STRØM:
Jeg oppfatter det slik at dette er et litt undervurdert tema blant audiofile. Det er mulig det henger sammen med at når man skal gjøre kompromisser, så er det naturlig at dette er et av områdene man velger bort. I et anlegg hvor man ikke ønsker å inngå kompromisser må imidlertid strøm være noe man tar hensyn til. Et ønske om å ikke inngå kompromisser betyr ikke bare at man ønsker å prioritere strømkvalitet, men at man ønsker så god strømkvalitet som mulig. Hva er viktig da og hvordan oppnår man dette?
Slik jeg ser det er dette et nokså komplisert tema med mange fasetter å ta hensyn til. Jordkvalitet, stabil spenning, stabil frekvens, jordsløyfer, støy og ikke minst nok strøm. Nok strøm er forøvrig i mine øyne ikke nok i et kompromissløst anlegg. Det er min erfaring at det er viktig med "headroom" slik at spesielt forsterkere kan få nok strøm til å gjengi transienter uten å klippe. De fleste mener nok at en 16A kurs med 2,5 eller 4 kvadrats kabel til anlegget med flere uttak er å foretrekke. Grunnen til dette er at med en kurs hvor kontaktene sitter nære hverandre på veggen er en sikker måte å unngå jordsløyfer på. Samtidig er 16A veldig praktisk med hensyn til at man kan benytte vanlige støpsler og kontakter når kursen ikke er på mer enn 16A.
16A kan imidlertid være for lite for en del effektforsterkere. Det kan føre til at man trenger større enn 16A kurs til effektforsterkerne samtidig som det da ikke lar seg gjøre å benytte vanlig standard 16A støpsler og kontakter til effektforsterkerne. Dersom man da samtidig fortsatt ønsker å benytte de mer praktiske 16A støpslene og kontaktene til front-end utstyret er man tvunget til å installere flere kurser. Det er vel da jordsløyfer har en tendens til å bli et problem.
Jeg skal ikke begi meg ut på noen detaljert forklaring av problemet rundt jordsløyfer, men kort fortalt oppstår jordsløyfer ved at det finnes flere veier strømmen kan ta til jord hvor de forskjellige veiene har forskjellig potensialet som igjen medfører ulik impedanse og brum. En løsning er å installere alle komponentene på en kurs. En annen løsning er å installere såkalte "ground conditioners" som det har kommet noen av på markedet. Disse utjevner potensialforskjellene mellom de forskjellige jordforbindelsene. En tredje mulighet er å installere galvanisk skille mellom komponentene. En del strømrensere har innebygget galvanisk skille.
Forøvrig er det mange som mener at man kan omgå hele problematikken med jordsløyfer og dårlig jordkvalitet (som også kan medføre støy i anlegget) ved å ikke koble det elektriske opplegget til jord i det rommet anlegget skal stå i. Andre mener at man kan forbedre jordkvaliteten ved å banke ned et eller flere jordspyd og koble de til jordterminalene i sikringsskapet. Ringjord er et enda mer påkostet alternativ hvor man graver ned en jordkabel rundt huset. En slik jordkabel har mye større kontaktflate til jord enn et jordspyd. En kombinasjon av ringjord og spyd kan også installeres.
Støy fra andre elektriske apparater som står tilkoblet strømopplegget kan gi støy i stereoanlegget. For å unngå dette sies det at man skal ha dedikerte kurser som det ikke er koblet andre elektriske apprater til enn anlegget. Her kommer det da også strømrensere inn som på mange ulike måter med ulike teknologier renser strømmen for støy, stabiliserer spenningen og frekvensen.
Videre er nok strøm selvsagt noe av det viktigste. Det er av avgjørende betydning at når forsterkerne skal gjengi transienter så er den tilkoblet en strøminstallasjon som kan gi nok strøm til at disse transientene kan gjengis uten klipping eller at spenningen faller over strømkabelen. Dette har lite med størrelsen på sikringen å gjøre, men mer med kvadratet på kabelen mellom sikringen og kontakten.
Til slutt finnes det audiofile støplser, kontakter, kabler, sikringer og sikringsskap som på ulike måter med ulike matrialer kan bidra til bedre lyd i anlegget ved å forbedre strømtilførselen. Ikke alle slike produkter er forbedringer. Så her må man vise litt sunn skepsis og forsøke seg litt frem.
I mitt tilfelle hvor jeg ønsker en løsning uten kompromisser har jeg valgt å forsøke å addressere alle disse problemene og utfordringene på best mulig måte. I husets hovedsikringsskap er det installert en 80A trefaset hovedsikring. Etter denne hovedsikringen og selve måleren er det laget en splitt i skapet. Ut fra den ene enden i denne splitten er det installert en kabel som fører til resten av innmaten i husets hovedsikringsskap som dekker huset strømbehov foruten til stereoanlegg. Ut fra den andre enden i splitten er det installert en 20 kvadrats trefaset kabel som er trukket ut av veggen og rundt huset til ytterveggen rett utenfor anlegget i stua. Innenfor denne veggen er kabelen terminert i en ny splitt. Denne splitten har tre utganger. En utgang til hvert av de tre anleggene jeg planlegger. I dag er det kun koblet til kabel til den ene utgangen for det anlegget som skal stå i stua. Denne kabelen er også en 20 kvadrat trefaset kabel som i andre enden er terminert i en egen underfordeling (sikringsskap uten hovedsikring) på innsiden av veggen som anlegget står på i stua. I sikringsskapet er det videre installert to 32A kurser og sju 16A kurser. Frem til hit er det kun benyttet standard utstyr som er skaffet gjennom vanlig elektrikker. Jeg har altså ikke benyttet noen spesielle sikringer eller sikringsskap og den trefasede kabelen som er benyttet er standard. Ut fra kursene i skapet er det imidlertid benyttet en spesiell kabel støpt i sølv fra Oyaide til 16A kursene hvor tre av disse kursene har støplser som er toppmodellen til Furutech mens de fire andre har støplser som er toppmodellen til Oyaide. På hver av de to 32A kursene er det installert en standard 20 kvadrat enfaset kabel som er skaffet av elektrikker. De er terminert med 3 stk. Phillp Hauge 32A rundstikk på hver kurs. Tanken er at hver av front end komponentene skal ha hver sin kurs samt at forsterkerne på høyre kanal i anlegget får sin 32A og forsterkerne på venstre kanal i anlegget får sin 32A. Alle kablene mellom underfordeling og vegguttak er like lange.
Splitten i sikringsskapet er laget for å skille strømbanen for anlegget og resten av husets elektriske apparater fra hverandre så tidlig som mulig for å separere anleggets kurser fra støyen fra husets apparater. Av samme årsak er det også lagt opp ni kurser til anlegget. Hver front-end komponent (CD-spiller, SACD-spiller, Hi-res PCM-spiller, musikkserver, platespiller, phono forforsterker og forforsterker) har fått sin dedikerte kurs for å separere støyen fra hverandre. At ikke hver effektforsterker har fått hver sin dedikerte kurs også har med estetiske hensyn å gjøre. Siden vi ikke har skjult strømopplegg måtte det en svært stor og synlig skinne til for å dekke de svære 20 kvadrat kablene som måtte til for å legge opp seks 32A kurser (en til hver forsterker) i stedet for en kurs for forsterkerne på henholdsvis venstre og høyre kanal. Det er forøvrig planlagt med en dedikert strømrenser på hver av 16A kursene i tillegg til en ground conditioner for hele anlegget. Årsaken til at alle kablene mellom sikringene og vegguttakene er like lange er for å unngå potensialforskjeller og dermed jordsløyfer. Jeg synes dette har fungert veldig godt. Det nye strømopplegget har medført et betydelig lavere støygulv og bedre dynamiske kontraster.
Siste fase av strømopplegget vil bli å legge ned en kombinasjon av ringjord og jordspyd nedgravd rundt det nye lyttehuset jeg skal bygge i hagen som skal romme de to andre anleggene. Denne ringjorden skal kobles til jordterminalen i husets hovedsikringsskap og til hver av underfordelerne. Jeg planlegger en slik underfordeler med tilsvarende opplegg for kabler og kurser til hvert anlegg. I de to andre anleggene kommer jeg nok også til å benytte såkalte audiofile sikringsskap (fra Isoclean og Equi=Tech) og sikringer.
Jeg ser gjerne innspill til forbedringer i forhold til det beskrevne.
Mvh
Roysen