espege
Overivrig entusiast
He-He… Ikke meningen å rote det til – heller tvert om… Synes det er greit med litt begrepsavklaring – ikke minst for min egen del… Tror også det – eventuelt – blir mindre problematisk å være uenig; hvis man i det minste er enig om hva det er man er uenig om (puh!)…Ser hva du mener. Og du har nok rett i det, men nå begynner det å bli vanskelig å definere synes jeg.Er fremdeles ikke sikker på om jeg får helt tak i hvordan du definerer det aktuelle begrepet.Hmmm, vanskelig spørsmål.Lurer litt på hva du mener her… Hva er det man hører som ikke er frekvensavhengig?De forskjellene jeg mener jeg hører er jeg nærmest 100% sikker på ikke er frekvensavhengig.
mvh e
Si at du hører en tilsløring i diskant, så er jo det frekvensavhengig, men når man hører den samme sløringen med og uten EQ innkoblet og man ikke har noen opplevelse av at det er nivåavhengig kalte jeg det for "ikke frekvensavhengig". Mer som en slags forvreningning i et frekvensområde som ikke er en forvrening, men som "slører til" fine detaljer og dynamikk.
Tenker selv at alt vi hører er "frekvensavhengig", og at en endret lydkarakteristikk – eksempelvis tilsløring eller forvregning – også nødvendigvis må være knyttet til en eller annen endring i frekvens. Hvilke faktorer som så spiller inn for å "sløre til" skal være usagt, men kan ikke skjønne annet enn at frekvenskurven må være involvert, uansett?
mvh e
Er nysjerrig: Hvis du tilfører harmonisk forvrengning til signalet eksternt. Vet du hva som skjer med frekvensgangen da?
Har dessverre ikke noe forutsetning for å uttale meg om hvilke utslag harmonisk forvrengning i praksis (eller teoretisk for den saks skyld) kan ha på frekvensgangen, men har jo rattet endel eq opp igjennom årene, og tenker sånn umiddelbart at enhver forvrengning ihvertfall vil påvirke frekvensgangen over et relativt bredt, om ikke hele…
mvh e