Veldig godt poeng. Jeg har et sånt forhold til nesten alle som skriver regelmessig i de bladene jeg abonnerer på, og det er helt grunnleggende for å få noe nyttig ut av en subjektiv beskrivelse. Spørsmålet vi alle bør stille oss er ikke 'likte anmelderen produktet', men 'vil jeg like produktet'. Noe av det smarteste vi gjør som lesere er å prøve å forstå skribentenes preferanser. Jeg synes alltid det er frustrerende når det akkurat det produktet jeg er nysjerrig på testes av en ukjent skribent.for meg er det enkelt
jeg tror jeg vet sånn ca Orsos preferanser
da leser jeg alt med "Orso-eq" knappen inne , og kan likevel danne meg et visst inntrykk av hvordan det låt
han kan ikke annet enn å gi et subjektivt referat fra sitt ståsted, noe annet ville bare være dumt imo
mvh
Leif
Bra du likte tråden.Type høyttalere er dette?
Flott tråd forresten
Mvh
Toppen: TAD ET-703Snabeltuten har gutta laga sjæl, har jeg lest meg til, men driveren er TAD 2002.så ikke før nå
Sluket har rett
Olympian har TAD ET-703 med Vitavox S2 i mellomtonen
tuten er vel custom bronse
Vitavox basser
mvh
Leif
Er mellomtonehornet også Vitavox? Det ser jo slik ut.
Orso, skal vedde på at du hiver ditt nåværende oppsett og hopper på horn i fremtiden!
edit:
Nå har jeg sett på bildene en gang til, de mellomtonehorna er nok også "hjemmelaga".
Fra horn til linjekilde. Engelholm Solo med ni 6,25" bass/mellomtone elementer og en stor bånddiskant. Dette låt rett og slett ikke bra og var noe av det dårligste jeg hørte på messen. Og jeg forstår til dels hvorfor utifra det teoretiske uten å gå dypere i årsak. Lyden var enkelt og greit ikke sammenhengende og veldig rotete.
Gryphons forklaring var ganske enkelt at da rummet var så lille, ønskede man at begrænse antallet af lyttere til 15 i hver session, hvorefter at døren blev lukket.Danske Gryphon hadde et noe mindre rom hvor de hadde utstilt flere høyttalere og masse elektronikk. Alt i svart utførelse. Det er noe litt mystisk med Gryphon. De spilte ingen musikk de gangene vi var innom. Man måtte bestille billett til deres få lytteseanser. Mener de hadde to for dagen. Det prøvde jeg meg på, men en av selgerne var opptatt i en samtale og jeg gav opp. På lørdag da jeg var innom igjen, så var det fult til alle seansene. Man kan vel si at de henviser seg til et spesielt publikum.
Pendragon sto utstilt på andre siden og noe som hadde vært artig og lytte til. Et høyttalersystem med dipolar båndelementer og separate basstårn med åtte 8" elementer.
Heldigvis finnes så mye på messen at Gryphon sin private og lukkete greie ikke ødela for gleden. Som f.eks Mola Mola og Lansche Audio. Her var det åpent og fritt land.
Litt kabelmystikk kommer man derimot ikke unna på en slik messe. Nesten alle utstillerne hadde gigantiske hageslanger. Noen med høyere tversnitt enn nettopp en hageslange. Litt morsomt at Mola Mola var koblet til dette. For de som ikke kjenner merket med fiskenavnet, så er dette nok et selskap som Bruno Putzeys har startet. Elektronikk som har som mål å slippe musikken mest mulig uhindret igjennom. EmmLabs var kilde i oppsettet.
Lansche Audio sin høyttaler bruker plasma diskant. Usikker på hvilke modell dette var, men antar at elementene rundt plasma diskanten var 8". Plasma diskant skal ifølge Lansche Audio være lynhurtig og ha meget lav forvrengning som ikke gir noe hardhet i lyden. Og jeg syntes også det låt veldig uanstrengt og behagelig i toppen her. Klasse D, som Mola Mola benytter seg av, låter ifølge mange umusikalsk, sterilt og for slankt. Dette systemet beviste i så måte det motsatte. Her var det veldig god fylde og fundament i lyden med en veldig oppløst og åpen, men samtidig behagelig og musikalsk fremføring. Det holdt en veldig fin tonal balanse. Etter Ayon seansen hvor vi hadde diskutert hvor viktig det var med store bass elementer for å få en virkelig uanstrengt bass, så viste Lansche Audio at det er mulig å få til med flere og mindre elementer også. Dette kom tett på Ayon i bassen og hadde messens nest beste bassfundament og fedme. Det er så viktig for at noe skal låte engasjerende. For lite nivå i mellom og øvre bass og det låter veldig fort kjedelig over tid.
Innmaten i Mola Mola. Her skjulte man ingenting. Hypex Ncore som man kan skimte.
Det var et litt mindre rom som du påpeker, dog ikke veldig lite og flere hadde samme type.Gryphons forklaring var ganske enkelt at da rummet var så lille, ønskede man at begrænse antallet af lyttere til 15 i hver session, hvorefter at døren blev lukket.
Dette gav mulighed for at få den bedst mulige oplevelse frem for a pakke rummet, så mange kunne få en dårlig oplevelse.
Det er ikke mystisk, men viser respekt for dem der lytter..
Ser at flere mener at lyden på konserter er referansen, men lurer på hvor i all verden disse konsertene er? Har vært på en del konserter i div lokaler, men det hører til sjeldenhetene at lyden er bra. Er der kun for opplevelen av artister/grupper jeg liker, da det lydmessig stort sett er en skuffelse. Så sant man ikke hører på en konsert unplugged, uten noe som helst av pa-høyttalere, så blir det lyden av høyttalere i et kjemperom/hall man lytter til og ikke stemmer og instrumenter slik de virkelig er.Ikke det at jeg vet noe om lyden til orso, men den er helt sikkert bra. Men det er da ikke nødvendig og ha superlyd hjemme for å bedømme lyden av forskjellige oppsett. Hvis du bruker de referansene du samler deg ved ulike konsertbesøk, har du kommet langt. Vil mye helle ha tilbakemeldinger av en konsertgjenger uten et ordetlig oppsett hjemme, enn en som har et oppsett til flere millioner, og som mener han sitter på fasiten.Basert på dine lytteinntrykk Orso, tenker jeg at du må ha ENORMT bra lyd hjemme hos deg selv. (Og det er jo det viktigste).
Hehe, her ser det ut som du mener at anmelderne i Watt er upåvirket av dagsform, lytterom og ting man har lest av andres opplevelser.Det orso gjør er å beskrive hvordan han oppfatter lyden fra de forskjellige anleggene i de rommene han har opplevd de i og det er akkurat det samme som skjer med f.eks. journalister som tester hjemme i egen stue. Bortsett fra noen få blader, som f.eks. Watt som har dedikerte, kontrollerte lytterom, blir det anmelderens der og da opplevelse som kommer på papir. Dagsform, ting man har lest av andres opplevelser, lytterommet, bråket fra naboen som klipper plenen m.m. er med på å påvirke lytteren i aller høyeste grad og alt blir en subjektiv opplevelse av lyden som er den vi evaluerer.
Du har selvfølgelig helt rett at de også blir påvirket av andre ting. Det jeg ville fram til er at de har tatt hensyn til litt mer ved å ha et tunet lytterom også. Det gjør det hele litt enklere ved sammenligninger og man slipper å tenke på om omgivelsene er det som er utslagsgivende. Med litt målinger av høyttalerne som svensken i tillegg gjør, så er det, etter min mening, mye mer nøytralt i mange tilfeller.Hehe, her ser det ut som du mener at anmelderne i Watt er upåvirket av dagsform, lytterom og ting man har lest av andres opplevelser.Det orso gjør er å beskrive hvordan han oppfatter lyden fra de forskjellige anleggene i de rommene han har opplevd de i og det er akkurat det samme som skjer med f.eks. journalister som tester hjemme i egen stue. Bortsett fra noen få blader, som f.eks. Watt som har dedikerte, kontrollerte lytterom, blir det anmelderens der og da opplevelse som kommer på papir. Dagsform, ting man har lest av andres opplevelser, lytterommet, bråket fra naboen som klipper plenen m.m. er med på å påvirke lytteren i aller høyeste grad og alt blir en subjektiv opplevelse av lyden som er den vi evaluerer.
Kanskje dersom de tester alt med dobbel abx, men det er neppe tilfelle. Sug også litt på hvordan inntrykk av en høyttaler spillende i perfekt akustikk er overførbart til et potensiell kjøper med normal stueakustikk...
Det at man er kritisk til eksotisk hifi-utstyr gjør ikke nødvendigvis automatisk at lytteinntrykkene blir "riktigere".
Vi er alle stappa fulle av fordommer om vi liker det eller ei, og jeg mistenker at man synes omtaler er bedre og mer betydningsfulle jo nærmere man føler seg den som har skrevet omtalen. Ikke mot normalt, men helt normalt.
Jeg ser poenget ditt, men Gryphon sikrer seg også at de som kommer på demo er mer enn tilfeldig forbipasserende og forhåpentligvis er potensielle kjøpere.Det var et litt mindre rom som du påpeker, dog ikke veldig lite og flere hadde samme type.Gryphons forklaring var ganske enkelt at da rummet var så lille, ønskede man at begrænse antallet af lyttere til 15 i hver session, hvorefter at døren blev lukket.
Dette gav mulighed for at få den bedst mulige oplevelse frem for a pakke rummet, så mange kunne få en dårlig oplevelse.
Det er ikke mystisk, men viser respekt for dem der lytter..
Tja, jeg stiller meg litt tvilende til at dere bare handlet om å gi lytterne beste forutsetninger. Hvorfor kjørte man da bare to demoer i løpet av hele åtte timer? De som jeg så hadde faste demoer, hadde det hver halvtime eller time. To seanser i løpet av en hel dag gir kun veldig få mulighet til å høre oppsettet. Eller man kunne holdt døren lukket når rommet var fult med en "dørvakt". Det virket ut som de gjorde f.eks hos Focal.
Når man kun har to lytteseanser i løpet av en hel dag og man må få tak i billetter, så lukter det en smule VIP av hele greien. Men som kameraten min sa: "Jeg skjønner det godt at de velger den linjen og det er helt kurant. Det får folk til å føle at det er noe spesielt."
Ja, da synes jeg du har vært uheldig med konsertbesøkene dine. Har flere meget gode opplevelser på konsert, selvom brorparten ikke stå til forventningen. Bruk denne dagen til å suge til seg inntrykk av hvordan ting skal låte. Mye god referanse i et godt korpsSer at flere mener at lyden på konserter er referansen, men lurer på hvor i all verden disse konsertene er? Har vært på en del konserter i div lokaler, men det hører til sjeldenhetene at lyden er bra. Er der kun for opplevelen av artister/grupper jeg liker, da det lydmessig stort sett er en skuffelse. Så sant man ikke hører på en konsert unplugged, uten noe som helst av pa-høyttalere, så blir det lyden av høyttalere i et kjemperom/hall man lytter til og ikke stemmer og instrumenter slik de virkelig er.Ikke det at jeg vet noe om lyden til orso, men den er helt sikkert bra. Men det er da ikke nødvendig og ha superlyd hjemme for å bedømme lyden av forskjellige oppsett. Hvis du bruker de referansene du samler deg ved ulike konsertbesøk, har du kommet langt. Vil mye helle ha tilbakemeldinger av en konsertgjenger uten et ordetlig oppsett hjemme, enn en som har et oppsett til flere millioner, og som mener han sitter på fasiten.Basert på dine lytteinntrykk Orso, tenker jeg at du må ha ENORMT bra lyd hjemme hos deg selv. (Og det er jo det viktigste).
Tack Griffenfeldt1.Jeg hørte Engelholm Solo også på Arkenmessen ( et annet messehotell ) i fjor og da låt det vesentlig bedre!
Tack Griffenfeldt1.Jeg hørte Engelholm Solo også på Arkenmessen ( et annet messehotell ) i fjor og da låt det vesentlig bedre!
I vårt andra rum lät det bättre och mer enligt vår egna smak. Även 6moons tyckte om det!
http://www.6moons.com/industryfeatures/munich2013/3.html
Hehehe! 6moons tyckte om det? Wow!Även 6moons tyckte om det!
6moons industry features: High End Munich 2012 with Marja & Henk
Avantgarde?Hehehe! 6moons tyckte om det? Wow!Även 6moons tyckte om det!
6moons industry features: High End Munich 2012 with Marja & Henk
Forsøk hitta nåt som inte 6moons tycker om
Og så er det noen basshornkasser under der igjen.Toppen: TAD ET-703Snabeltuten har gutta laga sjæl, har jeg lest meg til, men driveren er TAD 2002.så ikke før nå
Sluket har rett
Olympian har TAD ET-703 med Vitavox S2 i mellomtonen
tuten er vel custom bronse
Vitavox basser
mvh
Leif
Er mellomtonehornet også Vitavox? Det ser jo slik ut.
Orso, skal vedde på at du hiver ditt nåværende oppsett og hopper på horn i fremtiden!
edit:
Nå har jeg sett på bildene en gang til, de mellomtonehorna er nok også "hjemmelaga".
Øvre mellomtone: TAD TD-2002 driver
Nedre mellomtone: Vitavox S2 driver med R300WX custom horn
Bass: Vitavox 15" AK 151
Tråkigt att du suger glädjen ur detta, RoDa. 6moons satt i 1½ timma och lyssnade till Solo M med Auris Audio. Jag kan inte se det på något annat sätt än positivt. Du har kanske djupare insikt i ämnet?Hehehe! 6moons tyckte om det? Wow!Även 6moons tyckte om det!
6moons industry features: High End Munich 2012 with Marja & Henk
Forsøk hitta nåt som inte 6moons tycker om
Ikke meningen å suge ut glede, mer et humoristisk/sarkastisk utspill om argumentet "6moons gillar det" virkelig forteller noe som helst.Tråkigt att du suger glädjen ur detta, RoDa. 6moons satt i 1½ timma och lyssnade till Solo M med Auris Audio. Jag kan inte se det på något annat sätt än positivt. Du har kanske djupare insikt i ämnet?Hehehe! 6moons tyckte om det? Wow!Även 6moons tyckte om det!
6moons industry features: High End Munich 2012 with Marja & Henk
Forsøk hitta nåt som inte 6moons tycker om
Duger kanske #4 bästa ljudet på mässan, enligt:
Wizard High-End Audio Blog: Engelholm Solo M with Auris - #4 Best Sound at MOC
Vet ikke om det lengre er mulig å bygge den Tangen-designede HFS-sub?Etter og ha prøvd en god del selv i tillegg til det jeg har hørt rundt omkring, så har jeg i stor grad landet på at jeg ikke skal bruke noe mindre i fremtiden enn 15" til bassbruk. Det er noe med en uanstrengt gjengivelse fra store elementer som ikke har hørt fra selv et par høysensitive 12". 15" er også et godt kompromiss mellom masse og størrelse om man skulle dele litt høyt hvor masse kanskje har noe å si. Ikke dermed sagt at det ikke er mulig å oppnå slik bass med flere mindre elementer også.
Da bør det være et bra korps om jeg skal bli imponert!Ja, da synes jeg du har vært uheldig med konsertbesøkene dine. Har flere meget gode opplevelser på konsert, selvom brorparten ikke stå til forventningen. Bruk denne dagen til å suge til seg inntrykk av hvordan ting skal låte. Mye god referanse i et godt korpsSer at flere mener at lyden på konserter er referansen, men lurer på hvor i all verden disse konsertene er? Har vært på en del konserter i div lokaler, men det hører til sjeldenhetene at lyden er bra. Er der kun for opplevelen av artister/grupper jeg liker, da det lydmessig stort sett er en skuffelse. Så sant man ikke hører på en konsert unplugged, uten noe som helst av pa-høyttalere, så blir det lyden av høyttalere i et kjemperom/hall man lytter til og ikke stemmer og instrumenter slik de virkelig er.Ikke det at jeg vet noe om lyden til orso, men den er helt sikkert bra. Men det er da ikke nødvendig og ha superlyd hjemme for å bedømme lyden av forskjellige oppsett. Hvis du bruker de referansene du samler deg ved ulike konsertbesøk, har du kommet langt. Vil mye helle ha tilbakemeldinger av en konsertgjenger uten et ordetlig oppsett hjemme, enn en som har et oppsett til flere millioner, og som mener han sitter på fasiten.
God 17. mai til alle
Skulle gå bra det. Elementet kjøpes hos AV-Shop for ca. 1600,-. (Beyma 15G40). 150L bassrefleks og tunet lavt på 20 Hz-tallet.Vet ikke om det lengre er mulig å bygge den Tangen-designede HFS-sub?
Hver gang jeg hører den blir jeg like gledelig imponert. Den har den samme luftige og kraftige, men samtidig spenstige gjengivelsen som LMC sine basskasser.