Med prosjekter ca 10 Er litt usikker på antall,en stund siden jeg har vært i verkstedet.Hvor mange MCer har du, egentlig?
Joda, mc'en bør stå lagret på sentralstøtta, og helst med noe under motor slik at begge hjulene står med minimal belastning. Men dekkene bli ikke ovale under en vinterlagring, tror ikke du skal bekymre deg for det. Det er ikke alle mc'ene som leveres med sentralstøtte lenger - desverre, for det er veldig greit å ha, f.eks. hvis man skulle være så uheldig å punktere. for alle kjededrevne mc'er, bør sentralstøtte være en selvsagt sak. Dt forenkler vedlikehold og nøyaktig stramming av kjedet, IMO.
Jeg setter K100Rs'en på hovedstøtta, og bruker en treklosse under forkant av motoren for å lette trykket på forhjulet. Jeg lar også mc'en stå med en vedlikeholdslader tilkoplet batteriet. De siste årene har jeg lagret mc'en hos en forhandler. Dette har også inkludert en liten vårservice med oljebytte, men i år lagrer jeg den på lagerer på arbeidsplassen ( har desverre ikke egen garasje...), slik at jeg kan foreta småvedlikehold sjøl. Det å kunne skru litt, er halve sjarmen med det å ha mc. Nå skal den lille kåpa under motoren demonteres og lakkeres, for å få bort asfalt- og steinsprangskader. Oljeskift og bytte av kjøleveske, og anna småpusk gjør jeg sjøl. Meir mekaniske og for ikke å snakke om elektroniske mekkejobber, overlater jeg til proffene.
PS: Flott mc, den Ducatien. Blir garantert herlig å få den ut på veiene igjen!
Kan minne litt om kabeldebatterDet er veldig lite konsensus på masse mc forum også. Oljeskift før eller etter vinter? Hvilken olje som er best etc....
Ja, når han håndterer motorer som kun skal ha mineralsk rein 50W så...Snakket litt med en jobb kolllege idag som skrur gamle HD motorer fra og sammen i blinde, vad han mente om oljens beteende under lengre tids stillestånd. Han mente vel omtrent det samme, i med ny olja før vinterlagring!
Absolutt fornuftig, men du bør kompensere for dette, med forgasserjustering/dysebytte...så setter inn ett vaskbart effekt filter fra K&N. Mer luft og mer drag i spisen
Min erfaring er dårligere effekt med slike filter.K&N gir ofte en annen "lyd" ikke alltid bedre effekt.
Et K&N papirfilter har, foruten filtermaterialet en langt større overflate (filtermaterialet ligger "sikksakk") enn f.eks et skumgummi filter. Motoren vil dermed få mer luft. Derav "lyden".K&N gir ofte en annen "lyd" ikke alltid bedre effekt.
Dette er både riktig, men samtidig heeeelt feilMin erfaring er dårligere effekt med slike filter.
Kombinert med effektanlegg blir det ofte dårligere trekkraft og mye lyd.
På små totaktere er det noe helt annet med effektanlegg.
Enig i det så lenge økt effekt på høyt turtall er ønsket.Dette er både riktig, men samtidig heeeelt feilMin erfaring er dårligere effekt med slike filter.
Kombinert med effektanlegg blir det ofte dårligere trekkraft og mye lyd.
På små totaktere er det noe helt annet med effektanlegg.
Matching og avstemming av hele forbrenningskjeden er alfa/omega - helt fra filteret til eksosen. Om man bytter ut en komponent, uten å kompensere, vil det i de fleste tilfeller gi dårligere effekt. Kompenseres det riktig vil det alltid gi høyere effekt.
Å sette på et mer åpent "effektanlegg" der mottrykket reduseres, uten å kompensere for dette, vil som oftest resultatet bli redusert effekt - spes. i de lavere turtallsområder.
Jeg har vært borti en del HD´r der det er montert et mer åpent filter, omdyset eller byttet forgasser - og montert "dragpipes", dvs. udempede potter. Blandingsforholdet har vært justert til +/- ok. Mange eiere av slike oppsett tror/mener at syklen går bedre enn med halvdempede potter. Kjører man de i benk, så ser man at de (som oftest) får en høyere effekt ved "full" spjellåpning. Over resten av turtallsområdet, lavere effekt. På stripa er det en helt ok karakteristikk, til gatebruk - nope.Enig i det så lenge økt effekt på høyt turtall er ønsket.
Et åpnere filter og eksos taper du som oftest effekt på lavere turtallsregister, noe jeg ikke ønsker.
Uten oljepumpe også, for den saks skyld. Bare en liten skvett i veivhuset. Men å sammenlikne hvordan man setter opp en sykkel/motor for bane/stripekjøring bli lite relevant for en gatesykkel, der levetid, holdbarhet og driftssikkerhet naturlig nok har noe høyere prioritet.Mange som driver ...stripekjøring med sykkel kjører forøvrig uten filter i det hele tatt.