For det første har ikke denne tingen ekstern strømkilde, og henter kraften fra nøyaktig samme kilde som inboard lydkortet i PC-en henter den ifra. Det taler imot all fornuft at en "powerfull" forsterker drives av en USB port.
De benytter nok som ovennevnt tidvis vel store ord.
Det er i hvert fall åpenbart at en USB-port skal følge en standard som medfører at den maksimalt kan avgi en begrenset mengde strøm og spenning til tilknyttet maskinvare. Kondensatorer kan gi peakstøtte, men heller ikke de kan generere energi. Kretskortet til Meridian Explorer tyder på en slik tilnærming. Noen strøm- (eller spennings)krevende USB-enheter (typisk små eksterne harddisker) benytter to USB-kabler hvorav den ene kun gir strøm, men selv med denne metoden er den maksimalt tilførte energimengden begrenset.
Jeg kan for lite om kretsteknikk til å vite hvor mye en standard USB-port maks. kan gi og hvor mye av denne energien en USB-DAK + hodetelefonforsterker så kan levere via hodetelefonutgangen. M.a.o. hva er maksimal realistisk virkningsgrad for slike kretser? Jeg vet dermed heller ikke om den maksimale utgangseffekten de oppgir er realistisk eller ei. Fint om noen mer kyndige kan supplere meg og opplyse oss.
Siste oppdatering pr. e-post ad GEEK:
«Second, some of you have sent me private messages asking for more power. You're wish is my command! At 9:00PM Pacific Time tonight, I will be adding two new reward levels to address this request.The first new reward is called "Super GEEK." This GEEK has a more powerful amplifier than the standard GEEK, increasing the power 60%. If you got in at an earlier level and you want a Super GEEK, just add $30 to your pledge and you'll be upgraded. We'll use BackerKit to track pledge changes.
The second new reward is called "Super-Duper GEEK." This GEEK has a
much more powerful amplifier than the standard GEEK, increasing the power 120% to
1000 mW! If you got in at an earlier level and you want a Super-Duper GEEK, just add $60 to your pledge and you'll be upgraded. Again, we'll use BackerKit to track pledge changes.»
Hadde ikke tenkt å bruke mer tid på å prøve å forklare unødvendigheten av dette produktet, men det er vanskelig å la vær når denne tråden ligger øverst og skriker etter oppmerksomhet.
Dette blir et langt innlegg fordi det ikke kan forklares på 140 tegn. De som kanskje mest hadde trengt å lese dette blir trolig de samme som ikke gjør det, men skriver det like mye for egen læring og som for andres del.
Mange uetiske produktprodusenter bruker seg bevisst av høye tall for å fremstille produktet deres som bedre og klarere enn andre tilsvarende produkter fra andre produsenter. Av den enkle grunn at et høyere tall er en logisk måte å vise at ditt produkt er bedre. Og i rene tall har de til et visst punkt også rett i det, men i praktisk betydning så har tallene kun betydning til et visst punkt. Alt over dette punktet er å anse som unødvendig. For dem som ikke vet om hvor grensen mellom godt nok og unødvenig går, så virker naturlig nok det produktet med det høyeste tallet i spesifikasjonene som det beste.
Geek er i mine øyne et slikt produkt som bevisst benytter seg av tallene for å vise hvor bra det er. Og derfor sammenligner de seg opp med konkurrentene for å vise at deres tall er høyere, og implisitt "bedre". Men i praktisk betydning er både Geek og Firefly unødvendig fordi den originale DAC/Amp i f.eks Apple iMac også er godt innenfor grensen for hva vi med menneskelig hørsel kan høre forskjellen på. Hvis vi legger et nøytralt lydbilde til grunn. Med nøytralt lydbilde menes at dersom produktene er produsert til denne standarden, så vil du ikke høre forskjellen mellom Firefly, Geek, eller iMacs onboard DAC/amp i en ABX test (dobbel blind test). Det kan jeg garantere.
Ting som utgangsimpedance, og distortion kan føre til fravik fra nøytalt lydbilde og da vil man høre forskjeller i forskjellige hodetelefoner, men det er ikke på grunn av lydens kvalitet, men fordi det er en mismatch som fører til et avvik fra det nøytale. Noen liker kanskje et slikt fravik og synes lyden høres bedre ut med en slik distortion, men det er en annen diskusjon.
Jeg er ingen ekspert selv på dette feltet, og for ikke lenge siden hadde sikkert jeg også sett på Geek sine spesifikasjoner og tenkt at Geek var et bedre produkt fordi den har høyere tall. En logisk slutning å trekke. Men det er ikke lengere tilfellet. I mine øyne er Geek, Dragonfly og alle lignende produkter en unødvendig brikke i et hifi oppsett. De selges for å gi bedre lydkvalitet, men deres funksjon kan raskt vise seg å få motsatt effekt. Det er som å seriekoble 10 forsterkere etter hverandre, når en forsterker alene hadde vært nok.
Mange vil kanskje mene at det er bedre med ti forsterkere, men hvis jeg ikke hører forskjellen mellom en eller ti, så anser jeg de ekstra ni forsterkerne som unødvendig. I hvertfal hvis de koster $300 stk. De ni andre forsterkerne bidrar ikke med noe konstruktivt til lyden, og øker bare muligheten for problemer og i hverstefall forringer kvaliteten fremfor å gjøre den bedre. Samtlige datamaskiner som har en minjack utgang har DAC og forsterker integrert. Og spesifikasjonene er ofte godt innenfor så bra som nødvendig, men ikke mer. Og bedre trenger det strengt talt ikke være. Se 10 seriekoblede forsterkere over.
Tar for meg f.eks Apples iMac sine spesifikasjoner på inboard lydkortet:
■Jack type: 3.5 mm (1/8-inch) stereo combo
■Maximum output voltage: 1.4 VRMS (+5.15 dBu)
■Output impedance: <24 ohms
■Frequency response: 20 Hz to 20 kHz, +0.5 dB/-3 dB
■Signal-to-noise ratio (SNR): >90 dB
■Total harmonic distortion + noise (THD+N): <-80 dB (0.007%)
■Channel separation: >85 dB
Og inboard DAC (digital to analog converter) til det samme produktet:
iMacs DAC:
■PCM: 16, 20, or 24 bits per sample at sample rates of 44.1 kHz, 48 kHz, or 96 kHz
■AC-3: 16 bits per sample at sample rates of 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz
The S/PDIF optical output channel status conforms to International Electrotechnical Commission (IEC) 60958-3 consumer mode digital audio.
During playback of a 1 kHz sine wave (S/PDIF output format at 0 dBFS output level, 44.1 kHz sample rate, 24-bit sample depth, unless otherwise specified), the digital audio output has the following nominal specifications:
■Jack type: 3.5 mm (1/8-inch) stereo combo
■Digital audio signal-to-noise ratio (SNR): >130 dB
■Digital audio total harmonic distortion + noise (THD+N): <-130 dB (0.00003%)
POWER:
1,4 VRMS er nok til å drive de fleste lavimpedante, mellomimpedante og høyimpedante hodetelefoner som ikke har veldig høy sensitivitet. Selv Sennheiser HD650 som er kjent som en tungdreven hodetelefon, drives enkelt ut av iMac. HD650 trenger 1,0 Vrms for å nå 103 db, som for de fleste er mer enn høyt nok lyttevolum.
IMPEDANCE:
Flere mener lyden av originalporten til iMac fungerer dårlig til deres IEM (In ear Monitors). Grunnen er ikke fordi forsterkeren er dårlig, eller fordi iMac har en dårlig DAC (Digital to analog converter), men fordi det er en dårlig match til iMacs inboard DAC/Amp. iMac har en relativt høy utgangsimpedance på 24 ohm. Hva grunnen til dette er vet jeg ikke, men det har bydd på problmer med IEM`s som er lavimpedante 8-30 ohm.
En grunnregel er at hodetelefonens impedans skal være åtte ganger større enn utgangsimpedancen på forsterkeren. Dette er en grunnregel, og som med de fleste grunnregeler finnes det unntak fra også denne regelen. Mange lav-impedante hodetelefoner vil f.eks høres bra ut direkte fra iMac, mens andre vil høres mindre bra ut. Selv foretrekker jeg forsterkere som er så nær 0ohm som mulig, fordi jeg synes de gir den beste representasjonen av et nøytralt lydbilde, for mine ører.
FREKVENSRESPONS:
iMac oppgir +0.5 dB/-3 dB mellom 20 Hz to 20 kHz som er en relativt bra og flat prestanda.
Hvordan frekvensresponsen til Geek ser ut er det ingen som vet, men dette er nyttig informasjon fordi den faktisk sier noe om hørbare forskjeller i lydprestandaen. Her er det grunn til å stille spørsmålstegn fordi de er ivrig med å ha med alle spesifikasjoner som er høyere og "bedre" enn sine konkurrenter, men utelater viktig informasjon som sier noe om det som faktisk kan påvirke lyden vi hører. Det kan være selektiv informasjonsframstilling og at de kun tar med tallene som taler for deres produkt, eller det kan være andre grunner til at de ikke har tatt dette med.
DISTORTION:
Distortion innenfor 0.010 er veldig bra, og du vil ikke høre distortions på vanlig lyttevolum så lenge du holder deg innenfor denne grensen.
iMac oppgir THD+N på 80 db til 0.007% som er meget bra, og her har vi masse spillerom til en distortionfri lytteopplevelse selv når man øker lyden. Distorition øker som regel i takt volum.
iMacs DAC støtter lydformatene 16,20 og 24 bit Og sample rate 44.1, 48 og 96kHz som er spesifikasjonene du finner på så godt som samtlige av dagens lydfiler og bedre enn det vi kan høre forskjell på i ABX-test. THD på 130 db på 0,00003 er også ekstremt bra.
En vanlig cd-kvalitets fil ser omtrent slik ut med 16 bits (bit depth) i høyden, og 44,1 bits i lengden (sample rate).
Du får ikke bedre lydkvalitet fordi Geek har en sample rate som går til 6144mHz (Megahertz!) fordi de beste lydfilene ikke har stort høyere samplerate enn 96kHz. Og selv 96kHz er en forsterker koblet på en forsterker, fordi utallige forskningsforsøk gang på gang har vist at vi ikke hører kvalitetsforskjell fra 44,1 kHz og oppover, som til og med gjør 96kHz overflødig til annet enn mixing. Hva vi skal med de resterende 6143904 ekstra kHz sample raten Geek reklamerer for kan være et greit spørsmål å sende produsentene, men ikke forvent noe konstruktivt svar tilbake fordi 1. Det finnes ingen musikkfiler som har denne sample raten, og 2. Du vil ikke høre forskjell uansett.
Og hvordan Geek kan få 1000mW ut av en USB port som i beste fall kan levere 5.25 V, eller 3.536 vRMS og 100mA (i følge wikipedia) er imponerende. Spesielt når det beste man matematisk kan få er 525mW. Mulig de bruker 2 usb porter eller har en ekstern strømkilde? Ikke vet jeg og ikke har jeg planer om å finne ut.
Så kommer spørsmålet, hva skal man med GEEK når iMac (og sikkert mange andre datamaskin produsenter) siden 1998 har levert lydkvalitet ut over enhvert praktisk krav vi kan tenke oss?
Slik jeg ser det finnes det ingen grunner til dette å kjøpe dette produktet. Er problemet en impedance mismatch så kjøp deg nye hodetelefoner som passer. Trenger du mere kraft fordi hodetelefonene dine ikke spiller høyt nok så kjøp deg en forsterker. DAC har du allerede. Hører du jitter eller annet støy fra inboard forsterker (dette er ikke et problem med iMac) så kjøp deg en portabel DAC/amp som kobles til USB inngangen og problemet er løst. Dette trenger ikke koste mer enn $30. Og i hvertfall ikke ti ganger så mye.
Men har du ingen problemer med støy og mener hodetelefonene dine spiller høyt nok til dine preferanser, så er sjansen stor for at Geek, Dragonfly, Fiio E7 og andre lignende produkter ikke vil gjøre saken bedre. Du kan kanskje høre en forskjell, men det skyldes avvik fra nøytral lyd fremfor ren kvalitetsøkning. Og liker du farget lyd finnes det hundrevis av gratis EQ apper og andre programmer der ute som kan gjøre den jobben gratis.
Og vil du ha en forsterker som farger lyden så trenger heller ikke det koste 300 dollar. Fiio E7 andes? er forsterker og DAC og har 10 punkts justering for både gain, treble og bass så du kan finne dine fargepreferanser. Det er også et produkt som er testet og godkjent av nwavguy selv. Så det vet vi er mer enn tallene printet på baksiden, og presterer i praktisk betydning.
Har selv den forrige E7 versjonen og den fungerer utmerket, så har ingen problemer med å anbefale dette produktet videre.
Jeg har nå sagt noe om hva jeg mener om dette Geek produktet og enda mere kunne vært sagt. Til syvende og sist er det dine penger og ditt valg.