orso i Munchen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt jobbet Orso! Om det var et oppsett fra messen du kunne tatt med deg hjem, hvilket ville det vært?
    Takk.
    Nei, jeg vet ikke. Trolig ingen jeg ville ha byttet mot høyttalerne jeg har i dag. Hadde jeg ikke hatt høyttalere og trengte nye, så ville jeg helst ha sett målinger og valgt i stor grad utifra det. Det forteller meg langt mer. Problemet med det er at nesten ingen produsenter tilbyr skikkelig målinger. Uansett umulig å si hvilke som er best basert på lytting i ulike rom til ulike tider. Og forsterkeri har også en del betydning. I tillegg må man alltid tenke spredningsmønster i forhold til formål og rom man har.
    Først og fremst var jeg der for å kartlegge hvilke prinsipper som fungerer og hva som ikke fungerer. Det var ingen overraskelser på det punktet.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Godt jobbet Orso! Om det var et oppsett fra messen du kunne tatt med deg hjem, hvilket ville det vært?
    Takk.
    Nei, jeg vet ikke. Trolig ingen jeg ville ha byttet mot høyttalerne jeg har i dag.
    Skyldes dette spesielle forhold (akustisk tuning, mm.) hos deg eller rent generelt uavhengig av av tilpasning?
    Jeg er ganske sjåvenistisk selv, men har du tatt bort den faktoren som tilsier at man trenger en bekreftelse på egne valg?
    Dette er jo et tema som har blitt 'beaten to death' her inne i andre tråder (no pun intended).

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Ser ut som Lansche Audio har flere basser enn jeg var klar over. Er det to 15" eller 12" på baksiden? Det forklarer i så fall hvorfor grunntoneområdet var så bra her.
    Vis vedlegget 200057

Etter og ha prøvd en god del selv i tillegg til det jeg har hørt rundt omkring, så har jeg i stor grad landet på at jeg ikke skal bruke noe mindre i fremtiden enn 15" til bassbruk. Det er noe med en uanstrengt gjengivelse fra store elementer som ikke har hørt fra selv et par høysensitive 12". 15" er også et godt kompromiss mellom masse og størrelse om man skulle dele litt høyt hvor masse kanskje har noe å si. Ikke dermed sagt at det ikke er mulig å oppnå slik bass med flere mindre elementer også.
    TAS opplyser om at elementene påbaksiden av kabinettet er 18" ref; Lansche, famous for its plasma tweeter, launch its new $280k Model 8.2 plasma/cone floorstander, now with dual 18-inch powered (1000W per driver) subwoofers, crossing over at 40Hz, mounted on the rear of its cabinet

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk.
    Nei, jeg vet ikke. Trolig ingen jeg ville ha byttet mot høyttalerne jeg har i dag.
    Skyldes dette spesielle forhold (akustisk tuning, mm.) hos deg eller rent generelt uavhengig av av tilpasning?
    Uavhengig av rommet da jeg uansett behandler det.
    Jeg er ganske sjåvenistisk selv, men har du tatt bort den faktoren som tilsier at man trenger en bekreftelse på egne valg?
    Dette er jo et tema som har blitt 'beaten to death' her inne i andre tråder (no pun intended).
    Mener ikke det. Det er ikke helt meg.

Er av den oppfatning at veldig mye egentlig ikke er så bra. Selv om en det koster en arm og en fot. Man har ikke automatisk en superhøyttaler fordi man har brukt en del dyre elementer og kasse. For meg spiller veldig mange av disse høyttalerne på noe som et lite relatert til lydkvalitet. Fokus på lydkvalitet alene tapte for mange år siden IMO og mange av de virkelig gode merkene gikk dukken under kommersielle hensyn. Både når det gjelder høyttalere, akustikk og opptaksteknikk i studioer så har lydkvalitet tapt kampen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Bra tråd Orso. Også deilig det må være for en gangs skyld å ikke få kjeft for alt man skriver ;). Jeg liker at du kommenterer lyden du hørte. Leser man det med messe- og orsofilteret på så går det bra.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke om det lengre er mulig å bygge den Tangen-designede HFS-sub?
    Hver gang jeg hører den blir jeg like gledelig imponert. Den har den samme luftige og kraftige, men samtidig spenstige gjengivelsen som LMC sine basskasser.
    Skulle gå bra det. Elementet kjøpes hos AV-Shop for ca. 1600,-. (Beyma 15G40). 150L bassrefleks og tunet lavt på 20 Hz-tallet.
    Ligger det en byggetråd her inne til denne HFS subben?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Ja. Og tangen har den liggende på sine hjemmesider. Google og søke her inne så finner du de.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Super tråd..
    Mer fra gryphon.. Og litt intro prat.

Noe sier meg at medbrakt musikk gjerne ikke var så veldig velkommen..

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    I tillegg til de fantastiske Totem Elements Metal må jeg si at det var skikkelig artig å få hørt på EclipseTD510ZMK2.
    Disse stod i et eget rom på gulvplanet. Var satt opp til nærfeltslytting.

Lyden var svært god, om enn litt annerledes enn hva jeg er vant til.
    Meget gjennomsiktig lydbilde med fabelaktig transientgjengivelse. Svært lite lyd fra kabinettet som er utrolig konsekvent i sin oppbygning.
    Noe sånt skulle jeg gjerne hatt i "kinorommet" mitt (3x3m). Overaskende gode høyttalere som jeg har lest om i en årrekke, men ikke hørt før nå.

EC-510-MAIN_big.jpg
    TD510ZMK2_k00.jpg

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    I tillegg til de fantastiske Totem Elements Metal må jeg si at det var skikkelig artig å få hørt på EclipseTD510ZMK2.
    Disse stod i et eget rom på gulvplanet. Var satt opp til nærfeltslytting.

Lyden var svært god, om enn litt annerledes enn hva jeg er vant til.
    Meget gjennomsiktig lydbilde med fabelaktig transientgjengivelse. Svært lite lyd fra kabinettet som er utrolig konsekvent i sin oppbygning.
    Noe sånt skulle jeg gjerne hatt i "kinorommet" mitt (3x3m). Overaskende gode høyttalere som jeg har lest om i en årrekke, men ikke hørt før nå.

Vis vedlegget 200333 Vis vedlegget 200334

absolutt høydare fra messen ja..

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Toppers tråd Orso, også fint at du tar deg tiden til å gi noen inntrykk av hva du hørte !

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bra tråd Orso. Også deilig det må være for en gangs skyld å ikke få kjeft for alt man skriver ;)
    Er helt forvirret.

Mye resonanse i nedre mellomtone og bass i Gryphon oppsettet ifølge videosnutten. Var ikke utstyret eller kablene innspilte mon tro?
    Sånn, da er vi nok tilbake til sedvanlig krangling og kjefting. :D

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    En får slenge seg på og takke for en underholdende tråd.
    Det inspirerer til å planlegge messetur i 2014. Og går ikke det håper jeg på en ny tråd fra deg orso. :)

For oss nubisene ute i skauen på nordvestlandet er sentralen -og alle de inntrykk og info man får fra samtlige leirer- en gave.

mvh
    stingrayV

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Bra tråd Orso. Også deilig det må være for en gangs skyld å ikke få kjeft for alt man skriver ;)
    Er helt forvirret.

Mye resonanse i nedre mellomtone og bass i Gryphon oppsettet ifølge videosnutten. Var ikke utstyret eller kablene innspilte mon tro?
    Sånn, da er vi nok tilbake til sedvanlig krangling og kjefting. :D

Hehe, du liker det :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Det inspirerer til å planlegge messetur i 2014
    Akkurat dette er jeg enig i. Dette fordi orso, powerpoint og to andre jeg holder kontakt med, har meninger som spriker 100%
    Jeg tror ikke på noen av dere, så derfor blir det nok en tur neste år;)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat dette er jeg enig i. Dette fordi orso, powerpoint og to andre jeg holder kontakt med, har meninger som spriker 100%
    Akkurat dette skal jeg passe på å følge opp. ;)

Geir Arne

8

8x12_TOM

Gjest
    Akkurat dette skal jeg passe på å følge opp. ;)

Geir Arne
    Ha-ha, du er vel kanskje den jeg stoler mest på når det kommer til lytteinntrykk. Men det er kanskje på grunn av at mitt oppsett har fått innpass på din topp ti liste:cool: og at du er lite påvirkelig av bling faktor samtidig som du gir alle systemer/ løsninger en sjans.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ser ut som Lansche Audio har flere basser enn jeg var klar over. Er det to 15" eller 12" på baksiden? Det forklarer i så fall hvorfor grunntoneområdet var så bra her.
    Vis vedlegget 200057

Etter og ha prøvd en god del selv i tillegg til det jeg har hørt rundt omkring, så har jeg i stor grad landet på at jeg ikke skal bruke noe mindre i fremtiden enn 15" til bassbruk. Det er noe med en uanstrengt gjengivelse fra store elementer som ikke har hørt fra selv et par høysensitive 12". 15" er også et godt kompromiss mellom masse og størrelse om man skulle dele litt høyt hvor masse kanskje har noe å si. Ikke dermed sagt at det ikke er mulig å oppnå slik bass med flere mindre elementer også.
    TAS opplyser om at elementene påbaksiden av kabinettet er 18" ref; Lansche, famous for its plasma tweeter, launch its new $280k Model 8.2 plasma/cone floorstander, now with dual 18-inch powered (1000W per driver) subwoofers, crossing over at 40Hz, mounted on the rear of its cabinet
    Dette er da altså, om jeg har forstått det rett, en treveis høyttaler som er aktiv i bass og diskant. Tusenwatts innbygde amper til subene, og plasmadiskanten er aktiv av prinsipp da den ikke kan drives av vanlige forsterkere. Altså er det bare mellomtonen som drives av Mola-Molaforsterkeren.

Det får meg til å lure på hvorfor de ikke tar steget helt ut og gjør høyttaleren helaktiv? Og jeg tror jeg vet svaret. Den blir da mindre salgbar hos high-endfolket som er kundesegmentet til denne høyttaleren, som kan glede seg over å prøve forskjellige forsterkere, sannsynligvis uten å tenke over at det er bare mellomtonen de påvirker.

Uansett, kul høyttaler!

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Vis vedlegget 200057

Dette er da altså, om jeg har forstått det rett, en treveis høyttaler som er aktiv i bass og diskant. Tusenwatts innbygde amper til subene, og plasmadiskanten er aktiv av prinsipp da den ikke kan drives av vanlige forsterkere. Altså er det bare mellomtonen som drives av Mola-Molaforsterkeren.

Det får meg til å lure på hvorfor de ikke tar steget helt ut og gjør høyttaleren helaktiv? Og jeg tror jeg vet svaret. Den blir da mindre salgbar hos high-endfolket som er kundesegmentet til denne høyttaleren, som kan glede seg over å prøve forskjellige forsterkere, sannsynligvis uten å tenke over at det er bare mellomtonen de påvirker.

Uansett, kul høyttaler!
    Mellomtoneområdet er jo ganske viktig for mange, og muligheten til å kunne endre litt i lyden ved å bytte forsterker kan nok mange se på som en fordel.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag

Uansett, kul høyttaler!
    Mellomtoneområdet er jo ganske viktig for mange, og muligheten til å kunne endre litt i lyden ved å bytte forsterker kan nok mange se på som en fordel.
    Det har du selvfølgelig rett i, og mellomtonen her strekker seg også over 6 oktaver fra 40Hz - 2,5kHz, så det vil definitivt gjøre en forskjell.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kunne også tenke meg å vite hvilket referansegrunnlag trådstarter har.
    Hvilke "referansegrunnlag" mener du kreves da? Jeg er ihuga musikkfan, har hørt og testet utrolig mye her hjemme, samt vært på mange messer...det burde vel være grunnlag nok for de fleste som går på messer og trekker sine slutninger? Regner med Orso har sine kunnskaper og erfaring som er nok i seg selv

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    HiFi-paradoks: I en hobby der man sjelden finner to utøvere som er enige om et anleggs ytelse, reageres det likevel ofte med harme om noen bekjenner en annen opplevelse enn den man selv har hatt.
    Disse innvendingene kommer gjerne fra folk som kaller seg subjektivister.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var det andre som hadde lignende opplevelse med TAD som undertegnende?
    Jeg var overrasket over at de ikke låt bedre. Det var på inger måter direkte dårlig, men det engasjerte ikke og som nevnt tidligere følte jeg at de vippet litt i feil retning tonalt. Spesielt gjaldt det TAD oppsettet i det minste rommet. Der spilte de en Dire Straits låt da vi var innom. Kompisen min kommenterte at den låten, som han kjente veldig godt, låter litt lyst men ikke så lyst som der.

I det store rommet hvor jeg hørte to ulike modeller var det ikke så lyst, i alle fall med den musikken som de spilte på, men det var alikevel noe med det tonale som i mine ører havnet så vidt på den slanke og kjølige siden. God mulig det var kanselleringer i grunntoneområdet i de sitteplassene jeg prøvde. Selve rommet virket veldig bra med stor størrelse og plassering slik at sideveggene var skrå og som da reduserer siderefleksjoner.

Ellers tenker jeg at selv to 10" ikke er så mye i et så stort rom. Det var ikke nærheten av den fylden, bassfundamentet og trøkket som f.eks Ayon og Lansche Audio hadde. For det tredje har TAD høyttalerne relativt lav følsomhet. 90 dB på Reference One modellen. Ikke sikker på om det svinger så voldsomt. Det konsentriske mellomtone/diskant elementet som deles så lavt som ved 250 Hz flytter neppe voldsomt med luft heller. Det gjør nok heller ikke Göbel sin bending wave driver med tilsvarende lav deling og enda lavere følsomhet, men Göbel impoenerte alikevel oss langt mer med en veldig homogen, åpen og musikalsk presentasjon som gjorde at fikk lyst til å bli sittende å lytte. Den opplevelsen fikk ingen av oss med TAD av en eller annen grunn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.588
    Torget vurderinger
    23
    En liten fotnote;

Dette TAD oppsettet må på ingen måte sammenlignes med klassiske TAD monitorer etc. - med høykvalitets drivere/horn og saftige 15" basselementer med Alnico etc.
    Denne generasjonen TAD er myntet på hifiblingmarkedet og bygget deretter. Dyre nok, selvsagt - og bra lyd under optimale omstendigheter, men ikke tilsvarende kaliber som de gamle gode.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.588
    Torget vurderinger
    23
    HiFi-paradoks: I en hobby der man sjelden finner to utøvere som er enige om et anleggs ytelse, reageres det likevel ofte med harme om noen bekjenner en annen opplevelse enn den man selv har hatt.
    Disse innvendingene kommer gjerne fra folk som kaller seg subjektivister.
    Slik vil det alltid være. Enhver som er kritisk til ting uansett hva vil bli konfrontert med slike utsagn. Selv i en hobby som så til de grader er basert på subjektive meninger og definisjoner. Allikevel er det utrolig hvor mange subjektivister som agerer/handler i "objektive" retninger.....

Ta nå ikke alt Orso sier for god fisk, men rapporten, om en kan kalle det så, har sin verdi ganske enkelt fordi noen har giddet å ta seg bryet med å prøve å gjenfortelle en mengde opplevelser, og det er tross alt bedre enn å sitte hjemme og synse i klassisk "armchair scholar" stil. Har vedkommende alle svarene? Selvsagt ikke. INGEN har det. Er mannen farget? Overveiende sannsynlig, selv om han er rimelig hvit. Blir noen av beskrivelsen og uttalelsene om utstyr/lyd enten feil eller urettferdige? Selvfølgelig, av den enkle grunn at det er så utrolig mange variabler som kan slå feil ut i et slikt messeoppsett. Produktene vil nok uten unntak kunne yte bedre under andre og mer kontrollerte former. MEN det er en viss tråd uansett, og de fleste har relativt like utgangspunkt til å kunne skape et anstendig resultat.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En liten fotnote;

Dette TAD oppsettet må på ingen måte sammenlignes med klassiske TAD monitorer etc. - med høykvalitets drivere/horn og saftige 15" basselementer med Alnico etc.
    Denne generasjonen TAD er myntet på hifiblingmarkedet og bygget deretter. Dyre nok, selvsagt - og bra lyd under optimale omstendigheter, men ikke tilsvarende kaliber som de gamle gode.
    Det er sant og gamle TAD horn tiltar meg langt mer. Jeg har en god stund hatt lyst til å bygge klassisk TAD horn med TD-4001 eller TD-4003 driver. Og gjerne også med horn nedover i frekvens i motsetning til hva bildene viser. Vi får se. Fordeler og ulemper med ulike prinsipp som man vet. Når det gjelder lav forvrengning kombinert med SPL og dynamikk, så er det dog ingenting som slår horn. Kontrollert Q er heller ikke så dumt i mange rom.

http://www.youtube.com/watch?v=y-JfHjn9LC4

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    Gulltråd, Orso. Takk!

Til dere som ikke får tak i orsos referanser: Han liker å høre forskjellige oppsett, og drar på besøk til folk. Han har vært hos meg også. Nøktern og klar. Direktelink til besøksrapporten:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...are-valentinos-drodledipol-28.html#post818990
    Minner vel egentlig ganske mye om mange andres referanser det der, det er vel ikke noe spesiellt for orso´s del med hjemmebesøk som vil/hører mange forskjellige oppsett. Ellers en helt grei tråd med sin starters biaser, kult med masse bilder.

mvh

Sist redigert:

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.469
    Sted
    Skien
    Var det andre som hadde lignende opplevelse med TAD som undertegnende?
    Jeg var overrasket over at de ikke låt bedre. Det var på inger måter direkte dårlig, men det engasjerte ikke og som nevnt tidligere følte jeg at de vippet litt i feil retning tonalt. Spesielt gjaldt det TAD oppsettet i det minste rommet. Der spilte de en Dire Straits låt da vi var innom. Kompisen min kommenterte at den låten, som han kjente veldig godt, låter litt lyst men ikke så lyst som der.

I det store rommet hvor jeg hørte to ulike modeller var det ikke så lyst, i alle fall med den musikken som de spilte på, men det var alikevel noe med det tonale som i mine ører havnet så vidt på den slanke og kjølige siden. God mulig det var kanselleringer i grunntoneområdet i de sitteplassene jeg prøvde. Selve rommet virket veldig bra med stor størrelse og plassering slik at sideveggene var skrå og som da reduserer siderefleksjoner.

Ellers tenker jeg at selv to 10" ikke er så mye i et så stort rom. Det var ikke nærheten av den fylden, bassfundamentet og trøkket som f.eks Ayon og Lansche Audio hadde. For det tredje har TAD høyttalerne relativt lav følsomhet. 90 dB på Reference One modellen. Ikke sikker på om det svinger så voldsomt. Det konsentriske mellomtone/diskant elementet som deles så lavt som ved 250 Hz flytter neppe voldsomt med luft heller. Det gjør nok heller ikke Göbel sin bending wave driver med tilsvarende lav deling og enda lavere følsomhet, men Göbel impoenerte alikevel oss langt mer med en veldig homogen, åpen og musikalsk presentasjon som gjorde at fikk lyst til å bli sittende å lytte. Den opplevelsen fikk ingen av oss med TAD av en eller annen grunn.

Hei Orso
    Her er min opplevelse om TAD rommene :)
    I det minste rommet hvor de spilte på de største TAD og mener å huske at det var med Soulotion elektronokk så synes jeg det ikke spilte så bra den tiden jeg satt der. Var liten dybde og låt litt "kalt" og tynt, fikk ikke dette til å sitte for min del bortsett fra at jeg synes lydbildet var stort. Om dette skyldes elektronikk/Rom eller andre ting aner jeg ikke, brukte heller ikke alt for lang tid i det rommet. I det største rommet hvor de spilte på TAD elektronikk på de minste guvstående (Evolution One) når jeg var der. Det synes jeg det virkelig svingte, her var det rytme + Timing + engasjement+ varme + åpenhet +++++
    Må si jeg virkelig ble overasket over hvor bra de "små" høyttalerene greide og fylle det store rommet. Jeg flyttet meg flere ganger for å høre de fra forskjellige vinkler og ble like overasket hver gang. Skulle gjerne hørt de et lytte rom noen timer med bare egen musikk for meg selv, det trur jeg hadde blitt en fin opplevelse for mine ører.
    PS! Det er en stor test av Evoloution One i det nye Hifi & Musikk
    Mvh: Espen

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Kjempe tråd!

Viss rotasjonen min tillater det, så blir det nok en tur til Munchen i 2014.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn