"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.018
    Antall liker
    40.292
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunne Asbjørn forresten forklare hvordan et par høyttalere med et par- tre elementer hver kan produsere så vidt komplekse lydbilder som de faktisk gjør? Disse membranene må jo produsere veldig mange lyder/ frekvenser samtidig, hvordan klarer de det? Membranen kan vel bare bevege seg med en frekvens om gangen, eller?
    Det er som I_L skrev for noen innlegg siden: De aller fleste lyder består av mange frekvenser samtidig. Det er ikke noe vanskeligere for et høyttalerelement å lage en sammensatt bølgeform enn det er for trommehinnen din å registrere den, selv om det er mange frekvenser samtidig.
    Hvordan kan elementet multitaske slik? Hvordan kan det vibrere med flere ulike frekvenser samtidig? Er det sånn at elementet rekker å lage høyfrekventlyder innimellom basstonene? Vil ikke det å lage "andre frekvenser" påvirke bølgeformen av for eksempel en basstone?
    Du har tilsynelatende visse huller i basiskunnskapen, for å si det slik. Jeg gjør et forsøk:

    Kanskje den enkleste måten å forstå det på er å glemme alt om frekvenser og sinuser for et øyeblikk. Lyd er variasjoner i lufttrykk. På et bestemt tidspunkt har det lufttrykket en enkelt tallverdi på et bestemt sted. Hvis du plotter øyeblikksverdiene av lufttrykket over tid får du en eller annen kurve. Noen steder endrer kurven seg raskt, andre steder sakte. Det er et bilde av selve lyden, altså variasjonen av lufttrykk i tidsdomenet. For at en høyttaler skal produsere den lyden må membranet helt enkelt bevege seg (akselerere frem og tilbake) som den kurven sier. Det er jobben til motoren og til strømmen gjennom motorspolen å skape den akselerasjonen, uansett hvor bratt eller slakk kurven er. Hvis vi går lengre tilbake i kjeden har en mikrofon fanget opp trykkvariasjonene og omformet dem til et spenningssignal. Forsterkerne skalerer opp det signalet og leverer strømmen som behøves for å akselerere membranen og gjenskape lydtrykket. På et gitt tidspunkt har membranen en akselerasjon, en hastighet og et utsving, alt i henhold til den kurven uten å multitaske i det hele tatt.

    En representasjon i frekvensdomenet er en matematisk beskrivelse av den kurven. Enhver periodisk kurve kan beskrives som en sum av forskjellige sinuskurver med forskjellige frekvenser, amplituder og fasedreininger. Det er bare en annen måte å beskrive kurven på. Noen ganger er det en mer hensiktsmessig representasjon, men et høyttalerelement aner ikke hva en frekvens er. Det bare beveger seg frem og tilbake for å gjenskape den bølgeformen som skal gjenskapes.

    Mer her: http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5988-6765EN.pdf
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Kunne Asbjørn forresten forklare hvordan et par høyttalere med et par- tre elementer hver kan produsere så vidt komplekse lydbilder som de faktisk gjør? Disse membranene må jo produsere veldig mange lyder/ frekvenser samtidig, hvordan klarer de det? Membranen kan vel bare bevege seg med en frekvens om gangen, eller?
    Du mener ikke alvor med dette spørsmålet? Dette blir vel omtrent som å si at en fiolinstreng bare kan produsere en tone om gangen. Hørt om overtoner (for ikke å snakke om de transiente overtonene som genereres ved anslag mot strengen). Eller som å si at hver gang du dunker borti noe så produseres en ren sinustone. En hver bevegelse av et fysisk objekt inneholder et spekter av frekvenser. Ved resonans kan tonen være relativt ren. Nettopp derfor prøver man å unngå resonanser.
    En ting er å godta at det er slik, men jeg har full forståelse for Kule-Trygve om han ønsker å vite hvordan det er mulig.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    Kule Trygves spørsmål om flere frekvenser samtidig er litt uvant, men egentlig ikke dårlig. Som et supplement til marsboers forklaring kan det legges til at de ulike frekvensene kan spilles samtidig fordi de er ukorrelerte. Dvs at de blander seg ikke sammen hvis avspillingssystemet er lineært og tidsinvariant.

    Men jeg er ikke overbevist om at det følgende er helt riktig:
    Elementet bryr seg derfor ikke om "frekvenser" slik du tenker på det. Den får bare en gitt spenning i et gitt øyeblikk som i praksis er "musikkurven" i rillene.
    Korriger meg for all del. Dette var et forsøk på å forklare dette på en enkel måte uten å basere forklaringen på at mottakeren har en forståelse for konseptene bak fourier :)
    Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette.
    Jeg burde kanskje vært ekspert, men er temmelig rusten i faget :) Elementet bryr seg om frekvenser i den forstand at man feks ikke kan be det om å gjengi en spenning som i relasjon til de foregående skaper en frekvens utenfor elementets operasjonsområde. Derfor tror jeg man må anta at elementet bryr seg om frekvenser.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Jeg burde kanskje vært ekspert, men er temmelig rusten i faget :) Elementet bryr seg om frekvenser i den forstand at man feks ikke kan be det om å gjengi en spenning som i relasjon til de foregående skaper en frekvens utenfor elementets operasjonsområde. Derfor tror jeg man må anta at elementet bryr seg om frekvenser.
    Vil det ikke være slik at dersom man representerer et innsignal du henviser til som frekvenser, så vil disse frekvensene dukke opp som utenfor arbeidsområdet til elementet og således bli filtrert ut tidligere i kjeden av delefilteret?

    Eller tenker du på at elementet forvrenger på et vis og skaper frekvenser som ikke er der i utgangspunktet?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    Jeg burde kanskje vært ekspert, men er temmelig rusten i faget :) Elementet bryr seg om frekvenser i den forstand at man feks ikke kan be det om å gjengi en spenning som i relasjon til de foregående skaper en frekvens utenfor elementets operasjonsområde. Derfor tror jeg man må anta at elementet bryr seg om frekvenser.
    Vil det ikke være slik at dersom man representerer et innsignal du henviser til som frekvenser, så vil disse frekvensene dukke opp som utenfor arbeidsområdet til elementet og således bli filtrert ut tidligere i kjeden av delefilteret?

    Eller tenker du på at elementet forvrenger på et vis og skaper frekvenser som ikke er der i utgangspunktet?
    Hvis man feks forsøker å påtrykke 20kHz på et basselement så vil tregheten i elementet forhindre den hurtige bevegelsen som skal til for å representere spenningspåtrykket.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    3.980
    Hvis man feks forsøker å påtrykke 20kHz på et basselement så vil tregheten i elementet forhindre den hurtige bevegelsen som skal til for å representere spenningspåtrykket.
    På grunn av steilheten, ikke på grunn av svingningen per se.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    ...
    På grunn av steilheten, ikke på grunn av svingningen.
    Men dette handler vel om hvordan man velger å modellere et system. Man kan sikkert benytte et sett av likninger basert på evnen til å gjengi steile flanker (slew rate), men dette vil være ganske komplisert. Frekvenser er ukorrelerte og dermed mye enklere å behandle matematisk.

    (nå lurker det noe om impulsrespons i bakhodet, men det er for sent på kvelden ..)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    OK, men da hadde jeg ihvertfall rimelig ryggdekning siden jeg trossalt beskrev situasjonen når elementene jobbet innenfor sitt definerte frekvensområde?

    Eller kan dette oppstå også da?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    OK, men da hadde jeg ihvertfall rimelig ryggdekning siden jeg trossalt beskrev situasjonen når elementene jobbet innenfor sitt definerte frekvensområde?

    Eller kan dette oppstå også da?
    Ja. Selv de beste elementene har litt forvrengning. Forvrengningen oppstår hvis elementet ikke er istand til å gjennomføre eksakt den forflytningen forsterkeren ber om.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    3.980
    Men dette handler vel om hvordan man velger å modellere et system. Man kan sikkert benytte et sett av likninger basert på evnen til å gjengi steile flanker (slew rate), men dette vil være ganske komplisert. Frekvenser er ukorrelerte og dermed mye enklere å behandle matematisk.

    (nå lurker det noe om impulsrespons i bakhodet, men det er for sent på kvelden ..)
    Du må ikke blande inn slew rate, som har med elektronikk å gjøre. Men tenk på hva steilheten til en sinus er. Det er tangenten til signalet ved nullgjenomgang. Altså det punktet på sinuskurven som stiger aller mest. Her er hastigheten til elementet raskest, eller kravet til raskhet størst.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    Men dette handler vel om hvordan man velger å modellere et system. Man kan sikkert benytte et sett av likninger basert på evnen til å gjengi steile flanker (slew rate), men dette vil være ganske komplisert. Frekvenser er ukorrelerte og dermed mye enklere å behandle matematisk.

    (nå lurker det noe om impulsrespons i bakhodet, men det er for sent på kvelden ..)
    Du må ikke blande inn slew rate, som har med elektronikk å gjøre. Men tenk på hva steilheten til en sinus er. Det er tangenten til signalet ved nullgjenomgang. Altså det punktet på sinuskurven som stiger aller mest. Her er hastigheten til elementet raskest, eller kravet til raskhet størst.
    Men elementet skal bremses ned og skifte retning på toppen av sinuskurven. Det må også inn i likningen. Hvordan angir du det?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    6.656
    Å oppfordre til kritisk tenkning er bra, men det er dårlig pedagogikk i min bok å rakke ned de man skal opplyse, tilsiktet eller ei.
    Jeg rakker ikke ned på "de jeg vil opplyse", men kom gjerne med eksempler på det motsatte om du mener det. Jeg tar på den annen side ikke mye, og det innrømmer jeg gjerne, for å rakke ned på de som bevisst forvirrer og tåkelegger med svada og pseudovitenskap ispedd misforståtte tekniske begreper. Man kan diskutere om hensikten er god, jmfr. debattene om Snåsamannen som jo fremstår som en velmenende sjel, men resultatet er uansett at man åpner dørene på vidt gap for svindlere og sjarlataner.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "Det beste er å gå opp i pris."

    Det kan også være greit å bruke logikk. Om man sitter foran et høyttalerpar med et par-tre elementer på hver ht, og hører musikk bestående av mange forskjellige lyder som oppleves samtidige, er det liten grunn til å betvile om høyttalerne er i stand til dette.
    Om man ikke kjenner til hvordan de får det til, er det greiest å konkludere med at man ikke forstår prosessen, snarere enn å anta at den egentlig er umulig.

    Forøvrig betviler jeg at Vadseth har sagt høyttalere er oppskrytte, eller i det minste håper jeg han har latt være å si det i den mening Kule-Trygve tillegger ham.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    6.656
    Om man sitter foran et høyttalerpar med et par-tre elelmenter på hver ht, og hører musikk bestående av mange forskjellige lyder som oppleves samtidige, er det liten grunn til å betvile om høyttalerne er i stand til dette.
    Om man ikke kjenner til hvordan de får det til, er det greiest å konkludere med at man ikke forstår prosessen, snarere enn å anta at den egentlig er umulig.
    Godt formulert. Mye av poenget med kritisk tenkning er å erkjenne nettopp at man ikke kan forstå alt, og at ting ikke må være mystiske, magiske eller umulige å forklare for vitenskapen bare fordi man selv ikke forstår dem. Da blir man med ett også mer skeptisk til svadaen og tåkeleggingen av begreper som kvantekabelprodusenter og andre svindlerne benytter seg av.

    Her er én frekvens:

    Skjermbilde 2012-11-13 kl. 07.15.35.png


    Her er en annen frekvens:

    Skjermbilde 2012-11-13 kl. 07.15.42.png


    Og så legger vi de to sammen slik at vi har de to frekvensene samtidig:

    Skjermbilde 2012-11-13 kl. 07.15.54.png


    Selvsagt er det ikke noe problem for en høyttaler å gjengi det nederste, altså to frekvenser samtidig. Eller ti, eller hundre. Ei heller er det noe mystisk eller magisk ved det. Og det er definitivt ikke noe som "vitenskapen ikke kan forklare".
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    6.656
    Her er tre frekvenser samtidig:

    img142.jpg


    Fortsatt uklart?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    @Imperial. Jeg kom på noe:
    Vis vedlegget 165606
    Blekkspruter. Og dødsspiraler.
    Fett. I see your spiral of death and raise you a Parker disc! (spirallaget planetene spiralerer i)


    Når jorda spinner sin vei igjennom dette feltet (som er solas magnetfelt spiralspredd av solvinden) så genereres ca 3 milliarder ampeere..
    Og ett magnetfelt rund jorda tlsvarende 300 milliarder ampeere. (Nordlys oppstår ved ca 1 million ampeere strømmer...)
    Galakseplanet f.eks tror man sprer ett magnetfelt som da sola svømmer i, opp og ned som en delfin som hopper opp og ned igjennom vannoverflaten. Vi snakker 1 x 10 opphøyd i 19 ampeere... Perioden er på 2.7 passeringer av planet pr år.




    mvh
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    En annen betegnelse på steilhet er den deriverte.
    Derivasjon - Wikipedia

    Den deriverte av en sinus er en cosinus funksjon. Denne har høyest verdi (topp) ved sinusen sin nullgjenomgang. Det er ikke værre egentlig.
    Derivasjon av trigonometriske funksjoner - Wikipedia
    Du tar feil. Man kan ikke representere en høyttaler ved evnen til å gjengi steilhet i en sinustone alene. Man kan imidlertid påtrykke en firkantpuls og måle responsen. Steilheten og bredden på firkantpulsen bestemmer hvilke frekvenskomponenter firkantpulsen inneholder. Hvis pulsen er uendelig bratt og uendelig smal vil den inneholde alle frekvenser fra (nesten) 0Hz til uendelig høy frekvens. Impulsrespons vil entydig beskrive høyttaleren/elementet.

    Fra wikipedia (Impulse response - Wikipedia, the free encyclopedia):
    Loudspeakers

    An application that demonstrates this idea was the development of impulse response loudspeaker testing in the 1970s. Loudspeakers suffer from phase inaccuracy, a defect unlike other measured properties such as frequency response. Phase inaccuracy is caused by (slightly) delayed frequencies/octaves that are mainly the result of passive cross overs (especially higher order filters) but are also caused by resonance, energy storage in the cone, the internal volume, or the enclosure panels vibrating.[citation needed] Measuring the impulse response, which is a direct plot of this "time-smearing," provided a tool for use in reducing resonances by the use of improved materials for cones and enclosures, as well as changes to the speaker crossover. The need to limit input amplitude to maintain the linearity of the system led to the use of inputs such as pseudo-random maximum length sequences, and to the use of computer processing to derive the impulse response.[2]
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Her er mitt bidrag i denne kvasiteknokratiske filosofiske tråden: Blir du ikke følelsesmessig engasjert av musikken du spiller på anlegget ditt, er du på ville veier.

    Hifibransjen er opptatt av å selge - lite av andre ting. Altså: følelser på den ene siden og penger på den andre. Forbrukerens joker opp dette er å finne balansen mellom disse to faktorene.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.366
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Forøvrig betviler jeg at Vadseth har sagt høyttalere er oppskrytte, eller i det minste håper jeg han har latt være å si det i den mening Kule-Trygve tillegger ham.
    Slik jeg mener å erindre å ha lest Vadseth så mener han at høyttaleroppgradering er oppskrytt fremfor forbedringene man også kan oppnå ved å oppgradere elektronikk og kabling, selv i svært gode anlegg. Ikke oppskrytt som i uviktig, men oppskrytt som i at det ofte er nærmest automatikk i at dette er stedet å legge oppgraderingspengene, uten at dette trenger å gi den største effekten.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    3.980
    Du tar feil. Man kan ikke representere en høyttaler ved evnen til å gjengi steilhet i en sinustone alene.
    Jeg mente heller ikke det. Skal man representere en høyttaler som du seier, må man gjøre det ved å lage en modell. IL sine kurver viser hvordan ett signal kan inneholde flere klokkerene sinustoner som er sammenlagret. Se på hvor kurvene er brattest og tenk på hva ett høyttalerelement må gjøre når signaler stiger på denne måten. Her prater vi om rask akselerasjon.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Litt pussig at ingen har nevnt noe om dopplereffekten hva avspilling av to eller flere frekvenser fra samme element angår?

    Spiller man eksempelvis en 120 Hz tone sammen med en 50Hz tone med et basselement, så vil jo den høyeste tonen gjerne påvirkes av 50Hz-utsvinget i membranen, hvor den laveste tonen sannsynligvis vil være den dominerende.
    Dermed vil jo 120Hz-tonen i noen grad "lide", ved at denne også vil pulsere i takt med 50Hz-tonen.
    I hvilken grad dette er hørbart skal jeg ikke si noe om, til det er min viten og innsikt i temaet kanskje litt snever.

    Men dette bør vel likefullt være et punkt som kanskje kan belyses av de mer innvidde i denne problematikken? Eller blir det kanskje litt for teoretisk?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    3.980
    Dopplereffekten er hørbar. Bare tenk på Hammond sin Lesliekasse.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Ja, i høyeste grad!
    Men en Lesliehøyttaler har jo en ganske annen "amplitude" enn en vanlig høyttaler, om jeg kan få lov til å uttrykke det slik.
    Effekten blir jo også deretter. (Klimprer litt på et orgel sjøl).

    Men i en vanlig høyttalersystem vil man nok tilstrebe å unngå samme effekt mest mulig, og der kommer jo før eller siden delefilteret inn.
    Problemet er allikevel tilstede, i større eller mindre grad.
    Og som Valentino sier; forvrengningspunktet bør i alle fall være målbart.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Litt pussig at ingen har nevnt noe om dopplereffekten hva avspilling av to eller flere frekvenser fra samme element angår?

    Spiller man eksempelvis en 120 Hz tone sammen med en 50Hz tone med et basselement, så vil jo den høyeste tonen gjerne påvirkes av 50Hz-utsvinget i membranen, hvor den laveste tonen sannsynligvis vil være den dominerende.
    Dermed vil jo 120Hz-tonen i noen grad "lide", ved at denne også vil pulsere i takt med 50Hz-tonen.
    I hvilken grad dette er hørbart skal jeg ikke si noe om, til det er min viten og innsikt i temaet kanskje litt snever.

    Men dette bør vel likefullt være et punkt som kanskje kan belyses av de mer innvidde i denne problematikken? Eller blir det kanskje litt for teoretisk?
    Vi som har levd vel og lenge med Lowther fulltonehorn vet at denne dopplereffeket er hørbar - når det spiller høyt = stort membranutsving.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    ..., og blir dermed oppfattet som forvrengning.(?)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men i praksis som at diskanten blir upresis og udefinert. Høres ikke som klipping eller annen typisk oppfatning av forvrengning...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    3.980
    Hva er xmax på Lowtheren. Mitt Fostexelement er på 1,6mm.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    3.980
    Den linken om "the belief engine" var bra lesing.

    Her litt sakset fra "the learning unit", en av syv komponenter i denne antakelsesmotoren.

    Compare the late rabbit to the rabbit that runs away as fast as it can. It is more likely to live and reproduce. So, seeking truth does not always promote survival, and fleeing on the basis of erroneous belief is not always such a bad thing to do. However, while this avoidance strategy may succeed in the forest, it may be quite dangerous to pursue in the nuclear age.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Denne tråden er vel helt avsporet nå?
    Ang trådspørsmål: Hvor mange har blitt "lurt" her inne da?
    Jeg er visstnok en av dem... og ifølge alle dem med teknisk utdannlse og som kan svare for seg med intrikate uttrykk, er visstnok alle som ikke kjøper noe billig Clasgreier lettlurte fjols...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    3.980
    Jeg kjenner ikke til noen som sier at Claskabler generelt er gode eller riktig oppbygget. Jeg utelukker ikke at de kan være fullgode, men vill vell heller satt meg inn i den aktuelle kabelen først. Man bør tross alt sørge for at de tekniske spesifikasjoner er på plass uavhengig av hvor den lages/selges.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Claeskabler kan fungere helt utmerket.

    Dog Det nevnes Vadseth her, han husker sikkert sitt møte med billigkabler på sin Krell KPS rigg enda med irritasjon, skulle jeg tro.
    Passform ikke minst på billige kabler kan (jeg sier kan...) være litt så som så, så å "tvinge" en plugg på plass er aldri lurt, okke som.

    Bare nevner det. Billig, det går en grense, fort ble det veldig dyrt! a.k.a KPS med knekt input print..

    Jeg har brukt, og bruker til tider slik billige kabler selv, men ikke fra Claes.. (39kr kabelen..)
    For å være helt ærlig så synes jeg faktisk noen som er enda billigere låter bedre enn de. Noe sånnt ræl som man får kjøpt på el-supermarkeder. Sånne har jeg funnet kan faktisk låte veldig "brukbart" Dog, etter att man har polert dem litt... Skader ikke det altså.

    Kontaktflater i "stål" eller "tinn" er jo ikke akkurat superbt. Ofte er pluggene "støpt" fast med tinn i hver ende..
    Så er plasten støpt rundt.
    Volttap igjennom jern er 500% så mye som igjennom kopper. Så skal man ha veldig lange løp med ledning vil om ikke annet signalet begynne å droppe..

    Kabler man opp ett annlegg utelukkende med dette. Og så logger seg på HFS for å kjefte ut folk som kjøper kabler laget av fagfolk...
    Ja, nei, det håper jeg det er ingen her i tråden som gjør...

    I det minste kunne man gått opp til Belden, Vandamme, eller noe slikt. Noenlunde bra saker da.


    mvh
     
    Sist redigert:

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Denne tråden er vel helt avsporet nå?
    Ang trådspørsmål: Hvor mange har blitt "lurt" her inne da?
    Jeg er visstnok en av dem... og ifølge alle dem med teknisk utdannlse og som kan svare for seg med intrikate uttrykk, er visstnok alle som ikke kjøper noe billig Clasgreier lettlurte fjols...
    I hvilket innlegg var det du leste det ?
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    859
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Forøvrig betviler jeg at Vadseth har sagt høyttalere er oppskrytte, eller i det minste håper jeg han har latt være å si det i den mening Kule-Trygve tillegger ham.
    Slik jeg mener å erindre å ha lest Vadseth så mener han at høyttaleroppgradering er oppskrytt fremfor forbedringene man også kan oppnå ved å oppgradere elektronikk og kabling, selv i svært gode anlegg. Ikke oppskrytt som i uviktig, men oppskrytt som i at det ofte er nærmest automatikk i at dette er stedet å legge oppgraderingspengene, uten at dette trenger å gi den største effekten.
    Jeg er faktisk veldig enig. Har hatt masse rimelig kostbare høyttalere som f.eks Focal Electra BE, Proac D25, PSB synchrony one osv. Da jeg hadde disse høyttalerene hadde jeg helt klart ikke god nok elektronikk. Nå har jeg gått andre veien. Klassiske B&W høyttalere fra ca. år 2000. B&W CD1NT. Det som er fakta er at man kunne fint bygget de fleste høyttalere som blir bygget i dag for 20 år siden. Finner du noen høyttalere som var populære for mange år siden, kan du være sikker på at de forsatt er meget gode. Det er ofte kun elektronikken som setter begrensningen. Nå er helt klart ikke B&W CD1NT + REL Stadium 3 noe billig løsning heller, da REL suben kostet kr 25 000,- ny. Det er strengt tatt ikke nødvendig med Sub heller, alt avhengig av hva man er ute etter. B&W CD1NT bør man kunne få for rundt kr 3 500,- på brukten :) Da slipper man billig unna.
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn