det er ikke ok for deg at fotgjengere betaler for fortau de bruker, i dag betaler bilister 60 mrd og får 20 mrd igjen.
Er dette virkelig rettferdig?
Bompenger er også i stor grad noe som blir avgjort av lokalpolitikere, så hvis man ikke vil ha slike prosjekter i kommunen man bor så får man stemme på partier som i stedet setter sin lit til at den store sterke Staten skal ordne alt for dem.
Det er faktisk en gode del realpolitikere i Frp også som ikke har den samme allergien mot brukerfinansierte samferdeslsprosjekter. Hanselmann og Søviknes er vel eksempler på lokalpolitikere fra det partiet med litt bedre realitetsorientering enn den sentrale programkomiteen, og byrådet i Bergen der frp sitter har nettopp vedtatt å øke satsene i bomringen rundt Bergen med over 60%. Så det er langt mellom liv og lære i partiet.Du er virkelig helt på jordet, lev i den verden du gjør, ignorer fakta og tørk deg i ræva med FFP programmet, men det er mulig å diskutere med personer som er helt blåst i hue.
Nå er vel ikke Søviknes den rette å trekke frem når det gjelder realitetsorientering. Han har ettertaktelig bevist at han er helt bortreist.Det er faktisk en gode del realpolitikere i Frp også som ikke har den samme allergien mot brukerfinansierte samferdeslsprosjekter. Hanselmann og Søviknes er vel eksempler på lokalpolitikere fra det partiet med litt bedre realitetsorientering enn den sentrale programkomiteen, og byrådet i Bergen der frp sitter har nettopp vedtatt å øke satsene i bomringen rundt Bergen med over 60%. Så det er langt mellom liv og lære i partiet.
Det nærmer seg valg vet du! Dessverre mange i dette landet som ikke ser verdien av rettssikkerhet,............... før de behøver den selv!
Det finnes grums i aller partier, men det er bare ett parti som har grums som grunnlag.
Selvfølgelig er jeg enig med deg at han bør straffes for smugfilming av unge gutter i dusjen, men han ble også dømt for seksuelt overgrep mot gutten da han var 15 år.Hva med Birkedals smugfilming av unge gutter? Bare det er nok til at han burde sitte inne en stund.
Jeg synes det sier mye jeg.
Kardemommeloven |