| Spesifikasjoner:
- Klasse D (Switching)
- Utgangseffekt: 500 watt RMS x 2 i 8 ohm
- MFR: 10 Hz - 40 kHz 3 dB
- Inngangsfølsomhet: 2,2 Volt
- Inngangsimpedans: 11,1 kOhms
- Strømforbruk: 69 watt i inaktiv
- Mål: 3,6 "H x 17.1" W x 16.1 "D
- Vekt: 22 Pounds
- MSRP: $ 2499 USA
Rotel
www.rotel.com
|
Innledning
Tiår siden, ble en forsterker med 80 watt per kanal (de var alle to-kanals forsterkere i disse dager), regnes som en stor forsterker.
Nå, 200 watt x 7 er vanlig. Forsterkere mye høyere makt er også tilgjengelig.
Problemet er, de er store, tunge, og de er ineffektive klasse A / B, brennende masse strøm selv ved lavt volum, noe som gjør dem bli svært varm.
Ingenting galt med det, egentlig, så lenge du er villig til å sette opp med det. De har flott lyd.
Men, hva hvis du ikke har plass til en stor forsterker, eller din ektefelle bare ikke ønsker å se en stor svart chassis sitter på sokkelen?
Anta at du har en fysisk funksjonshemming slik at du ikke kan flytte tunge komponenter rundt?
Hva hvis utstyret kabinett er lukket uten ventilasjon, slik at du ikke kan sette en forsterker i det som blir varm?
Skriv Klasse D
Vi vet alle om klasse A og klasse A / B forsterkere. Men hva om klasse D? Omtrent alle kaller dem "Digital". Men, visste du at de ikke er virkelig digital?
Det er ikke nødvendigvis en stor avtale å ringe klasse D forsterkere "Digital". Det er praktisk å huske det slik, på grunn av "D". Men D ble tildelt rett og slett fordi det var den neste bokstaven i alfabetet som var tilgjengelig, snarere enn fordi konstruksjonen var digital.
Klasse D er faktisk en "Switching" krets. Hva dette betyr er at skinnen spenning er slått helt av eller helt av svært raskt, og disse små "støt" skape bølgeformen.
For CD-spillere, som bruker PCM (Pulse Code Modulation), er kretsen faktisk digital. A 16 eller 24 bit tallkoder for en bestemt spenning på bølgeformen. Men for å bytte forsterkere, er PWM (Pulse Width Modulation) som brukes, som er analog.Utgangsspenningen er slått på ved full verdi for kortere eller lengre tid, ved høy frekvens. Høyden av bølgeformen er avhengig av hvor lenge spenningen er igjen på ("Bredde").
Klasse D forsterkere har eksistert en god stund faktisk. Problemet var at de ikke høres veldig bra (med ett eller to unntak) når den brukes hele spekteret. Inntil nylig ble de brukt primært som subwoofer forsterkere, hvor de utfører vakkert, fordi de opererer bare i det lave frekvensområdet for det formålet.
Klasse D har begynt å dukke opp som nyttige i stort utvalg produkter kun i de siste par årene fordi teknologien for å bytte til meget høy frekvens - nødvendig for et komplett utvalg bytte forsterker - er nå enklere (og billigere) å oppnå. I de neste årene vil vi se flere og flere Class D produkter for hjem og for biler også.
Her er noen linker til artikler om klasse D forsterker design:
Class-D amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia
Class-D Amplifiers
Den Rotel RB-1092
Sammen med flere selskaper der ute, har Rotel nå kommet til å bytte effektforsterker arena med RB-1092. Det er en relativt liten pakke (22 pounds) som produserer 500 watt RMS til 8 ohm for hver av to kanaler. Dette er en enorm makt for en forsterker som du kan i utgangspunktet løfte med én hånd.
Frontpanelet er en fin enkel design med en sølv blikkfanget flankert av små svarte kjøleribber. Det er en enkelt av / på-knappen med en blå LED over det og beskyttelse lyser. Baksiden av forsterkeren har en 12 volt trigger (inn og ut), og ubalansert RCA-innganger.
Det er to sett med bindende innlegg for hver kanal som åpner for enkel bi-wiring (hvis det er noe). De bindende innlegg er høy kvalitet og lett å stramme, slik at for bare wire, spader, eller bananplugger. Det er også Speakon høyttalertilkobling hvis du har de riktige kablene.
Oppsett
Oppsettet jeg brukte for kritisk lytting av RB-1092 inkluderte en Holman forforsterker, Onix XCD-88 CD-spiller, og et par B & W 804 høyttalere. Den Rotel RB-1092 klasse D forsterker tok plassen som vanligvis er forbeholdt en Luxman M-113 stereoforsterker.Det bør bemerkes at Luxman, mens vurdert på en tiendedel av strømforbruket Rotel, tar opp dobbelt rom som Rotel gjør.
For denne amp vurdering velger jeg å bruke svinekjøtt Soda av Primus, Come Away with Me av Norah Jones, og Mule Variations av Tom Waits.
Her er et godt triks. Gå til din lokale hi-fi butikk, be om å lytte til en av sine mer kraftfulle mid-priced forsterkere koblet opp til noen saftige høyere-end høyttalere, og nedgang i noe av Primus. Innen øyeblikk, vil du ha lytterommet til deg selv.
Hvis du ser forbi den uortodokse lyd, vil du finne musikk som er en absolutt glede å lytte til. Bandet Primus er virkelig en kuriositet - deres album har forholdsvis god lydkvalitet (vurderer innholdet), de er utrolig trange musikere, og sangene er alltid interessant.
Og de har en måte å utnytte sine instrumenter for å levere en lyd som er langt fra vanlig. Virkelig, virkelig langt fra dagligdags.
Hele denne Pork Soda albumet har solid mid-bass kommer fra både Les Claypool tallet (bly) bass gitar og Tim Alexander massive trommesett. Den doble basstromme på DMV spilt gjennom Rotel RB-1092 var solid og full. Larry Lalonde gitar hadde sitt eget lag, aldri stepping over de to andre instrumenter. Mannen vet hvordan å bøye et notat, og jeg kunne høre den akkurat der den skal være.
De basslinjer hadde merkbart mer innflytelse enn med min Luxman amp. Takhøyde har sine fordeler, og de var tydelig med denne forsterkeren. Den største forskjellen mellom RB-1092 og min Luxman er at lagene er alle tydelig og klart presentert med Rotel. Til tider har de en tendens til å smelte og uskarphet når de spilles gjennom Luxman."Nature Boy" starter med en basstromme og høy lue. Dette gir takten for første minutt, deretter Claypool hopper over den med en vridd basslinje. Hele tiden Tim slå forblir fortsatt på sitt eget nivå, og når han legger til flere trommer til mix, hører du ham hit hver fra venstre side av hans trommesett over til høyre side. Dette er en prestasjon jeg ikke har hørt med noen forsterker / høyttaler kombinasjon (en gjennomgang av B & W 804s er forestående).
Larrys surf-metall gitar hyler nesten banke alle over. Hele tiden den opprinnelige slå fastsatt av Tim er fortsatt hørbar. Den Rotel RB-1092 lett håndtert rå energi og detalj av denne tre-manns band uten at noen av lagene. Klart det kanskje bare tre lag i det hele tatt; hvis du noen gang har lyttet til denne platen du vil vite som er mer enn nok.Bassen produsert av denne forsterkeren var klart bedre enn min Luxman. Grunnen til dette er at klasse D er svært effektiv, så nesten 100% av den tilgjengelige juice fra strømforsyningen er for musikk, ikke varmeproduksjon. Dyp bass trenger mye strøm fra strømforsyningen. En helt annen musikalsk opplevelse, Norah Jones ' Come Away with Me var neste i køen. Jeg var i stand til å høre lag av musikk klarere enn med enten min Marantz mottaker eller Luxman stereoforsterker. Det føltes som hver seddel hadde bare litt lenger forfall, som om det dynamiske området ble åpnet opp og roligere lagene ble mer hørbar.
Platen var en helt ny opplevelse med 500 watt per side i reserve. Noen forsterkere høres stor på den ene enden av volumet skala eller den andre. Med denne platen var Rotel RB-1092 mest behagelige fra midten til høyt volum, og øke volumet ikke forårsake noen tap av detaljer eller klarhet. Faktisk åpnet lyden opp pent. Som med Primus plate, var bassen rikelig og full, og dette var med B & Ws kjører uten subwoofer. Neste opp jeg kastet på Tom Waits ' Mule Variations . Denne platen har flere instrumenter og kreative opptak enn de fleste band noensinne bruke i hele sin katalog. Tom stemme er et instrument i seg selv, og Rotel klart definert det med bare liten mellomtone blomst merkbar på enkelte låter. En standout sang på denne platen er "Chocolate Jesus". Opptaket ble gjort utendørs og har noen improvisert backup vokal av den lokale hane.
Med Luxman, dukket hane å være i innspillingen med resten av musikken, ikke noe spesielt. Når Rotel-forsterkeren ble introdusert inn i blandingen, åpnet lagene i musikken opp, og hanen kom fra langt tilbake hjørne bak høyttalerne. Den ekstra oomph i den lave enden levert av forsterkeren har den negative effekten av overemphasizing den lavfrekvente støyen tilstede i denne sangen. Imidlertid, dratt resten av platen sterkt fra den faste bassen levert av Rotel
Del II
Produkt gjennomgang
| Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching) EffektforsterkerPart IIJanuar 2007Jared Rachwalski |
| På benken (JEJ)
Vi har mange grafer å gå gjennom her, så la oss komme i gang. For testene, brukte jeg en lyd Precision AUX-002 veksling forsterker filter, noe som reduserer mengden av svitsjefrekvens støy komme inn i Audio Precision test instrument.
Ved 1 kHz og 5 volt utgang i 8 ohm (litt over 3 watt, som er en typisk lytting strøm), var THD + N bare ca 0,03%.
Ved 4 ohm, gikk THD + N opp litt, men ikke signifikant.
På 20 volt i 8 ohm (50 watt), var THD + N fortsatt lav.
Og på 4 ohm, fortsatt mindre enn 0,04%.
IMD var også lav, bare 0,004% med standard SMPTE / DIN test, ved hjelp av en kombinasjon av 60 Hz og 2 kHz ved en produksjon på 5 volt i 8 ohm. Testen måler den resulterende topper 250 Hz rundt øvre test frekvens.
Ved 4 ohm, gikk IMD opp, expectedly, men det var fortsatt rimelig lav.
Selv ved 20 volt utgang i 8 ohm, var IMD lav, på 0,006%. Som figuren viser, trengte forsterkeren 1 volt inngang til å produsere 50 watt i 8 ohm.
Og på 4 ohm, mindre enn 0,02%.
Del III
Produkt gjennomgang
| Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching) EffektforsterkerPart IIIJanuar 2007Jared Rachwalski |
| Med 5 kHz og 6 kHz sinusbølge test frekvenser, og 20 volt i 8 ohm, A + B topp ved 11 kHz var 84 dB under test frekvenser, og BA peak ved 1 kHz var - 106 dB. Denne testen er ikke-standard, så det er ingen SMPTE / DIN følge IMD tall. Ved 4 ohm, var A + B peak på - 77 dB, og BA peak var på - 104 dB.
For 10 kHz og 11 kHz testsignaler - igjen, en ikke-standard test, så vi ikke har SMPTE / DIN data - A + B ved 21 kHz var - 70 dB, og BA ved 1 kHz var - 108 dB.
Ved 4 ohm, var A + B på - 72 dB, og BA var på - 112 dB.
Den målte frekvensrespons var 10 Hz til 20 kHz 0,3 dB. Denne "begrenset" frekvensrespons er vanlig med bytte forsterkerene som ikke å ha de utgangsfrekvenser blir berørt av svitsjefrekvensen.
For THD + N vs utgangseffekt, leverte Rotel RB-1092 600 watt RMS i 8 ohm belastning med begge kanaler drift, før klipping (definert som 1% THD + N). Ved 4 ohm, slår forsterkeren ned på 800 watt RMS, med begge kanaler i drift. Det er en mye strøm!
THD + N vs Frequency, 5 volt RMS i ulike belastninger viste en vekst på over 2 kHz for 8 og 4 ohm.
Ved 20 volt utgang, og en 4 ohm, rose THD + N over 1% mellom 10 kHz og 20 kHz.Men ville de harmoniske ikke være hørbar for det meste (den andre harmoniske av 10 kHz er 20 kHz, bare knapt hørbar selv når du er ung). Husk at alle forsterkere har en økning i THD + N i de øvre frekvenser, selv $ 21.000 Lamm Monoblokker , og Mark Levinson forsterkere , som er blant de beste i verden. Hva du betaler for er mengdenav økningen som oppstår. Dess flatere kurve, mer nøytral lyden. Jo høyere stige, jo lysere lyden. Hvis stigningen starter på en lavere frekvens, kan resultatet bli hørt som en mellomtone "blomst".
Tradeoff med RB-1092 er at du har en enorm mengde strøm som vil levere bedre dynamikk enn en lavere strøm klasse A / B forsterker, men med mer lysstyrke (mindre nøytral). Selvfølgelig avhenger dette på design. Det er noen klasse A / B forsterkere der ute som er litt lyse også. Og, dette er ikke nødvendigvis unappealing. Det er alle basert på lytterens preferanser. Mange forbrukere som lysstyrke, som legger en kant til lyden. Mellomtone blomst tilfører kroppen.
Ved svært høy effekt, her er der dagens avling av bytte forsterkere ikke utføre så vel som klasse A / B. Legg merke til at på 50 volt og 63 volt utgang (312 watt og 496 watt henholdsvis i 8 ohm), stiger THD + N over 1% ved 10 Hz og over 5 kHz. Den 10 Hz forvrengning ville ikke være hørbar, men 5 kHz og over kan være, selv om høyttalerne vil være forvrengt langt mer enn 1% på et så høyt volum, så dette er ikke nødvendigvis et betydelig problem.
Faktisk sa Jared at lyden var stor på høyt volum, selv om jeg mistenker at han aldri kom nær 300 watt blir levert til høyttalerne. Så, mine følelser på dette er at ved konvensjonelle volumnivåer, bør forsterkeren være i orden. For de transienter, noe som ville kreve 300 watt eller mer, ville alt være forvrengt: forsterker, høyttalere, og sannsynligvis trommehinnene, og det ville være for en svært kort varighet.
Konklusjoner
Noen mennesker liker å ha mammut størrelse forsterkere koster megabucks. Andre ikke har plass, penger, eller ektefellen godkjenning til å gjøre det. Klart, produserer er klar over dette og legge til komponenter til deres utvalg som er i stand til å møte disse kravene.
Du har alltid vært i stand til å kjøpe små effektive veksling effektforsterkere.Dessverre, de var ofte svært dyrt, forferdelig høres, eller verre. . . begge.
Vi ser flere valg nå med smart design, kvalitet komponenter som leverer varene uten å ta opp for mye plass. Det kommer ikke helt billig men for $ 2500 bare får du to kanaler. Selvfølgelig det er to kanaler praktisk talt bunnløse makt tenke deg.
Faktisk var kraften levert av denne forsterkeren forbløffende og B & W 804 tårnene er i stand til å kaste frem noen alvorlige lyd når presset hardt. Jeg har aldri funnet meg selv som ønsker mer makt eller blir utmattet med utvidet lytter selv med mine tyngre plater.
Jeg elsker å høre nye lag innenfor mitt gamle musikken, og Rotel amp gjorde nettopp det. Rotel har konstruert en høy kvalitet dual-mono klasse D som utmerker fra bunnen opp.
|
|
|