K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Jeg skjønner ikke hva begrepet analytisk har å gjøre i denne sammenhengen.
Tror nok du (og flere andre her) blander sammen begrepene et analytisk anlegg og et anlegg med høy oppløsning. Det er to helt forskjellige ting, og har ingenting å gjøre med hverandre i det hele tatt! Ser også at det er mange andre her i tråden som sliter med de samme begrepene....Fullt mulig å få både i pose og smekk, Asbjørn.... og analytisk slik jeg definerer det vil si å gjengi det som er på innspillingen, uten farvning og med headroom to go..
Det er kun en liten hake ved det, hehe..
Er enig i dette.Tror nok du (og flere andre her) blander sammen begrepene et analytisk anlegg og et anlegg med høy oppløsning. Det er to helt forskjellige ting, og har ingenting å gjøre med hverandre i det hele tatt! Ser også at det er mange andre her i tråden som sliter med de samme begrepene....Fullt mulig å få både i pose og smekk, Asbjørn.... og analytisk slik jeg definerer det vil si å gjengi det som er på innspillingen, uten farvning og med headroom to go..
Det er kun en liten hake ved det, hehe..
Hvis man klarer å få til et anlegg som har høy oppløsning, god dynamikk, masse mikrodetaljer og lav forvrengning så vil anlegget som oftest også spille musikalsk, dvs at det klarer det magiske, nemlig å gjengi ikke bare audiofile innspillinger, men også middels gode innspillinger på en tiltalende måte. Men et slikt anlegg er som oftest ikke billig.
I et anlegg i en lavere prisklasse er det mer forvrengning, noe som vil låte huggorm om man slipper alt løs. Dermed må man prioritere.
Man kan da enten gå for:
I: Et anlegg som dekker over/slører til forvrengningen slik at det låter mer tiltalende og vakkert (mindre anal-ytisk..), men det vil da samtidig gå utover dynamikken, både mikrodynamikk og makrodynamikk. Dette vil tolkes som mindre detaljer, men de er bare ikke så fremtredende. Helheten blir vektlagt. Hvor store kompromiss som blir gjort, henger dessverre ofte mye sammen med pris.
II: Eller man kan gå for et anlegg som prioriterer dynamikk. Man tror da at man får mer oppløsning, noe man noen ganger kan få også, men i mange tilfeller er det ikke slik. Nå kommer også forvrengningen tydeligere frem, forvrengning skapt av dårlige komponenter i kjeden. Anlegget blir analytisk. Dette feiltolkes av mange som dårlige innspillinger når det som oftest i stedet er anlegget som er problemet.
(Som Impulse så fint har sagt det: Det finnes mange flere dårlige avspillinger enn innspillinger. )
Både anlegg av type I og II er dermed plaget av forvrengning. Det er bare to forskjellige typer.
Analytisk og musikalsk er to motsetninger, men disse begrepene har altså ingenting med oppløsning og detaljer å gjøre i utgangpunktet. Selv om man i billige anlegg noen ganger ser at konstruktøren har ofret noe av oppløsningen for å dekke over forvrengning slik at det skal høre mer tiltalende og musikalsk ut.
Nøytral og oppløst.Med andre ord nøytral lyd, i ordets tekniske forstand?IMO så er det denne egenskapen som skiller de beste oppsettene fra den gemene hop.Finnes det utstyr som spiller det meste bra og samtidig får frem det beste i gode innspillinger?
Lav non-lineær forvrengning, lav lineær forvrengning og tilstrekkelig med dB til realistiske lydnivåer.
Det samme gjelder forvrengning i diskanten. Kanskje i enda større grad.Jeg tror at forvrengning/etterklang i øvre mellomtone kan gi lyd som oppfattes som analytisk.
Greit nok det. Men da har du laget din egen personlige definisjon av begrepet.Ikke enig. Ifølge min definisjon i hvertfall... Analytisk for meg inneholder nødvendigvis høy oppløsning.
Hvorfor skal man kalle en spade for en spade når man kan kalle den for et agrikulturelt ekskarvasjonsverktøy?Hvorfor er det nødvendig å kalle en spade alt annet enn en spade?
Dette handler ikke om mye eller lite bass/diskant i det hele tatt. Og hvem har sagt at det er innspillingen som nødvendigvis som er dårlig? Som oftest så er det avspilleren som ikke gjør jobben sin optimalt.Kan ikke forstå hvordan ett godt annlegg skal få en i utgangspunktet dårlig innspilling til og låte bra uten bruk av EQ, eller korreksjoner av originalen? Eller kansje det er, som en skrev tidligere på dette forumet at det er ingen annlegg som fargelegger lyden mer enn dyre annlegg?
Egentlig ikke. Mange jeg kjenner som mener dette.Greit nok det. Men da har du laget din egen personlige definisjon av begrepet.Ikke enig. Ifølge min definisjon i hvertfall... Analytisk for meg inneholder nødvendigvis høy oppløsning.
Strengt tatt så nei, men det finnes gode kompromisser. Så spørs det om man er bevisst på at det faktisk er et kompromiss. Ulike HiFi tilnærminger har en fordel og en ulempe i forhold til hvordan musikken er spilt inn og bearbeidet. Strengt tatt. Slik er det med det meste hvor basisen ikke er fast, men varierende.Finnes det utstyr som spiller det meste bra og samtidig får frem det beste i gode innspillinger? Personlig mener jeg dette ikke er forsonlig.
For å være enig eller uenig med deg her, må jeg vite om du tenker PA - eller akustisk fremført.Så er det dessverre for mange som innbilder seg at musikk generelt låter varmt og alltid behagelig. Det skaper mange missforståelser. Flere burde oppholdt seg tett på musikere.
Akustisk. PA-lyd er aldri noen form for referanse for meg.For å være enig eller uenig med deg her, må jeg vite om du tenker PA - eller akustisk fremført.Så er det dessverre for mange som innbilder seg at musikk generelt låter varmt og alltid behagelig. Det skaper mange missforståelser. Flere burde oppholdt seg tett på musikere.
Spørsmålet var om det kan bli for analytisk, ikke om det låter for analytisk, så spørsmålet er ganske åpent. Mener vel selv at det er positivt ladet, men det kan gå på bekostning av rokkefoten som du skriver og er vel det som er/kan være ett problem.Vel, spørsmålet gjaldt noe som låter "for analytisk", og da er det vel implisitt at det er en negativ egenskap. Personlig ville jeg ikke brukt "analytisk" som et positivt begrep. For meg gir det litt for mye assosiasjoner til flisespikkende detaljer på bekostning av rockefot. Jeg ville nok heller brukt et uttrykk som "monitor-aktig" for å beskrive noe som gjengir alle detaljer helt usminket og nøytralt. Du vet, sånne proff-høyttalere med kompresjonsdriver til diskant, en 12" eller 15" mellomtone og en 18" subbass eller to, alt sammen aktivt delt og drevet av noen kilowatt forsterkere. Men andre ville vel assosiert "monitor" til små bokhyllehøyttalere med en stakkars 6,5" bass, og da er vi vel like langt.
Gudskjelov.Akustisk. PA-lyd er aldri noen form for referanse for meg.For å være enig eller uenig med deg her, må jeg vite om du tenker PA - eller akustisk fremført.Så er det dessverre for mange som innbilder seg at musikk generelt låter varmt og alltid behagelig. Det skaper mange missforståelser. Flere burde oppholdt seg tett på musikere.
Men elektronikk kan virke "overdetaljert" også mener jeg. Kunstig detalj. Og anlegg kan fremheve området der øret er mest følsomt slik at det kan virke mer detaljert.Jeg stemmer for at det kun betyr "detaljert" på alle måter.
Helt enig med deg, bortsett fra at jeg ville lagt til mikro foran dynamikk .Jeg har vokst opp med akustiske instrumenter rundt meg og vil at anlegget skal få dem til å høres ut slik de gjør. Det vil si at anlegget skal være så gjennomsiktig som mulig. Ingen overdreven detaljering og ingen påtatte varmtoner. Hvis gitaristen ville ha en varm tone hadde han valg en annen gitar.For analytisk kan tyde på at anlegget er litt for ivrig med dynamikken i de øvre frekvensene, så det blir kornete og slitsom. Litt som en del fotografer overoppskarper bildene sine, og får rare konturer rundt alle skarpe kanter og mye hår ser ut som barberblader.
Er det denne?Sitter akkurat nå og hører Stravinsky ; "The Rite of Spring" med Mariinsky Theatre Symph. Orch. - Gergiev fra 2001.
Kanskje det var en slik du tenkte på? Kinoshita monitorer med TAD horn og bra bestykning på bassene har vært mye brukt i seriøse studioer. Spesielt i Japan. Lav forvrengning, høy følsomhet, god powerrespons og bra med membranarealet.Vel, spørsmålet gjaldt noe som låter "for analytisk", og da er det vel implisitt at det er en negativ egenskap. Personlig ville jeg ikke brukt "analytisk" som et positivt begrep. For meg gir det litt for mye assosiasjoner til flisespikkende detaljer på bekostning av rockefot. Jeg ville nok heller brukt et uttrykk som "monitor-aktig" for å beskrive noe som gjengir alle detaljer helt usminket og nøytralt. Du vet, sånne proff-høyttalere med kompresjonsdriver til diskant, en 12" eller 15" mellomtone og en 18" subbass eller to, alt sammen aktivt delt og drevet av noen kilowatt forsterkere. Men andre ville vel assosiert "monitor" til små bokhyllehøyttalere med en stakkars 6,5" bass, og da er vi vel like langt.
En monitor med doble tolv-tommere:
Vis vedlegget 205082
Kan gi en del bass, den der.
Etter over førti år med akustisk musikk - de aller fleste av dem som utøver, dirigent og konsertgjenger, har jeg nærmest til gode å tenke et hørt instrument eller gruppe - som ubehagelige.
Emo, du beskriver opplevelsen med overgang fra ppp til fff slik jeg selv pleier! Bortsett fra at jeg gjerne ramler UT av stolen i tillegg! Har den innspillingen, og den er bra. Har faktisk for moro skyld målt sprang fra drøyt 40 dB - 100 dB på det stykket der. Det er kun ,ulig med "analytiske" egenskaper grunnet ekstremt lavt støygulv (under 30 dB) og tilnærmet ubegrenset dynamikk i avspillingskjeden.
Jeg må innrømme at jeg tenkte mest på de monstrene som langsomt tar form nede i kjelleren. De blir jo enslags "main monitors", de også. Doble 12" i bassen, 10" og 6,5" mellomtoner, og en AMT-diskant i toppen. Ikke like store som de aller største studiomonitorene, men jeg anslår at de er i stand til å flytte en kubikkmeter luft pr sekund ned til 40 Hz, omtrent. En 12" foran og en bak for å bekjempe kanselleringen fra frontvegg ved 80-90 Hz. Oppdelingen i en mellombass og en mellomtone er også gjort for å unngå kanselleringer i rommet i grunntoneområdet via "floor bounce". Hvis de der låter "for analytisk" når de er ferdige, så skal jeg spise læreboken om høyttalerbygging med ketchup på.Kanskje det var en slik du tenkte på? Kinoshita monitorer med TAD horn og bra bestykning på bassene har vært mye brukt i seriøse studioer. Spesielt i Japan. Lav forvrengning, høy følsomhet, god powerrespons og bra med membranarealet.
Har et støygulv som jeg har målt helt ned til 27 dB, på vinterstid. Da piper stillheten i øra. Helt avgjørende for nevnte eksersis. Likeledes riktig gain setup mellom pre, filtre og power. Rommet betyr selvsagt også mye, og ikke minst ht med tanke på egenlyd, energy storage/release osv. Med kompresjonsdrivere på 115 dB /W/m. og SLOBS så finnes det ikke noe som gir resonans eller lagrer, og det høres på den dørgende stille bakgrunnen i de rolige partier på klassiske orkesterstykker. Med 16 bits filterløs DAC og gode CD'er fra tiden da de VAR gode.Emo, du beskriver opplevelsen med overgang fra ppp til fff slik jeg selv pleier! Bortsett fra at jeg gjerne ramler UT av stolen i tillegg! Har den innspillingen, og den er bra. Har faktisk for moro skyld målt sprang fra drøyt 40 dB - 100 dB på det stykket der. Det er kun ,ulig med "analytiske" egenskaper grunnet ekstremt lavt støygulv (under 30 dB) og tilnærmet ubegrenset dynamikk i avspillingskjeden.
Da er det mye som får kjørt seg, ja. Da begynner det å kreve mye av lytterommet også, med støydemping og støyisolasjon mot omverdenen. En PC som står og summer eller et kjøleskap i naborommet, og så er støygulvet altfor høyt til å kunne gi den oppløsningen som trengs. Men sprang mellom pppp og ffff på 100+ dB er fortsatt innenfor hva som er mulig å få til med 16 bits og litt forsiktig noise shaping. Det sier litt om hvor de egentlige begrensningene ligger, hvis man bare utnytter teknologien som finnes tilgjengelig.
Er enig i denne..Tror nok du (og flere andre her) blander sammen begrepene et analytisk anlegg og et anlegg med høy oppløsning. Det er to helt forskjellige ting, og har ingenting å gjøre med hverandre i det hele tatt! Ser også at det er mange andre her i tråden som sliter med de samme begrepene....Fullt mulig å få både i pose og smekk, Asbjørn.... og analytisk slik jeg definerer det vil si å gjengi det som er på innspillingen, uten farvning og med headroom to go..
Det er kun en liten hake ved det, hehe..
Hvis man klarer å få til et anlegg som har høy oppløsning, god dynamikk, masse mikrodetaljer og lav forvrengning så vil anlegget som oftest også spille musikalsk, dvs at det klarer det magiske, nemlig å gjengi ikke bare audiofile innspillinger, men også middels gode innspillinger på en tiltalende måte. Men et slikt anlegg er som oftest ikke billig.
I et anlegg i en lavere prisklasse er det mer forvrengning, noe som vil låte huggorm om man slipper alt løs. Dermed må man prioritere.
Man kan da enten gå for:
I: Et anlegg som dekker over/slører til forvrengningen slik at det låter mer tiltalende og vakkert (mindre anal-ytisk..), men det vil da samtidig gå utover dynamikken, både mikrodynamikk og makrodynamikk. Dette vil tolkes som mindre detaljer, men de er bare ikke så fremtredende. Helheten blir vektlagt. Hvor store kompromiss som blir gjort, henger dessverre ofte mye sammen med pris.
II: Eller man kan gå for et anlegg som prioriterer dynamikk. Man tror da at man får mer oppløsning, noe man noen ganger kan få også, men i mange tilfeller er det ikke slik. Nå kommer også forvrengningen tydeligere frem, forvrengning skapt av dårlige komponenter i kjeden. Anlegget blir analytisk. Dette feiltolkes av mange som dårlige innspillinger når det som oftest i stedet er anlegget som er problemet.
(Som Impulse så fint har sagt det: Det finnes mange flere dårlige avspillinger enn innspillinger. )
Både anlegg av type I og II er dermed plaget av forvrengning. Det er bare to forskjellige typer.
Analytisk og musikalsk er to motsetninger, men disse begrepene har altså ingenting med oppløsning og detaljer å gjøre i utgangpunktet. Selv om man i billige anlegg noen ganger ser at konstruktøren har ofret noe av oppløsningen for å dekke over forvrengning slik at det skal høre mer tiltalende og musikalsk ut.
jepp.Er det denne? Vis vedlegget 205088Sitter akkurat nå og hører Stravinsky ; "The Rite of Spring" med Mariinsky Theatre Symph. Orch. - Gergiev fra 2001.