"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen? Forts.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå lanserer miniDSP et skred av DSP-produkter rettet mot hjemmehifi. Holder det mål mot Metric og DEQX til 1/5 av prisen? Det er det ingen som vet, desverre. Hvorfor? IMO fordi man fortsatt snakker om disse ufyselige kablene, Edge og generell lurium i hifibransjen i stedet.
    Jeg kan kanskje si noe om det i nær framtid.
    Mind you: Vi snakker produkter som tar tak i hovedutfordringen: Frekvensrespons, høyttaler(forvrengning) og interaksjonen med rommet høyttalerne står i. Interessant? Åpenbart ikke.
    Det er ikke interesse for slikt p.g.a.:
    1. Det skrives lite om det i hifi lektryen. Fokuset er på noe annet. Er større fokus på dette blant hjemmekino folket
    2. Det krever tid og sette seg inn i det. Enklere å kjøpe en ny dings
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå lanserer miniDSP et skred av DSP-produkter rettet mot hjemmehifi. Holder det mål mot Metric og DEQX til 1/5 av prisen? Det er det ingen som vet, desverre. Hvorfor? IMO fordi man fortsatt snakker om disse ufyselige kablene, Edge og generell lurium i hifibransjen i stedet.
    Jeg kan kanskje si noe om det i nær framtid.
    Mind you: Vi snakker produkter som tar tak i hovedutfordringen: Frekvensrespons, høyttaler(forvrengning) og interaksjonen med rommet høyttalerne står i. Interessant? Åpenbart ikke.
    Det er ikke interesse for slikt p.g.a.:
    1. Det skrives lite om det i hifi lektryen. Fokuset er på noe annet. Er større fokus på dette blant hjemmekino folket
    2. Det krever tid og sette seg inn i det. Enklere å kjøpe en ny dings
    Man skulle jo tro at luriumbasherne stod mere på barrikaderne?

    Uansett: Setter pris på at du tester ut og rapporterer. Gull verdt! :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.746
    Antall liker
    3.038
    Torget vurderinger
    1
    Mind you: Vi snakker produkter som tar tak i hovedutfordringen: Frekvensrespons, høyttaler(forvrengning) og interaksjonen med rommet høyttalerne står i. Interessant? Åpenbart ikke.
    Noen er da interessert i slike ting………. men dessverre er det slik at debatt iveren her inne ofte er omvendt proporsjonal med viktigheten av temaet :confused:
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mind you: Vi snakker produkter som tar tak i hovedutfordringen: Frekvensrespons, høyttaler(forvrengning) og interaksjonen med rommet høyttalerne står i. Interessant? Åpenbart ikke.
    Noen er da interessert i slike ting………. men dessverre er det slik at debatt iveren her inne ofte er omvendt proporsjonal med viktigheten av temaet :confused:
    Rart med det. Hvordan oppleves 4800en? Fornøyd?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.746
    Antall liker
    3.038
    Torget vurderinger
    1
    Superfornøyd

    Har ikke funnet noen begrensninger med min bruk,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jaja bortsett fra egne justeringsferdigheter, men det spiller mer enn greit, når nye basstårn er på plass skal siste rest av potensialet i dette rommet skvises ut.
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    :confused: LOL

    Tyranny and Mutation

    Noen tar seg selv mer seriøst enn...., welcome to to planet earth..., når dere en gang går inn for landing

    Og sett på en LP med Blue Öyster Cult
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    :confused: LOL

    Tyranny and Mutation

    Noen tar seg selv mer seriøst enn...., welcome to to planet earth..., når dere en gang går inn for landing

    Og sett på en LP med Blue Öyster Cult
    Du lever farlig nå. Dette er en bashingtråd av begrenset verdi. Her kan jeg kalle deg en skrulle, og slippe fra det uten varige mên. ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    127
    :confused: LOL

    Tyranny and Mutation

    Noen tar seg selv mer seriøst enn...., welcome to to planet earth..., når dere en gang går inn for landing

    Og sett på en LP med Blue Öyster Cult
    Du lever farlig nå. Dette er en bashingtråd av begrenset verdi. Her kan jeg kalle deg en skrulle, og slippe fra det uten varige mên. ;)
    Vel, tyranni og ekstrem selvtillit, større kunnskap enn Pass, VS, HP, Hawksford og hva han nå het igjen, han andre.
    Vi er heldige her er vi ikke? De firmaene har bare sine små konstruktører med hundrevis av produkter under beltet, ett par tusen år med relatert erfaring, fagmessig, produktutvikling og lytting.. samlet, disse selskapene imellom.
    Så kommer noen her med ett par år på skole, 10 år yrkeserfaring, og de vet bedre, enn hele gjengen.

    Jeg har ikke ord. Dette er ren og skjær underholding!

    For meg så blir dette meget... ja, jeg har flere ord her, men jeg må jo også si, att resultater, diy som fungerer, det er imponerende det noen av disse gutta gjør, det skal de jo ha.
    Men t5pc stemningen som regjerer dem imellom.... Jeg kjøper den ikke! Sorry mac!

    På den annen side. klart man gjennkjenner flotte kunnskaper, dyrisk bra teft innen lyd. Beviselig bra lyd i annlegg. Slike ting.
    Nydelig!!
    Det må ikke glemmes :)




    Mvh
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Så kommer noen her med ett par år på skole, 10 år yrkeserfaring, og de vet bedre, enn hele gjengen.

    Jeg har ikke ord. Dette er ren og skjær underholding!
    Nå har det seg altså slik at enkelte ting har kjente svar, kjent fremgangsmåte, kjente fenomener osv. Det endres ikke av at en eller flere produsenter av HiFi-utstyr mener noe annet.

    En del av påstandene disse firmaene og personene kommer med er helt på jordet, slik er det bare.

    Hvorfor tror du forresten Hawksford har rett?

    Hva tror du reaksjonene hadde blitt om f.eks en eller annen kabelguru hadde møtt opp på en fagkonferanse for relevante akademikere og lagt frem "funnene" og "teoriene" sine? Publikum hadde sikkert trodd det var dagens humoristiske innslag eller noe i den retning.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Så kommer noen her med ett par år på skole, 10 år yrkeserfaring, og de vet bedre, enn hele gjengen.

    Jeg har ikke ord. Dette er ren og skjær underholding!
    Nå har det seg altså slik at enkelte ting har kjente svar, kjent fremgangsmåte, kjente fenomener osv. Det endres ikke av at en eller flere produsenter av HiFi-utstyr mener noe annet.

    En del av påstandene disse firmaene og personene kommer med er helt på jordet, slik er det bare.

    Hvorfor tror du forresten Hawksford har rett?

    Hva tror du reaksjonene hadde blitt om f.eks en eller annen kabelguru hadde møtt opp på en fagkonferanse for relevante akademikere og lagt frem "funnene" og "teoriene" sine? Publikum hadde sikkert trodd det var dagens humoristiske innslag eller noe i den retning.
    Ditt innlegg peker heller ikke mot noe konkret, så jeg spør meg selv: What the fuck? Mindgame? Retorikk?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jøss! Det var vel bare det som manglet.

    Et standpunkt basert på relevant fagkompetanse er altså 'eleverthet' her inne. Da er vel saklig argumentasjon en hersketeknikk også.

    Man kan få lyst til å sette seg ned og grine.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L
    N

    nb

    Gjest
    Ditt innlegg peker heller ikke mot noe konkret, så jeg spør meg selv: What the fuck?
    Poenget mitt var egentlig bare at det hjelper ikke å drevet med HiFi aldri så lenge om man hevder noe som strider mot basal fysikk. Da er sannsynligvis noen år på skolebenken en bedre kvalifikasjon. Det er ganske mye alternativfysikk og alternativelektronikk i denne bransjen her.

    Et konkret eksempel skal du dog få:
    Nordost snakker om hvor "raske" kablene deres er siden ledehastigheten er så og så mange prosent av lyshastigheten. Funder så på hvor fort signalene går i resten av kretsen og ikke minst hvor fort elementene på høyttalerene som til syvende og sist skaper lyden er i stand til å flytte på seg. Sistnenvte regnes ikke akkurat i prosent av lyshastigheten.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Er litt fasinert over hobbyens "enten eller" tankegang. Det finnes liksom ikke "både og".
    For meg så kjøper jeg gjerne en kabel hvis det gjør lyden bedre i mine ører. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i frekvensrespons, dsp og akustikk.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    827
    Antall liker
    219
    :confused: LOL

    Tyranny and Mutation

    Noen tar seg selv mer seriøst enn...., welcome to to planet earth..., når dere en gang går inn for landing

    Og sett på en LP med Blue Öyster Cult
    Du lever farlig nå. Dette er en bashingtråd av begrenset verdi. Her kan jeg kalle deg en skrulle, og slippe fra det uten varige mên. ;)
    Vel, tyranni og ekstrem selvtillit, større kunnskap enn Pass, VS, HP, Hawksford og hva han nå het igjen, han andre.
    Vi er heldige her er vi ikke? De firmaene har bare sine små konstruktører med hundrevis av produkter under beltet, ett par tusen år med relatert erfaring, fagmessig, produktutvikling og lytting.. samlet, disse selskapene imellom.
    Så kommer noen her med ett par år på skole, 10 år yrkeserfaring, og de vet bedre, enn hele gjengen.


    Mvh
    Er dette noe du vet , eller noe du tror ??

    I stedet for å være så forferdelig indignert på "alle" andre her i dine kommentarer, så kan du kanskje heller komme med noe matnyttig ??
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er litt fasinert over hobbyens "enten eller" tankegang. Det finnes liksom ikke "både og".
    For meg så kjøper jeg gjerne en kabel hvis det gjør lyden bedre i mine ører. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i frekvensrespons, dsp og akustikk.
    Vel, jeg forstår ikke hvorfor man skal bruke noe annen enn en normal konstruert kabel som overfører signalet riktig hvis man har litt ambisjoner med anlegget. En slik kabel koster slikk og ingenting. Flikking av lyden kan man gjøre så utrolig mye mer kontrollert og rimeligere andre steder. Å bruke mange tusen på en kabel som i beste fall endrer signalet ørlite er for meg helt uforståelig. Ønsker man ikke at signalet skal komme frem uhindret?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er litt fasinert over hobbyens "enten eller" tankegang. Det finnes liksom ikke "både og".
    For meg så kjøper jeg gjerne en kabel hvis det gjør lyden bedre i mine ører. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i frekvensrespons, dsp og akustikk.
    Vel, jeg forstår ikke hvorfor man skal bruke noe annen enn en normal konstruert kabel som overfører signalet riktig hvis man har litt ambisjoner med anlegget. En slik kabel koster slikk og ingenting. Flikking av lyden kan man gjøre så utrolig mye mer kontrollert og rimeligere andre steder. Å bruke mange tusen på en kabel som i beste fall endrer signalet ørlite er for meg helt uforståelig. Ønsker man ikke at signalet skal komme frem uhindret?
    Her beveger vi oss inn på området komponentmagi, orso.

    Utgangspunktet er at "noe er blitt borte" under opptaksprosessen.
    Dette "noe" må gjenfinnes vha komponentvalg.
    Altså, kilden er kompromitert, den er ufullstendig, og dette tapet må kompenseres.
    Derfor er ikke 'transparens' et mål innen HiFi, og det er irrelevant at målenisser kommer rennende med at "enhet X er forvrengningsfri, osv."
    Idealet er å reetablere det forsvunne, vha avspillingskjeden i eget lytterom.
    Og da blir det et poeng å skulle manipulere signalet - altså ikke la det komme frem uhindret, siden alt man da oppnår er å formidle det ufullstendige i kilden.

    Logikken er grei den. I likhet med deg syns jeg det må være mer formålstjenlig å skubbe til høyttalerne et par mm enn å skulle bruke mange tusen på en RCA signalkabel med boks, men om høyttalerne allerede står på det absolutt optimalt beste stedet, eget hode er i skrustikke under lytting og dagsformen er konstant - så er vel slike ørsmå forskjeller verdt å jakte på.

    Til alle som jakter på de små forskjellene. Gjør dette eksperimentet:

    1. Sett deg i sweetspot, mens du lytter til et musikkstykke med orkestrering som fyller frekvensspektret, og gjerne med en vokal (og hvorfor ikke kvinnelig).
    2. Lytt en stund.
    3. Form hver håndflate som en liten parabol, og før hendene opp til ørene.
    4. Beveg hendene slik at parabolen reflekterer lyd inn i øregangen.
    5. Fundér over hva som nettopp skjedde.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Helt enig med orso. Men en viktig del av denne high-end galskapen er at ting skal koste! Hvis ikke gir det ikke kredibilitet og status.
    Stort sett all farging av lyden blir sett på som flott dersom det dreier seg om en dyr kabel.
    Litt fremhevet mellomtone: "Oj! Hør på den nærheten i mellomtonen. Vokalisten sitter nesten på fanget mitt"
    Litt fremhevet diskant rundt 10kHz: "Satan! Hør hvordan detaljene kommer frem!
    Litt avrulling i toppen av frekvensområdet: "Steike! Hør på den silkemyke og glatte diskantgjengivelsen."

    Dersom man har brukt kabler med slike egenskaper over tid, vil en "transparent" kabel til noen hundrelapper umiddelbart virke kjedelig i sammenligning.
    Det blir som å se på tv med godt oppskrudd eller nedskrudd kontrast og fargemetning over lang tid, for så å gå tilbake til normalinnstilling. Med det samme virker det helt feil, men etter litt tilvenning oppdager man at det er slik det skal være.

    OG SÅ MÅ DET BLI SLUTT PÅ DENNE AVSINDIGE BRUKEN AV "QUOTE" NÅR ENKELTE SVARER PÅ INNLEGG!
    Se skrekkeksemplene #229 til #240

    MVH
    LARKUZ
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    vredensgnag;14880431. skrev:
    Sett deg i sweetspot, mens du lytter til et musikkstykke med orkestrering som fyller frekvensspektret, og gjerne med en vokal (og hvorfor ikke kvinnelig).
    2. Lytt en stund.
    3. Form hver håndflate som en liten parabol, og før hendene opp til ørene.
    4. Beveg hendene slik at parabolen reflekterer lyd inn i øregangen.
    5. Fundér over hva som nettopp skjedde.
    Det eneste som skjer er vel at du forandrer frekvensresponsen. Det som skjer her hjemme er at lyden blir dårligere - får alt for mye rundt 1-2khz

    Prøv det samme rundt mikrofontuppen
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Er litt fasinert over hobbyens "enten eller" tankegang. Det finnes liksom ikke "både og".
    For meg så kjøper jeg gjerne en kabel hvis det gjør lyden bedre i mine ører. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i frekvensrespons, dsp og akustikk.
    Vel, jeg forstår ikke hvorfor man skal bruke noe annen enn en normal konstruert kabel som overfører signalet riktig hvis man har litt ambisjoner med anlegget. En slik kabel koster slikk og ingenting. Flikking av lyden kan man gjøre så utrolig mye mer kontrollert og rimeligere andre steder. Å bruke mange tusen på en kabel som i beste fall endrer signalet ørlite er for meg helt uforståelig. Ønsker man ikke at signalet skal komme frem uhindret?
    Her beveger vi oss inn på området komponentmagi, orso.

    Utgangspunktet er at "noe er blitt borte" under opptaksprosessen.
    Dette "noe" må gjenfinnes vha komponentvalg.
    Altså, kilden er kompromitert, den er ufullstendig, og dette tapet må kompenseres.
    Derfor er ikke 'transparens' et mål innen HiFi, og det er irrelevant at målenisser kommer rennende med at "enhet X er forvrengningsfri, osv."
    Idealet er å reetablere det forsvunne, vha avspillingskjeden i eget lytterom.
    Og da blir det et poeng å skulle manipulere signalet - altså ikke la det komme frem uhindret, siden alt man da oppnår er å formidle det ufullstendige i kilden.

    Logikken er grei den. I likhet med deg syns jeg det må være mer formålstjenlig å skubbe til høyttalerne et par mm enn å skulle bruke mange tusen på en RCA signalkabel med boks, men om høyttalerne allerede står på det absolutt optimalt beste stedet, eget hode er i skrustikke under lytting og dagsformen er konstant - så er vel slike ørsmå forskjeller verdt å jakte på.

    Til alle som jakter på de små forskjellene. Gjør dette eksperimentet:

    1. Sett deg i sweetspot, mens du lytter til et musikkstykke med orkestrering som fyller frekvensspektret, og gjerne med en vokal (og hvorfor ikke kvinnelig).
    2. Lytt en stund.
    3. Form hver håndflate som en liten parabol, og før hendene opp til ørene.
    4. Beveg hendene slik at parabolen reflekterer lyd inn i øregangen.
    5. Fundér over hva som nettopp skjedde.
    Oioioi... Hvordan julebord var det dere var på i går? :rolleyes:

    Siden du liker å fundere Vredens, så kan du fundere over dette:

    -Når vi blir født så ser vi "oppned".
    -Nå ser jeg rett frem.
    -Hvis jeg i dag blir snudd "oppned" så ser jeg "oppned" selv om øynene fra naturens side da ser rett frem.

    Orso: Hva mener du med ambisjoner med anlegget?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Helt enig med orso. Men en viktig del av denne high-end galskapen er at ting skal koste! Hvis ikke gir det ikke kredibilitet og status.
    Stort sett all farging av lyden blir sett på som flott dersom det dreier seg om en dyr kabel.
    Litt fremhevet mellomtone: "Oj! Hør på den nærheten i mellomtonen. Vokalisten sitter nesten på fanget mitt"
    Litt fremhevet diskant rundt 10kHz: "Satan! Hør hvordan detaljene kommer frem!
    Litt avrulling i toppen av frekvensområdet: "Steike! Hør på den silkemyke og glatte diskantgjengivelsen."

    Dersom man har brukt kabler med slike egenskaper over tid, vil en "transparent" kabel til noen hundrelapper umiddelbart virke kjedelig i sammenligning.
    Det blir som å se på tv med godt oppskrudd eller nedskrudd kontrast og fargemetning over lang tid, for så å gå tilbake til normalinnstilling. Med det samme virker det helt feil, men etter litt tilvenning oppdager man at det er slik det skal være.
    Kan du være enig at en slik generalisering kun oppfattes destruktivt?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Helt enig med orso. Men en viktig del av denne high-end galskapen er at ting skal koste! Hvis ikke gir det ikke kredibilitet og status.
    Stort sett all farging av lyden blir sett på som flott dersom det dreier seg om en dyr kabel.
    Litt fremhevet mellomtone: "Oj! Hør på den nærheten i mellomtonen. Vokalisten sitter nesten på fanget mitt"
    Litt fremhevet diskant rundt 10kHz: "Satan! Hør hvordan detaljene kommer frem!
    Litt avrulling i toppen av frekvensområdet: "Steike! Hør på den silkemyke og glatte diskantgjengivelsen."

    Dersom man har brukt kabler med slike egenskaper over tid, vil en "transparent" kabel til noen hundrelapper umiddelbart virke kjedelig i sammenligning.
    Det blir som å se på tv med godt oppskrudd eller nedskrudd kontrast og fargemetning over lang tid, for så å gå tilbake til normalinnstilling. Med det samme virker det helt feil, men etter litt tilvenning oppdager man at det er slik det skal være.
    Kan du være enig at en slik generalisering kun oppfattes destruktivt?
    Jepp! Det meste av saklige argumenter ang. kabler oppfattes stort sett destruktivt her på hfs.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg foreslår at "forskjeller og testmetodikk" samt "kabelhjørnet" i fremtiden stenges for posting fra 18:00 til 04:00 fredag og lørdag kveld. ;)
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Er litt fasinert over hobbyens "enten eller" tankegang. Det finnes liksom ikke "både og".
    For meg så kjøper jeg gjerne en kabel hvis det gjør lyden bedre i mine ører. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i frekvensrespons, dsp og akustikk.
    Vel, jeg forstår ikke hvorfor man skal bruke noe annen enn en normal konstruert kabel som overfører signalet riktig hvis man har litt ambisjoner med anlegget. En slik kabel koster slikk og ingenting. Flikking av lyden kan man gjøre så utrolig mye mer kontrollert og rimeligere andre steder. Å bruke mange tusen på en kabel som i beste fall endrer signalet ørlite er for meg helt uforståelig. Ønsker man ikke at signalet skal komme frem uhindret?


    Her beveger vi oss inn på området komponentmagi, orso.

    Utgangspunktet er at "noe er blitt borte" under opptaksprosessen.
    Dette "noe" må gjenfinnes vha komponentvalg.
    Altså, kilden er kompromitert, den er ufullstendig, og dette tapet må kompenseres.
    Derfor er ikke 'transparens' et mål innen HiFi, og det er irrelevant at målenisser kommer rennende med at "enhet X er forvrengningsfri, osv."
    Idealet er å reetablere det forsvunne, vha avspillingskjeden i eget lytterom.
    Og da blir det et poeng å skulle manipulere signalet - altså ikke la det komme frem uhindret, siden alt man da oppnår er å formidle det ufullstendige i kilden.

    Logikken er grei den. I likhet med deg syns jeg det må være mer formålstjenlig å skubbe til høyttalerne et par mm enn å skulle bruke mange tusen på en RCA signalkabel med boks, men om høyttalerne allerede står på det absolutt optimalt beste stedet, eget hode er i skrustikke under lytting og dagsformen er konstant - så er vel slike ørsmå forskjeller verdt å jakte på.

    Til alle som jakter på de små forskjellene. Gjør dette eksperimentet:

    1. Sett deg i sweetspot, mens du lytter til et musikkstykke med orkestrering som fyller frekvensspektret, og gjerne med en vokal (og hvorfor ikke kvinnelig).
    2. Lytt en stund.
    3. Form hver håndflate som en liten parabol, og før hendene opp til ørene.
    4. Beveg hendene slik at parabolen reflekterer lyd inn i øregangen.
    5. Fundér over hva som nettopp skjedde.
    Desværre må jeg sige vredensgnag at jeg mener du totalt har misforstået det hele, det er ikke optagelsen som er proppen ind til musikken og der skal ikke laves noget om (bevares der findes dårlige og stærkt manipulerede optagelser) men der findes også masser af fremragende optagelser som ingen har hørt fuldstændigt, ingen har endnu hørt hvad der faktisk er muligt gengive med et stereoanlæg.

    Nej det er vores anlæg som er den store prop i at kunne hører kilden som den er. Der er så stor forskel på gengivelsen fra et gennemsnits anlæg og et topklasse anlæg (og man kan komme endnu videre end dette) at det burde være logisk for alle at proppen er vores anlæg.

    Jeg er selvbygger og som jeg nævnte tidligere havde jeg aldrig troet at det var muligt at komme så tæt på live musikken som det faktisk kan lade sig gøre.

    Men det afgørende her er som sagt at der er så stor forskel på hvordan det middelmådige anlæg gengiver en optagelse og så hvordan det bedste anlæg som kan opdrives gør det. Og her er bl.a kabler absolut ikke uden betydning efter min mening.

    Så proppen er vores anlæg mener jeg, der er så utrolig meget at hente udover hvad en rumkorrektion osv eventuelt kan gøre.

    Iøvrigt alle de anlæg jeg har hørt med romkorrektion har haft tendens til tør kunstig studio sound, tit så voldsomt at jeg har foretrukket lyden uden korrektion, når korrektion bliver slået fra så åbenbares der tit helt åbenlyse fejl i gengivelsen der som sagt efter min mening bør rettes ved kilden, en af de almindeligste fejl er brugen af basrefleks højtalerer. Når dette er sket så har man overhovedet ingen rumproplemmer mere. Hvis rummet til at starte med var et almindeligt beboelsesrum som var godt at snakke og opholde sig i.

    Men som jeg tidligere nævnte så mener jeg at en dead/live end (lyden udspringer fra et "sort hul") kan forbedre hjernens muligheder for at genskabe den oprindelige begivenhed, men en dead/live end eller en hvilken som helst korrektion af digitalt eller fysisk tilsnit mener jeg ikke kan rette grundlæggende problemer i gengivelsen fra anlægget, de skal og bør rettes ved kilden.
    .
    At jeg tit oplever at lyden er unaturlig med romkorrektion, skyldes måske at man føler at rummet ikke svarer på musikken som man forventer det ville gøre udfra det man har oplevet ved at snakke opholde sig i rummet. plus hvad man ville forvente hvis der faktisk stod et piano og et trommesæt i rummet.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.722
    Antall liker
    11.941
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir noe opprydding ila. dagen og mulig noen gule kort blir delt ut.. Nå må jeg "komme meg" etter gårsdagen. Klok av skade logger man seg ikke inn på HFS i sjaber tilstand natt til Søndag.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso: Hva mener du med ambisjoner med anlegget?
    Først og fremst at det er vanskelig å se noen grunn til å velge noe annet enn lydlige mest mulig transparente komponenter i signalveien. I alle fall dersom man ønsker high-fidelity. Og så jobber man med det tonale på effektive og kontrollerte måter. Å skulle endre på det med kabler er både inneffektivt, rigid, ukontrollert og unødvendig kostbart. Typisk rørlyd kan f.eks enkelt tilfører med resistor hvis man først skulle ønske å tilføre en form for farging. Bare spør Richard Clarke. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Orso: Hva mener du med ambisjoner med anlegget?
    Først og fremst at det er vanskelig å se noen grunn til å velge noe annet enn lydlige mest mulig transparente komponenter i signalveien. I alle fall dersom man ønsker high-fidelity. Og så jobber man med det tonale på effektive og kontrollerte måter. Å skulle endre på det med kabler er både inneffektivt, rigid, ukontrollert og unødvendig kostbart. Typisk rørlyd kan f.eks enkelt tilfører med resistor hvis man først skulle ønske å tilføre en form for farging. Bare spør Richard Clarke. ;)
    I beste mening.
    Hva er lydlige og mest mulig transparente komponenter?
    Hvordan hører man hva som er hva?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @Tom - det er verdt å fundere over hva ørets utforming, relative posisjon i forhold til ht og reflekterende vegger, ht-prinsipp for spredning, osv - har å si for opplevelsen av lyden. For ikke å si hodets posisjon.
    Det er alltid litt underholdende når en meget høy og en kort hifi-entusiast bytter plass i sweetspot og tror de hører det samme. Ørene er vertikalt langt unna samme lyttested, for å si det mildt.

    @TrompetN - var du selv på julebord? Du har rattet løs på anlegget ditt i over et år, på jakt etter en bedre lyd - som du altså ikke finner i kildene dine.

    @Vinterand - det er mulig jeg har "misforstået det hele." Men sannheten er vel at vi gjerne lytter til Klasse A, rør og ht med merkelige spredningsmønstre nettopp fordi vi syns det mangler noe i den opprinnelige kilden?

    Og det skriver jeg som en som har ht med merkelig spredningsmønster, SET no feedback klasse A og vinyl som kilde.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I beste mening.
    Hva er lydlige og mest mulig transparente komponenter?
    Hvordan hører man hva som er hva?
    I beste mening. Du har lang fartstid på sentralen. Har vært mer i de aller fleste debatter som omhandler dette og det er blitt nevnt en haug med ganger. Hvorfor må vi tilbake til startstreken hver gang?
    Bruk søkefunksjonen. Og gjerne KJ under avansert søk.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    @Tom - det er verdt å fundere over hva ørets utforming, relative posisjon i forhold til ht og reflekterende vegger, ht-prinsipp for spredning, osv - har å si for opplevelsen av lyden. For ikke å si hodets posisjon.
    Det er alltid litt underholdende når en meget høy og en kort hifi-entusiast bytter plass i sweetspot og tror de hører det samme. Ørene er vertikalt langt unna samme lyttested, for å si det mildt.
    Ørets utforming tror jeg har liten betydning for hvordan hver enkelt opplever lyden i forhold til hverandre, siden det er øret til hver enkelt persjon som også er parabolene som fanger inn referanselyden som bearbeides videre av indre øret/hjernen
    Lyttehøden kan vere veldig kritisk på slike konstruksjoner som undertegnede har bygd, det er sikkert
    Derfor har jeg vurdert å ta fram det gamle murerloddet mitt med dertil beskrivelse < Plasser dem i stolen og tillpass sittesillingen så nesen treffer spissen på loddet>;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.722
    Antall liker
    11.941
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og et 10-talls innlegg er fjernet. Var bare støy og bar sterkt preg av å være utformet i lettere u-edru tilstand..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    At jeg tit oplever at lyder unaturligt med romkorrektion osv skyldes måske at man føler at rummet ikke svarer på musikken som man forventer det ville gøre udfra det man har oplevet ved at snakke opholde sig i rummet. plus hvad man ville forvente hvis der faktisk stod et piano og et trommesæt i rummet.
    Det der er faktisk et veldig godt poeng. Men jeg vil vel tro at det er et større problem hvis man har et underlig rom med en utpreget egenklang, og ikke har brukt noe energi på tiltak mot dette.
     
    Sist redigert av en moderator:
    V

    vredensgnag

    Gjest

    Atkinson intervjues over lang tid, og diskuterer gjengivelse og sammenligninger. Hele verdt å se, men er man utålmodig er det greit å se fra ca. 11 minutter, og også fra 29 minutter. (It's all in your head - this is why conductors don't have good hifi systems. They read the score, and actually hear the full orchestra.)
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    En interessant og lærerik time!
    Ikke visste jeg at vinylplater lar seg avmagnetisere, men man fikk jo en slags forklaring på det.:rolleyes:

    Ble nesten litt "fornærmet" over Atkinsons uttalelser omkring elektrostatprinsippet, men jeg får vel la det passere. :cool:

    At hjernen og læring (eller mangel på sådan) kan spille oss et puss hva lydoppfattelse angår, fikk man jo også en grei bekreftelse på.

    Mer overraskende var det kanskje at en som har spilt i et symfoniorkester i hele sitt liv, faktisk hadde en bedre hørselsevne enn en huleboer som aldri har hørt en lyd? Begge deler i overført betydning.

    Har man tålmodighet og interesse, så kan dette intervjuet absolutt anbefales!
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Atkinson intervjues (It's all in your head - this is why conductors don't have good hifi systems. They read the score, and actually hear the full orchestra.)[/QUOTE]

    ja den er god, jeg må nok indrømme at jeg gerne vil have hjælp til min hjerne med så naturtro lyd som muligt og må erkende at når jeg har været til klassisk koncert så er det noget af en alvorlig nedtur når jeg kommer hjem og kun har mit anlæg at høre på. Muligt det ville hjælpe hvis jeg blev dirigent.

    Men ellers et interessant interview og anbefalelsesværdigt, jeg selv lagde specielt til stykket fra 16 til ca 23 hvor der fortælles om eksperimentet med de røde blinkene lamper plus lidt om blindtest , bed også mærke i konklusionen at vi opfatter en helhed men måler delelementer, plus at alt som måles er i "mono".
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Atkinson intervjues (It's all in your head - this is why conductors don't have good hifi systems. They read the score, and actually hear the full orchestra.)

    ja den er god, jeg må nok indrømme jeg vil gerne have hjælp til min hjerne med så naturtro lyd som muligt og må erkende at når jeg har været til klassisk koncert så er det noget af en alvorlig nedtur når jeg kommer hjem og kun har mit anlæg at høre på. Muligt det ville hjælpe hvis jeg blev dirigent.

    Men ellers et interessant interview og anbefalelsesværdigt, jeg selv lagde specielt til stykket fra 16 til ca 23 hvor der fortælles om eksperimentet med de røde blinkene lamper plus lidt om blindtest , bed også mærke i konklusionen at vi opfatter en helhed men måler delelementer, plus at alt som måles er i "mono".
    Da merket du deg sikkert også at Atkinson mener hjernen formes av å lytte til stereo fra et anlegg? Og at dette preger hvordan man oppfatter musikk i andre sammenhenger, samtidig som det også kan skape distanse mellom en hifi-anmelders, som har lyttet i mange timer, og vanlige lytteres oppfatning av musikk.

    Veldig interessant intervju. JA har jeg alltid hatt sansen for, han har stor integritet og et søkende sinn.
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Atkinson intervjues (It's all in your head - this is why conductors don't have good hifi systems. They read the score, and actually hear the full orchestra.)

    ja den er god, jeg må nok indrømme jeg vil gerne have hjælp til min hjerne med så naturtro lyd som muligt og må erkende at når jeg har været til klassisk koncert så er det noget af en alvorlig nedtur når jeg kommer hjem og kun har mit anlæg at høre på. Muligt det ville hjælpe hvis jeg blev dirigent.

    Men ellers et interessant interview og anbefalelsesværdigt, jeg selv lagde specielt til stykket fra 16 til ca 23 hvor der fortælles om eksperimentet med de røde blinkene lamper plus lidt om blindtest , bed også mærke i konklusionen at vi opfatter en helhed men måler delelementer, plus at alt som måles er i "mono".
    Da merket du deg sikkert også at Atkinson mener hjernen formes av å lytte til stereo fra et anlegg? Og at dette preger hvordan man oppfatter musikk i andre sammenhenger, samtidig som det også kan skape distanse mellom en hifi-anmelders, som har lyttet i mange timer, og vanlige lytteres oppfatning av musikk.
    Ja derfor er det vigtigt at frekventere/komme til live koncerter helst akustiske så tit som muligt og derudover være helt bevist om at live musikken er referencen og ikke hvordan ens eget eller andres anlæg spiller.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja derfor er det vigtigt at frekventere/komme til live koncerter helst akustiske så tit som muligt og derudover være helt bevist om at live musikken er referencen og ikke hvordan ens eget eller andres anlæg spiller.
    Kan ikke bli mer enig:)
     
    Y

    ymir

    Gjest

    Atkinson intervjues over lang tid, og diskuterer gjengivelse og sammenligninger. Hele verdt å se, men er man utålmodig er det greit å se fra ca. 11 minutter, og også fra 29 minutter. (It's all in your head - this is why conductors don't have good hifi systems. They read the score, and actually hear the full orchestra.)


    En av grunnene til Mariss Jansons avgang var vel at han ikke hørte hele orkesteret pga. dårlig akustikk i Oslo konserthus........?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn