Fagfolk?Og så logger seg på HFS for å kjefte ut folk som kjøper kabler laget av fagfolk...
He he. Markedsføring er jo også et fag.Fagfolk?Og så logger seg på HFS for å kjefte ut folk som kjøper kabler laget av fagfolk...
Du så den ja...Fagfolk?Og så logger seg på HFS for å kjefte ut folk som kjøper kabler laget av fagfolk...
Joda, plausibel forklaring dette på et merkelig fenomen innen lydgjengivelse. Men i likhet med kule-trygve er det en masse ting ved ved hifi som jeg ikke forstår. Hvordan kan det f.eks ha seg at hundrevis, ja kanskje tusenvis av frekvenser med forskjellig bølgelengde og amplitude kan fare gjennom en kabel i sekundet. Og attpåtil samtidigt, uten at kabelen beveger på seg så mye som en brøkdel av en millimeter? ??? Det er mer en jeg klarer å fatte!Godt formulert. Mye av poenget med kritisk tenkning er å erkjenne nettopp at man ikke kan forstå alt, og at ting ikke må være mystiske, magiske eller umulige å forklare for vitenskapen bare fordi man selv ikke forstår dem. Da blir man med ett også mer skeptisk til svadaen og tåkeleggingen av begreper som kvantekabelprodusenter og andre svindlerne benytter seg av.Om man sitter foran et høyttalerpar med et par-tre elelmenter på hver ht, og hører musikk bestående av mange forskjellige lyder som oppleves samtidige, er det liten grunn til å betvile om høyttalerne er i stand til dette.
Om man ikke kjenner til hvordan de får det til, er det greiest å konkludere med at man ikke forstår prosessen, snarere enn å anta at den egentlig er umulig.
Her er én frekvens:
Vis vedlegget 165621
Her er en annen frekvens:
Vis vedlegget 165622
Og så legger vi de to sammen slik at vi har de to frekvensene samtidig:
Vis vedlegget 165623
Selvsagt er det ikke noe problem for en høyttaler å gjengi det nederste, altså to frekvenser samtidig. Eller ti, eller hundre. Ei heller er det noe mystisk eller magisk ved det. Og det er definitivt ikke noe som "vitenskapen ikke kan forklare".
Jeg antar at spørsmålet er seriøst ment. Og det er jo egentlig et godt spørsmål. Det er en masse hverdagslige ting vi tar for gitt uten a tenke på fysikken bak.Joda, plausibel forklaring dette på et merkelig fenomen innen lydgjengivelse. Men i likhet med kule-trygve er det en masse ting ved ved hifi som jeg ikke forstår. Hvordan kan det f.eks ha seg at hundrevis, ja kanskje tusenvis av frekvenser med forskjellig bølgelengde og amplitude kan fare gjennom en kabel i sekundet. Og attpåtil samtidigt, uten at kabelen beveger på seg så mye som en brøkdel av en millimeter? Det er mer en jeg klarer å fatte!
mvh
larkuz (undrende entusiast)
Ja jeg var strengt tatt ute etter en forklaring på HVORDAN det er mulig for et høyttalerelement å spille flere toner samtidig (for ikke å si HVORDAN et musikksignal kan inneholde såpass mye samtidig informasjon som det gjør), og håpet noen med litt teknisk forståelse kunne forklare det på en pedagogisk måte. Ser ut som man må kunne litt fourier- teori for å "forstå" det helt. Men dette er vel du ekspert på kanskje? Du kan vel hoste opp en doktorgrad på svingningsteori eller elektroakustikk fra ermet også? At det kan komme mye forskjellig lyd samtidig ut fra en og samme pappskive, tenkt det har jeg og erfart.Du avslører vel en litt dårlig forståelse av hva som skjer med et høyttalerelement ved avspilling av musikk?Hvordan kan elementet multitaske slik? Hvordan kan det vibrere med flere ulike frekvenser samtidig? Er det sånn at elementet rekker å lage høyfrekventlyder innimellom basstonene? Vil ikke det å lage "andre frekvenser" påvirke bølgeformen av for eksempel en basstone?
Dette ER faktisk mulig at det kan spille flere enn en tone samtidig. Tro det eller ei!
Om du har REW-programmet tilgjengelig på en PC, så forsøk følgende:
Start programmet, og start deretter tonegeneratoren. Spill en vilkårlig sinustone i det hørbare frekvensområdet.
Start programmet nok en gang, og gjenta prosedyren m tonegeneratoren, men spill av sinustonen med en litt annen frekvens.
Fortsett gjerne med dette, til du har tre-fire tonegeneratorer gående, alle med forskjellig frekvens.
"Sirkuslyd" uten like,men det bør være bevis godt nok.
Fourieranalyse-ekspert nr. 3..Ok jeg kunne kanskje prøvd å undersøke dette litt bedre, men selv om jeg bommet mht innfesting av membranen på resten av elementet, så er jo prinsippet i argumentet mitt det samme. Og jeg skjønner at det er disse elektriske strømmene gjennom spolen som setter opp et magnetfelt vinkelrett på lederen, og at dette feltet følger høyrehåndsregelen mht retning (krummer man fingrene om tommelen, så viser fingrene retningen på feltet, mens tommelen viser strømretningen, som antagelig er retningen en positiv ladning ville bevege seg og dermed motsatt av den retningen elektronene beveger seg i), og at disse magnetfeltene summerer seg til et ensrettet felt inni spolen, og et motsatt felt utenfor spolen, felt som er indusert av strømmen som går gjennom spolen, og at magneten inni spolen beveger seg i en retning avhengig av hvilken vei strømmen går i spolen, og så får membranen til å bevege seg...puhNewsflash: Det er ikke kantopphenget som driver et høyttalerelement. Kantopphenget er bare fjæring.
Men jeg regner med at høyttalerfabrikantene har full kontroll på dette, sånn at jeg kan konsentrere min ekspertise om kabler.
(Ignorance er en mer riktig betegnelse enn willfull ignorance angående mitt forhold til høyttalerelementer)
..hvordan kan du tro at noen tar dine utlegninger om kabelforskjeller alvorlig når du åpenbart ikke har noe som helst peiling på hvordan lyden fra anleggen gjengis?
Må innrømme at jeg tok deg faktiskt alvorlig fram til nå. Men dette blir bare for dumt.
Sitat:
''Kunne Asbjørn forresten forklare hvordan et par høyttalere med et par- tre elementer hver kan produsere så vidt komplekse lydbilder som de faktisk gjør? Disse membranene må jo produsere veldig mange lyder/ frekvenser samtidig, hvordan klarer de det? Membranen kan vel bare bevege seg med en frekvens om gangen, eller?''
Vel, dette forklarer jo en god del av din argumentasjon Trygve. Hvis det er slik at du overhode ikke forstår hvordan en høyttaler fungerer er det jo forståelig at du heller ikke forstår hva en kabel gjør eller ikke gjør. Du får ha det fint i din boble. Så får du lære deg til å tolerere at andre forholder seg til virkeligheten.
Såså, du får vel tåle at det fleipes litt rundt et slikt spørsmål?Ja jeg var strengt tatt ute etter en forklaring på HVORDAN det er mulig for et høyttalerelement å spille flere toner samtidig (for ikke å si HVORDAN et musikksignal kan inneholde såpass mye samtidig informasjon som det gjør), og håpet noen med litt teknisk forståelse kunne forklare det på en pedagogisk måte. Ser ut som man må kunne litt fourier- teori for å "forstå" det helt. Men dette er vel du ekspert på kanskje? Du kan vel hoste opp en doktorgrad på svingningsteori eller elektroakustikk fra ermet også? At det kan komme mye forskjellig lyd samtidig ut fra en og samme pappskive, tenkt det har jeg og erfart.
Takk for forklaringene fra Asbjørn, marsboer, I_L. Jeg synes det er veldig "rart" hvordan en "enkeltverdi" av et musikksignal kan dekomponeres til et gitt antall "uavhengige" forskjellige frekvenser, og at dette resulterende "musikksignalet" er entydig mht at det skal fremstille et piano, en fele, et sånn og sånn slagverk og en eller annen kjent syngedame (eller et kor..) samtidig. Egentlig ganske utrolig. Og at et høyttalerelement "forstår" med en gang hva det skal fremstille etter å ha mottatt en slik "spenningspuls". Merker at jeg får vondt i hodet av å tenke for mye på dette, så skal heller bare konstatere at SÅNN ER DETKule Trygves spørsmål om flere frekvenser samtidig er litt uvant, men egentlig ikke dårlig. Som et supplement til marsboers forklaring kan det legges til at de ulike frekvensene kan spilles samtidig fordi de er ukorrelerte. Dvs at de blander seg ikke sammen hvis avspillingssystemet er lineært og tidsinvariant.
Det er et godt spørsmål. Skulle likt å lest en lettfattelig forklaringTakk for forklaringene fra Asbjørn, marsboer, I_L. Jeg synes det er veldig "rart" hvordan en "enkeltverdi" av et musikksignal kan dekomponeres til et gitt antall "uavhengige" forskjellige frekvenser, og at dette resulterende "musikksignalet" er entydig mht at det skal fremstille et piano, en fele, et sånn og sånn slagverk og en eller annen kjent syngedame (eller et kor..) samtidig. Egentlig ganske utrolig. Og at et høyttalerelement "forstår" med en gang hva det skal fremstille etter å ha mottatt en slik "spenningspuls". Merker at jeg får vondt i hodet av å tenke for mye på dette, så skal heller bare konstatere at SÅNN ER DETKule Trygves spørsmål om flere frekvenser samtidig er litt uvant, men egentlig ikke dårlig. Som et supplement til marsboers forklaring kan det legges til at de ulike frekvensene kan spilles samtidig fordi de er ukorrelerte. Dvs at de blander seg ikke sammen hvis avspillingssystemet er lineært og tidsinvariant.
Det ser ut som dette innlegget havnet midt inne i en kultivert, teknisk diskusjon angående den momentane akselerasjonen til et høyttalerelement, så din timing for reintroduksjon av Snåsamannen kunne vært mer perfekt..Jeg rakker ikke ned på "de jeg vil opplyse", men kom gjerne med eksempler på det motsatte om du mener det. Jeg tar på den annen side ikke mye, og det innrømmer jeg gjerne, for å rakke ned på de som bevisst forvirrer og tåkelegger med svada og pseudovitenskap ispedd misforståtte tekniske begreper. Man kan diskutere om hensikten er god, jmfr. debattene om Snåsamannen som jo fremstår som en velmenende sjel, men resultatet er uansett at man åpner dørene på vidt gap for svindlere og sjarlataner.Å oppfordre til kritisk tenkning er bra, men det er dårlig pedagogikk i min bok å rakke ned de man skal opplyse, tilsiktet eller ei.
Smart, det er åpenbart at tåkeleggingen og begrepsmisbruket til kvantekabelindustrien og tilsvarende svindlere har skapt betydelig begrepsforvirring. Musikk er ikke en "enkeltverdi", det er en bølgeform, og igjen (repetisjon kan ikke gjøres ofte nok var det noen som sa), alle bølgeformer utenom rene sinus- eller cosinusbølger består pr. definisjon av flere frekvenser. Mikrofonen omsetter bare bølgeformen fra en lufttrykksbølge til en spenningsbølge, ADCen fra en spenningsbølge til en datasekvens, denne lagres, DACen gjør datasekvensen til en spenningsbølge igjen, forsterkeren forsterker spenningsbølgen, og høyttaleren gjør spenningsbølgen om til en lufttrykksbølge igjen. Ingenting magisk med dette. Enhver endring av den opprinnelige bølgeformens karakter vil gis av forvrenging, frekvensrespons etc. Ingenting magisk med det heller.Takk for forklaringene fra Asbjørn, marsboer, I_L. Jeg synes det er veldig "rart" hvordan en "enkeltverdi" av et musikksignal kan dekomponeres til et gitt antall "uavhengige" forskjellige frekvenser, og at dette resulterende "musikksignalet" er entydig mht at det skal fremstille et piano, en fele, et sånn og sånn slagverk og en eller annen kjent syngedame (eller et kor..) samtidig. Egentlig ganske utrolig. Og at et høyttalerelement "forstår" med en gang hva det skal fremstille etter å ha mottatt en slik "spenningspuls". Merker at jeg får vondt i hodet av å tenke for mye på dette, så skal heller bare konstatere at SÅNN ER DET
Ser du bruker ordet svindlere her. Er det slik at alle de som tar litt i når det reklameres er svindlere?Smart, det er åpenbart at tåkeleggingen og begrepsmisbruket til kvantekabelindustrien og tilsvarende svindlere har skapt betydelig begrepsforvirring.
Hvordan er det du leser egentlig? Jeg påsto ikke det var "magi" at et høyttalerelement kunne avspille flere lyder samtidig, jeg spurte bare etter en forklaring."Det beste er å gå opp i pris."
Det kan også være greit å bruke logikk. Om man sitter foran et høyttalerpar med et par-tre elementer på hver ht, og hører musikk bestående av mange forskjellige lyder som oppleves samtidige, er det liten grunn til å betvile om høyttalerne er i stand til dette.
Om man ikke kjenner til hvordan de får det til, er det greiest å konkludere med at man ikke forstår prosessen, snarere enn å anta at den egentlig er umulig.
Forøvrig betviler jeg at Vadseth har sagt høyttalere er oppskrytte, eller i det minste håper jeg han har latt være å si det i den mening Kule-Trygve tillegger ham.
De som bevisst feilinformerer, misbruker begreper og lover ting som produktet umulig kan holde vil jeg beskrive som svindlere. Igjen, (ja nå kommer Snåsamannenparallellen igjen) man kan diskutere om dette er tilsiktet eller om det bare skyldes naivitet/uvitenhet, og jeg tror som at sagt Snåsamannen handler i god tro og ikke er en svindler. Men jeg har ikke mye tillit til at de som lover fysisk umulige ting som "dypere bass" når de reklamerer for kabler til fantasipriser gjør det av uvitenhet. De lover ting som de vet er fysisk umulig, som det ikke går an at produktet leverer. Så ja; jeg mener det da er riktig å bruke ordet svindlere.Ser du bruker ordet svindlere her. Er det slik at alle de som tar litt i når det reklameres er svindlere?Smart, det er åpenbart at tåkeleggingen og begrepsmisbruket til kvantekabelindustrien og tilsvarende svindlere har skapt betydelig begrepsforvirring.
Ja det er slik jeg også har lest Vadseth. Jeg provoserte vel litt med den uttalelsen her hvor det er opplest og vedtatt at det er i høyttalerne pengene skal legges (sant Orso?)Slik jeg mener å erindre å ha lest Vadseth så mener han at høyttaleroppgradering er oppskrytt fremfor forbedringene man også kan oppnå ved å oppgradere elektronikk og kabling, selv i svært gode anlegg. Ikke oppskrytt som i uviktig, men oppskrytt som i at det ofte er nærmest automatikk i at dette er stedet å legge oppgraderingspengene, uten at dette trenger å gi den største effekten.Forøvrig betviler jeg at Vadseth har sagt høyttalere er oppskrytte, eller i det minste håper jeg han har latt være å si det i den mening Kule-Trygve tillegger ham.
Amen.De som bevisst feilinformerer, misbruker begreper og lover ting som produktet umulig kan holde vil jeg beskrive som svindlere. Igjen, (ja nå kommer Snåsamannenparallellen igjen) man kan diskutere om dette er tilsiktet eller om det bare skyldes naivitet/uvitenhet, og jeg tror som at sagt Snåsamannen handler i god tro og ikke er en svindler. Men jeg har ikke mye tillit til at de som lover fysisk umulige ting som "dypere bass" når de reklamerer for kabler til fantasipriser gjør det av uvitenhet. De lover ting som de vet er fysisk umulig, som det ikke går an at produktet leverer. Så ja; jeg mener det da er riktig å bruke ordet svindlere.Ser du bruker ordet svindlere her. Er det slik at alle de som tar litt i når det reklameres er svindlere?Smart, det er åpenbart at tåkeleggingen og begrepsmisbruket til kvantekabelindustrien og tilsvarende svindlere har skapt betydelig begrepsforvirring.
Forøvrig er det lett, med ekstremt enkelt måleutstyr, å bekrefte at det ikke er fysisk mulig at en kabel har dypere bass enn en annen: Koble et bilbatteri til ene enden på den billigste kabelen du kan finne og slikk på den andre enden og du vil kjenne at, jammen, drittkabelen leder DC.Amen.De som bevisst feilinformerer, misbruker begreper og lover ting som produktet umulig kan holde vil jeg beskrive som svindlere. Igjen, (ja nå kommer Snåsamannenparallellen igjen) man kan diskutere om dette er tilsiktet eller om det bare skyldes naivitet/uvitenhet, og jeg tror som at sagt Snåsamannen handler i god tro og ikke er en svindler. Men jeg har ikke mye tillit til at de som lover fysisk umulige ting som "dypere bass" når de reklamerer for kabler til fantasipriser gjør det av uvitenhet. De lover ting som de vet er fysisk umulig, som det ikke går an at produktet leverer. Så ja; jeg mener det da er riktig å bruke ordet svindlere.Ser du bruker ordet svindlere her. Er det slik at alle de som tar litt i når det reklameres er svindlere?Smart, det er åpenbart at tåkeleggingen og begrepsmisbruket til kvantekabelindustrien og tilsvarende svindlere har skapt betydelig begrepsforvirring.
Har man eksempelvis for seg en høyttaler med frekvensspesifikasjoner som sier 35 til 22000Hz +/-3dB, så er det ingen kabel i verden som kan få den til å spille en oktav dypere i bassen. Noe som faktisk er hevdet, fra enkelte kabelfanatikere.
Bullshit, rett og slett. Det er høyttaleren i seg selv, som setter begrensningene.
Tjah, si det?Det er vel slik her også at det kun går "ett signal" gjennom kabelen, og at dette signalet "inneholder" eller er summen av alle de individuelle signalene.
Med tusenvis av ulike signaler gjennom kabelen samtidig, skulle man tro sjansen for at de påvirket hverandre var stor, ja.
Men det er fremdeles noe mystisk hva dette signalet, eller lydbølgen, eller spenningsbølgen "er for noe". Det kan ikke fremstilles som en enkel funksjon f(t) av tiden, med en enkel tallverdi f som varierer med tiden? Og hvordan kan "signalverdien" f entydig dekomponeres i et bestemt antall frekvenser, med gitte amplityder? Er det ikke mange ulike tenkbare kombinasjoner av slike frekvenser som sammen kan danne en og samme signalverdi? Tydeligvis ikke..Det som er reelt, er selve signalet.
Overhodet ikke.Men det er fremdeles noe mystisk hva dette signalet, eller lydbølgen, eller spenningsbølgen "er for noe".
Jo selvsagt kan det det. Men det er ofte mer hensiktsmessig å bruke funksjoner av frekvens i stedet for funksjoner av tid, siden det for eksempel er mye enklere og regne på filtre som frekvensfunksjoner enn tidsfunksjoner. Det er bare to forskjellige måter å betrakte det samme på.Det kan ikke fremstilles som en enkel funksjon f(t) av tiden, med en enkel tallverdi f som varierer med tiden?
Gjennom et matematisk verktøy som kalles fouriertransformasjon. Som forøvrig er en helt reversibel, eller med andre ord tapsfri, transformasjon. Å håndregne fouriertransformasjoner er imidlertid ganske mye plunder, så det er ikke så mye vits i å resitere det her. Matematikken finner du på Wikipedia eller lignende.Og hvordan kan "signalverdien" f entydig dekomponeres i et bestemt antall frekvenser, med gitte amplityder?
Nei, det har du rett i.Er det ikke mange ulike tenkbare kombinasjoner av slike frekvenser som sammen kan danne en og samme signalverdi? Tydeligvis ikke..
Jeg mener/ tror det er uharmonisk forvrengning i kabler, og selv om denne ikke gir varmesymptomer, så er det nok til at det er klart hørbart, i hvert fall i noenlunde avslørende anlegg.Ta for eksempel det med at noen kabler påstås å ha så mye mer "detaljer" enn andre. Hvor blir denne tapte informasjonen av?
Forvrenging er målbart, det spiller ingen rolle om den er harmonisk eller uharmonisk. Og kabler, med mindre de er helt feil dimensjonert/konstruert for formålet, har forsvinnende lite forvrenging. Tusenvis ganger mindre enn den beste forsterker, millioner ganger mindre enn høyttalere.Jeg mener/ tror det er uharmonisk forvrengning i kabler, og selv om denne ikke gir varmesymptomer, så er det nok til at det er klart hørbart, i hvert fall i noenlunde avslørende anlegg.
Den enkleste forklaringen er ofte den beste. Og langt bedre enn forklaringer som strider mot helt grunnleggende fysiske lover definitivt.Man kan jo bare se på de dyreste høyttalere og komponenter, disse har en materialbruk der man tenker på å redusere uharmonisk forbrengning. Så godt som alle virkelig dyre/ gode høyttalere bruker påkostede materialer i signalførende deler. Å avvise dette som "markedsføringstriks overfor kabeltroende" blir for enkelt.
Da tror jeg nok du må tro om igjen. Seriøse produsenter av ethvert teknisk produkt har en spec og en kvalitetskontroll i henhold til denne. Og de inneholder ikke prosa fra brosjyremateriell eller hifiblader.Man kan ta en hvilken som helst dyr høyttaler fra nær sagt hvilken som helst produsent, og finne påkostede ledninger, spoler og alle de delene jeg ikke forstår meg på likevel. Dette har de like stor fokus på som selve membranoppbyggingen, tror jeg nok.
Man blir ikke i utgangspunktet nødvendigvis lurt, men markedsføring som lover ting det er fysisk umulig at produktet kan levere vil jeg kategorisere som lureri. Gjentar meg selv siden jeg skal legge meg og ctrl-c+ctrl-v tar lite tid:blir man egentlig "lurt" hvis man velger å kjøpe dyre kabler, man vet jo på forhånd at akkurat de kablene man velger koster X antall kroner mere enn an annen kabel, og bli lurt hadde vel vært om man kjøpte en kabel, f.eks produsentens topp modell, men fikk den rimeligste innpakket som den dyre, da hadde man jo blitt lurt, men her har man et valg utifra kostnad...!
Hjelper ikke å legge mye penger der heller hvis de ikke måler bra eller man ikke gjør noe med rommet......Ja det er slik jeg også har lest Vadseth. Jeg provoserte vel litt med den uttalelsen her hvor det er opplest og vedtatt at det er i høyttalerne pengene skal legges (sant Orso?)
Ikke det at Vadseth ikke liker å teste høyttalere til en halv million og beskrive dem som revolusjonerende, det gjør han jo stadig vekk
Her ser jeg du opererer med størrelsesforhold på forvrengning med faktor på tusen eller millioner. Hvis vi for øyeblikket ser bort fra kabler: Hvis forskjellen på forvrengning mellom forsterker og høyttaler er ca 1000, hvorfor varierer ikke prisen omtrent med en faktor på tusen? De beste høyttalere koster rundt en halv million (cirka), og de beste forsterkerprodukter koster rundt halvparten (cirka). Her har vi en prisforskjell på cirka 2- gangen. Kan dette ha noe med å gjøre at forvrengningen i en forsterker er såpass at man kan forsvare å bruke nesten like mye penger på en forsterker som en høyttaler?Forvrenging er målbart, det spiller ingen rolle om den er harmonisk eller uharmonisk. Og kabler, med mindre de er helt feil dimensjonert/konstruert for formålet, har forsvinnende lite forvrenging. Tusenvis ganger mindre enn den beste forsterker, millioner ganger mindre enn høyttalere.