ErosLoveking
Æresmedlem
Hipstere lukter generelt sur melk. Blyantbart og etnisk pungrock på øret
ikke snakk stygt om kosedyret mitt.
Hipstere lukter generelt sur melk. Blyantbart og etnisk pungrock på øret
Vi har flere rå kvinnestemmer i Nord-Norge! Men diss ikke Kari, sier jeg..Flere norske, nordiske og internasjonale toppvokalister når ikke henne til knehasene.
Hør forresten litt på Anneli Drecker.
-og skivene til Hekla Stålstrenga!! Kritiske røster til Mark, David, Guy og John biter heller ikke på meg. Samme gjelder for kritikk av Hans..Jeg har sett ham live, og det sier sitt..
Trist å ha et anlegg som bare spiller audiofile plater,et godt anlegg spiller det meste på en overbevisene måte.
Noe mange anlegg ikke gjør.
mvh
Musikk er ikke viktig nok til å hisse seg opp over. litt dissing av favorittartistene sine bør man tåle. man er da ikke 16 år lenger. å trekke frem musikkpolitikortet er en ren hersketeknikk.
nope! ikke for å hisse seg opp over at andre ikke liker favorittartistene dine. det tilhører tenårene. savner å ikke lytte til musikk hvis jeg er avskåret fra det men livet går videre uten alvorlige depresjoner.Musikk er ikke viktig nok til å hisse seg opp over. litt dissing av favorittartistene sine bør man tåle. man er da ikke 16 år lenger. å trekke frem musikkpolitikortet er en ren hersketeknikk.
Er ikke musikk viktig nok?
mvh
Trodde hifi-folket spiste boller.Advarsel til arrangørene: våg dere ikke å servere de samme gamle vaflene med syltetøy og brunost! I år vil jeg ha eplekake m/krem!
Problemet er eventuelt at fine produksjoner med fint lyd og flinke artister som spiller fin musikk låter ganske kurant nesten uansett hva man spiller det på. Det er underlig at slikt er referansematerialet om målet er å finne ut om et anlegg låter bra eller ikke.Jeg forstår ikke helt problemet med å høre eksempelvis Diana Krall, Kari Bremnes, Vamp eller annen kjent musikk på messen. De fleste har vel hørt denne musikken på eget anlegg og noe av vitsen ved å høre på de forskjellige anleggene er vel å sammenligne med hva man er vant med å høre. Som andre har sagt er det vel heller ikke vanskelig å ta med annen musikk man kjenner på en minnepennen, CD-plate e.l. De fleste utstillere bør vel så langt det lar seg gjøre akseptere dette.
Neida. Slett ikke alle. Vi i Hornalliansen for eksempel, spiser horn. Helst med frø, selvfølgelig.Trodde hifi-folket spiste boller.Advarsel til arrangørene: våg dere ikke å servere de samme gamle vaflene med syltetøy og brunost! I år vil jeg ha eplekake m/krem!
Her er vi nesten rørende enige, og mesteparten av det virker å være en beskrivelse av min egen virkelighet også. Det eneste jeg er litt uenig i er det siste avsnittet ditt om det du kaller kosejazztrio. Fordelen med slik musikk med gode opptak er at det gir lytteren lettere mulighet til å høre hvordan et akustisk instrument blir gjengitt uten at musikken er så kompleks at instrumentenes egenlyd drukner i kompleksiteten. Derimot er det ikke noe enten eller, for hvis man bare spiller slik musikk er det jo andre aspekter man ikke får sjekket ut i et anlegg. Derfor mener jeg man trenger å spille både kosejazztrioer og kompleks musikk for å vise hele bildet.Njahh. Jeg har da også komplett Dire Straits, og f.eks. Pink floyd. Jeg hørte mye på begge da jeg gikk på videregående for 25 år siden. Visst har jeg en bunke Kari Bremnes stående, synes en del av det var bra også. Men det har ikke skjedd stort nytt på en stund? Jeg sluttet å kjøpe DS og PF da jeg hadde dem komplett. Jeg 'sluttet' å spille dem da jeg ikke lenger hadde opplevelsen av oppdagelsesreise i musikken deres. Jeg sluttet å kjøpe KB da jeg følte at det var en vane for meg å kjøpe dem, og like mye en vane for henne å spille dem inn.
Så gikk jeg videre. Ikke nødvendigvis til noe bedre, så det er ikke noe forsøk på å disse smaken til noen som helst. Men jeg gikk til noe annet, og noe tredje, og noe fjerde. Om jeg skal trekke frem et fellestrekk med den 'audiofile' musikksmaken i sin merkeligste form, så er det kanskje et nesten totalt fravær av musikalsk eventyrlyst. Der jeg finner eventyr i nye artister, nye skiver, nye låter, nye sjangre, ser det nesten ut som enkelte finner eventyret i å høre den samme skiva (eller en som er kliss lik) på nye høyttalere, nye forsterkere, nye platespillere, nye CD'er, nye hirezformater, nye kabler, nye spikes eller noe i den retningen. En slags musikalsk trygghetssøken kombinert med en elektronisk/mekanisk eventyrlyst.
Jeg synes mitt eventyr er hakket mer spennende. Ikke håp om enighet om saken, men sånn opplever jeg det.
Ellers skjønner jeg lett at kosejazztrio er fristende for de som skal demonstrere hifi. Ryddig og greit arrangert, tre instrumenter kan ikke bli veldig lydmessig komplekst. Ikke er det høyrøstet og SPL-krevende. I tillegg er det gjerne en mil eller mer i hver retning før man kommer i nærheten av noe som kan kalles ubehagelig. Trygt valg som ikke stresser verken anlegg eller lytter.
Nå må du gi deg! Å tolke mitt innlegg som uttrykk for et ønske om å være musikkpoliti er drøyt. Det må da for faen være mulig å bruke humor i et innlegg uten å kline smilefjes utover det hele, for at folk skal skjønne at det ikke er så alvorlig ment. Dette har ingen ting med min musikksmak å gjøre. For å gjenta; jeg har tilnærmet komplett samling av alle de nevnte artistene og hygger meg med dem innimellom. Har til og med forsvart dem i en annen tråd her.Det finnes faktisk ganske mange som liker Dire Straits, Kari Bremnes, Patricia Barber, Nils Lofgren og Hans Thessink for å nevne noen få du tydeligvis har fått i vrangstrupen. Jeg trodde litt av hovedpoenget med hifiinteressen var selve musikkopplevelsen, men det passer tydeligvis ikke for musikkpolitiet så lenge det dreier seg om musikk man ikke liker selv. Da varsler man i stedet boikott av de rommene hvor det høyst sannsynlig sitter folk og lytter til musikk de kjenner godt, nettopp fordi man da har lettere for å kunne sammenligne med det utstyret man lytter til hjemme.
Nå skal jeg riktignok være den første til å innrømme at en del av musikken på hifimesser "går igjen", men det er da ikke verre enn å be utstillerne spille noe annet, eller enda bedre ta med noe du liker selv. De aller fleste utstillerne vil jo at potensielle kunder skal få en god opplevelse, enten det dreier seg om lyden eller musikken. Og aller helst begge deler.
Hvis du verken spør om annen musikk eller har tatt med noe selv, så har du heller ingen grunn til å klage. Utstillerne kan jo ikke gjette seg til hva folk liker.
Roy
Les mitt forrige innlegg, så ser du at vi nok ikke er så uenige som det kan virke som. Om jeg misforstod ditt opprinnelige innlegg så beklager jeg det. Skriftlig ironi kan ofte være vanskelig å avdekke når man ikke kjenner avsenderen. Det er derfor det kan være lurt å bruke smileys.Nå må du gi deg! Å tolke mitt innlegg som uttrykk for et ønske om å være musikkpoliti er drøyt. Det må da for faen være mulig å bruke humor i et innlegg uten å kline smilefjes utover det hele, for at folk skal skjønne at det ikke er så alvorlig ment. Dette har ingen ting med min musikksmak å gjøre. For å gjenta; jeg har tilnærmet komplett samling av alle de nevnte artistene og hygger meg med dem innimellom. Har til og med forsvart dem i en annen tråd her.Det finnes faktisk ganske mange som liker Dire Straits, Kari Bremnes, Patricia Barber, Nils Lofgren og Hans Thessink for å nevne noen få du tydeligvis har fått i vrangstrupen. Jeg trodde litt av hovedpoenget med hifiinteressen var selve musikkopplevelsen, men det passer tydeligvis ikke for musikkpolitiet så lenge det dreier seg om musikk man ikke liker selv. Da varsler man i stedet boikott av de rommene hvor det høyst sannsynlig sitter folk og lytter til musikk de kjenner godt, nettopp fordi man da har lettere for å kunne sammenligne med det utstyret man lytter til hjemme.
Nå skal jeg riktignok være den første til å innrømme at en del av musikken på hifimesser "går igjen", men det er da ikke verre enn å be utstillerne spille noe annet, eller enda bedre ta med noe du liker selv. De aller fleste utstillerne vil jo at potensielle kunder skal få en god opplevelse, enten det dreier seg om lyden eller musikken. Og aller helst begge deler.
Hvis du verken spør om annen musikk eller har tatt med noe selv, så har du heller ingen grunn til å klage. Utstillerne kan jo ikke gjette seg til hva folk liker.
Roy
Jeg får bare gjenta det jeg sa på forrige side:
"Ellers - for å presisere: mitt innspill var ment som en munter oppfordring til utstillerne om å grave litt dypere i cd-bunken. Altså, på ingen måte et forsøk på å tre min musikksmak ned over noen som helst kroppsdel på noen som helst. Jeg har alle de nevnte artistene og hygger meg med dem - innimellom. Jeg vil bare helst ikke høre dem omogomogomogomigjen i løpet av en søndag.
Hadde jeg likt å høre den samme musikken omogogigjen kunne jeg jo bare skrudd på P1 ;D "
Hvordan kan du tolke dette som "musikkpoliti"-utspill?
Når noen har en slik instilling er det ikke rart at Sentralen har blitt en sump av kjerringkrangler.
Nå må du gi deg! Å tolke mitt innlegg som uttrykk for et ønske om å være musikkpoliti er drøyt. Det må da for faen være mulig å bruke humor i et innlegg uten å kline smilefjes utover det hele, for at folk skal skjønne at det ikke er så alvorlig ment. Dette har ingen ting med min musikksmak å gjøre. For å gjenta; jeg har tilnærmet komplett samling av alle de nevnte artistene og hygger meg med dem innimellom. Har til og med forsvart dem i en annen tråd her.Det finnes faktisk ganske mange som liker Dire Straits, Kari Bremnes, Patricia Barber, Nils Lofgren og Hans Thessink for å nevne noen få du tydeligvis har fått i vrangstrupen. Jeg trodde litt av hovedpoenget med hifiinteressen var selve musikkopplevelsen, men det passer tydeligvis ikke for musikkpolitiet så lenge det dreier seg om musikk man ikke liker selv. Da varsler man i stedet boikott av de rommene hvor det høyst sannsynlig sitter folk og lytter til musikk de kjenner godt, nettopp fordi man da har lettere for å kunne sammenligne med det utstyret man lytter til hjemme.
Nå skal jeg riktignok være den første til å innrømme at en del av musikken på hifimesser "går igjen", men det er da ikke verre enn å be utstillerne spille noe annet, eller enda bedre ta med noe du liker selv. De aller fleste utstillerne vil jo at potensielle kunder skal få en god opplevelse, enten det dreier seg om lyden eller musikken. Og aller helst begge deler.
Hvis du verken spør om annen musikk eller har tatt med noe selv, så har du heller ingen grunn til å klage. Utstillerne kan jo ikke gjette seg til hva folk liker.
Roy
Jeg får bare gjenta det jeg sa på forrige side:
"Ellers - for å presisere: mitt innspill var ment som en munter oppfordring til utstillerne om å grave litt dypere i cd-bunken. Altså, på ingen måte et forsøk på å tre min musikksmak ned over noen som helst kroppsdel på noen som helst. Jeg har alle de nevnte artistene og hygger meg med dem - innimellom. Jeg vil bare helst ikke høre dem omogomogomogomigjen i løpet av en søndag.
Hadde jeg likt å høre den samme musikken omogogigjen kunne jeg jo bare skrudd på P1 ;D "
Hvordan kan du tolke dette som "musikkpoliti"-utspill?
Når noen har en slik instilling er det ikke rart at Sentralen har blitt en sump av kjerringkrangler.
Gitaronani for falsett med balanserte kabler opp der sola ikke skinner?I hvilken kategori havner denne?
Neiiiiiiiiida, du sipper ikke!Du antyder vel ikke at jeg sipper TT ? Det skulle tatt seg ut!
Den mørke middelalderen hos menn byr på mange spennende innfallsvinkler og stemninger Crusier (eller var det stemmer i hodet).Hvis det bare er middelaldrende menn som ikke hører på bremnes og barber i rommet så kommer ikke jeg inn.
Bifalles AuditorVi har flere rå kvinnestemmer i Nord-Norge! Men diss ikke Kari, sier jeg..Flere norske, nordiske og internasjonale toppvokalister når ikke henne til knehasene.
Hør forresten litt på Anneli Drecker. Fraseringene hennes kan få enhver produsent til å fryse på ryggen av glede.
Og vedrørende skivene til Hekla Stålstrenga: Anne Nymo Trulsen har en utrolig kraft i det hu gjør, uten å gå på akkord med de vare små mikrodetaljene som skaper følelser og liv i presentasjonen!! Hu nagler deg til veggen om materialet krever det, men kan også -stilsikker som få- legge opp en jazzballade som stryker kinna dine på en sånn måte at du tror hu synger bare for deg. En annen ting er at hu tør å bruke dialekten sin..man blir stolt av å være nordfra ved å høre på "Stålstrengan"! Produsenten har også gjort en god jobb..ikke rart de ble nominert til Spellemannspris med den pakka
Kritiske røster til Mark, David, Guy og John biter heller ikke på meg. Samme gjelder for kritikk av Hans..Jeg har sett ham live, og det sier sitt..
Forresten er både Barb og Pat ofre for total hype..men produksjonene holder greit mål..Spiller du Jane Monheit eller Norah ser du iallefall min rygg ut døra. Null meldinger..Med hensyn til undervurderte pianister gir jeg herved alle jazzhuer i oppgave å høre på Ellis Marsalis, Danilo Perez og DD Jackson!!
I vår klubb er det ostekake og gullerotkake som gjelderTrodde hifi-folket spiste boller.Advarsel til arrangørene: våg dere ikke å servere de samme gamle vaflene med syltetøy og brunost! I år vil jeg ha eplekake m/krem!
Her er vi nesten rørende enige, og mesteparten av det virker å være en beskrivelse av min egen virkelighet også. Det eneste jeg er litt uenig i er det siste avsnittet ditt om det du kaller kosejazztrio. Fordelen med slik musikk med gode opptak er at det gir lytteren lettere mulighet til å høre hvordan et akustisk instrument blir gjengitt uten at musikken er så kompleks at instrumentenes egenlyd drukner i kompleksiteten. Derimot er det ikke noe enten eller, for hvis man bare spiller slik musikk er det jo andre aspekter man ikke får sjekket ut i et anlegg. Derfor mener jeg man trenger å spille både kosejazztrioer og kompleks musikk for å vise hele bildet.Njahh. Jeg har da også komplett Dire Straits, og f.eks. Pink floyd. Jeg hørte mye på begge da jeg gikk på videregående for 25 år siden. Visst har jeg en bunke Kari Bremnes stående, synes en del av det var bra også. Men det har ikke skjedd stort nytt på en stund? Jeg sluttet å kjøpe DS og PF da jeg hadde dem komplett. Jeg 'sluttet' å spille dem da jeg ikke lenger hadde opplevelsen av oppdagelsesreise i musikken deres. Jeg sluttet å kjøpe KB da jeg følte at det var en vane for meg å kjøpe dem, og like mye en vane for henne å spille dem inn.
Så gikk jeg videre. Ikke nødvendigvis til noe bedre, så det er ikke noe forsøk på å disse smaken til noen som helst. Men jeg gikk til noe annet, og noe tredje, og noe fjerde. Om jeg skal trekke frem et fellestrekk med den 'audiofile' musikksmaken i sin merkeligste form, så er det kanskje et nesten totalt fravær av musikalsk eventyrlyst. Der jeg finner eventyr i nye artister, nye skiver, nye låter, nye sjangre, ser det nesten ut som enkelte finner eventyret i å høre den samme skiva (eller en som er kliss lik) på nye høyttalere, nye forsterkere, nye platespillere, nye CD'er, nye hirezformater, nye kabler, nye spikes eller noe i den retningen. En slags musikalsk trygghetssøken kombinert med en elektronisk/mekanisk eventyrlyst.
Jeg synes mitt eventyr er hakket mer spennende. Ikke håp om enighet om saken, men sånn opplever jeg det.
Ellers skjønner jeg lett at kosejazztrio er fristende for de som skal demonstrere hifi. Ryddig og greit arrangert, tre instrumenter kan ikke bli veldig lydmessig komplekst. Ikke er det høyrøstet og SPL-krevende. I tillegg er det gjerne en mil eller mer i hver retning før man kommer i nærheten av noe som kan kalles ubehagelig. Trygt valg som ikke stresser verken anlegg eller lytter.
Min opplevelse av messemusikk er nok som din, men jeg opplever stadig vekk "ny" musikk, i den forstand at jeg ikke kjenner den fra før, på messer. Etter å ha vært på en del messer de siste årene, er det ofte like morsomt som å se ny elektronikk og høyttalere.
Så får jeg bare håpe at musikken på messa i Horten kan glede flest mulig, ikke forarge.
Roy