Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Til og med hvitt på blått i Atledreiers bilde ...

    Det er synd hvordan denne debatten ødelegges av særinteresser. Daily Mail og Sunday Telegraph kjørte i helgen store oppslag om at verden nå er på vei mot global nedkjøling pga årets utbredelse av is - selvsagt uten å ta hensyn til at laget med fornybar is er blitt mye tynnere. En trend over tiår blir altså tilbakevist av en variasjon ett år ...

    The Guardian tok seg tid til en irettesettelse:
    Arctic sea ice delusions strike the Mail on Sunday and Telegraph | Dana Nuccitelli | Environment | theguardian.com

    Noen erkjennelser er så store at de simpelthen overgår vår evne til å akseptere dem, og de endringene som ligger på lur i denne sammenhengen er av slik karakter. Det er mer komfortabelt å late som om det ikke skjer, eller at det bare er "løgn og forbannet dikt."

    When it comes to climate science reporting, the Mail on Sunday and Telegraph are only reliable in the sense that you can rely on them to usually get the science wrong. This weekend's Arctic sea ice articles from David Rose of the Mail and Hayley Dixon at the Telegraphunfortunately fit that pattern.
    Both articles claimed that Arctic sea ice extent grew 60 percent in August 2013 as compared to August 2012. While this factoid is technically true, it's also largely irrelevant. For one thing, the annual Arctic sea ice minimum occurs in September – we're not there yet. And while this year's minimum extent will certainly be higher than last year's, that's not the least bit surprising. As University of Reading climate scientist Ed Hawkins noted last year,
    "Around 80% of the ~100 scientists at the Bjerknes [Arctic climate science] conference thought that there would be MORE Arctic sea-ice in 2013, compared to 2012."
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Faktisk ganske skuffende av Dagbladet å kjøre opp denne saken slik - de trenger vel klikk.
    Journalistene i Daily Mail og The Sunday Telegraph dikter opp et IPCC krisemøte, lyver om statistikk, lyver om forskeres konklusjoner, og Dagbladet lager oppslag av dette, uten å gå i rette med påstandene.

    Both articles also claimed that "some scientists" are predicting that we're headed into a period of global cooling. Both named just one scientist making this claim – Professor Tsonis of the University of Wisconsin,whose research shows that slowed global surface warming is only temporary. In fact, Tsonis' co-author Kyle Swanson wrote,
    "What do our results have to do with Global Warming, i.e., the century-scale response to greenhouse gas emissions?VERY LITTLE, contrary to claims that others have made on our behalf."
    Both articles also wrongly claimed that global warming has "paused" since 1997.


    Skjermbilde 2013-09-09 kl. 11.14.52.jpg
     
    Sist redigert:

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Jeg kjente dog et lite stikk av håp, skal jeg villig innrømme... :) På den annen side har jeg vedvarende forsøkt å få fram det poenget at temperaturen i seg selv ikke det eneste problemet (det er vel mest symptomet på problemet), for uavhengig av om temperaturen går opp eller ned, så er det klare grenser for hvor mye CO2 havet kan ta opp uten enorme konsekvenser. Ergo har vi uansett intet annet velg enn å gjøre noe med det faktum at vi er ute av balanse i CO2-kretsløpet. Det jeg finner nokså merkelig er at de som ikke vil forholde seg til debattens fakta, forsøker å avfeie dette argumentet som et slags sidespor; "det er ikke det vi debatterer!", men det er det faktisk. Det er samme problemet, to forskjellige symptomer.

    Honkey
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det ville jo vært usedvanlig bra om en liten istid gjorde sin ankomst nå - selv om det nok også ville gjort at man heller pøste på med mer CO2. Hva som helst som kan stagge temperaturøkningen ville vært av det gode, gitt at bieffektene ikke var verre.

    Det mange synes å ha vansker med å ta inn over seg er at verdensklimaet i historisk tid (altså så lenge vi har overleveringer), har vært forholdsvis stabilt, og planeten har vært så beboelig at mennesket har kunnet utvandre til hver krik og krok.
    Nå virker det som om menneskelig aktivitet har innført en ubalanse i systemet. Vi er i ferd med å få uønskede utslag i det som hittil har vært forutsigbart i slik utstrekning at vi har kunnet bygge sivilisasjoner. I stedet er klimaet blitt en trussel mot sivilisasjoner - Pentagon mener vi vil se store folkevandringer i Europa og Asia, og at disse vil medføre dyptgripende konflikter.

    Å ikke forholde seg åpent til denne endringen er uklokt, å fornekte den, gjør at man blir stående som et féhode når man til slutt må ta kjensgjerningen inn over seg.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Den havnet først i feil tråd, men: Miljøpartiet De Grønne, en salig blanding av miljøvernere, konspirasjonsteoretikere og folk fra alternativbevegelsen:

    Stakkars grønne | Valg 2013
    Miljøbevegelsens mørke understrøm - Ytring
    Jeg finner det ikke underlig at en slags militant miljøvern-tankegang går hånd i hånd med alle mulige alternative oppfatninger av virkeligheten. Men så lenge slikt visvas ikke gjenspeiler seg i program eller praktisk politikk er det i utgangspunktet like irrelevant som at en stortingsrepresentant fra Ap ringte spåkone for hundretusener av kroner. Tøys og tull finnes i alle leire, dessverre.
    Dermed er det ikke sagt at partier som MDG og Piratpartiet ikke kan tilføre det norske Stortinget litt sårt tiltrengt friskhet innen enkelte irriterende omforente temaer.

    Honkey
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    https://www.youtube.com/watch?v=YtevF4B4RtQ

    Denne har veldig mange bra sysnpunkter som viser at hele klima debatten vi har i dag er menneskapt er ren svindel.
    Skal ikke her direkte kommentere innholdet i en film jeg ikke har sett, men så vidt jeg forstår er denne ofte debunket siden den kom for ca 3 år siden. I etterkant har underbyggelsen og repeterbarheten av forsøk og beregninger styrket seg, å kaste ut påstander hjelper lite mot stedig arbeid etter vitenskapelige metoder.

    Honkey
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.060
    Antall liker
    818
    "Å ikke forholde seg åpent til denne endringen er uklokt, å fornekte den, gjør at man blir stående som et féhode når man til slutt må ta kjensgjerningen inn over seg."

    Noe pompøst kanskje?
    "Kjensgjerningen" kommer neppe i vår levetid så det blir ikke mange fehoder blant oss.
    Forøvrig, hva er forskjellen på en "klimatroende" og en "klimaskeptiker" i praksis?
    Har f.eks. du og Honkey en livstil som medfører mindre oppvarming enn den gjennomsnittlige klimaskeptikere fører, eller er det kun snakk om "å tro"?
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    "Å ikke forholde seg åpent til denne endringen er uklokt, å fornekte den, gjør at man blir stående som et féhode når man til slutt må ta kjensgjerningen inn over seg."

    Noe pompøst kanskje?
    "Kjensgjerningen" kommer neppe i vår levetid så det blir ikke mange fehoder blant oss.
    Forøvrig, hva er forskjellen på en "klimatroende" og en "klimaskeptiker" i praksis?
    Har f.eks. du og Honkey en livstil som medfører mindre oppvarming enn den gjennomsnittlige klimaskeptikere fører, eller er det kun snakk om "å tro"?
    Kan ikke svare for andre enn meg sjøl, og jeg lever nok som de fleste andre. Det er muligens en forskjell i og med at jeg jobber med det jeg tror på; fremtidsrettet miljøteknologi som faktisk fungerer. Vi har stor suksess i Storbritannia, og har fått fotfeste også flere andre steder rundt i verden. Som alle andre må også jeg forholde meg til økonomiske fakta, så selv om jeg planla å gå over til jordvarmepumpe for oppvarming av hus og vannforbruk, var jeg nødt til å krype til korset, da det ikke var mulig å få det til rent økonomisk. Dermed ble det luft til luft varmepumpe for oppvarming, i hvert fall. Jeg er selvsagt tilhenger av alle små og store tiltak som har fornuftige mål og resultater, all den tid jeg finner det 100% åpenbart at det å brenne opp enorme reserver av fossilt brennstoff ikke er en god idé for atmosfære og hav. Den som ikke er i stand til å regne ut det simple regnestykket kan jeg lett komme til å gi opptil flere pompøse beskrivelser. Men ikke alle såkalte miljøtiltak er fornuftige, så det er ikke slik at jeg er for alt som har ordet "miljø" i seg pr. default, akkurat.
    Så inntil videre er jeg sikkert ikke en døyt bedre enn deg når forbruksregnskapet skal gjøres opp. Men egentlig er det litt på siden av poenget, man behøver ikke leve som Amish, selv om man tror på Gud, heller. Det viktige er å få politikere og industri til å ta oppgaven alvorlig, det er og blir teknologiske fremskritt som skal ta oss videre. Tåpelige ideer om at mennesket er villige til å ta steget 100 år tilbake i utviklingen kan vi glemme, sånn fungerer vi bare ikke. Derimot ser det ut for meg som om de som neglisjerer det som foregår, ikke begriper at nettopp noe sånt vil bli resultatet dersom vi IKKE tar dette alvorlig så fort som faen. I min jobb er oppgaven blant annet å overbevise beslutningstakere rundt om kring i de lokale byer og land om å fatte de riktige, fremtidssikre valg. Og det fungerer jo på et vis. Sakte men sikkert går verden videre, jeg skulle bare ønske meg noe mer fart!

    Honkey
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "Å ikke forholde seg åpent til denne endringen er uklokt, å fornekte den, gjør at man blir stående som et féhode når man til slutt må ta kjensgjerningen inn over seg."

    Noe pompøst kanskje?
    "Kjensgjerningen" kommer neppe i vår levetid så det blir ikke mange fehoder blant oss.
    Forøvrig, hva er forskjellen på en "klimatroende" og en "klimaskeptiker" i praksis?
    Har f.eks. du og Honkey en livstil som medfører mindre oppvarming enn den gjennomsnittlige klimaskeptikere fører, eller er det kun snakk om "å tro"?
    Nå, er du i ferd med å slippe opp for argumenter? Aner ikke hvor tett du står på gravkanten, så jeg skal ikke kommentere det du skriver om levetid og kjensgjerninger. Men, joda, jeg er i ferd med å ta konsekvensene av hva jeg mener om klima. Har kjøpt gård, tar ut min egen ved, er med i et småkraftverklag, og er i gang med å installere sol/vind strøm på min fjellstøl og flyr sjelden (før hadde jeg Pandion-kort hos SAS). Men du er klar over at det spørsmålet ditt, til meg og Honkey, betyr at du har sluppet opp for argumenter?
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.060
    Antall liker
    818
    ^Det er vel lenge siden jeg hadde noe argument som du syntes var brukbart så det tar jeg med fatning.
    Poenget, som du ikke tok, er at i gjerning er det liten og ingen forskjell på en "troende" og en "skeptiker".
    Som på mange andre områder i samfunnet foregår det omtrent slik:

    1. "Vi" må gjøre noe.
    2 Dømme de som ikke er enige nord og ned, gjerne som umoralske og fehoder.....derigjennom heve seg selv til et høyere moralsk nivå enn "de andre".
    3 Ikke selv ta konsekvensen av sine standpunkter.
    4 Følgelig er det nødvendig å øke støynivået mot de (allikevel moralsk underlegne) "andre" .

    Ta ikke dette personlig da, Vreden, (og iallefall ikke Honken) men jeg får ikke inntrykk av at troende har særlig forskjellig livstil iforhold til "skeptikere".
     
    N

    nb

    Gjest
    men jeg får ikke inntrykk av at troende har særlig forskjellig livstil iforhold til "skeptikere".
    Jepp. I praksis går det stort sett ut på ett om man stort sett gir faen av ignoranse/mangel på interesse eller om man stort sett gir faen i praksis men sier og mener de "riktige" tingene. Som jeg har nevnt tidligere har FrP de klart mest klimavennlige velgerene i Norge. De har i stor grad ikke de politisk korrekte synspunktene, men siden de har lavest disponibel inntekt forbruker de i praksis minst av alt mulig, så ser man på faktiske forhold kommer de langt bedre ut enn den rike, hvite middelklasse som mener de riktige tingene og liker å fremstå som veldig bevisste, men like fullt har to biler, hytte på fjellet og reiser til utlandet en 8-10 ganger i året.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ta ikke dette personlig da, Vreden, (og iallefall ikke Honken) men jeg får ikke inntrykk av at troende har særlig forskjellig livstil iforhold til "skeptikere".
    Vel, når du avkrever et personlig svar, så blir det vel et personlig svar du får. Men jeg "tar det ikke personlig," påpeker kun at du hadde sluttet å argumentere. Ellers tar du feil når du sier at jeg ikke leser dine argumenter, når du serverer dem.

    To enkle kjensgjerninger.

    nb er inne på det ene, som kan oppsummeres slik: vi har laget oss et komplett energiavhengig samfunn, der økonomien er blitt avhengig av langdistanselogistikk. I tillegg har vi likestilt livsstilssuksess med forbruksgrad.
    Det er ikke lett å gi opp slikt - og i hvertfall ikke på kort tid. Vi har vennet oss til det. Hylland Eriksen skrev godt i helgens Morgenbladet, og av mange fakta han leverte, festet jeg meg ved dette: dagens snittinnbygger i den vestlige verden har tilgang til en maskinkraft som tilsvarer at vedkommende hadde 25 slaver. (Fra vaskemaskin og støvsuger til bil og strømforsyning, og hva denne kan utrette.)
    Vanskelig å gi slipp på over natten.

    Enkel kjensgjerning nummer to: Vi vil at noen andre skal ta støyten. Eller også ønsker vi å kjøpe oss fri fra de moralske konsekvensene, ved å flytte omkring på CO2-balansen. (Regnskogplanting, miljøsertifikater, osv.) Hvorfor skal vi redusere, når andre durer på?

    Om det nå er slik at vi er i ferd med å oppleve galopperende global oppvarming, så skjer denne likevel i små steg. Vi kokes slik man koker frosk, den svømmer rundt i vann som blir varmere og varmere, inntil den ikke klarer å svømme lenger. Og mens temperaturen stiger, så setter noen journalister seg ned og dikter opp krisemøte i IPPC, later som om utbredelsen av tynnis har kansellert hva som skjer i Arktis, og påstår at "flere vitenskapsmenn" viser til en ny kuldeperiode (når vitenskapsmannen det gjelder benekter å ha påstått noe slikt.)

    Men det er noe galt oppe i hodene våre, eller også liker vi å gripe etter halmstrå når vi er på dypt og stadig varmere vann.

    Store internasjonale forsikringsselskap øker premiene, pga global oppvarming.
    Pentagon ser dette som en langt større trussel enn andre trusselbilder, og advarer mot konsekvensene.
    Oljeselskap og rederier inntar et Arktis der isen ikke lenger er et hinder.

    Man kan undre hva som skal til før folk tar inn over seg at det skjer ting - som er kjensgjerninger her og nå, ikke etter at vi er borte.
     
    N

    nb

    Gjest
    Bare 25 slaver? En full dieseltank/bensintank tilsvarer rundt 4 års kroppsarbeide - og da har jeg tatt veldig i for hvor mye kroppsarbeide det er mulig å utføre (fritt etter hikommelsen - det er en stund siden jeg gjorde overslaget)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bare 25 slaver? En full dieseltank/bensintank tilsvarer rundt 4 års kroppsarbeide - og da har jeg tatt veldig i for hvor mye kroppsarbeide det er mulig å utføre (fritt etter hikommelsen - det er en stund siden jeg gjorde overslaget)
    Snitt ...
     
    N

    nb

    Gjest
    For å gjøre et raskt overslag:
    En syklist i Tour de France produserer vel rundt 250 Watt i snitt under en etappe. La oss si at han er i stand til dette i 8 timer daglig, hver dag hele året. Det er nok godt i overkant av hva man i praksis kan forvente at en kroppsarbeider kan, men la oss ta det som et slags absolutt maksimum og se hvor vi ender. Da kommer vi ut på 250W * 8h = 2kWh pr dag, eller 2kWh/dag*365 dager = 730kWh / år i energi dyttet i pedalene, spaden, trillebåren eller hva det nå måtte være.

    En vanlig bensin/dieseltank tar 60 liter. En liter diesel inneholder ca 10kWh energi. Dvs 600 kWh per tank. Korrigert for virkningsgraden til motoren (la oss si 30%) får vi da 180kWh arbeide ut av motoren.

    Så da tilsvarer fire tanker ca 1 års fulltids kroppsarbeid. Så jeg husket rationen feil vei...

    4 fulle tanker diesel tar kanskje 10 minutter å fylle opp. Det sier litt om energitettheten og mobiliteten til fossile drivstoff.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    For å gjøre et raskt overslag:
    En syklist i Tour de France produserer vel rundt 250 Watt i snitt under en etappe. La oss si at han er i stand til dette i 8 timer daglig, hver dag hele året. Det er nok godt i overkant av hva man i praksis kan forvente at en kroppsarbeider kan, men la oss ta det som et slags absolutt maksimum og se hvor vi ender. Da kommer vi ut på 250W * 8h = 2kWh pr dag, eller 2kWh/dag*365 dager = 730kWh / år i energi dyttet i pedalene, spaden, trillebåren eller hva det nå måtte være.

    En vanlig bensin/dieseltank tar 60 liter. En liter diesel inneholder ca 10kWh energi. Dvs 600 kWh per tank. Korrigert for virkningsgraden til motoren (la oss si 30%) får vi da 180kWh arbeide ut av motoren.

    Så da tilsvarer fire tanker ca 1 års fulltids kroppsarbeid. Så jeg husket rationen feil vei...

    4 fulle tanker diesel tar kanskje 10 minutter å fylle opp. Det sier litt om energitettheten og mobiliteten til fossile drivstoff.
    Vanskelig å gi slipp på.
    Sagt på en annen måte - uten fossile brennstoff ville jordens befolkning vært på ca. 1 milliard nå.

    Peak People: The Interrelationship between Population Growth and Energy Resources
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.055
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    For å gjøre et raskt overslag:
    En syklist i Tour de France produserer vel rundt 250 Watt i snitt under en etappe. La oss si at han er i stand til dette i 8 timer daglig, hver dag hele året. Det er nok godt i overkant av hva man i praksis kan forvente at en kroppsarbeider kan, men la oss ta det som et slags absolutt maksimum og se hvor vi ender. Da kommer vi ut på 250W * 8h = 2kWh pr dag, eller 2kWh/dag*365 dager = 730kWh / år i energi dyttet i pedalene, spaden, trillebåren eller hva det nå måtte være.

    En vanlig bensin/dieseltank tar 60 liter. En liter diesel inneholder ca 10kWh energi. Dvs 600 kWh per tank. Korrigert for virkningsgraden til motoren (la oss si 30%) får vi da 180kWh arbeide ut av motoren.

    Så da tilsvarer fire tanker ca 1 års fulltids kroppsarbeid. Så jeg husket rationen feil vei...

    4 fulle tanker diesel tar kanskje 10 minutter å fylle opp. Det sier litt om energitettheten og mobiliteten til fossile drivstoff.
    Regn ut en tank med flybensin da?
    Det kommer ikke til å skje noe før flya blir satt på bakken, og USA slutter med kullkraft.

    Det som skremte meg idag, var appen på mobile min; Det snør i Vestfossen og det er 10 grader varmt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Regn ut en tank med flybensin da?
    Veitransport er en mye større utslippskilde enn flytransport.
    Flytransport er utslippsmessig i størrelsesorden ca det samme som serverparker for datainfrastruktur om jeg ikke husker helt feil.

    Av verdens fire største utslippskilder er det to opplagte og to litt mer uventet. Det er
    - strømproduksjon (da først og fremst kullkraftverk)
    - transport
    - landbruk
    - sementproduksjon
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Regn ut en tank med flybensin da?
    Veitransport er en mye større utslippskilde enn flytransport.
    Flytransport er utslippsmessig i størrelsesorden ca det samme som serverparker for datainfrastruktur om jeg ikke husker helt feil.

    Av verdens fire største utslippskilder er det to opplagte og to litt mer uventet. Det er
    - strømproduksjon (da først og fremst kullkraftverk)
    - transport
    - landbruk
    - sementproduksjon
    Hva slags kilder bruker du for en slik påstand ?

    Der jeg jobber har vi regnet på dette og kommet til at den desiderst største kilden til klimaskadelige utslipp ved vår virksomhet er flytransport (av mennesker)....

    Forøvrig interessant at strømproduksjon topper listen i disse El-bil tider !
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er jo ingen grunn til at hva som gjelder for din arbeidsgivers virksomhet er representativt for hele verdens aktivitet.

    Transport er en stor utslippskilde, men det er først og fremst person- og godstransport på vei som står for utslippene, ikke flytransport. I eksempelvis USA står total transport for 28% av utslippene, mens på verdensbasis står flytrafikk for ca 3.5%. Det er jo bare så se hvor stor del av verdens drivstoffmarked som utgjøres av flybensin, det er ikke veldig mye. Det brukes rundt 4.8 millioner fat "jet fuel" per dag i verden. Til sammenligning brukes det verden over rundt 28 millioner fat vanlig bensin pr dag og rundt 24 millioner fat av ymse dieselvarianter.

    Se her for forbruk av ulike typer oljebaserte produkter
    http://www.indexmundi.com/energy.aspx?product=fuel-oil&graph=consumption

    The IPCC has estimated that aviation is responsible for around 3.5% of anthropogenic climate change, a figure which includes both CO2 and non-CO2 induced effects. The IPCC has produced scenarios estimating what this figure could be in 2050. The central case estimate is that aviation’s contribution could grow to 5% of the total contribution by 2050 if action is not taken to tackle these emissions, though the highest scenario is 15%.[9] Moreover, if other industries achieve significant cuts in their own greenhouse gas emissions, aviation’s share as a proportion of the remaining emissions could also rise.

    Environmental impact of aviation - Wikipedia, the free encyclopedia
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Regn ut en tank med flybensin da?
    Veitransport er en mye større utslippskilde enn flytransport.
    Flytransport er utslippsmessig i størrelsesorden ca det samme som serverparker for datainfrastruktur om jeg ikke husker helt feil.

    Av verdens fire største utslippskilder er det to opplagte og to litt mer uventet. Det er
    - strømproduksjon (da først og fremst kullkraftverk)
    - transport
    - landbruk
    - sementproduksjon
    Hva slags kilder bruker du for en slik påstand ?

    Der jeg jobber har vi regnet på dette og kommet til at den desiderst største kilden til klimaskadelige utslipp ved vår virksomhet er flytransport (av mennesker)....

    Forøvrig interessant at strømproduksjon topper listen i disse El-bil tider !
    Det kan være stor forskjell på en virksomhets CO2-regnskap, og totaldistribusjonen. Og det er flere ulike kilder til menneskeskapte utslipp. Flytransport står for ca. 11% av totale utslipp av fossile brennstoff, med 62% av dette igjen til interkontinental trafikk. Sektoren er i sterk vekst, men er ikke versting. Det er det kullkraftverk som er. Ellers er også andre transportoppgaver - landtrafikk og skip - også sterke bidragsytere.

    Elektrisitet, transport og varme - årsaken til at vi har kunnet bevege oss vekk fra primærnæringer - er hovedsynderne.


    http://www.whatsyourimpact.eu.org/co2-sources.php
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Flytransport står for ca. 11% av totale utslipp av fossile brennstoff
    403 Forbidden
    Presiserer at det står for 11% av transportsektorens totale utslipp, ikke 11% av totalen. Siden transport står for 22% av totalen blir flytrafikkens bidrag til totalen 22%* 11% = 2,4%

    Fra linken din (min utheving)
    Global aviation accounts for 11% of all transport carbon dioxide emissions. International flights create about 62% of these emissions with domestic flights representing the remaining 38%. Over the last 10 years, aviation has been one of the fastest growing sources of carbon dioxide emissions. Aviation is also the most carbon-intensive form of transportation, so it's growth comes with a heavy impact on climate change.
     
    N

    nb

    Gjest
    Eksempelet med flytransport sin uventent lave del av det totale bidraget illustrerer for øvrig fint poenget med at utslippskildene ikke er helt hva man tror eller tenker over. Dersom man bare legger ned verdens flytransport over natten, så vil CO2-utslippene reduseres med noen gaske få prosent (+ litt ringvirkninger av alt rundt selvsagt). På toppen av det kommer en ganske saftig økning pga at transporten må foregå på andre måter. Det er sikkert mange som svever rundt i den villfarelse at så lenge de legger ferien til Norge fremfor Et Land Langt Borte så er alt gulle godt, men så enkelt er det dessverre ikke.

    Eksempelvis er angivelig ikke miljøregnestykket forhøyhastighets jernbane mellom Oslo og Bergen (europas 6. eller 7. mest trafikerte flystrekning eller hva det nå er) veldig bra fordi det går med inni helvete mye semtent, og sementproduksjon er en svært potent utslippskilde. Ting er ikke alltid som man tror eller som det ser ut ved første øyekast.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.394
    Antall liker
    11.537
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På den annen side, når sementen først er der, er utslippene tatt. Og problemet er selvsagt at det bare er en forsvinnende liten av verdens befolkning som flyr i særlig grad. Så upsiden (eller downsiden) i flytransport ved en stadig økende økonomisk utvikling er enorm. Men ellers mange gode poenger her. Ting er ikke alltid som man tror. Kanskje vi heller burde forske på alternative måter å produsere sement på enn å subsidiere elektrisk drevne luksusbiler ?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.833
    Antall liker
    8.299
    Torget vurderinger
    0
    En full B737 Next Gen legger igjen mindre Co2 pr passasjer enn om disse reiste med biler med 4 mennesker i hver bil over en strekning feks, Oslo- Kirkenes. Det går endel mere fuel ved avgang enn ved underveis flyging og landing så jo lengere strekning man flyr jo bedre blir regnestykket for flyet. Grunnen til at jeg brukte strekningen OSLO-KKN er at flyene på den ruten som oftest er fulle.

    For øvrig kan nevnes at hvis vi setter alle verdens fly på bakken i morgen vil temperaturen på jorden øke! Selv om vi ikke kompenserer for bortfallet av flytransporten med andre transportformer. Grunnen er at eksosen fra flyene høyt der oppe fører til at noe solvarme reflekteres ut i verdensrommet. Dette er empirisk bevist gjennom et av verdens største fullskalaforsøk. Etter 9.11 ble all amerikansk sivilluftfart stoppet i noen dager. Temperaturøkningen var målbar. Kilde: Astronom Røed Ødegård. Jeg diskuterte global oppvarming med ham og han henviste til denne sammenhengen. Skal være enig i at det under forutsetning av at CO2 utslipp er årsak til temperaturøkningen blir et valg mellom pest og kolera, men det viser at dette er rimelig innfløkt og at "alt henger sammen med alt". ( Det var vel Gro som sa det? )
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.394
    Antall liker
    11.537
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er, som jeg vel sa, at flere mennesker reiser lengre oftere enn før. Alternativet er ikke å reise til USA med bil, men ikke å reise, som vi gjorde før.....så antall reiste km øker noe så voldsomt. Vi snakker om utslipp pr km her, og da faller en biltur til hytta veldig gunstig ut ift til en langhelg i Los Angeles.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.833
    Antall liker
    8.299
    Torget vurderinger
    0
    Vi snakker om utslipp pr km her, og da faller en biltur til hytta veldig gunstig ut ift til en langhelg i Los Angeles.
    Problemet er kanskje IKKE utslipp pr km men utslipp pr tur. :rolleyes:
     
    N

    nb

    Gjest
    Å ha (og ikke minst bygge) et frittstående bygg på fort 100 kvadrat på fjellet som skal holdes lunkent utenfor de 2-3-4 gangene man er der pr. år og som det skal kjøres 20 mil hver vei til (og derav mye stamping i bilkø) er kanskje ikke aller øverst på listen over "sustainable vacation spots"...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Å ha (og ikke minst bygge) et frittstående bygg på fort 100 kvadrat på fjellet som skal holdes lunkent utenfor de 2-3-4 gangene man er der pr. år og som det skal kjøres 20 mil hver vei til (og derav mye stamping i bilkø) er kanskje ikke aller øverst på listen over "sustainable vacation spots"...
    Finnes det virkelig mennesker som gjør så dumme og uansvarlige ting??
     
    N

    nb

    Gjest
    Å ha (og ikke minst bygge) et frittstående bygg på fort 100 kvadrat på fjellet som skal holdes lunkent utenfor de 2-3-4 gangene man er der pr. år og som det skal kjøres 20 mil hver vei til (og derav mye stamping i bilkø) er kanskje ikke aller øverst på listen over "sustainable vacation spots"...
    Finnes det virkelig mennesker som gjør så dumme og uansvarlige ting??
    Har hørt rykter om det, ja.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hvis man vil redusere befolkningens CO2-fotavtrykk uten å ty til én eller annen form for neoluddistisk reversering til 1800-talls levevei, så er det strengt tatt bare ett ord som gjelder: Sentralisering. Tøm bygdene, legg ned all transport til og bosetting i grisgrendte strøk, skog og bergknauser, og få befolkningen inn i et fåtall bysentra med sykkelavstand til alt de trenger (unntatt feriedestinasjoner). En høyblokk som rommer 5000 mennesker er fantastisk mye mer energieffektiv pr. capita enn eneboliger og tilhørende uthus, og når alle daglige gjøremål kan utføres innen en radius på 500m blir det noe ganske annet enn når man må kjøre tre mil til butikken. Sånn sett er Senterpartiet (og forsåvidt de andre "grønne" partiene) de desidert minst miljøvennlige i landet, siden de legger mest til rette for å beholde en spredt befolkning.
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ en boenhet i Oslo forbruker ca halvparten så mye energi som en boenhet på Hedmarken. Grunnen er åpenbar, en boenhet er mindre pr. beboer i Oslo, samt at de ligger tettere og leiligheter har ikke varmetap gjennom fire vegger, gulv og tak når det er -25 utenfor.

    Siden midten av August har jeg kjørt 50 mil ca, da hovedsaklig for å gjøre ymse ærender på Alnabru og lignende steder. Jobben min (og samboerens) ligger i sykkel/kollektivavstand. Barnehage i sparkesykkelavstand så lenge det er noenlunde tørt og ikke for kaldt. Bilen trengs ca en dag i uka for å storhandle på matbutikker, resten suppleres fra det lokale bydelssentrumet tre minutters gange unna. Jeg bor i Oslo. Kjøreturen Oslo-Sunnmøre-Trøndelag-Oslo i August ifm ferie utgjorde totalt ac 18% av det totale antall kilometer jeg har kjørt bilen min siden Mai 2012. Utgjør dog mindre enn det i drivstofforbruk siden det ellers blir mye småkjøring i Oslo og bruk av kupevarmer om vinteren før korte kjøreturer.

    Hadde forsåvidt klart oss ganske bra uten bil i det daglige, men det er mye mer praktisk når man skal ha med seg to barn fra A til B og en del av våre faste ting ikke egner seg veldig godt for kollektivtransport (barnehage, babysvømming og slikt).

    Oljefyren forsvinner i disse dager, da går forresten mitt dieselforbruk ned fra ca 4700 liter i året til 700 liter i året (de 700 går til bilen). Med mitt forbruksmønster tilsvarer altså oljefyrt oppvarming av boligen i ett år ca 6 års bilbruk. Blir erstattet med strøm i en eller annen form, hvilken effekt det har kommer an på hvilken brenselmiks man legger til grunn for strømproduksjon i Norge.

    Nå er jeg svært langtfra noe miljøfyrtårn - eksempelene er gitt kun for å illustrere at de store effektene ligger på store ting, ikke på å dra ut mobilladeren eller brette melkekartongene sammen.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Selv bor jeg på 30m2 i sentrum, har ikke bil og bruker kollektiv (til og fra jobb) eller sykkel til alle faste gjøremål. Besitter én stk. varmeovn og varmekabler på badet, ellers er det kun varmtvann, hvite- og brunevarer som drar strøm. Riktignok flyr jeg en del (kanskje 10 turer i året i snitt, inkl. jobb og ferie), men har ikke nevneverdig dårlig samvittighet for eget forbruk. Spiser relativt lite kjøtt også, kanskje en halvkilo i uka til sammen (kjøttproduksjon er jo en stor utslippskilde).
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.036
    Antall liker
    8.517
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man vil redusere befolkningens CO2-fotavtrykk uten å ty til én eller annen form for neoluddistisk reversering til 1800-talls levevei, så er det strengt tatt bare ett ord som gjelder: Sentralisering. Tøm bygdene, legg ned all transport til og bosetting i grisgrendte strøk, skog og bergknauser, og få befolkningen inn i et fåtall bysentra med sykkelavstand til alt de trenger (unntatt feriedestinasjoner). En høyblokk som rommer 5000 mennesker er fantastisk mye mer energieffektiv pr. capita enn eneboliger og tilhørende uthus, og når alle daglige gjøremål kan utføres innen en radius på 500m blir det noe ganske annet enn når man må kjøre tre mil til butikken.
    Butikk?
    Skal dei ha mat også, desse høgblokk-buarane?
    Og den skal komme frå kvar? New Zealand? Eller kanskje nokre digre kjøt-reaktorar i kjellaren på høgblokka?
    Nei, det mest miljøvenlege på lang sikt, må vere å flytte til nokre digre romstasjonar i bane rundt sola, der innbyggjarene er fullstendig sjølvforsynte med alt. Eventuelt at dei ikkje er det.
    På den andre sida, dersom ein på død og liv (!) skal gjere alle til homoseksuelle herrefrisørar i Oslo, må ein lokke med attraktive flyttetilskot. For ein 4 - 5 millionar skal eg vurdere det. Kona også. (ho må ha det same beløpet, sjølvsagt. Vi skal vel ikkje ha det dårlegare enn vi har det no?)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.036
    Antall liker
    8.517
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Selv bor jeg på 30m2 i sentrum, har ikke bil og bruker kollektiv (til og fra jobb) eller sykkel til alle faste gjøremål. Besitter én stk. varmeovn og varmekabler på badet, ellers er det kun varmtvann, hvite- og brunevarer som drar strøm. Riktignok flyr jeg en del (kanskje 10 turer i året i snitt, inkl. jobb og ferie), men har ikke nevneverdig dårlig samvittighet for eget forbruk. Spiser relativt lite kjøtt også, kanskje en halvkilo i uka til sammen (kjøttproduksjon er jo en stor utslippskilde).
    Då er du vel lukkeleg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn