Jeg har sett to forklaringer på spørsmålet, uten at jeg skal begi meg inn i de mest avanserte tekniske filosoferinger, og har lyst til å bidra med en tredje:
HDMI ble laget for å overføre HD-film fra spilleren via en receiver til en skjerm eller projektor. Vesentlig i denne standarden var kopibeskyttelse - man ville være sikret at det ikke ble laget ulovlige digitale kopier. Dermed ligger det mye rettighets-problematikk - ikke i den fysiske kabelen - men i de protokoller som brukes til å sende og motta signalene. Dette må implementeres - og lisensieres, og det er dyrt for de som opererer i hi-end markedet og har få enheter å fordele kostnadene på, samt et usikkert marked.
Selve overføringsprotokollene som benyttes prioriterer bilde frem for lyd - for den jevne film-titter er det viktigere at heltene ser pene ut enn at bombeeksplosjonene virker realistiske. Dermed er de mindre egnet for implementasjoner som egentlig bare er opptatt av sanntids-formidling lyd.
En tredje observasjon - og den er min - er at HiFi bransjen fortsatt tenker analogt. Til tross for at kontrollsifre og feilkorreksjon har eksistert siden tidenes morgen, er det først nå man faktisk begynner å lage asynkrone dac'er, slik at eventuelle jitter-problemer som protokollene rundt HDMI kunne skape faktisk ikke burde ha noen betydning. Kundene har vel heller ikke etterspurt dette - entusiastene vil jo heller bruke uker av sitt liv og spalteplass i renomerte tidsskrifter til å sammenlikne forskjellige digitale kablers fortreffelighet enn å eleminere problemet med enkle metoder fra massemarkedet. Kanskje en observant markedssjef har vurdert det dithen at å implementere HDMI rett og slett ville være et feil signal til målgruppen - et signal om at man egentlig tok sikte på massemarkedet?
Det begynner så smått å dukke opp dac'er som benytter HDMI, og det kommer sikkert fler etter hvert som en utvikler metodene sine rundt asynkron overføring og lisensene blir billigere. NAD har for eksempel kommet med sin M51. Med den kan du overføre SACD til din eksterne DAC (en annen standard basert på angst for ulovlige kopier). I et asynkront oppsett med feilkoreksjon burde strengt tatt ikke overføringsmetode eller kabel spille noen rolle, men det er jo greit med en standard som gjør at du kan benytte dine lovlig innkjøpte plater i SACD eller BD format sammen med din lovlig innkjøpte D/A-koverter.
Selv venter jeg på en boks som kombinerer en god dac, hdmi, asynkron usb-overføring og analog inngang - til en overkommelig pris. Om noen vet om en mottar jeg gjerne tips.