Jeg er for å måle samtidig som man lytter.. Det som er bra med å måle er jo at det blir lettere å se/finne ut hva man kan endre på for å få det enda bedre. Og ikke minst hva som skjer når du flytter på en høyttaler, sofa, stol akustikkplate eller hva det er fornoe. Problemet er ofte at men henger seg opp i småting som egentlig er ting man ikke trenger å bry seg om.
Jeg har målt veldig mye her for en kort tid siden, og det lærte meg MYE om lytterommet mitt. Jeg fikk også hele frekvenskurven innen for 5db. Men det var lydmessig ikke noe for meg.
Jeg enda opp med å ta bort en hel del absobsjon i rommet, spesiellt på bakveggen. Kurven jeg har idag er en del flatere enn den jeg starta med, men den går opp og ned i forskjellig frekvenser, men det er slik JEG liker det. Og etter å ha målt, flyttet på ting målt osv. Så er resultatet at lyden hos meg er bedre enn den var før jeg starta med å måle.
Måling er jo et godt verktøy til å finne ut, hva, hvor og hvor mye akustisk jobbing man trenger i rommet. Men det er veldig viktig å lytte til musikk samtidig.