BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.457
- Antall liker
- 6.881
Etnisk norsk er vel skummetmelkhvit bakgrunn?"Sort bakgrunn" er ikke bra. Burde rettes til "etnisk norsk bakgrunn"
Det bør kanskje hete flerkulturell bakgrunn?
Etnisk norsk er vel skummetmelkhvit bakgrunn?"Sort bakgrunn" er ikke bra. Burde rettes til "etnisk norsk bakgrunn"
For mye audiofil bokstavkjeks på deg i dag, Fingers. Skal du lange i deg sånne mengder, må du i det minste tygge den bedre.Jeg sjenker dette uttrykket til deg: inmediastresset diskantØrnbjørn, kan du underbygge? Hva er det som gjør PRAT (Pace, rhytm and timing) så ille?
I beste mening. Bare nysgjerrig.
Ikke der jeg bor i hvertfall! Det var hele poenget..Etnisk norsk er vel skummetmelkhvit bakgrunn?"Sort bakgrunn" er ikke bra. Burde rettes til "etnisk norsk bakgrunn"
Det bør kanskje hete flerkulturell bakgrunn?
les en gang til inmediastresset diskant. genialt i enhver sammenhengFor mye audiofil bokstavkjeks på deg i dag, Fingers. Skal du lange i deg sånne mengder, må du i det minste tygge den bedre.Jeg sjenker dette uttrykket til deg: inmediastresset diskantØrnbjørn, kan du underbygge? Hva er det som gjør PRAT (Pace, rhytm and timing) så ille?
I beste mening. Bare nysgjerrig.
Fordi det er eit tamt utrykk kjærteikna av eit følge for å heve gode eigenskapar over dårlege. Og fordi det er engelsk. Og ei forkorting. Og, vertfall for meg, kvalitetar som omhandlar musikarane og spelinga deira, ikkje avspelinga av deira musikk. Kva med A.R.S.E- Air, Rhythm, Synchronicity & Emotion?Ørnbjørn, kan du underbygge? Hva er det som gjør PRAT (Pace, rhytm and timing) så ille?
I beste mening. Bare nysgjerrig.
Fordi det er eit tamt utrykk kjærteikna av eit følge for å heve gode eigenskapar over dårlege. Og fordi det er engelsk. Og ei forkorting. Og, vertfall for meg, kvalitetar som omhandlar musikarane og spelinga deira, ikkje avspelinga av deira musikk. Kva med A.R.S.E- Air, Rhythm, Synchronicity & Emotion?Ørnbjørn, kan du underbygge? Hva er det som gjør PRAT (Pace, rhytm and timing) så ille?
I beste mening. Bare nysgjerrig.
Etniske høgtalarar?"Sort bakgrunn" er ikke bra. Burde rettes til "etnisk norsk bakgrunn"
Fnidder var ikke det et utrykk fra Danske hifidelity om rusk og rask i det øvre frekvens båndet ?Fnidder!
her er vi på linje. For meg kunne de skrevet hva de måtte ønske så lenge de gjør det samme hver gang.Det finnes, for meg, svært få dårlige utrykk. De aller aller fleste er absolutt enkle og forstå hva annmelderen vil frem til.
Og om det låter slik hjemme hos deg selv med dine ører har ekstremt lite med saken og gjøre, for det er ikke annmelderens jobb.
Her er det iallefall ekstrem stålkontroll på fnidderet for tiden. Og det er massiv futt i dynamikken
Grisedeng! Ordet assosieres med ungjenter som står fnisende borti et hjørne. Gruppetyn anyone?Tror det var Tore Dag Nilsen som i sin tid begynte å bruke "fnidder" i Audio. Noe han fortjener seriøse mengder tyn for , selvfølgelig.
sort-sortere-sortest. helt sikkert et sprekt og gyldig begrep en gang i juratiden, men floskelstatus er forlengst opparbeidet. tankeløst papegøyespråk i min bok – forøvrig ofte brukt som rasjonaliserende pludder mht. egne oppgraderinger.Har du sus fra høyttalerne?Har du platespelar?"sortere bakgrunn" herved nominert.
mvh e
mvh e
Ja, etter forklaringa det var linka til, tyder fnidder "kokkelimonke" på norsk. Og eit kokkelimonkeanlegg skal eg halde meg for god for å nemne.Tror det var Tore Dag Nilsen som i sin tid begynte å bruke "fnidder" i Audio. Noe han fortjener seriøse mengder tyn for , selvfølgelig.
En annen lydtekniker, som har holdt på litt, hadde denne betraktningen:For over 25 år siden kom jeg borti en diskusjon rundt "høyde" i lyden. De som hardnakket mente at høyde ikke kunne detekteres måtte gi seg da flere lydteknikere/studiofolk forklarte hvordan et stereobilde panoreres og bl.a. med tydelig høyde i lydbildet er lett å høre.
Culshaw er ikke alene om å mene dette. Som pstraums er inne på er også høyttalernes høyde med på å ev. underbygge en illusjon av høyde. En rekke av instrumentene som produserer tyngre lyder reproduseres gjennom de lave elementene, mens instrumenter og vokal høyere i registeret går gjennom mellomtone og topp, og bidrar dermed til opplevd vertikal separasjon.Hører vi det? Eller er vi blitt fortalt hva vi skal høre, hvorpå vi mener å høre det vi er blitt fortalt?
Jeg sitter og leser Ring Resounding, John Culshaws bok om innspillingen av Wagners Ring, med Solti som dirigent.
I løpet av de åtte årene som innspillingen varte, så utviklet man mer eller mindre prinsippene for stereo-opptak som benyttes i dag. Culshaw skriver etter at alt arbeidet er gjort, og suksessen er et faktum. Og han skriver en del om hvordan musikere og sangere reagerte når de hørte stereo, og hvorfan f.eks. Flagstad kom med forslag til å utnytte perspektivet, gjennom sangernes bevegelser.
Mot slutten av Das Rheingold kommer en sekvens der gudene skal inn i Valhall, og der Rhinpikene synger off-stage, et klangminne av det de sang da Rhingullet ble avslørt på scenen i operaens begynnelse.
Denne effekten skulle gjengis OFF, men i tillegg ønsker man effekten av at den kommer nedenfra.
Å antyde slikt med stereo er umulig, skriver Culshaw. Stereo kan angi plassering venstre-høyre, og ved fading kan man forsøke å skape illusjon av dybde, men vertikal plassering er innbilning.
Så hva gjorde Culshaw? Han skrev et innlegg, rett før Das Rheingold innspillingen (den første i serien) ble sluppet, der han beskrev hvordan man hadde arbeidet for å skape inntrykk av at Rhinpikenes sang kommer undenifra.
(S. 98, Ring Resounding, Viking Edition)
Stereo will do anything you want on the lateral sense, but it cannot give you a vertical perspective. But sometimes, there are ways of compensating: there are ways, quite frankly, of cheating the ear into informing the brain that it has received an impression which it has not in fact received. We worked very hard to get a special acoustic on the girls' voices and then, in an article published just before Rheingold was released, I drew attention to the way in which the voices appeared to come from below. In fact they do nothing of the sort, but the suggestion worked. One critic after another commented on the remarkable illusion, and letters pured into the office asking how it had been done.
Går hånd i hanske med hva Linkwitz sier om suggesjonens kraft når man vurderer komponenter.
Jeg syns uttrykket har en berettigelse, spesielt for å beskrive situasjoner der et komponentbytte eller justering bidro til senking av generert bakgrunnsstøy, og der man kan oppleve nyansen/forskjellen mellom før og etter. Uttrykket kommer fra engelsk og skal være en kontrast til (white) noise <> black(er) background.sort-sortere-sortest. helt sikkert et sprekt og gyldig begrep en gang i juratiden, men floskelstatus er forlengst opparbeidet. tankeløst papegøyespråk i min bok – forøvrig ofte brukt som rasjonaliserende pludder mht. egne oppgraderinger.Har du sus fra høyttalerne?Har du platespelar?"sortere bakgrunn" herved nominert.
mvh e
mvh e
Mange som trodde de hadde et støyfritt anlegg får en overraskelse når de opplever at det kan bli "svartere."
Jeg fikk nylig et fonosteg i hus som har introdusert støy, og det var så uvant at jeg ble ditto overrasket i motsatt retning.
Bevissthet rundt akkurat dette tror jeg er meget viktig, og uttrykket er greit, om det er enighet om hva det faktisk betyr, hvilket ikke er gitt.
Av en uendelig ordverden av lydbeskrivende ord så er PRaT et av de viktigste til å beskrive den viktigste kvaliteten i lyden - om en bare forstår hva forkortelsen står for da...
Tull. Si det som det er; Negerbakgrunn."Sort bakgrunn" er ikke bra. Burde rettes til "etnisk norsk bakgrunn"
Egner seg best til soul-musikk ? ... Forøvrig er "en oktav til i bassen" ved beskrivelse av kabler en fornøyelig lesning...Tull. Si det som det er; Negerbakgrunn."Sort bakgrunn" er ikke bra. Burde rettes til "etnisk norsk bakgrunn"
Der kom du meg et minutt i forkjøpet. Jeg sliter også med ordet musikalsk i beskrivelse av lydkvalitet. Det kunne vært interessant om noen som bruker det kunne forklare litt nærmere hva man da mener. Jeg oppfatter det som et positivt ladet ord, et superlativ til det aktuelle produktet.Musikalsk er vel et uttrykk som er litt på kanten når man snakker om lydkvalitet. "Rør er mere musikalsk enn transistor" osv...........
Ikke helt min oppfatning om musikalitet.
Alle fagmiljøer har klare, godt definerte og presise uttrykk. Det er en forutsetning for å kunne snakke fag.I akustiske kretser har man også klare, godt definerte og presise uttrykk. En klar fordel.
Alle fagmiljøer har klare, godt definerte og presise uttrykk. Det er en forutsetning for å kunne snakke fag.I akustiske kretser har man også klare, godt definerte og presise uttrykk. En klar fordel.