I_L
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.03.2003
- Innlegg
- 3.719
- Antall liker
- 6.521
Han går i hvert fall alltid med sånn fez.Men det er ikke alltid han tar alt like seriøst, seg selv inkludert:
Vis vedlegget 230481
Han går i hvert fall alltid med sånn fez.Men det er ikke alltid han tar alt like seriøst, seg selv inkludert:
Vis vedlegget 230481
Skal se han er Steely Dan fan:Han går i hvert fall alltid med sånn fez.Men det er ikke alltid han tar alt like seriøst, seg selv inkludert:
Vis vedlegget 230481
Det der kan like gjerne være et eksempel på å gå utover sitt kompetanseområde. Fullt lovlig, men da har verken priser eller doktorgrader noen stor verdi. Akurat når det gjelder digitalteknologi i forhold til andre typer elektronikk og fysikk hadde jeg en gang i tiden en diskusjon med en som konstruerte mikroprosessorer. Han fortalte at det hadde vært en del forvirring i hans kretser (pun intended) etterhvert som prosessorhastighetene økte. I en del tilfeller oppdaget de at signalet ikke nådde hele kretsen samtidig, og de måtte lære seg slike ting som signalenes forplantningshastighet i forskjellige typer ledere. Så midt i den digitale revolusjonen satt han og leste seg opp på analog kretsteknologiHawksford er en kapasitet på digitalteknikk. Han var blant annet med på å påvise at båndbreddebegrensninger i en digitalkabel skaper jitter i en S/PDIF eller AES/EBU-overføring. Slik kan det se ut når mannen tar temaet seriøst: http://www.scalatech.co.uk/papers/dunn_hawksford_1992.pdf
<....snip....>
I intervjuet forklarer han litt mer om den artikkelen kortvarig henviste til, og sier blant annet dette:
That one attracted a lot of criticism, and although there was a degree of speculation in it, I stand behind the major conclusions to this day.
If I write something like that I always try to indicate what is fact, as we electronic engineers understand it, and what is more of a gut feeling.
In that article I addressed the topic of skin effect in the context of audio; however, it seems what I said was widely misunderstood and misquoted.
Det betyr at elektriske signaler beveger seg med forskjellig hastighet i forskjellig type ledende materiale. Relevant når vi snakker om Gigahertz. Fullstendig irrellevant i audio-sammenheng.Hei
For en ukyndig,hva innebærer/hvordan forstås dette?
"I en del tilfeller oppdaget de at signalet ikke nådde hele kretsen samtidig, og de måtte lære seg slike ting som signalenes forplantningshastighet i forskjellige typer ledere"
Det betyr at elektriske signaler beveger seg med forskjellig hastighet i forskjellig type ledende materiale. Relevant når vi snakker om Gigahertz. Fullstendig irrellevant i audio-sammenheng.Hei
For en ukyndig,hva innebærer/hvordan forstås dette?
"I en del tilfeller oppdaget de at signalet ikke nådde hele kretsen samtidig, og de måtte lære seg slike ting som signalenes forplantningshastighet i forskjellige typer ledere"
- Enig.i digital teknik skal der kun bruges en brugbar kant så er der kredsløb som detektere og rense og evt reclocker, i analogteknik skal vi bruge hele signalet med amplitude og faseforhold i perfekt stand, det er en helt anden situation, hvis vores analoge signaler havde samme "deformation" som i højhastigheds digitaltekniks signaler ville det være helt uudholdeligt at høre på.
Filosofering er gøy.... man har jo den gamle analogien mellom elektroteknikk og hydraulikk. Vi er vell flere som har filosofert over den.Man kan jo filosofere litt over hvorfor det å sende max 20 kHz over en meter eller tre er så problematisk, når vi jo klarer å sende datatrafikk med langt høyere signalfrekvenser problemfritt over flere kilometer med telefonledning.
Husker jeg fant en link en gang, hvor de hadde forsket på at disse korngrensene i materialer faktisk kunne gjøre transistorer og slikt, brukt i digitalteknikk, defekte. Tror Asbjørn ble litt sur da.- Enig.i digital teknik skal der kun bruges en brugbar kant så er der kredsløb som detektere og rense og evt reclocker, i analogteknik skal vi bruge hele signalet med amplitude og faseforhold i perfekt stand, det er en helt anden situation, hvis vores analoge signaler havde samme "deformation" som i højhastigheds digitaltekniks signaler ville det være helt uudholdeligt at høre på.
Nei. Feil.Synes at diskussionen er for langt ude i øjeblikket, i digital teknik skal der kun bruges en brugbar kant så er der kredsløb som detektere og rense og evt reclocker, i analogteknik skal vi bruge hele signalet med amplitude og faseforhold i perfekt stand, det er en helt anden situation, hvis vores analoge signaler havde samme "deformation" som i højhastigheds digitaltekniks signaler ville det være helt uudholdeligt at høre på.
Vi må nok fremdeles være balanserte nok til å se at det kan være delte meninger også om den saken:Nei. Feil.Synes at diskussionen er for langt ude i øjeblikket, i digital teknik skal der kun bruges en brugbar kant så er der kredsløb som detektere og rense og evt reclocker, i analogteknik skal vi bruge hele signalet med amplitude og faseforhold i perfekt stand, det er en helt anden situation, hvis vores analoge signaler havde samme "deformation" som i højhastigheds digitaltekniks signaler ville det være helt uudholdeligt at høre på.
Faseforskyvning er i praksis svært vanskelig å høre. De fleste av oss har jo allerede absurde mengder faseforskvyvning pga delefiltrene i høyttalerne.
fra denne: AV: Cable Anatomy Part 2: Everything You Wanted To Know About Loudspeaker Cable - Pro Sound WebWhen complex waveforms have their harmonic structures altered, the sense of immediacy and realism is reduced. The ear/brain combination is incredibly sensitive to the effects of this type of phase distortion, but generally needs direct, A/B comparisons in real time to recognize them.
Skulle likt å se den artikkelen, men korngrenser i transistorer er nok noe veldig annet enn korngrenser i ledninger. Transistorer er jo som kjent laget i halvledermaterialer. De består av meget rene krystallstrukturer der forskjellige dopenivåer gir de elektriske egenskapene. Dopingen gir energinivåene elektronene tillates å oppholde seg i og derved lederegenskapene, og krever temmelig god kontroll over produksjonen av komponenten.Husker jeg fant en link en gang, hvor de hadde forsket på at disse korngrensene i materialer faktisk kunne gjøre transistorer og slikt, brukt i digitalteknikk, defekte. Tror Asbjørn ble litt sur da.- Enig.i digital teknik skal der kun bruges en brugbar kant så er der kredsløb som detektere og rense og evt reclocker, i analogteknik skal vi bruge hele signalet med amplitude og faseforhold i perfekt stand, det er en helt anden situation, hvis vores analoge signaler havde samme "deformation" som i højhastigheds digitaltekniks signaler ville det være helt uudholdeligt at høre på.
Ingen feil med den artikkelen men for audiofrekvenser er det bare proximityeffekten som har betydning. Den gir samme faseskift fra 1 kHz og oppover.Belden beskriver skin effekt ganske godt
Understanding Skin Effect and Frequency
Tror det må være første gang jeg er enig, men her har du evig rett. Akustikk er ett veldig viktig tema innenfor bilbransjen.Til og med folk i bilbransjen vet mer om akustikk en folk her, virker det som.
Uhmmm, kan det være fordi den ikke er spesielt viktig?Hvorfor unngår man å nevne proximity effekten tro? Artikkelen fra Pro Sound går forresten i samme fella.
Den linken husker jeg ikke, men i utgangspunktet låter det ikke som noen god idé å ha ukontrollerte korngrenser i de aktive områdene av en transistor, nei. Det er faktisk teknikker som bruker korngrensene til å definere selve transistoren. Jeg har tidligere jobbet litt med produksjon av solceller, så jeg er kjent med forskjellen i effektivitet mellom monokrystallinske og polykrystallinske halvledere.Husker jeg fant en link en gang, hvor de hadde forsket på at disse korngrensene i materialer faktisk kunne gjøre transistorer og slikt, brukt i digitalteknikk, defekte. Tror Asbjørn ble litt sur da.
Ja det et er noget af det samme som sker, så lidt mærkeligt at man altid hører om skineffekten, proximityeffekten kan man tage tage højde for med ved simpelthen at holde afstand, måske er det mere end on/off funktion i den forbindelse , Men skineffekten kan der også tages højde for med bl.a litze hvor man så igen bør tage højde for proximityeffekten, og ved ikke at bruge stort areal på lederen. Men effekten vil vil altid være lidt tilstede.Ingen feil med den artikkelen men for audiofrekvenser er det bare proximityeffekten som har betydning. Den gir samme faseskift fra 1 kHz og oppover.Belden beskriver skin effekt ganske godt
Understanding Skin Effect and Frequency
Hvorfor unngår man å nevne proximity effekten tro? Artikkelen fra Pro Sound går forresten i samme fella.
Joseph Fourier beviste i 1822 matematisk at enhver periodisk funksjon kan uttrykkes som en endelig sum av sinuser og kosinuser, eller en Fourierrekke. Dette resultatet kan videre generaliseres til at alle funksjoner i tid, periodiske eller ikkeperiodiske og uansett type, kompleksitet eller form, kan uttrykkes gjennom en ekvivalent funksjon i frekvens, også kalt en Fouriertransform. Denne transformasjonen er fullstendig reversibel, så en Fouriertransform gir med andre ord en fullstendig beskrivelse av enhver funksjon i tid, uten noen form for begrensinger. Dette er et matematisk faktum på linje med at 1+1=2. Så uansett hvordan en lyd fortoner seg, kan man regne ut nøyaktig hvilken energi den har ved enhver frekvens, eller dens spektrum om du vil.Jeg finder det logisk at musik ikke er rene sinustoner men sammensatte toner og transienter , det er også det vores hjerne reagerer kraftigst på , og jeg mener det er i den kontekst vi skal se det med hensyn til om disse effekter er hørbare.
Skineffekten øker motstanden ved høye frekvenser. Øker motstanden, punktum.Skineffekt virkningen er ikke den samme for sølv kobber og guld og er også afhængig af form og tykkelse på lederen, og er ikke en on/off funktion.
Joseph Fourier beviste i 1822 matematisk at enhver periodisk funksjon kan uttrykkes som en endelig sum av sinuser og kosinuser, eller en Fourierrekke. Dette resultatet kan videre generaliseres til at alle funksjoner i tid, periodiske eller ikkeperiodiske og uansett type, kompleksitet eller form, kan uttrykkes gjennom en ekvivalent funksjon i frekvens, også kalt en Fouriertransform.
I enkelte konstruksjoner vil den være viktig.... og den forklarer det som sto skrevet i Pro Sound artiklene, også den om mikrofonkabler og quad star kabler. De skriver jo også at øret er følsomt for slikt og det henger godt sammen med mine inntrykk i alle fall.Uhmmm, kan det være fordi den ikke er spesielt viktig?Hvorfor unngår man å nevne proximity effekten tro? Artikkelen fra Pro Sound går forresten i samme fella.
Du har muligens ikke helt fått med deg denne kurven som flere av oss har lagt ut fra tid til annen?Så i siste Audi- magasin om de som pønsker ut lydene som knappene i bilen skal lage. De sa de faktisk la inn to knepp med 30 ms mellomrom, men øret oppfatter det som ett knepp (som ved en kombinasjonslås, sa de). Og lyden oppleves dermed som rikere (med to knepp, som altså oppfattes som ett knepp), det var ordet de brukte. Til og med folk i bilbransjen vet mer om akustikk en folk her, virker det som. Så bilanalogier får en ny betydning.
Økt kapasitans og redusert induktans får man uten å krysse. Det er tilstrekkelig å ha samme antall ledere, samme geometri, uten kryss. Innstråling av støy er meget viktig for en mikrofonkabel og er nok hovedgrunnen til å krysse. Men den linken din har jeg sett ofte, dagens ferske kom herfra: AV: Cable Anatomy Part 1: Everything You Wanted To Know About Microphone Cable - Pro Sound WebI min verden handler forskjellen mellom Star Quad og vanlig to-leder om økt kapasitans, redusert induktans og redusert sjanse for asymmetrisk innstråling av støy f eks fra en strømkabel som ligger parallellt med signalkabelen. Proximity effect trenger vi ikke å bekymre oss for, med mindre vi snakker gigahertz. Men dette har vi diskutert før.
Q. What�s special about star-quad cable?
In short, star-quad cables seem to offer lower inductance and lower phase shift, both of which are parameters that directly affect the clarity and coherence of high-frequency complex waveforms. Their inherently superior noise-rejection also reduces intermodulation distortion, a type which is particularly offensive because it produces “side-tones” not harmonically related to the fundamental. While the improvement may not be as dramatic as changing the microphone, an increasing number of audio professionals seem to be embracing the sonic benefits of star-quad Construction.
Når så du sist en standard søplete router, switch, mobil/nettbrettlader eller tilsvarende laget for forbrukermarkedet med jord?Vi vet at utstyret ikke ser en pen 230V 50Hz sinus inn på strømforsyningen, men endel overharmonisk strømmer og spenningstopper som ikke er ønskelige, itillegg kommer induksjon og kapasitans, mobilnett, trådløstnett i heimen bidrar og med sitt, det antas at noe av denne støyen blir ledet til jord ifb med filtrering i utstyrets strømforsyning, men at denne kan være av ymse kvalitet.
Da har jeg nokk en gang blitt feil tolket, jeg snakker om eks Telenors sendere som støyer allerede før strømmen kommer i hus.Når så du sist en standard søplete router, switch, mobil/nettbrettlader eller tilsvarende laget for forbrukermarkedet med jord?Vi vet at utstyret ikke ser en pen 230V 50Hz sinus inn på strømforsyningen, men endel overharmonisk strømmer og spenningstopper som ikke er ønskelige, itillegg kommer induksjon og kapasitans, mobilnett, trådløstnett i heimen bidrar og med sitt, det antas at noe av denne støyen blir ledet til jord ifb med filtrering i utstyrets strømforsyning, men at denne kan være av ymse kvalitet.
Så vidt jeg vet kan se her hjemme er det bare PCer av denne typen elektronikk som faktisk har støpsler med jordmuligheter.
Bør vell skrive litt mere om dette.....Joseph Fourier beviste i 1822 matematisk at enhver periodisk funksjon kan uttrykkes som en endelig sum av sinuser og kosinuser, eller en Fourierrekke. Dette resultatet kan videre generaliseres til at alle funksjoner i tid, periodiske eller ikkeperiodiske og uansett type, kompleksitet eller form, kan uttrykkes gjennom en ekvivalent funksjon i frekvens, også kalt en Fouriertransform. Denne transformasjonen er fullstendig reversibel, så en Fouriertransform gir med andre ord en fullstendig beskrivelse av enhver funksjon i tid, uten noen form for begrensinger. Dette er et matematisk faktum på linje med at 1+1=2. Så uansett hvordan en lyd fortoner seg, kan man regne ut nøyaktig hvilken energi den har ved enhver frekvens, eller dens spektrum om du vil.Jeg finder det logisk at musik ikke er rene sinustoner men sammensatte toner og transienter , det er også det vores hjerne reagerer kraftigst på , og jeg mener det er i den kontekst vi skal se det med hensyn til om disse effekter er hørbare.
Følgelig kan man ved å beregne hvilket spektrum en forsterker eller annen dings har, også beregne hva den gjør med ethvert påtrykk (innsignal). Derfor er frekvensanalyse en veldig anvendbar metode for å finne ut hvordan den påvirker lyden. Eneste begrensingen i praksis er nøyaktigheten til måleutstyret.
Forøvrig gjør øret i seg selv på mange måter en Fourierrekkeutvikling når vi hører lyder. Innerøret har ulike hårceller som resonnerer på ulike frekvenser, og sender en sum av nevrale sinus-/kosinussignaler til hjernen.