"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen? Forts.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel stor sansen for følgende «oppsummering»:

«Så da blir det vel riktig å si at; subjektivt og upartisk ved lytting så vil Edge GCD kunne finne hard konkurranse også i prisklasser langt UNDER sin egen? Ikke bare OVER sin egen, slik det opprinnelig ble fremstilt?

PS; ikke for å disse noe eller noen, men for å bringe balanse til omtaler av denne spilleren fra enkelte hold tidligere

Korrekt.»

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det kan være på sin plass å nevne at i den linken til Lyttekveld hos Fosse, så var allerede innmaten på denne Edgespilleren blitt kjent (så ingen skal tro noe annet)
    Jeg var og lyttet på denne sammen med noen andre hos Fosse før dette ble kjent og jeg sitter med en ganske sterk følelse av at meningen om den var mindre negativ da (blant de tilstedeværende) og andre som hadde hørt den før innmaten ble kjent.
    Det jeg husker for min egen del (mener det er skrevet et sted også, men finner det ikke) er at jeg foretrakk Audioneten fordi jeg for min del syntes at Edge var for pågående/upfront i diskantområdet.
    Dette er akkurat det mange faktisk liker (min oppfattelse) fordi det da lett (av noen) forveksles/oppfattes som bedre oppløsning, ikke slik for meg.

Slik sett kanskje et bevis på at det ikke er himla forskjell på div. sølvplateavskrivere enten de er dvdspillere eller cdspillere, når folk flest ikke (egentlig) vet hva som spiller, med dette så mener jeg at med god innpakning så kan både den ene og andre lurt og som nevnt noen liker upfrontlydende produkter.

Mvh.KW

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Neppe en Pioneer denne Edgen. Du får ikke billigere dvd spillere enn dette.
    Nederste bildet er en Edge forsterker til 62.000. Billigste NAD overgår den i byggekvalitet.

Vedlegg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ah, Edge igjen ja. Med litt powerresponse innimellom.
    Det er da signaturretten for galskapen i denne ellers så ok hobbyen. Det er stedet hvor vi alle kan ta hverandre i hendene og slå ring og være enige tvers igjennom uenighetene: Slik er det også! Fins det en bedre utgangsposisjon!

V

vinterand

Gjest
    Må sige at foto ligner i byggestil og komponenter den United dvd til 230 kr jeg selv købte hos Harald Nyborg/clas ohlson og som jeg faktisk brugte et stykke tid i mit system..

Den var kendetegnet ved som standart ikke at gøre noget direkte forkert vedrørende lyden, den gør heller ikke noget specielt godt, men har alligevel en forbløffende lydkvalitet i forhold til hvad den koster, i min sad bla en en meget velydende wolfson DAC.
    Men det interessante var at der skulle ikke pilles/modificeres meget så steg lydkvaliteten op på niveau med selv rigtig gode CD afspillere.

På billedet kan man se at man er gået uden om de originale stik/phonebøsninger , hvor der sikkert som i min sad nogle feritperler som man sikkert også er gået uden om. Det ses også at der er trykket et sikkert meget velydende kabel ud til nogle bedre stik end de originale. Alene disse tiltag giver en hel del på lydkontoen.

Jeg tro heller ikke trafoen hører til den originale DVD den er muligvis sat i for ar gå uden om SMPS forsyningen og dette giver også et godt løft på lydkvaliteten, der er sikket modificeret yderligere dette var bare det man umiddelbart kunne se.

Hvis dem som har lavet modifikationerne ved hvad de gør og har den fornødne erfaring, så finde jeg det slet ikke urealistisk at sådan en DVD sagtens vil kunne bringes til spille på niveau med selv velrenommerede CD afspillere.

Jeg vil gerne selv påtage at modificere sådan en United dvd eller hvad det nu er til et langt højre niveau med relativ enkle midler, men det vil umiddelbart ikke kunne betale sig hvis man benytter det originale CD løbeværk på grund af holdbarheden på dette løbeværk mange gange er rigtig dårlig i forhold til et kvalitets løbeværk som der normalt vel side i en dyr velrenommeret CD/DVD. afspiller.

Men OK jeg ville bestemt også føle mig snydt hvis jeg havde givet mange penge for sådan en dvd som fotoet viser. Specielt hvis man har genanvendt det originale løbeværk.
    Men det er slet ualmindeligt at små Audio firmaer købe eksempelvis en billig CD fra Sony Philips osv for derefter at lave den om og sælger den viderer til en væsentligt højere pris.

Hvad skal de ellers gøre et lille Audio firma har ikke kapacitet til at lave en CD afspiller helt fra bunden af.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er det noen her som har hørt Edgde-spilleren?
    Verdt å ha saken i mente når du mener at man kan stole på det man hører seende. Der har du en fin blindtest utført helt etter dine premisser (lang lytting, ikke noe stress, i eget anlegg, ingen kjappe bytter osv osv) med en konklusjon som er interessant.
    Kremt... Hvorfor verdt å ha denne saken i mente når man mener at man kan stole på det man hører? Denne saken viser mitt poeng klart og tydelig.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja jeg....(men det teller sikkert ikke som erfaring).
    Hørte den i et anlegg som samlet kostet ca 1,2 millioner (hos Roald Mikkelsen)..
    Hørte bare noen få minutter i en butikk, men det var en cd jeg har selv, også. Ca 3 år siden dette. Det var en oppløsning og finmaskethet som flyttet grensene for hva jeg trodde var mulig å få fra et stereoanlegg. Hører av og til på denne cd-en i eget anlegg og prøver å sammenligne lyden med det jeg husker fra "Edge- anlegget" men må konstatere at jeg kommer "passe nær" men har en klasse igjen.
    Edge- spilleren fikk nok solid drahjelp av resten av anlegget, så det er ikke sikkert den er noe bedre enn andre spillere til 50 000, men at den tilsvarer en tusen kroners DVD- spilller, stiller jeg meg litt tvilende til..

V

vredensgnag

Gjest
    I stedet for å vekke til live Edge-tråden igjen, den er enkelt tilgjengelig for interesserte, kan man ta utgangspunkt i "Seende og blind lytting" og dennes innvirkning på opplevelsen av lyden.
    Det interessante er vel at enheten ble meget pent omtalt, inntil noen løftet av lokket og tok en kikk på innmaten. Det man da så var slik at man nektet å tro at dette kunne være en produksjonsenhet, det måtte være en demo eller mock-up. Inntil en HFSer løftet av lokket på sin, tok bilder, og kunne bekrefte at slik så det ut. Da hadde man altså et tilfelle av "seende lytting," men med omvendt kvalitetsopplevelse i forhold til forventningene som var skapt.

Vel verdt å tenke over.

Atkinsons tilbakemelding var klarere enn Pearsons.

>I would like you to consider these photos, however, they are of the interior of Edge's USD 6000+ CD-player. As you're an expert, I won't insult you by pointing out the obvious affront to serious audiophiles being perpetrated here. I am curious to hear your opinion, though.<

JA: It certainly does seem, from your photographs, that the Edge player is neither engineered nor manufactured to the level of quality that should be mandatory at this price level, regardless of how it sounds. Thnaks for letting me know.

John Atkinson
    Editor, Stereophile

Jeg har fremhevd det som diskusjonen burde dreie seg om. Vinterand skriver at enheten muligens er et godt utgangspunkt, og at den kan moddes så lyden blir god. Jada, men den moddingen kan gjøres med komponenter som koster et par titalls dollar, på en DVD-spiller som en OEM leverandør i Hong Kong bekreftet var tilgjengelig for ca 10 dollar.
    Mao. har Atkinson helt rett - gitt enhetens prispunkt er det innlysende at man ligger langt unna dette i påkrevd utførelse og kvalitetsgrep. Det blir et voldsomt gap mellom hva man forventer å se og hva man faktisk får. HiFiens "Schrödingers komponent," om man vil.

Det fine med diskusjonstråder på nett er at man kan mobilisere betydelige ressurser i jakten på komponenter som lever opp til forventningene, og som forsvarer sine prispunkt. Hvorfor det må terpes på "blodtørst," "evig gnål," "er dere i gang igjen?" forstår jeg ikke helt. Er forbrukeropplysning av det onde innen HiFi?

;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hørt og hørt. Den har vært i flere oppsett jeg har lyttet til. Men å dømme en kilde i ukjente oppsett med sikkerthet er det bare de mest hardbarka audiofile som kan....

Jeg for min del må AB teste grundig i eget oppsett. At en rimelig DVD spiller kan spille relativ bra og ikke bli noe stor flaskehals i et bra anlegg har jeg ingen problemer med og er helt i tråd med teorien.
    Samtidig er min er erfaing at det ikke er vanskelig å skille en rimelig DVD spiller fra en virkelig åpen og transparent kilde i et bra anlegg når man AB tester. Det er ikke sikkert Pearson har gjort det. Eller han bruker ikke utelukkende ørene når han lytter.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.427
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel liten grunn til å ta noe som står i TAS særlig alvorlig.
    Tar TAS like alvorlig som ALLE bidragsytere her på HFS
    Etter Pearsons svar til meg vedr Edge CD-spiller, da jeg konfronterte ham med innmaten, etter at han hadde hyllet spilleren til himmelen, er det ingen grunn til å ta TAS alvorlig.
    Du fikk hvertfall svar, om enn et dårlig et. Enkelte av vismennene her på HFS unnlater gjerne å svare i situasjoner de antar å ikke komme heldig ut av. Gjerne situasjoner de selv liker å sette andre i. Det har jeg opplevd flere ganger. Krass mot andre og stiller gjerne folk til veggs, men overser lignende øvelser i egen retning. HP er vel ikke mindre arrogant enn disse.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.427
    Torget vurderinger
    12
    Neppe en Pioneer denne Edgen. Du får ikke billigere dvd spillere enn dette.
    Nederste bildet er en Edge forsterker til 62.000. Billigste NAD overgår den i byggekvalitet.
    Veldig lite imponert over å se denne byggekvaliteten på denne siden av 1990 og i den prisklassen. Ser ikke hvilke komponenter som er benyttet, men antar det en en helhetstenkning over løsningen.

Lyden aner jeg for øvrig ingen ting om.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blodtørst er jammen en publikumsmagnet...
    Edge spilleren saken ble vel opphauset noe veldig. En trist affære på mange plan.

ER litt rart. DVD drev er nok bedre enn noen cd drev, Men gutta ville ha noe fint å se på når de åpna lokket.
    De likte ikke å betale for luft.

Er det noen som vet om de spillerene som måte endres, rett og slett fordi produsentene følte seg presset, låt bedre med de dyrere dreva?

---

They are but pawns, moving according to my will...

Kjøpte Edge G spilleren som ble lagt ut på Torget nylig. Ble rett og slett nysjerrig. Den er moddet med noen stygge asfaltplater på undersiden, og forhandler og importør antar det er gjort noe med internkablingen. Litt vanskelig å få så mye imformasjon ut av importør, det er vel kanskje ikke den spilleren han har lyst å snakke mest om :rolleyes:

Jeg skal definitivt ikke hevde at spilleren forsvarer sin opprinnelige pris ;) men etter at jeg og mine kone har testet den frem og tilbake mot en Audiomeca cd spiller som vi anser som meget god, så vil jeg påstå at Edgen leverer meget bra lyd. Skrev om mine lytteinntrykk til en del venner, men har valgt å ikke legge de ut i Edge-tråden, da jeg har en ide om hva det vil medføre ;)

Edge spilleren er sikkert et godt eksempel relatert til topic for tråden, og det er helt sikkert betimelig å diskutere innmat mot pris. Det er likevel særdeles fornøyelig å lese alle som uttaler seg skråsikkert om lyden (mener ikke denne tråden) uten annen erfaring enn bilder ;)

L

larkus

Gjest
    Saken om Edge-GCD er det definitive bevis på hvor lettlurte vi er. Det må poengteres at de testene av denne spilleren som det er linket til tidligere i denne tråden, er fortatt etter at innmaten i spilleren ble kjent. Hvis disse testene hadde foregått før avsløringen ble kjent hadde omtalene av spilleren garantert vært positive over hele fjøla.

All forhåndsinformasjon om et produkt før en test er med på å skape forventninger, som igjen påvirker testresultatet. Pris er kanskje den informasjonen som er med på å skape mest "forventningsbias"

Enkelte nekter simpelthen av en eller annen mystisk grunn å ta dette innover seg.

V

vinterand

Gjest
    Jeg vil sige at hvis folk tro at byggekvalitet og lækkert udsende osv. har noget som helst med lydkvaliteten at gøre så er de lettlurte og tager simpelthen fejl.

De to ting har intet med hinanden gøre, jeg vil endda sige det kan være en ulempe med hensyn til lyden hvis det indvendige skal fremstår rigtig pænt, pålideligt og nydeligt.

Men det er absolut forstårligt at har man betalt mange penge for et hi-fi apparat så vil man gerne have det ser nydeligt og pålideligt ud også indvendigt, men som sagt det har intet med lyd kvaliteten at gøre og det kan meget vel forholde sig lige omvendt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.029
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Edge CD-historien kan være et godt eksempel på
    1) hvor lite man synes å bruke ørene i hifi
    2) hvor liten lydmessig forskjell det er på et rakleverk av en DVD-spiller og en CD-spiller i mangetitusenkronersklassen når øynene og hearsay får være premissettere for vurderingen

Byggekvalitet har lite med lydkvalitet å gjøre før det har gått en tid, dvs. flere år.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Saken om Edge-GCD er det definitive bevis på hvor lettlurte vi er. Det må poengteres at de testene av denne spilleren som det er linket til tidligere i denne tråden, er fortatt etter at innmaten i spilleren ble kjent. Hvis disse testene hadde foregått før avsløringen ble kjent hadde omtalene av spilleren garantert vært positive over hele fjøla.

All forhåndsinformasjon om et produkt før en test er med på å skape forventninger, som igjen påvirker testresultatet. Pris er kanskje den informasjonen som er med på å skape mest "forventningsbias"

Enkelte nekter simpelthen av en eller annen mystisk grunn å ta dette innover seg.
    Det er nok heller slik at man ikke får noe mer kompetanse om kvalitetsvurdering av lydprodukter enten man vet noe om produktet på forhånd eller ikke.
    Jo mindre kompetanse man har om det jo mer forhåndinformasjon trenger man.

HVIS denne spilleren faktisk lyder som en billig DVD spiller så handler det etter min mening om slurv eller inkompetanse.
    Jeg tipper TAS historien handler om litt av hvert, men å kåre denne til VERDENS BESTE cdspiller handler nok ikke om annet enn inkompetanse etter min mening.

Denne inkompetansen forsvinner ikke når man blindtester.

Edit: Jeg må legge til at hifianmeldere må ha en utrolig vanskelig og krevende jobb. Jo flere produkter man skal teste, jo vanskeligere må det være å holde en klar referanse. Masse kudos til de som får det til. Jeg har testet masse utstyr som norske anmeldere i Fidelity og Lasse Svendsen har testet og kjenner produktene alltid igjen og er på flere måter imponert over det. Jeg er ikke så glad i og legger ikke så mye vekt på den siste evalueringen deres hvor bra produktet er i forhold til annet. Skjønner at de gjør det, er vel programforpliktet til det, men i den evalueringen skal man holde tungen rett i munn.

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Jeg hørte selv denne spilleren for noen år siden på ett oppsett hos Roald Mikkelsen, bestående av Edge forsterkeri og Avalon høyttalere. Jeg visste da hva som befant seg under panseret på spilleren (holdt naturligvis klokelig kjeft om det), og min vurdering av lydkvalitene burde vel derfor være påvirket av det. Men sannheten er at det låt så inni helvete flott, at det var enn sann fryd å høre på. Men det gjør selvfølgelig ikke saken noe bedre for Edge sin del. Snarere tvert i mot.

HVIS denne spilleren faktisk lyder som en billig DVD spiller så handler det etter min mening om slurv eller inkompetanse.
    Det er nok akkurat det den gjør, nemlig å låte helt ok:) Men det satt laaaangt inne for mange å innrømme det når "svindelen" ( ja, jeg kaller det akkurat det) ble avslørt.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er et annet eksempel på inkompetanse grensende til svindel (eller kanskje motsatt). USB-kabel til seksti tusen blanke kroner. Ser ut som et smykke, det skal den ha:

Så zoomer vi inn på hvordan tingen er bygget opp:

OK; fire separate ledere, hver enkelt omgitt av en jordet skjerm. De fire lederne er signal pluss, signal minus, +5 volt og jord. Signalformatet er balansert, sånn at signal pluss og minus er i motfase. Masse svada på produsentens hjemmeside om renheten av metallet osv. Det ser vel bra ut, eller?

Problemet er bare at USB-standarden krever at den karakteristiske impedansen for signalparet skal være 90 ohm pluss/minus 15 %. Når de to signallederne går i hver sin skjermede coax blir impedansen mellom dem tilnærmet uendelig høy. Hvis mottakeren er korrekt terminert i 90 ohm betyr det at det oppstår en plutselig impedansendring i hver ende, med refleksjoner og stående bølger i kabelen som konsekvens. Det kan i sin tur skape problemer med å registrere eksakte tidspunkter for signalendringer. Det vil tilføre jitter i datastrømmen, og det vil man jo ikke ha. Overslagsregning på hver av de små coaxene tyder på en impedans til jord på ca 15 ohm, så det er ikke noe hjelp å få der heller.

Den tingen der er rett og slett ikke en USB-kabel, selv om det sitter USB-kontakter i endene. Den er ikke i nærheten av å oppfylle kravene i USB-standarden. Avvikene er så store at de åpenbart kan ha konsekvenser for signaloverføringen. Omtrent hvilken som helst gratiskabel fra nærmeste printer vil gjøre en bedre jobb med dataoverføring. Eller man kan kjøpe en helt utmerket Belkin-kabel til 49 kroner på Elkjøp.

Hva skal man kalle sånt?

V

vredensgnag

Gjest
    Her er et annet eksempel på inkompetanse grensende til svindel (eller kanskje motsatt). USB-kabel til seksti tusen blanke kroner. Ser ut som et smykke, det skal den ha:

Hva skal man kalle sånt?
    Kabel med boks på. Et kvalitetstegn!!!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sagt mange ganger jeg, at billige BD og DVD-spillere låter helt OK som kilder i selv dyre anlegg, i debatter der "kilden først"-argumentet slås i bordet.

Hvis den brukes som drivverk mot en god DAC/analogdel, ser jeg egentlig ingen grunn til at den ikke skal gjøre jobben like bra som dyre cd-drivverk, siden den har buffer på signalutgangen, noe redbook cd-drev ikke har.

L

larkus

Gjest
    Siden denne tråden dreier seg om like/ikke like å bli lurt, drar jeg frem denne igjen. Strømrenser fra NBS. 6000,- USD.
    Sist jeg presenterte denne og lurte på om det kunne kalles humbug, fikk jeg så ørene flagret og hatten passet. Tråden ble stengt til slutt.

Kan like gjerne kveile strømkabelen noen tørn på gulvet. Det helt gratis, og virker akkurat like dårlig mot forurenset strøm:)
    Intet annet et voltmeter til 6000 USD.
    power_conditioner.jpg

1.jpg

2.jpg

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt mange ganger jeg, at billige BD og DVD-spillere låter helt OK som kilder i selv dyre anlegg, i debatter der "kilden først"-argumentet slås i bordet.
    De bør låte bra. Digitalteknikk på dette nivået er nær gratis i dag....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp, men analogdelen og den mekaniske utførelsen mtp. støy fra selve apparatet kan jo spille litt inn.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg personlig har tilgode å oppleve at en middels dvdspiller er god nok hvis man sammenlikner med de "beste" (min smak).
    Jeg registrerer at selv proffmarkedet selger dacer til over 40.000,-.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg personlig har tilgode å oppleve at en middels dvdspiller er god nok hvis man sammenlikner med de "beste" (min smak).
    Jeg har en av disse proff-DACene - en Weiss DAC-1 (den koster litt over 50.000) uten at jeg føler meg lurt av den grunn. Snarere tvert i mot - jeg opplever at den gir meg en langt bedre musikkopplevelse enn noe annet av DACer og CDspillere jeg har testet. I og for seg flaks - jeg kjøpte den uten å ha hørt den - bare fordi Daniel Weiss sa at den var "in a different league" da jeg spurte om hvordan hans DAC-1 låt i forhold til Weiss DAC-2 som jeg hadde den gangen.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585

Hva skal man kalle sånt?
    Chicken shit with whipped cream

Det var det han sa, min medspiller på en av mine golfrunder i Texas, på et hull der jeg var litt "uheldig". Første ballen havnet i veggen på et hus som lå utenfor banen. Neste ball gikk i vannet. Tredje ballen var i spill. Hakket meg videre og lå en bunker på 6 slag, rett ved greenen. Så satte jeg bunkerslaget rett i hullet, etter altfor mange slag.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Da Weiss skulle lansere DAC på hifi markedet brukte de nøyaktig samme DAC som promodellen som kostet noe over 20k. Forskjellen var den ytre boksen og hifi DACen fikk prislappen 40-50k.

Pris kan også vært styrt av hva markedet er villig til å betale. Kjøper du noe fra f.eks Metric eller Lynx så får man langt mer på kjøpet enn bare en DAC.

En artig historie er forøvrig en blindtest Mikkelsen utførte mellom kilder og hvor lytterne foretrakk en billig Behringer framfor langt dyrerer hifi produkter. Men en del ting er jo både billig og holder høyt nivå. Pris er ikke alltid så styrende. Slikt varierer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hehe. Da Weiss skulle lansere DAC på hifi markedet brukte de nøyaktig samme DAC som promodellen som kostet noe over 20k. Forskjellen var den ytre boksen og hifi DACen fikk prislappen 40-50k.

Pris kan også vært styrt av hva markedet er villig til å betale. Kjøper du noe fra f.eks Metric eller Lynx så får man langt mer på kjøpet enn bare en DAC.

En artig historie er forøvrig en blindtest Mikkelsen utførte mellom kilder og hvor lytterne foretrakk en billig Behringer framfor langt dyrerer hifi produkter. Men en del ting er jo både billig og holder høyt nivå. Pris er ikke alltid så styrende. Slikt varierer.
    Weiss var ikke det jeg tenkte på, men trodde Weiss hadde proffdacer til den prisen også?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det var da voldsomt til pris…

FrontActive.jpeg

6.000 dollar, men da har du så mange kanaler inn og ut og AD og DA at det nesten blir for mye av det gode.

ULN-8

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Hva skal man kalle sånt?
    Kabel med boks på. Et kvalitetstegn!!!
    En gledens dag, vredensgnag!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som drivverk fra digitalutgangene, vel å merke, burde det ikke være stor forskjell på lyden, men selvsagt varierer det noe mtp. evt. Jitter etc.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    Som drivverk fra digitalutgangene, vel å merke, burde det ikke være stor forskjell på lyden, men selvsagt varierer det noe mtp. evt. Jitter etc.
    Min erfaring er at forskjellen på drev er vesentlig, for å si det forsiktig. Dette er basert på asynkron resampling i dac-en. Det finnes andre løsninger som tåler mer - men men jeg tror tallet på hifi entusiaster som forer en dyr dac med et elendig signal via spdif og usb er stigende. Gjør man det riktig med PC basert så blir det fort på høyde med verdens beste CD drev. Men hvis man velger minste motstands vei (laptop - usb - hifi dac med stock usb grensesnitt) så risikerer man å tape mye lydkvalitet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jada, det er nok forskjell. Bl.a. Låter s/pdif fra Cambridge Azur 650BD bedre (litt mer fokusert, ryddigere og dypere lybilde er slik jeg opplever det når jeg prøver å sette fingere på noe) enn fra Squeezebox Touch hos meg. Selv om jeg intuitivt ville tro at en evt. forskjell ville vippe den andre veien. Alt jeg mener er at en billig kilde som en tusenkroners bd-spiller kan og vil låte uforskammet bra som drivverk til dac-er i anlegg i laaangt høyere prisklasser.

Sist redigert:

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Var selv "troende" i starten av mitt hifi-løp. Jeg var troende til det meste med andre ord.... Heldigvis brukte jeg relativt lite på kabler i disse årene, og å innrømme for meg selv, og andre, at jeg har kommet til konklusjonen, at kabler har lite eller ingenting å si for lyden, var ikke store offeret. (Men en liten knekk i stoltheten selvsagt.)

Det handler om å tåle en knekk i stoltheten.
    Det handler om små økonomiske tap.

Det er mange ihuga kabeldebattanter, som har altfor mye økonomisk å tape på å "stå frem" som omvendt. De fleste mennesker, har også såpass mye stolthet, at de aldri vil innrømme at de kan ta feil. Derfor får vi mange dårlige beslutninger fra venner, kolleger og ledere, som ikke blir gjort om, selv når man har innrømmet for seg selv at man har tatt feil. Å innrømme det for andre, vil ikke skje før det regner snøballer i helvete.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Det er greit å være kritisk Orso, men her igjen har du nok ikke helt gjort leksa di akkurat som forrige gang vedrørende dac202.

Det som skiller........ DAC202 fra DAC2 er enda høyere lydkvalitet, fler og mer avanserte funksjoner samt flottere utførelse.

Kort oppsummert har DAC202 en mer påkostet analogdel, forbedret signalbehandling, bit-transparens-kontroll, volumkontroll, fjernkontroll, inngang for digital EQ samt utgang for hodetelefon av meget høy kvalitet.

Hvor stor betydning dette har for lydkvalitet og brukervennlighet/behov opp mot prisøkning som er like under 40K (ikke 40-50) for min dac202 kan derimot sikkert diskuteres som mye annet.
    Og som forrige gang, Weiss dac 202 er ikke kun en dac, dersom dette skulle være ment i eksemplet ditt med langt mer på kjøpet enn bare en dac.

Mvh.KW

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland

Vis vedlegget 170221

6.000 dollar, men da har du så mange kanaler inn og ut og AD og DA at det nesten blir for mye av det gode.

ULN-8
    Et forsøk på å være on topic, og ikke sytende. Metric er interessant i denne sammenheng (selv om du vel bare bruker en stereokanal p.t.?) Anyway:

Det er vel 7-8 år siden jeg selv hadde DEQX. Før Snickers og Gaia dukket opp på hfs. Noen nyhet var teknologien dog ikke. Denslags var selvsagt i bruk i prolydverdenen lenge før hjemme-folket så nytten. Dog med litt annerledes funksjonalitet. IIR i stedet for FIR. Analog inn og ingen mastervolum. Dette kan og vet selvsagt trådstarter alt om, og kunne sikkert utdypet i det uendelige. I stedet er det kabler som diskuteres. Det interesserer ikke meg, desverre. Kjører Belden 8760/Neutric XLR signal + gratis høyttalerkabel fra restebingen. Done deal.

Nå lanserer miniDSP et skred av DSP-produkter rettet mot hjemmehifi. Holder det mål mot Metric og DEQX til 1/5 av prisen? Det er det ingen som vet, desverre. Hvorfor? IMO fordi man fortsatt snakker om disse ufyselige kablene, Edge og generell lurium i hifibransjen i stedet.

Mind you: Vi snakker produkter som tar tak i hovedutfordringen: Frekvensrespons, høyttaler(forvrengning) og interaksjonen med rommet høyttalerne står i. Interessant? Åpenbart ikke.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 170221

ULN-8
    Et forsøk på å være on topic, og ikke sytende. Metric er interessant i denne sammenheng (selv om du vel bare bruker en stereokanal p.t.?) Anyway:

Det er vel 7-8 år siden jeg selv hadde DEQX. Før Snickers og Gaia dukket opp på hfs. Noen nyhet var teknologien dog ikke. Denslags var selvsagt i bruk i prolydverdenen lenge før hjemme-folket så nytten. Dog med litt annerledes funksjonalitet. IIR i stedet for FIR. Analog inn og ingen mastervolum. Dette kan og vet selvsagt trådstarter alt om, og kunne sikkert utdypet i det uendelige. I stedet er det kabler som diskuteres. Det interesserer ikke meg, desverre. Kjører Belden 8760/Neutric XLR signal + gratis høyttalerkabel fra restebingen. Done deal.

Nå lanserer miniDSP et skred av DSP-produkter rettet mot hjemmehifi. Holder det mål mot Metric og DEQX til 1/5 av prisen? Det er det ingen som vet, desverre. Hvorfor? IMO fordi man fortsatt snakker om disse ufyselige kablene, Edge og generell lurium i hifibransjen i stedet.

Mind you: Vi snakker produkter som tar tak i hovedutfordringen: Frekvensrespons, høyttaler(forvrengning) og interaksjonen med rommet høyttalerne står i. Interessant? Åpenbart ikke.
    Liker at du kom med noe konstruktivt i stedet for kun syting.
    Særlig avslutningen din liker jeg.
    Men når det er sagt så handler jo ikke denne tråden om annet enn å bli lurt, så da blir vel din avslutning egentlig et tema for en annen tråd?
    Og da er det vel bare å starte en da:cool:
    Ingen blir vel egentlig lurt for penger ved kjøp av div. ved å la være å ta de hensyn du synes/nevner er viktige (og som jeg er enig i)
    Med mindre en da blir forledet til å tro at kabelvalg kan gjøre (dine synspunkter på hva som er viktig) overflødig.

Mvh.KW

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland

Vis vedlegget 170221

ULN-8

Liker at du kom med noe konstruktivt i stedet for kun syting.
    Særlig avslutningen din liker jeg.
    Men når det er sagt så handler jo ikke denne tråden om annet enn å bli lurt, så da blir vel din avslutning egentlig et tema for en annen tråd?
    Og da er det vel bare å starte en da:cool:
    Det får da være måte på hvor konstruktiv man skal være da. ;)

Men ja, noe så konstruktivt hører nok til i egen tråd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er greit å være kritisk Orso, men her igjen har du nok ikke helt gjort leksa di akkurat som forrige gang vedrørende dac202.

Det som skiller........ DAC202 fra DAC2 er enda høyere lydkvalitet, fler og mer avanserte funksjoner samt flottere utførelse.

Kort oppsummert har DAC202 en mer påkostet analogdel, forbedret signalbehandling, bit-transparens-kontroll, volumkontroll, fjernkontroll, inngang for digital EQ samt utgang for hodetelefon av meget høy kvalitet.

Hvor stor betydning dette har for lydkvalitet og brukervennlighet/behov opp mot prisøkning som er like under 40K (ikke 40-50) for min dac202 kan derimot sikkert diskuteres som mye annet.
    Og som forrige gang, Weiss dac 202 er ikke kun en dac, dersom dette skulle være ment i eksemplet ditt med langt mer på kjøpet enn bare en dac.

Mvh.KW
    Jeg har ikke sagt noe om det var DAC202. Men nå er dette en historie jeg har hørt ifra andre kilder. Weiss skal endret prispolitikken sin uten endring av produktene. Med skulle historien være feil, er det bare å beklage.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn