Uansett, jeg tror jeg ordla meg litt flåsete, særlig siden dette er en vennetråd for Linkwitz høyttalere! Syntes det nye designet til Linkwitz er spennende og han er definitivt en viktig og dyktig aktør i vår hobby. Hvis noen bygger disse hadde jeg vært meget interessert i å høre dem.Da her du nok ikke fulgt helt med. Her Linkwitz' L-07 og måling av tilhørende polarrespons fra 1987:Bedre sent enn aldri? Syntes Mr Linkwitz er ganske sent ute med å innse betydningen av polar respons
Vis vedlegget 162323
At han med Orion gjorde noen kompromisser av WAF-hensyn, (ikke mye, men mer enn hva jeg opprinnelig innså) er en annen sak.
Og så har vi Pluto, da
Jeg ser at jeg hadde dårlig dekning for den påstanden der. Jeg har ikke fulgt utviklingen så mange år og min oppfatning av Mr Linkwitz er i stor grad basert på det han har publisert rundt sine kreasjoner de siste 10 årene.
Jeg vet også at han har vært opptatt av polar respons og at er derfor han han hovedsaklig driver med di-poler, men som du også nevner syntes jeg ikke dette er så godt reflektert i produktene han har levert de siste årene.Noe spesielt du tenker på? Utdyp gjerne.og det virker ikke helt som har har ting helt på stell enda.
Jeg tenker bare på at han fremstår som noe usikker på hva han jobber mot og hva som gjør designet bra. Det skriver han også om sin siste kreasjon.
Han er tydelig på at polar responsen til en høyttaler er viktig, men han omtaler gjerne både smaltstrålende waveguide høyttalere og rundstrålende høyttalere som eksempler på høyttalere med god polarrespons, enda de låter og interagerer med rommet veldig forskjellig.
John K. gjør sikkert mye bra, men for meg fremstår det som om han driver en smule overivrig markedsføring av seg selv. Som Mr. T viste til i en annen tråd, hadde Infinity allerede på 80-tallet veldig tilsvarende baffel-løsninger som det JK hevder at det er han som har funnet på. Det samme hadde SL med L-07, som vi har sett ovenfor. At ingeniører, mer eller mindre uavhengig av hverandre, finner tilsvarende løsninger på samme problem, er ikke noe nytt.Jeg syntes John bak Nao speakers og flere andre har vært foran i løypa lenge og bidrar masse til internasjonale diy fora.Ser ut som han selv også får meg seg at Linkwitz følger i hans fotspor: News
Et punkt der SL og JK har annerledes filosofi, er hvorvidt frekvensresponsen bør være linjær for en kilde med dipol-karakteristikk. Etter å ha hatt Orion med både den opprinnelige, flate voicingen, og den senere, ikke-flate modifikasjonen, er jeg tilbøyelig til å være enig med SL. Men jeg har ikke hørt NaO og det er det mange faktorer spiller inn, så det kan hende at en flatere respons er det optimale for NaO.
Forøvrig: NaO = "Not an Orion"
Da venter vi spent på NaLX521...
Jeg kjenner ikke John som en som markedsfører seg selv. Han er blant de mest saklige og nøytrale debatantene jeg har sett på nett og har aldri sett han promotere sine egne løsninger, selv om du kan hevde at han gjør det indirekte ved å linke til dokumentasjon han selv har laget når det er relvant for temaer som debateres.
At ingeniører tenderer mot like løsninger ser vi over alt og det gjerne være et tegn om at de er inne på noe bra.
Jeg er ikke sikker på at de er så uenige vedrørerende voicing heller. John skriver at dette avhenger i stor grad av rommet og leverer sine høyttalere med justerbart tweeter nivå. Dessuten vurderer han i sitt nye design en bakover rettet diskant med variabelt nivå fordi da kan han få det beste av to verdener; mindre totalt utstrålt energi i toppen der det er ønskelig, uten å senke nivået i toppen på den direktestrålte lyden.
Jeg foretrekker stort ett en avrulling i toppen selv jeg, men jeg tror igrunnen at det kommer av at høyttalerne og rommet ikke oppfører seg helt korrekt. En flat respons burde gi den mest nøyaktige reproduksjonen av kildematerialet om ikke rommets refleksjoner og høyttalerens polar respons la en signatur på lyden som gjør det nødvendig å voice responsen varmere.
Jeg tror som sagt i dette tilfellet heller at det er motsatt, at Linkwitz har blitt inspirert av andre designere sitt fokus på god polar respons. Og det tror jeg han gjør lurt i.
Helt enig når det gjelder fordelene mht. oppdateringer og modifikasjoner. Å lodde sammen et komplekst, analogt delefilter er bare moro. Å drive og mekke på det i ettertid er ikke moro.John har også tatt i bruk digital deling. Når konstruksjonene er såpass avanserte og man trenger flere forsterkere er det like greit å bruke digital deling. Da er det også mye lettere å gjøre oppdateringer på designet og tilpasse til eget lytterom og smak. Slik jeg ser det selvfølgelig.
Amen. I tillegg er antageligvis baffelutformingen motivert av ønsket karakteristikk på dipolkanselleringen, uten at jeg har den hele og fulle oversikt over sammenhengen mellom denne og polarresponsen.Rimelig avgjørende vil jeg tro, dropper man å holde seg til den formen Linkwitz har kommet frem til forkaster man egentlig alt arbeidet han har lagt ned med å få til polar-responsen.
Veldig godt poeng. Enten bygger man høyttalerne slik SL som (eller JK etc.) konstruerte dem, eller så gjør man det ikke. Velger man å avvike fra orginalen, må man i hvert fall ha vett til å la være å omtale dem under navnet til orginalen. Slik som denne karen gjør, f.eks.: Aristoteles. Ellers blir det bare forvirring.Jeg tror helt klart det er mulig å få til mye av det samme med en annen form ( se John K, Nao speakers), men da er man egentlig over på en annen høyttaler, som kan trenge andre drivere, delefrekvenser osv.
Valentino bruker vel en tilsvarende løsning på sine baffelløse dipoler, om jeg husker rett.Hva med å bygge et bur over hele baffelen og trekke med høyttaler stoff? Da kan man få til en relativt tradisjonell form vil jeg tro.
Ikke desto mindre er den laget av en Brasilianer.Oj. Den Plutoen så ut som at den var laget av en tysker for en kineser.
Så var da også arbeidstittelen "F3".Nyprosjektet til SL er veldig FFF, må jeg si.
Såvidt jeg husker trakk Gedde dem tilbake etter at det ble hevdet (påvist?) at de var riv, ruskende gale.Har Linkwitz publisert en polarrespons av nyere høyttalere? Og da tenker jeg faktiske målinger, ikke bare simuleringer.
Mener Geddes la noen ut i en kort periode av Orion, men fikk ikke sett de.
FFF, indeed.From F3 to LX521
In 2009 I had started a project to look for a baffle shape that might provide a more ideal dipolar response knowing that a rear tweeter was a necessity. I called the project F3 for "Form Follows Function". It was a low priority search because I was not convinced that improving the ORION's off-axis response in the low kHz range would yield an audible benefit. I am still not convinced, but it seemed like a worthy endeavor. I also wanted the F3 to be a 3-way speaker. So I tried a variety of flat baffle shapes, different midranges, different dome tweeters and in different front-to-back configurations. Nothing looked really promising in my outdoor measurements. The off-axis response in the midrange to tweeter transition range and the compound tweeter response just did not come together.
So I gave in and started to experiment with a 4-way driver arrangement and immediately saw promising results.
I changed the project name to LX21 as this experiment might now become my 21st completed loudspeaker design. After several iterations I found on 5/21/12 a baffle shape that worked well with SEAS CA22RNX and FU10RB drivers. They were combined with 1st order quasi-Butterworth filters, which are 6 dB down at the crossover frequency. Both drivers then add in-phase over a limited frequency range. Some frequency response irregularities still had to be cleaned up, particularly around 2 kHz.. During my F3 experiments I had investigated the SEAS U18RNX/P. I liked its smooth response due to a new Curv cone. SEAS provided me with a 8" Curv cone prototype using a short voice coil. I want low voice coil inductance to have low Le(x) and Le(i) non-linear distortion in the midrange. SEAS furthermore changed the FU10's surround damping to optimize the driver's upper midrange response for my application.
Crossover to the tweeter was first planned for 5 kHz. The crossover has to be steep, because the separation between upper midrange and tweeter tends to be acoustically large, which causes irregularities and narrowing of the vertical polar response. The LR4 crossover affects the frequency response for +/-1 octave around the crossover frequency. Below 5 kHz the dispersion from a 1" dome tweeter is wide and influences the dipole response of the summed drivers negatively. The LR4 crossover was therefore moved to 7 kHz. This also helps to hide front and rear tweeters from each other so that they only interfere in desired dipole fashion at large off-axis angles. This is also the reason for widening the baffle shape around the tweeters.
The two SEAS 10" woofers ended up in a V-frame baffle after I had first tried a W-frame for force cancellation. I did not like the complexity of baffle construction, given my DIY skills fore square joints. I also wanted the baffles to use as few wood parts as possible, to eventually provide a low cost flat-pack of parts. The V-baffle also has a less pronounced resonance above the working range of the woofer than a W-frame. Even with the W-frame much mechanical vibration was coupled to the midrange/tweeter baffle when it was placed directly upon the woofer baffle. Therefore a bridge is placed over the V-frame woofer, which detaches the woofer from the midrange/tweeter baffle.
The frequency response on the upper midrange axis was designed to be flat. The free-field woofer/midrange response was shelved down by 4.2 dB to account for floor reinforcement. When listened to on program material in my room it became apparent that the high end had to be shelved down slightly. It merely required to connect a resistor on the ASP circuit board. I use the same -3.3 dB shelf as for ORION.
The overall result is a speaker that provides a neutral sound, clarity, speed and spatial openness. Whether this is due to the improved polar response, or due to inherent qualities of the midrange drivers, or both of these, I do not know. For its sonic qualities, wide range of applications and an important date in its development, I call it the LX521 Monitor.
After listening to a great variety of good, bad and so-so stereo recordings I am tempted to call it MAGIC521. The music comes through!
Glemte å svare på et av spørsmålene her: Ang. mer komplisert signalvei: I2S->SPDIF->I2S er jo et unødvendig steg, men jeg tviler på at det påvirker lyden på noen måte. Mottakerne "reclocker" signalet, og sender det ut som "nye, friske" analoge 1-er og 0-er i I2S-ledningene (skrev analog med vilje - det er jo firkantbølger, men likevel analogt). Sett bort fra evt. radioforstyrrelser eller støy på strømmen som går inn i den analoge delen av DAC-ene, vil jeg nesten tro det er en fordel å sette dem i mellom.. Det jeg var litt bekymret for var om det var forskjellig "latency" i de tre kanalene mine, men jeg antar at siden chip-ene her er "real time"-greier, så er den bekymringen unødvendig og sikkert basert på uvitenhet. Jeg mistenker at evt. forskjell vil være så liten at effekten blir i mhz-området ikke i khz-området..Dette ser lovende ut! Fin jobb med DSP/styring og amp i en, pen pakke
Spørsmål: Har selv bestillt NanoDIGI i dag og akkurat som deg lurer jeg på om det går å tappe inn på I2S på utgangene før SPDIF-trafoene (har sett postene dine på forskjellige forum..). Ser jo her at du har investert i 3x SPDIF receivere, så spørsmålet er om du fant ut at det ble en bedre løsning tross en mye mer komplisert signalvei? Eller gav du opp å finne en måte å få ut I2S?
Tror ingen løse DSP-baserte delefiltre, uansett pris, har en bedre DA-del enn denne løsningen. Selv tror jeg foreløbig at jeg går for en stk Buffalo III. Da bør/må jeg gå for analog volumregulering etter DAC. En Joshua Three løsning blir ikke så dyr om man sourcer komponentene selv.
Håper vi hører fra deg når herligheten ankommerHeisann coolbiz,
Jeg bestillte fra eltek. Får noe nå og resten om ca 5 uker.
Paal
Hei.Paal,
En liten kommentar til filterverdiene.
I min uvitenhet la jeg inn et veldig bratt highpass filter på fra 15hz i system-delen.
De viste seg at det både var unødvendig og ødeleggende for bassresponsen pga group delay. Jeg fikk "unwrapped" fasefeilen gjennom et FIR filter (inguz eq), og presisjonen i bassen var fantastisk. Davey på Opug fikk meg på bedre tanker og spurte hvorfor jeg brukte det i det hele tatt. Det har ingenting for seg i dsp-en. (dsp-en vil klippe digitalt om det kommer LFE effekter fra film med høye volumer, men det vil ikke være ødeleggende - asp-en er mer brutal i så måte)
Satt input attenuation til -11db i stedet for -14.
Du kan jo prøve det:
1 bypass input eq
2 øk input volum til -11db
Martin
Jeg ser at de tilogmed har laget et pakkepris på elementene: Seas kit Linkwitz_LX521 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]Heisann coolbiz,
Jeg bestillte fra eltek. Får noe nå og resten om ca 5 uker.
Paal
Jeg ser at de tilogmed har laget et pakkepris på elementene: Seas kit Linkwitz_LX521 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]Heisann coolbiz,
Jeg bestillte fra eltek. Får noe nå og resten om ca 5 uker.
Paal
Nei, den er ment som en forbedring. Orion ser vel dog bedre ut i de flestes øyne. Pga den nye lille mellomtonen kan SL bruke rimeligere diskanter f.eks. Den blir derfor rimeligere å bygge (og enklere). SL har kastet ut sine Orion-er og bruker kun LX521.Den nye er ment som en "lillebror" regner jeg med?
Mvh
Er det DSP-en som ruller av under 10hz, eller er det DAC-brikken, DC-filter eller andre effekter? Lurer fordi jeg bruker nanoDigi og ikke 2x8.Hei.
Ja, jeg brukte ikke system filterene i det hele tatt. Under ca 10Hz så ruller DSP'en av uansett. Impulssvaret fra DSP'en er meget likt ASP så fasen er nesten den samme som min ASP. Well done!!
Jeg prøver meg for tiden på å lage en LX521 eq, men lite info enda..
mvh
Paal
Hei Martin,Er det DSP-en som ruller av under 10hz, eller er det DAC-brikken, DC-filter eller andre effekter? Lurer fordi jeg bruker nanoDigi og ikke 2x8.
Martin
Jeg vet ikke hva som gjør at den ruller av, men en måling med Arta bekrefter det. Jeg har en mistanke om at det er DSP'en som gjør dette. Det er en tråd i minidsp forum som omhandler dette. Har du målt utgangene?
Jeghar skjært ut toppbaffelen i MDF for å teste litt og har for øyeblikket en "orion 521". Fikk alle elementene til jul, så nå er det bare opp til meg. Jeg sitter å venter litt på om jeg bare skal bestille planer og ASP nå, eller vente og se om det blir en ny 4-veis ASP. Har på følelsen at den blir aktiv hele veien....?
Hvordan kom du frem til allpass filterverdiene i orion? Brukte du kun skjermbilder av faseplot som du fant på nett?
mvh
Paal
Hei Martin,
Jeg vet ikke hva som gjør at den ruller av, men en måling med Arta bekrefter det. Jeg har en mistanke om at det er DSP'en som gjør dette. Det er en tråd i minidsp forum som omhandler dette. Har du målt utgangene?
Jeghar skjært ut toppbaffelen i MDF for å teste litt og har for øyeblikket en "orion 521". Fikk alle elementene til jul, så nå er det bare opp til meg. Jeg sitter å venter litt på om jeg bare skal bestille planer og ASP nå, eller vente og se om det blir en ny 4-veis ASP. Har på følelsen at den blir aktiv hele veien....?
Hvordan kom du frem til allpass filterverdiene i orion? Brukte du kun skjermbilder av faseplot som du fant på nett?
mvh
Paal
Paal - har du tenkt å skjære til bafflene selv eller få de maskinert ut?
Jeg fikk cnc skjært orion sideplatene - programmeringen er det som er dyrt (kostet 600 nok av totalt 2000 for hele jobben inkl MDF), så det kan lønne seg å gå sammen.
Hvis vi gjør det slik kunne vi ha brukt tre lag på hoveddelen, hvor det midterste har spor til kabler. Lagene limes sammen etter kablene er lagt på plass. Kanskje flere her som er interessert. (alle må selvsagt ha kjøpt planene fra SL først...)
Lx521 er nok en stund frem i tid for meg, men det kunne jo vært artig å begynne i det små med selve bafflene, spesielt hvis de kan CNC-es for en rimelig penge.
Jeg driver og tegner på en variant som er litt annerledes: i stedet for "salen" som baffelen står på tror jeg det blir finere med et "opp ned L" stativ som står på gulvet under basskassa. Basseskassa får bein så delene ikke tar borti hverandre. Salen ser veldig lite fin ut etter mitt syn, og ser veldig ustødig ut / lett å knekke. I tillegg innbiller jeg meg at de to store sideplatene vil ressonere. Vanskelig å si om det er hørbart
Der ser ut som om nyvinningen i LX521 kun ligger i baffelen og delingen/eq-en der (polarrespons). Den er ikke helt FFF heller så vidt jeg kan se - delen som skjuler litt av den øvre wooferen er vel unødvendig? I tillegg har jeg sjekket i solidworks at en enklere v-frame kan bygges ved å bygge den symmetrisk (går mao an å lirke inn l26r04y-en oppe). Da blir v-framen kun 6 deler..
Tror hovedgrunnen til at det er treveis er at ASP-en er basert på en treveisløsning, og at det kanskje ville være lite gevinst i forhold til innsats å gjøre den fireveis. I tillegg gjør det at 6-kanals ATI-forsterkeren som anbefales ikke kan brukes alene lenger. Jeg har ingen ide om det ville være bedre med aktiv deling der eller andre filtre - det er "above my pay grade" som de sier.Har selv lenge fundert på å bygge Orion, men pris har gjort at det har sittet litt inne. LX521 er litt snillere for lommeboken slik sett
Men jeg tenker at denne konstruksjonen ikke er helt ferdig selv om SL sier at dette er det endelige. Jeg tror det kan være smart å vente ca 1 års tid. Se på alle andre løsninger med tanke på "salen"/"broen" og fargevalg for å "dempe" høyttaleren noe. Ser også for meg Orion "vinger" med strikkoppheng til mellomtone/diskantbaffelen uten at jeg tror dette er en nevneverdig god ide. Men noe som ser litt bedre ut må da være mulig å få til. Er ikke helt med på hva du mener med "oppned L", så en skisse hadde vert uuuutmerket vist du gidder å poste
En annen ting jeg sitter å lurer på er 4 veis aktivt. Vil tror 6db filter fremdeles er tingen, men som sakt hvorfor ikke aktivt? Og diskantene? hmm... holder disse mål mot millenniumdiskantene i orion? Ved fireveis deling vil DSP-en min gå tom for kanaler også - da blir det ikke noe plass til en subwoofer uten at det blir mye mer komplekst.
MVH
Hei Paal,Hei Martin,
Tror ikke Arta kjører på en Mac, men kanskje REW gjør?
SL har forøvrig publisert *.pir filene til Arta så nå er all spekulasjon borte. Jeg setter i gang med ADC...
mvh
Paal
Synes høyttalerene ser ganske bra ut jeg , likte fargen her å.Tror hovedgrunnen til at det er treveis er at ASP-en er basert på en treveisløsning, og at det kanskje ville være lite gevinst i forhold til innsats å gjøre den fireveis. I tillegg gjør det at 6-kanals ATI-forsterkeren som anbefales ikke kan brukes alene lenger. Jeg har ingen ide om det ville være bedre med aktiv deling der eller andre filtre - det er "above my pay grade" som de sier.Har selv lenge fundert på å bygge Orion, men pris har gjort at det har sittet litt inne. LX521 er litt snillere for lommeboken slik sett
Men jeg tenker at denne konstruksjonen ikke er helt ferdig selv om SL sier at dette er det endelige. Jeg tror det kan være smart å vente ca 1 års tid. Se på alle andre løsninger med tanke på "salen"/"broen" og fargevalg for å "dempe" høyttaleren noe. Ser også for meg Orion "vinger" med strikkoppheng til mellomtone/diskantbaffelen uten at jeg tror dette er en nevneverdig god ide. Men noe som ser litt bedre ut må da være mulig å få til. Er ikke helt med på hva du mener med "oppned L", så en skisse hadde vert uuuutmerket vist du gidder å poste
En annen ting jeg sitter å lurer på er 4 veis aktivt. Vil tror 6db filter fremdeles er tingen, men som sakt hvorfor ikke aktivt? Og diskantene? hmm... holder disse mål mot millenniumdiskantene i orion? Ved fireveis deling vil DSP-en min gå tom for kanaler også - da blir det ikke noe plass til en subwoofer uten at det blir mye mer komplekst.
MVH
Diskantene holder i følge SEAS-representanten på OPLUG mål - husk at de deles betraktelig høyere enn millenium-diskantene.
Her er en tegning av hva jeg tenker på. Tenkte at med en tung base, sandfylte rør, så bør dette bli godt dempet /?) og gjør høyttaleren litt mindre dominerende. Er ingen ingeniør, så jeg har ikke sett på hvilke dimensjoner som er nødvendige / hvilke standard rørtyper som finnes.
Vis vedlegget 178388
Vis vedlegget 178389
Håper di kommer i salg ferdig bygd selfølgelig.
Kan ikke si at det frister mindre etter å ha sett dem "live" Litt tøft med den røde baffelen også... selv om jeg ikke tror jeg ville hatt dette selv.
Du kan kjøpe ferdige kabinetter på Home fra Tyskland.Håper di kommer i salg ferdig bygd selfølgelig.Kan ikke si at det frister mindre etter å ha sett dem "live" Litt tøft med den røde baffelen også... selv om jeg ikke tror jeg ville hatt dette selv.