Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Får ikke fram linken

    "[h=2]Sorry, but what you are looking for isn't here"[/h]
     
    Sist redigert:
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei
    Det ble aldri noe sykkel på meg,men hadde ønske om sykkel på slutten av 70 tallet.Disse syntes jeg om den gang.

    14636_0_2_3_ocr 1000_Original vanveen OCR1000 brochure from the house of Skung.jpg 14636_0_1_2_ocr 1000_Image credits - Wil Pijnenburg.jpg

    14536_0_1_2_750 sei_Image credits - Benelli Restoration of New England.jpg laverda jota.jpg

    men kjører av og til en slik ;)

    scooter.jpg
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Yohoo, Ymir - du har virkelig valgt på øverste hylle blandt '70-tallere! Van Veen-vankelen ( ikke så ulik Kawazakidesignet på samme tid ), Benelli 750 Sei ( et teknikkens unikum med seks sylindre i rekke OG seks potter..) og gromglunten sjøl, Laverda 1000 Jota. Jeg hadde våte drømmer om Laverda 1200 Mirage på omtrent samme tid, og det er vel fremdeles en av de mest brutalt maskuline og vakreste mc'ene jeg veit om. Van Veen har jeg så vidt sett "real live", det samme med 750 Sei, men Jota har jeg både sett og hørt, og for så vidt også kjørt sammen med. Det er en nytelse å høre denne mc'en i godt pådrag - rein,veltuna musikk. Punkt slut.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.502
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    bambadoo/ Du var inom mapping/tuning her tidl. Her er utskrift fra min Dynojet tuning bruker powercommander 3. De to nedre blå/rød er Hk en jevn økning med 8.3hk max
    Kurven for Nm viser att vridmomentet fått seg ett rejält lyft, og det føles
    Bruker fortsatt org luftfilter.....

    mat for målemaffian!
    DSC_0160.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tuner like mye for å få en jevnere gange på lave turtall som maks effekt. Nå føler jeg sykkelen er mye bedre absolutt over hele registeret...
    Folk ser seg blinde på maks effekt på "racing" sykler. Min mening er at det er mye bedre å ha tilstrekkelig moment i de turtall det likevel er behagelig og normalt å bevege seg i.. Neitakk til 17000rpm sykler :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.502
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Topphastighet intresserer meg ikke så mye! Bra med vrid från børjan og hele veien oppover derimot
    Att kunna ligga i 4gir i 50km vrida på gasen og det bara drar ivei:cool:
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tilsluttes..men det er nå skøy å bænke mc'en ned i kurver, og bare dra på - en gang i blandt? Jeg snakker ikke kneskrap, sånt egner seg best på bane, men heldst lange, slake høyfartskurver. Sjøl K100Rs'en ligger steinstøtt, som " på rails", som man sier i grannlandet.
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Siste tilskudd i samlingen.
    Denne gang ble det en 97mod Honda cbr900rrti ;)



    cbr.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer. Ser fin og velholdt ut :)

    Kjipt - kaldt og snøen er kommet. 2 hjulingen er satt i den varmeste delen av garasjen.. Les boden. Men oljeskift, filterskift etc. er foretatt.. Og endel annet vedlikehold.
    Må ha ventilsjekk ila. vinteren samt vil bytte kjede, bakdrev og framdrev.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Da kan vi vel håpe at vi er over halvveis inn i perioden med PMS. Må si jeg tenker på snøfrie veier og varmere vær støtt og stadig.

    Jeg har et spørsmål relatert til vinterlagring. Min sykkel står lagret i garasje (kaldt) på sidestøtten. Et eller annet sted har jeg lest at gummien kan bli deformert gjennom vinterlagring. Jeg har ikke mulighet til å flytte på sykkelen mer enn maks en gang i mnd. Skiftet dekk ikke lenge før sesongslutt og håper dekkene ikke vil ta skade av å stå lenge på samme sted. Har noen med lengre fartstid enn meg opplevd at dette har skjedd?

    Et lite bilde må til:
    IMG_1304.JPG
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    BMW2.png Joda, mc'en bør stå lagret på sentralstøtta, og helst med noe under motor slik at begge hjulene står med minimal belastning. Men dekkene bli ikke ovale under en vinterlagring, tror ikke du skal bekymre deg for det. Det er ikke alle mc'ene som leveres med sentralstøtte lenger - desverre, for det er veldig greit å ha, f.eks. hvis man skulle være så uheldig å punktere. for alle kjededrevne mc'er, bør sentralstøtte være en selvsagt sak. Dt forenkler vedlikehold og nøyaktig stramming av kjedet, IMO.

    Jeg setter K100Rs'en på hovedstøtta, og bruker en treklosse under forkant av motoren for å lette trykket på forhjulet. Jeg lar også mc'en stå med en vedlikeholdslader tilkoplet batteriet. De siste årene har jeg lagret mc'en hos en forhandler. Dette har også inkludert en liten vårservice med oljebytte, men i år lagrer jeg den på lagerer på arbeidsplassen ( har desverre ikke egen garasje...), slik at jeg kan foreta småvedlikehold sjøl. Det å kunne skru litt, er halve sjarmen med det å ha mc. Nå skal den lille kåpa under motoren demonteres og lakkeres, for å få bort asfalt- og steinsprangskader. Oljeskift og bytte av kjøleveske, og anna småpusk gjør jeg sjøl. Meir mekaniske og for ikke å snakke om elektroniske mekkejobber, overlater jeg til proffene.


    PS: Flott mc, den Ducatien. Blir garantert herlig å få den ut på veiene igjen!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.502
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Får du snurret litt på hjulene så hjelper det, sykler i butikk blir som regel rullet litt på, har custom hoj uten sentral støtte. En annen ting er det med oljeskift føre vinterlagring, fått fortalt att ny olje
    bør være i motorn pga att slit og sot partikler som bildes i oljen synker sakte til bunns over lang tid, blir liggende der og blandes sen med den nye oljen, Vad har dere og si om dette?
    Bytter selv alltid føre vinterforvaring om så oljan kun gått >500mil
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er av samme oppfatning; man bør bytte olje før vinterlagring. Dette fulgte jeg alltid slavisk i tidligere tider. Jeg ble imidlertid fortalt av sjefsmekaniker'n hos BMW her i byen at det ikke er nødvendig. Moderne syntetoljer tåler en overvintring godt - men det kommer sikkert an på hvor mye man kjører pr. sesong. Nå kjørte jeg ekstremt lite sommeren 2012, så jeg har latt olja fra våren i fjor, være på.

    Der hvor jeg har lagret mc'en tidligere ( hos merkeverksted / forhandler, blir ikke syklene rørt i løpet av vinteren. Mange står på sidestøtta. Der hevdes det hardnakka at dekkene forandrer ikke fasong i løpet av noen måneders stillstand.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er veldig lite konsensus på masse mc forum også. Oljeskift før eller etter vinter? Hvilken olje som er best etc....
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Joda, mc'en bør stå lagret på sentralstøtta, og helst med noe under motor slik at begge hjulene står med minimal belastning. Men dekkene bli ikke ovale under en vinterlagring, tror ikke du skal bekymre deg for det. Det er ikke alle mc'ene som leveres med sentralstøtte lenger - desverre, for det er veldig greit å ha, f.eks. hvis man skulle være så uheldig å punktere. for alle kjededrevne mc'er, bør sentralstøtte være en selvsagt sak. Dt forenkler vedlikehold og nøyaktig stramming av kjedet, IMO.

    Jeg setter K100Rs'en på hovedstøtta, og bruker en treklosse under forkant av motoren for å lette trykket på forhjulet. Jeg lar også mc'en stå med en vedlikeholdslader tilkoplet batteriet. De siste årene har jeg lagret mc'en hos en forhandler. Dette har også inkludert en liten vårservice med oljebytte, men i år lagrer jeg den på lagerer på arbeidsplassen ( har desverre ikke egen garasje...), slik at jeg kan foreta småvedlikehold sjøl. Det å kunne skru litt, er halve sjarmen med det å ha mc. Nå skal den lille kåpa under motoren demonteres og lakkeres, for å få bort asfalt- og steinsprangskader. Oljeskift og bytte av kjøleveske, og anna småpusk gjør jeg sjøl. Meir mekaniske og for ikke å snakke om elektroniske mekkejobber, overlater jeg til proffene.


    PS: Flott mc, den Ducatien. Blir garantert herlig å få den ut på veiene igjen!

    Ducati har sluttet å produsere midtstøtter til min modell, og ifølge multistrada.net blir de få som ligger på brukten solgt raskt og til blodpris! Jeg må nok pent ta til takke med sidestøtten. Ruller litt på sykkelen noen ganger i løpet av sesongen og håper på det beste. Setter den i et høyt gir og drar rundt motoren noen omdreininger i samme slengen, så kanskje oljen ikke "setter seg" slik cash.se skriver. Oljen har gått noen mil, men jeg tror ikke dette vil være noe problem. Batteriet mitt var dårlig da jeg fikk sykkelen, så det er allerede skrudd ut. Nytt blir bestilt når sesongen nærmer seg.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.502
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Trur heller ikke det er noen større fare med og la den stå med ikke allt for gammel/mye mil olje i vinterses, men man kanske ska unvike det år etter år. Burde vel kunne utredes rent tekniskt dette! sammlign kabler:rolleyes:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har min stående i en oppvarmet "bod" innenfor garasjen.
    Har hatt filterskifte, oljeskift etc.. Innsatt med "konserveringsolje" og står endel med vedlikeholdslader.
    Skal sjekke ventilklaring samt skifte kjede, fordrev og bakdrev ila. vinteren. Bremseklosser skal også skiftes samt bremsevæske og annet snaks.

    Må ha den klar til våren :) Selv om de par tre siste dagene faktisk har vært kjørbare.
    Står foreløpig på sidestøtta men har bukker til både foran og bak.

    Dekkene ble skiftet mitt i sesongen ifjor.
    ktm.jpg

    ktm2.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.502
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Snakket litt med en jobb kolllege idag som skrur gamle HD motorer fra og sammen i blinde, vad han mente om oljens beteende under lengre tids stillestånd. Han mente vel omtrent det samme, i med ny olja før vinterlagring! en annen ting han påpekte med de nye syntetiske oljerne er att det er veldigt aggresive legg en sotig ventil i olje og den blir skinnende ren etter en tid.
    Noe mer han sa var att lagra i jevn temp, kondens bildes i motor vid større temp svingninger, jaja ivf morro og høre litt forskjellige synspunkter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Snakket litt med en jobb kolllege idag som skrur gamle HD motorer fra og sammen i blinde, vad han mente om oljens beteende under lengre tids stillestånd. Han mente vel omtrent det samme, i med ny olja før vinterlagring!
    Ja, når han håndterer motorer som kun skal ha mineralsk rein 50W så...:cool:
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det du kan gjøre, er å anskaffe deg en eller helst to sånne depotstøtter som festes til hvert av navene, og løfter hjulene fri fra underlaget. Jeg har sett at mc-verkstedene bruker slike ved kjedestramming osv. Det dumme er jo at disse ikke egner seg for å ta me dpå mc-turer, men er meint for garasjebruk.

    Hvordan i all verden får dere med kun sidestøtte på mc'en, til å justere kjeden på en skikkelig måte? Greit nok at enkelte mc'er har eksenteraksel og andre lure greier, som forenkler strammingen, men bakhjulet skal / bør like forbaska stå 100% i rett stilling, d.v.s. parallellt med mc'en lengdeakse. Og kjedet bør være akkurat passe stram, også når mc'en fjærer opp og ned bakpå...

    På en Kawazaki Z1000J som jeg en gang hadde, kom jeg i skade for å strame kjedet for mye. Det smalt og knaket heldigvis såpass idet jeg begynte å kjøre, at jeg oppdaga at kjedet var spent som en fiolinstreng!! Kanskje en av årsakene til at jeg foretrekker kardangdrift. Og så slipper man at hele bakparten blir tilgrisa av smurning og anna møkk som kjedet slenger med seg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    man har da depotstøtter. Selv om kjedet på min skal justeres når den står på sidestøtte. Eller "slakken" skal justeres slik.
    Nå er det litt "kast" i det og fram/bakdrev samt kjedet skal byttes ila vinteren.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ..så setter inn ett vaskbart effekt filter fra K&N. Mer luft og mer drag i spisen:cool:
    Absolutt fornuftig, men du bør kompensere for dette, med forgasserjustering/dysebytte.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    K&N gir ofte en annen "lyd" ikke alltid bedre effekt.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    K&N gir ofte en annen "lyd" ikke alltid bedre effekt.
    Min erfaring er dårligere effekt med slike filter.
    Kombinert med effektanlegg blir det ofte dårligere trekkraft og mye lyd.
    På små totaktere er det noe helt annet med effektanlegg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    K&N gir ofte en annen "lyd" ikke alltid bedre effekt.
    Et K&N papirfilter har, foruten filtermaterialet en langt større overflate (filtermaterialet ligger "sikksakk") enn f.eks et skumgummi filter. Motoren vil dermed få mer luft. Derav "lyden".

    Mer luft gir magrere blanding. Om man ikke kompenserer for dette ved å tilføre mer bensin vil man få 2 konsekvenser (under forutsetning om at moteren hadde korrekt blandingsforhold før filterbytte):
    a) Lavere effekt
    b) For høy motortemperatur, da riktig bensinmengde er en vesentlig del av kjølingen.

    Obs. Det er viktig at man sprayer et K&N filter med riktig type filterspray om det ikke er satt inn fra leverandøren.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Min erfaring er dårligere effekt med slike filter.
    Kombinert med effektanlegg blir det ofte dårligere trekkraft og mye lyd.
    På små totaktere er det noe helt annet med effektanlegg.
    Dette er både riktig, men samtidig heeeelt feil:)
    Matching og avstemming av hele forbrenningskjeden er alfa/omega - helt fra filteret til eksosen. Om man bytter ut en komponent, uten å kompensere, vil det i de fleste tilfeller gi dårligere effekt. Kompenseres det riktig vil det alltid gi høyere effekt.

    Å sette på et mer åpent "effektanlegg" der mottrykket reduseres, uten å kompensere for dette, vil som oftest resultatet bli redusert effekt - spes. i de lavere turtallsområder.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Min erfaring er dårligere effekt med slike filter.
    Kombinert med effektanlegg blir det ofte dårligere trekkraft og mye lyd.
    På små totaktere er det noe helt annet med effektanlegg.
    Dette er både riktig, men samtidig heeeelt feil:)
    Matching og avstemming av hele forbrenningskjeden er alfa/omega - helt fra filteret til eksosen. Om man bytter ut en komponent, uten å kompensere, vil det i de fleste tilfeller gi dårligere effekt. Kompenseres det riktig vil det alltid gi høyere effekt.

    Å sette på et mer åpent "effektanlegg" der mottrykket reduseres, uten å kompensere for dette, vil som oftest resultatet bli redusert effekt - spes. i de lavere turtallsområder.
    Enig i det så lenge økt effekt på høyt turtall er ønsket.
    Et åpnere filter og eksos taper du som oftest effekt på lavere turtallsregister, noe jeg ikke ønsker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er fortrinnsvis HD jeg har syslet litt med gjennom årene. Den ene HD´n min er en 2008 mod, m/innsprøytning. Innsprøytningssystemet til HD vil til en viss grad kompensere blandingen (uten omprogrammering) om man gjør endringer ved. f.eks å bytte til mer åpne potter, eller et mer åpent filter. Når jeg overtok min, så var det byttet til potter med noe mindre demping, men filteret var det originale. Motoren ble kjørt i dynobenk før og etter montering av K&N filter og omprogrammering av styreenheten for innsprøytning. Resultat ca. 13% økning i dreiemoment og ca. 11% høyere effekt. For begge parametre var endringen forholdsvis linjær over "hele" turtallsområdet. Mao - en forholdsvis riktig avstemming av kjeden.
    Andre potter ville garantert gitt et annet resultat. Hadde man testet og re-programmert i forhold til 4-5 forskjellige, ville sansynligvis noen gitt bedre resultater, andre dårligere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Enig i det så lenge økt effekt på høyt turtall er ønsket.
    Et åpnere filter og eksos taper du som oftest effekt på lavere turtallsregister, noe jeg ikke ønsker.
    Jeg har vært borti en del HD´r der det er montert et mer åpent filter, omdyset eller byttet forgasser - og montert "dragpipes", dvs. udempede potter. Blandingsforholdet har vært justert til +/- ok. Mange eiere av slike oppsett tror/mener at syklen går bedre enn med halvdempede potter. Kjører man de i benk, så ser man at de (som oftest) får en høyere effekt ved "full" spjellåpning. Over resten av turtallsområdet, lavere effekt. På stripa er det en helt ok karakteristikk, til gatebruk - nope.

    I noen tilfeller er motoren også kammet om (++) - og en del ser ut til å ha handlet inn deler på "måfå". Jeg har ved selvsyn observert dynokjøring av sykler det det har vært byttet både filter, gasser, eksos, kam, stempler (høyere komp) osv. uten at det har vært tatt hensyn til om dette i det hele tatt "passer" sammen. Mao - forholdsvis kostbar modifisering, der eier har blitt litt lang i maska nå benkekjøringen viser at effekt/moment kun er et par % høyere enn en helt original motor med "strupet" filter og fulldempet eksos.:cool:
     
    Sist redigert:

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Er K&N i det hele tatt et seriøst produkt? Har selv sauset i filler LMM (en Volvo og en BMW) med originalolje, og vet om MANGE andre som har gjort det samme.
    Har du LMM av varmetrådtypen så styr langt unna.
    K&N avblåser det hele som en "Urban Myth".. K&N Response to Mass Air Flow Sensor Concerns

    Mange som driver banekjøring/stripekjøring med sykkel kjører forøvrig uten filter i det hele tatt.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.502
    Antall liker
    30.065
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Så her såg prestandan ut i Dyno tuningen, med V&H pipor og Power commander, återstår vel og se om man ska kjøre en runde til i benk etter fliterbyte
    DSC_0160.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Mange som driver ...stripekjøring med sykkel kjører forøvrig uten filter i det hele tatt.
    Uten oljepumpe også, for den saks skyld. Bare en liten skvett i veivhuset. Men å sammenlikne hvordan man setter opp en sykkel/motor for bane/stripekjøring bli lite relevant for en gatesykkel, der levetid, holdbarhet og driftssikkerhet naturlig nok har noe høyere prioritet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn