Asbjørn klarer sikkert å svare bedre på dette enn jeg, men det får nå stå sin prøve.I normal lytteposisjon er som regel nivået på den reflekterte lyden mye høyere enn direktelyden. Hvor den overgangen skjer kommer an på hvor livlig eller dempet rommet er. I et ubehandlet lytterom kan det være mindre enn en meter fra høyttalerne. Bortenfor det punktet er den reflekterte lyden høyest. Med en lytteposisjon to-tre meter unna høyttalerne er direktelyden lett 10-12 dB under den reflekterte.I praksis klarer man ikke å høre romrefleksjoner opptil 50ms etter direktelyden annet enn som en farging av det opprinnelige signalet. 50 ms er ganske mye - 17 meter - så refleksjonene har vært en solid runde i rommet før den tid.
Men når man er vant med hodetelefoner så hører man fort hvor mye rommet farger.
Vis vedlegget 223217
Planet Of Tunes - Theories of reverberation
Critical distance - Wikipedia, the free encyclopedia
Linkwitz Labs - Room Acoustics: Reverberation Distiance
Her snek det seg inn et sprøsmål fra meg
Hvordan kan den reflekterte bli høyre db på enn den direkte?
Lydbølgene fra et høyttalerelement stråler ut i mer eller mindre kuleform. Den energien som tilfeldigvis treffer øret ditt er bare en liten brøkdel av det som stråles ut. uten refleksjoner forsvinner denne lyden - og du hører den ikke. Hvis lytterommet ditt har en spesiell fasong og i tillegg er dårlig dempet, vil de lydbølgene du ellers ikke ville ha hørt, kunne reflekteres mot øret ditt. Summen av disse refleksjonene - som kan gå i alle plan og retninger - kan lett bli større enn den direkte lyden.
Et analogt eksempel er en parabolantenne. Direktesignalet fra satelitten er ikke kraftig nok til å gi deg lyd eller bilde på TVen. Men med en parabolantenne samler du opp signaler som går den lille mottageren i brennpunktet av parabolen hus forbi - og p.g.a. den spesielle formen på parabolantennen får du et reflektert signal som er mange ganger sterkere enn det som treffer antennen direkte.
En ellipsoide (en ellipse som roterer rundt en akse) er et annet ekstremt eksempel. En ellipsoide har den egenskapen at sender du ut lyd fra det ene brennpunktet, reflekteres lyden i ellipsoidens overflate i alle retninger, for deretter å samle alle lydenergien i det andre brennpunktet. Visstnok en effekt som brukes for å knuse nyresteiner, er jeg blitt fortalt. Pasienten sitter i vann, og så posisjoneres pasienten slik at nyresteinen er i det ene brennpunktet av en ellipsoide - og så fyrer man av et lite smell i det andre brennpunktet - og så samles lydenergien i nyresteinen og knuser den til mindre biter.
Skjønner dette og godt forklart.
Men skjønner ikke hvordan db kan bli 10db mer på refleksjons lyd.