Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Så du er plutselig for svekkelse av eiendomsretten(opphavsretten)? Snakk om å snu kappen etter vinden.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Hvilken vind? Kan aldri huske å ha forsvart uthuling av personvernet og ytringsfriheten, hvis du mener noe annet så vis meg gjerne hvor...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Du er en meget ivrig forkjemper av eiendomsretten, men overser glatt at opphavsrett også er eiendomsrett. Hvordan man kan samenligne tyveri av åndsverk med personvern og ytringsfrihet er meg en gåte.

S

Slubbert

Gjest
    Å blokkere tilgang til nettsteder og åpne for innsamling av IP-adresser uten rettslig kjennelse er direkte angrep på både ytringsfrihet og personvern. Ytringsfrihet+personvern > opphavsrett, de er grunnleggende menneskerettigheter. Hvis du ikke har fått med deg mine standpunkter rundt datalagring og tilsvarende har du ikke lest nok av det jeg skriver til at du burde uttale deg om mine meninger overhodet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Tilgangen til IP-adressen kommer først etter en rettslig ordre. Nesten som når man sporer opp en person via reg.nummeret på bilen som kjørte på deg, uten at sjåføren av den stanset.

S

Slubbert

Gjest
    Iht til dagens regelverk må man ha konsesjon for å samle inn IP-adresser, dessuten har (eller har hatt, er ikke 100% oppdatert på de løpende innskrenkingene av personvernet på internett) ISPene sletteplikt. Det åpnes nå for innsamling av IP-adresser uten konsesjon, sletteplikten bortfaller, og anonym surfing på internettkaféer og åpne nettverk skal forbys. Med andre ord skal alle dine bevegelser overvåkes. Det blir litt som å montere kameraovervåking av alle veistrekninger, fordi bilene som kjører på dem kan brukes til straffbare handlinger. Du skal overvåkes fordi du kan gjøre noe ulovlig, et direkte brudd på det grunnleggende rettsprinsippet om at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist. At folk skal overvåkes uten en rettslig kjennelse basert på særskilt grunn til mistanke er angrep på helt grunnleggende rettsprinsipper.

placa-de-george-orwell.jpeg

S

Slubbert

Gjest
    At folk skal overvåkes uten en rettslig kjennelse basert på særskilt grunn til mistanke er angrep på helt grunnleggende rettsprinsipper.
    Ført i pennen av et pikebarn som later til å mangle forståelse for slike grunnleggende prinsipper.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Off-topic, men hva med å lese lovteksten?

[h=2]§ 56b Tilgang til opplysninger som identifiserer innehaver av abonnement brukt ved opphavsrettskrenkelser m.m.[/h]Hvis det sannsynliggjøres at opphavsrett eller andre rettigheter etter denne lov er krenket, kan retten uten hinder av taushetsplikten etter ekomloven § 2-9, etter begjæring fra rettighetshaver, pålegge en tilbyder av elektroniske kommunikasjonstjenester å utlevere opplysninger som identifiserer innehaveren av abonnementet som er brukt ved krenkelsen.

Før retten treffer avgjørelse i saken, skal Post- og teletilsynet anmodes om å samtykke til at tilbyderen fritas fra taushetsplikten etter ekomloven § 2-9. Rettighetshaveren skal sende slik anmodning til tilsynet og legge tilsynets uttalelse frem for retten. Uttalelsen meddeles partene. Tilsynet kan bare nekte samtykke når det kan utsette staten eller allmenne interesser for skade eller virke urimelig overfor den som har krav på hemmelighold.

For at begjæringen skal tas til følge, må retten finne at hensynene som taler for utlevering veier tyngre enn hensynet til taushetsplikten. Ved vurderingen skal retten avveie hensynet til abonnenten mot rettighetshaverens interesse i å få tilgang til opplysningene, sett hen til krenkelsens grovhet, omfang og skadevirkninger. Etter en slik avveining kan retten ved kjennelse bestemme at opplysningene skal utleveres selv om samtykke er nektet, eller at opplysningene ikke skal utleveres selv om samtykke er gitt.

Begjæringen om pålegg om utlevering av opplysninger fremsettes i prosesskriv til Oslo tingrett. Bare tilbyderen av elektroniske kommunikasjonstjenester skal angis og behandles som motpart ved slike begjæringer. Tvisteloven § 28-5 første ledd gjelder tilsvarende i sak etter paragrafen her. De øvrige bestemmelsene i tvisteloven kapittel 28 gjelder ikke.

Opplysningene skal ikke utleveres før avgjørelsen er endelig. Ved utlevering av opplysningene skal tilbyderen samtidig gi melding om utleveringen til retten. Rettighetshaveren skal gi abonnenten melding om utleveringen når det har gått én måned siden opplysningene ble utlevert. Kopi av meldingen sendes samtidig til retten. Dersom særlige grunner tilsier det, kan retten i den enkelte sak fastsette en annen frist for når abonnenten skal gis melding om utleveringen. Allmennheten skal ikke gjøres kjent med saken før tidligst én måned etter at opplysningene er utlevert og abonnenten er underrettet om utleveringen, eller mer enn seks måneder er gått siden saken ble avsluttet.

For behandling av personopplysninger som mottas i medhold av denne bestemmelsen gjelder personopplysningsloven.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.222
    Torget vurderinger
    0
    Jeg – en bortskjemt drittunge? - Ytring

Skandalen her er å la dette pikebarnet representere FrP på Stortinget. Snakk om å skyte seg selv i foten.
    Pinky,

Jeg må si meg meget uenig med deg. Innlegget hennes forkommer meg meget reflektert. Hadde i børjan avskrevet henne som et "tomhodet pikebarn" og "pen men ikke mer" men jeg skal være den første til å innrømme at jeg tok feil av jenta. I flere saker har hun framsått som meget gjennomtenkt og fornuftig. Ikke alltid enig med henne i saker men hun framfører det hun mener på en grei og forståelig måte og jeg finner faktisk ikke logiske brister i det hun står for, - tatt i betraktning hennes politiske ståsted og ideologi.

At dere nok ikke deler så mye politisk syn/ideologi er greit nok, men jeg synes du overreagerer her. Hvis det da ikke er politisk frustrasjon over at hun faktisk gjør en god jobb for FrP på Tinget. ( Sett fra Frps ståsted ):rolleyes:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Tja, hvis det å forsvare å bruke au-pair som barnepike, 24/7 en hel uke er reflektert så ok. Enig i at hun gjør en god FrP jobb.

S

Slubbert

Gjest
    Off-topic, men hva med å lese lovteksten?
    Og bare biten som omhandler tilgang til abonnentsopplysninger, hvorfor det? Konsesjonsplikten for innsamling av IP-adresser bortfaller, så du kan overvåkes nær sagt hvem som helst. Ikke så vanskelig å finne ut hvem en IP-adresse tilhører hvis du først er innom en torrentside, så personlig e-post, personlig twitter-profil, personlig facebookkonto osv. Du er komfortabel med at ukjente overvåker alle dine bevegelser fordi du kanskje kan gjøre noe ulovlig, så lenge de ikke har fødselsattesten din i hånda mens de gjør det? Jaja...

V

vredensgnag

Gjest
    Alt vi gjør skal overvåkes. Vi rusler da omkring med en mobil i lommen, som melder hvor vi er, hvor vi er på vei, hvor lenge vi har vært ulike steder, og som i tillegg avslører hvem vi ringer, hvem som ringer oss.
    Man kan også lagre hva som sendes og mottas av tekst, e-post, bilder. Bildene er utstyrt med lokasjonsdata. Telefonsamtaler tas opp (absolutt alle). All elektronisk kommunikasjon registreres, systematiseres og katalogiseres - det kan gjøres lynkjappe søk på "persons of interest."
    Alle våre transaksjoner registreres og katalogiseres, og gjøres tilgjengelige på tilsvarende vis.
    Ansiktsgjenkjenning (og bevegelsesmønstergjenkjenning) brukes for å hurtigere tracke personer vha overvåkningskameraer.
    Og i verste (beste) fall kan mikrofoner i både mobiler og datamaskiner aktiveres, så man kan overvåke hva brukeren er i gang med.
    Bilene våre sladrer på oss; ikke bare ved at bompasseringer og kamerapasseringer registreres, men også ved at kjøremønster, hastighet o.a. lagres i selve bilene (nyere modeller). Det er alt ytret ønske om at slik ferdselsregistrering skal være standard i alle nye biler, og at man skal kunne få tilgang til den, dersom man mistenker brudd på trafikklover.

Så jeg forstår ikke opphisselsen over noen sølle IP-nummer.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva er den greieste metoden for å vandre på nettet anonymt? Disse TOR-greiene? (Har forstått at det er lite lurt hvis en skal laste ned via BitTorrent, så uavhengig av det.)

S

Slubbert

Gjest
    Alt vi gjør skal overvåkes.
    Overvåkning uten samtykke bør ikke godtas. Før har personvernsloven bl.a. innebært sletteplikt for den type mobil- og annen data du nevner, men med DLD og tilsvarende angrep på personvernet er dette under press. Det er en uholdbar utvikling.

Telefonsamtaler tas opp (absolutt alle).
    Det tviler jeg i grunn på, har du dokumentasjon på dette?

Ansiktsgjenkjenning (og bevegelsesmønstergjenkjenning) brukes for å hurtigere tracke personer vha overvåkningskameraer.
    Overvåkingskameraer på offentlig grunn burde selvsagt ikke godtas. For overvåkingskameraer på privat grunn bør det være sletteplikt, hvilket jeg også tror det er. Dette må jeg dog sjekke, siden angrepene på personvernet er svært hyppige for tiden. Noen burde klone Georg Apenes.

Hva er den greieste metoden for å vandre på nettet anonymt? Disse TOR-greiene? (Har forstått at det er lite lurt hvis en skal laste ned via BitTorrent, så uavhengig av det.)
    Proxy eller TOR. Problemet er hastighet, hvis du surfer gjennom TOR går det ganske treigt, og de fleste proxyservere er også treige.

ISPene har tidligere hatt sletteplikt, så hvis du har surfet på noen lugubre nettsider for tre år siden trenger du ikke bekymre deg for at en torpedo kommer på døra og krever penger for ikke å gi loggen til kone og arbeidsgiver. Med DLD blir saken imidlertid en annen. Tatt i betraktning hvor mye informasjon som etterhvert samles inn av inkompetente offentlige organer diktert av blåøyde politikere, så spår jeg utpresserbransjen en lys fremtid.

V

vredensgnag

Gjest
    Alt vi gjør skal overvåkes.
    Overvåkning uten samtykke bør ikke godtas. Før har personvernsloven bl.a. innebært sletteplikt for den type mobil- og annen data du nevner, men med DLD og tilsvarende angrep på personvernet er dette under press. Det er en uholdbar utvikling.

Telefonsamtaler tas opp (absolutt alle).
    Det tviler jeg i grunn på, har du dokumentasjon på dette?

Overvåkingskameraer på offentlig grunn burde selvsagt ikke godtas. For overvåkingskameraer på privat grunn bør det være sletteplikt, hvilket jeg også tror det er. Dette må jeg dog sjekke, siden angrepene på personvernet er svært hyppige for tiden. Noen burde klone Georg Apenes.

Proxy eller TOR. Problemet er hastighet, hvis du surfer gjennom TOR går det ganske treigt, og de fleste proxyservere er også treige.

ISPene har tidligere hatt sletteplikt, så hvis du har surfet på noen lugubre nettsider for tre år siden trenger du ikke bekymre deg for at en torpedo kommer på døra og krever penger for ikke å gi loggen til kone og arbeidsgiver. Med DLD blir saken imidlertid en annen. Tatt i betraktning hvor mye informasjon som etterhvert samles inn av inkompetente offentlige organer diktert av blåøyde politikere, så spår jeg utpresserbransjen en lys fremtid.
    Svenskene storkoser seg med totalregistrering; amerikanerne gjør totalregistrering av all tale og elektronisk kommunikasjon, og har til tider gjort denne tilgjengelig for andre nasjoners sikkerhetstjenester.

Men slikt kan man kjapt finne ut av. Electronic Frontier Foundation gjør en fin jobb med å kartlegge aktivitetene.

Her er svenskenes pene opplegg: Titan traffic database - Wikipedia, the free encyclopedia

S

Slubbert

Gjest
    En CDR og et audioopptak av en samtale er to ganske forskjellige ting. At sikkerhetstjenesten, som den så orwelliansk kalles etter at POT ble omdøpt, samler inn CDR av alle telefonsamtaler er uhørt, men jeg har ikke lest noe til tilsier at innholdet i alle telefonsamtaler tas opp. Og jeg tviler på det tatt i betraktning det enorme kravet til lagringsplass.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tornettverket og tilsvarene tjenester er greie å bruke og ganske sikre, men de er som Slubbert er inne på ganske trege og egner seg derfor ikke til større datamengder. Tor er nyttig om man vil ha ekstra anonymitet eller besøker sider som man vet er overvåket. Et spesielt godt redskap for folk som bor i diktaturer og religiøse regimer. Men vi beveger oss hurtig i den retningen her også. Tor kommer med en egen nettleser så det er bar eå laste ned pakken og bruke den. Ingen installering behøves. Det finnes også endel sider som kun er tilgjengelig vi a TOR. To andre tilsvarende tjenester: http://www.i2p2.de og freenetproject.org

En VPN-proxy av god kvalitet er mye raskere, og relativt sikkert. I alle fall ganske vanskelig å overvåke med mindre man bruker en useriøs tilbyder. Det beste er å bruke en som man kan betale med Bitcoin, så behøver man ikke oppgi noen privat informaasjon.

Her er en god en: (som også har den bonusen at du fritt kan hoppe mellom land om du vil ha tilgang på nettinnhold som bare er tilgjengelig innen ett land (f.eks. BBC)

https://www.privateinternetaccess.com/

Lett å installere og man kan sette den opp slik at den automatisk laster når man starter maskinen.

Vider hør man passe på å bruke HTTPS-versjoner av nettsteder. Det finnes egne plugins til mange nettlesere som automatisk velger HTTPS der det er mulig. Bruk minst mulig tjenester som ikke tilbyr dette. Bruk alltid HTTPS når man bruker google f.eks, eller velg søketjenester som ikke logger alt du gjør.

Installer Ghostery i nettleseren. Finnes til de fleste. Det er et godt program som blokkerer det meste av trackere og tracere som brukes for å kartlegge folks bevegelser på nettet.

Ghostery

Krypter eposten din hvis nødvendig.

Krypter innholdet på dine harddisker i størst mulig grad.

TrueCrypt - Free Open-Source On-The-Fly Disk Encryption Software for Windows 7/Vista/XP, Mac OS X and Linux

Over er en link til et godt verktøy for kryptering av filer og harddisker.

Pass på å aldri bruke samme passord noen steder på nettet, og spesielt aldri aldri på epostkontoen.

Så bør man stemme enten Piratpartiet eller Venstre om man er motstander av den utviklingen vi ser her, som gjør alt det jeg beskriver over til en nødvendighet for alle Norges innbyggere om ikke så mange år.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Tenk at all denne overvåkningen er FrP sin skyld.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tenk at all denne overvåkningen er FrP sin skyld.
    Frp er ikke på folks side når deres interesser og frihet kommer i konflikt med næringslivet og pengegriskhet. De skal ha ros for at de hadde ryggrad nok til å stemme i mot DLD, (tross indre splid i partiet i den saken. Hadde det stått på deres stemmer er jeg ikke så sikker på om de ikke hadde latt seg korrumpere de også). Men de stemte for den nye åndssvaksloven sammen med andre partier. Det er et parti som ivrer for privat politivirksomhet, og sivile rettigheter og privatliv betyr så lite for dem hvis slike bagateller kommer i konflikt med slike vyer. Dette går steg for steg rett til helvete. DLD var det store sviket. Infrastrukturen for den totale overvåkning. Striden nå står bare i hvilken grad stasivirkomheten skal privatiseres og slippes løs.

Det var bare Venstre av stortingspartiene som tok befolkningens side i denne saken, samt Piratpartiet, men de er ikke på tinget før om noen måneder. Åndsvaksloven er neste steg på veien for privatisert politimyndighet.

Vi er forrådt nok en gang av våre politikere.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.100
    Torget vurderinger
    1
    Edvartsen engasjerer advokat - Fotball

Og slike mennesker kan vi risikere å få i posisjon...............

Tynt med skandaler om dagen?

Fotball er jo fullt av drama queens fra før av så dommerne vil vel også være med på leken, at en storkjefta nordlending som attpåtil er fotballsupporter slenger med leppa har neppe injurierende kraft men slik er da for bagateller la oss heller belaste rettsvesenet og ikke minst få strippet mannen for alle politiske verv.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Den storkjefta nordlendingen som truer med søksmål på et meget tynt grunnlag er stortingsrepresentant.

V

vredensgnag

Gjest
    At en stortingsrepresentant ikke er i stand til å la være å blande roller er vel ikke det største problemet for Frp.

Den store skandalen vi vil se, i årene som kommer, vil koste mye.

En liten kikk på punktene 31, 32 og 37 forteller oss hva de vil.
    http://www.frp.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=49496

En kikk på denne artikkelen forklarer hvorfor USA har verdens dyreste, og i forhold til innsatsen dårligste, helsevesen. "Kor blir det 'a pengan?" ville stortingsmannen sagt.

http://www.nytimes.com/2013/05/17/b...est-us-billing-rates.html?pagewanted=all&_r=0

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.100
    Torget vurderinger
    1
    Den storkjefta nordlendingen som truer med søksmål på et meget tynt grunnlag er stortingsrepresentant.

Leser du virkelig ikke det du linker til eller går det bare i svart når det omhandler FRP?

Det er dommeren som kontaktet advokat……, men pytt detaljer

Storm i et eggeglass kalles dette

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839

Etter at politikeren truet med granskning, ja.
    Går du virkelig i svart hver gang noen kritiserer FrP?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Tungt for tiden Pinky?

Dine siste bidrag i tråden er "et pikebarn" som skriver i avisen og en politiker som er fotballidiot........

:rolleyes:

V

vredensgnag

Gjest
    Det litt rare med ekstrempolitikk, uansett hvilken ende av skalaen den er på, er at man er så overbevist om berettigelsen av sitt program, at man uten å nøle ignorerer både lovverk, regulativ og prosedyre. Det blir en vanesak. Så jeg syns ikke det er utidig med henvisning til en stortingsrepresentant som anklager en dommer for kampfiksing og ønsker denne etterfulgt - blir noe herlig sydamerikansk bananrepublikk over det, hvilket er hva vi har i sikte!

(Linken virker hos meg. Går til Helse/Sosialdelene av Frps program)

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Liker Sandberg jeg.

I linkede avis står det:

Dette er så grove og falske anklager at jeg ringte Norges beste advokat John Christian med en gang. I tillegg er saken på bordet til ledelsen i NFF, sier Edvartsen til NRK.

Hvis anklagene er falske så kan dommeren ikke rette anklager mot Frp-politiker Øyvind Korsberg......

Hvis anklagene derimot er genuine så blir det noe annet.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.100
    Torget vurderinger
    1

Etter at politikeren truet med granskning, ja.
    Går du virkelig i svart hver gang noen kritiserer FrP?

Nei jeg synes politikere blir alt for lite kritisert, men skal man kritisere er det greit om det ikke er svada da forsvinner det viktig blant støyen fra uvesentligheter for sleivete kommentarer på sosiale medier er ikke mangelvare!

Har man gangsynet i orden er vel dette slik man oppfatter saken

Informasjonssjef i NFF, Svein Graff, avviser at forbundet vil sette i gang noen gransking på bakgrunn av Korsbergs utspill.
    – Jeg tror at alle ser at Korsberg opptrer som Tromsø-supporter, og ikke idrettspolitisk talsmann.
    Her noe man kan kritisere politikere for

Smith: Grunnlovsendring bør ikke vedtas

– Stortinget undergraver den norske Grunnloven | ABC Nyheter

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.222
    Torget vurderinger
    0
    Jepp. Representanter fra det partiet har køddet det til for meg på det private plan. De styrende personer i kommunen har brutt alle løfter de ga for 5 år siden.
    Jeg er en enkel sjel som mener at man skal holde det man lover, selv om man er politiker!

Gidder du forklare hva sviket går ut på?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn