Aerik
Hi-Fi freak
1000 innlegg om 6000 for en nettkabel er hinsides, må fylle på med mere popkorn
Litt OT:1000 innlegg om 6000 for en nettkabel er hinsides, må fylle på med mere popkorn
Tornete vei? Neida, I_L cruiser greit rundt på velpreparert grunn. Nå må du ikke bli så irritert...Din endeløse og livslange oppgave, som beskrevet lengre opp på siden, blir som sådan en tornete vei.
Det underliggende poenget her er fortsatt at å tro at et hørbart musikksignal inneholder ting som ikke kan måles er sludder og mystisisme.
Trouble is, even though "sarcastic" in intent the core of the comment is still true ...
Her er han inne på flere av de emc relaterte tingene som har vært diskutert i vår kabeltråd.Jneutron skrev:I admit my sarcasm needs work.
I also admit that your statement is not entirely inaccurate.
For me:
1. There are no valid repeatable test regimens yet used in industry to determine the full bandwidth ground loop current susceptibility for audio equipment. Whitlock does force pin 1 current, but limits bandwidth and still considers only IR drop, to date never considering the inductive mutual coupling. While I've posted on at least 3 sites a complete descriptor with diagram of the setup, I've seen nobody take it up.
2. There are no valid repeatable test regimens yet for measuring full bandwidth ground loop currents created by audio power equipment.
3. Everybody assumes the output section of a source component is impervious to ground loop currents, which is incorrect. While it may not amplify the coupled signals, it will still present it to the input of the next piece of equipment.
4. The distinction between bench testing of an amplifier using well isolated test gear, and that of amplifier operation in situ using equipment which is not well isolated is lost to most. I've provided test diagrams of that as well over the years.
5. Very few people account for the sensitivity of humans to ITD at the 2 to 5 uSec level, and confuse that entity with an inverted bandwidth of darn near half a Mhz. To produce any semblance of soundstage, ITD and system generated ITD errors must be considered.
So, yah...you're right...there is a "modicum" of truth to your observation. We do not test some entities we are sensitive to, but my remarks cannot be applied in a blanket fashion to all things.
Cheers,
jn
Jeg så en del av dette programmet. Hva er din teori? Det ser ut som verdens fremste eksperter ikke har en anelse om hvordan dette kan ha blitt til. Selv ikke verdens fremste fagfolk hadde greid å lage noe slikt.Litt OT, men allikevel: TV2 akkurat nå, ''Crop Circle Research'' .......
Blir komisk dette. Disse folkene visste ingenting om hvordan elektrisistet overføres på "atom-nivå" i en kabel laget av virkelige materialer. Det forskes det på fremdeles.Det er laget såpass mange millioner kilometer med kabel siden Ampére, Maxwell, Ohm og Faraday utformet elektronikkens grunnlover at det er fullstendig utenkelig
Jeg så en del av dette programmet. Hva er din teori? Det ser ut som verdens fremste eksperter ikke har en anelse om hvordan dette kan ha blitt til. Selv ikke verdens fremste fagfolk hadde greid å lage noe slikt.Litt OT, men allikevel: TV2 akkurat nå, ''Crop Circle Research'' .......
Hva mener du med teori? Ingenting mystisk med disse heller: Home of England's Crop Circle Maker � c i r c l e m a k e r s �Jeg så en del av dette programmet. Hva er din teori? Det ser ut som verdens fremste eksperter ikke har en anelse om hvordan dette kan ha blitt til. Selv ikke verdens fremste fagfolk hadde greid å lage noe slikt.Litt OT, men allikevel: TV2 akkurat nå, ''Crop Circle Research'' .......
..er nok noe med å se det en ønsker å se. Har man viet livet sitt til studiene av kornsirkler, to av intervjuobjektene kaller seg ''Crop Circle Researcher'', blir det klart vanskelig å godta at det finnes enkle forklaringer på fenomenet. Man skal heller ikke kimse av at vi kanskje har et grunnleggende behov for litt mystisime i livene våre, og da kan jo forsåvidt det ene være like bra som det andre.Crop circle - Wikipedia, the free encyclopedia
I TV- programmet gjorde de i hvert fall et nummer av at kornet ikke var tråkket flatt men "formet" av en mystisk kraft som "kokte" kornet på en måte. Men ok det er sikkert bløff.
det er ingen grunn til å bruke store bokstaver når du skriver nicket til det medlemmet..Vi er flere som venter på Lars_Eriks forklaring på hvordan han kan høre lyder på opptak som ikke kan tas opp.
Det kan være godt å tenke på at slikt ikke trenger å være farlig:
Stemmer i hodet er vanligere enn du tror - Hjelp til hjelp
Hvor har noen sagt noe om å høre ting som ikke finnes på opptaket?Vi er flere som venter på Lars_Eriks forklaring på hvordan han kan høre lyder på opptak som ikke kan tas opp.
Det kan være godt å tenke på at slikt ikke trenger å være farlig:
Stemmer i hodet er vanligere enn du tror - Hjelp til hjelp
Hvor noen har snakket om å høre ting som ikke finnes på opptaket? Jeg tenker rimeligvis på f.eks. dette innlegget:Hvor har noen sagt noe om å høre ting som ikke finnes på opptaket?Vi er flere som venter på Lars_Eriks forklaring på hvordan han kan høre lyder på opptak som ikke kan tas opp.
Det kan være godt å tenke på at slikt ikke trenger å være farlig:
Stemmer i hodet er vanligere enn du tror - Hjelp til hjelp
Her snakkes det om å få fram det som er på opptaket. Mener at kortvarig hadde en forklaring om akkurat det i går.
Hyggelig å se at Burnt tar seg en tur innom. Vektig og flott innlegg.
Dersom et triangel låter ulikt på to ulike systemer, men "måler likt", så innebærer det at ulike triangellyder låter likt på opptak, da det ikke sitter noe erfarent lytterøre i opptakskjeden. Du hevder systematisk av f.eks. klang ikke kan måles, men dermed kan det heller ikke tas opp og lagres på f.eks. CD.Det er derfor forsterkere, høyttalere osv som til forveksling måler likt, lyder helt forskjellig. Målinger er kun et hjelpemiddel. Musikk handler om ørsmå nyanser i klang, overtoner, kompleksitet, varme, klang osv.Et triangel kan lyde vidt forskjellig på ulikt avspillingsutstyr, men måle likt. Intet annet enn øret er i stand til å skille dette. De som sier annet, har ikke anelse om hva musikk dreier seg om.
Det er smått utrolig å lese denne tråden. Ikke eneste eksempel som referer til instrumenter, stemmer, klang, overtoner osv.
Hvis det ikke kan måles kan det absolutt ikke være på opptaketHvor har noen sagt noe om å høre ting som ikke finnes på opptaket?Vi er flere som venter på Lars_Eriks forklaring på hvordan han kan høre lyder på opptak som ikke kan tas opp.
Det kan være godt å tenke på at slikt ikke trenger å være farlig:
Stemmer i hodet er vanligere enn du tror - Hjelp til hjelp
Her snakkes det om å få fram det som er på opptaket. Mener at kortvarig hadde en forklaring om akkurat det i går.
Hyggelig å se at Burnt tar seg en tur innom. Vektig og flott innlegg.
Vell, siden I.L i går sa at all elektronikk antas å være stasjonær (at man mangler info om transienters plassering i tid), så sitter vi jo med målinger av slikt som ikke vil gi oss svaret på dynamikken og transientene. Det er en viktig ting å være klart over. Man må ikke behandle måleresultatene som en bibel. At elektronikk målet likt - er derfor ingen garanti for at de oppfører seg likt i fase (timing). Og at man kan høre avvik i fase er sannsynliggjort, selv om man ikke er enige om terskler for slikt.Hvor noen har snakket om å høre ting som ikke finnes på opptaket? Jeg tenker rimeligvis på f.eks. dette innlegget:
Dersom et triangel låter ulikt på to ulike systemer, men "måler likt", så innebærer det at ulike triangellyder låter likt på opptak, da det ikke sitter noe erfarent lytterøre i opptakskjeden. Du hevder systematisk av f.eks. klang ikke kan måles, men dermed kan det heller ikke tas opp og lagres på f.eks. CD.Det er derfor forsterkere, høyttalere osv som til forveksling måler likt, lyder helt forskjellig. Målinger er kun et hjelpemiddel. Musikk handler om ørsmå nyanser i klang, overtoner, kompleksitet, varme, klang osv.Et triangel kan lyde vidt forskjellig på ulikt avspillingsutstyr, men måle likt. Intet annet enn øret er i stand til å skille dette. De som sier annet, har ikke anelse om hva musikk dreier seg om.
Det er smått utrolig å lese denne tråden. Ikke eneste eksempel som referer til instrumenter, stemmer, klang, overtoner osv.
Take-home message: Hørbare, men ikke målbare forskjeller finnes ikke på opptak. Gullører er bortkastede på innspilt musikk. En trøst for oss som ikke har dem.
Nok for denne gang, stemmene sier jeg må gjøre noe annet.
Frekvensspektrumet er komplekst, det er gitt av det faktum at operatoren i Fouriertransformen er en kompleks eksponensialfunksjon.
Wavelets er hensiktsmessige når frekvensspektrumet endrer seg over tid, siden du har både en tidsakse og en frekvensakse. Hvis du vil plotte frekvensresponsen til en forsterker fra den er ferdig lagd og frem til den dør feks 20 år senere, så kan du gjøre dette med en wavelettransform. Det er imidlertid ikke rimelig å anta at oppførselen til en forsterker, og i hvert fall ikke en kabel, endrer seg nevneverdig over tid.
All elektronikk antas å være stasjonær. Eller for det meste. For en integrert krets som skal produseres i en milliard eksemplarer er det vanlig at vi gjør en ageing-simulering (aldringssimulering) for å finne ut når vi kan anta at den slutter å virke som forutsatt. Da gjør vi imidlertid ingen frekvensanalyse så wavelets brukes ikke til dette. I aldringssimuleringer ser vi på hvordan operasjonspunktene til transistorer endrer seg og fra dette gjør vi antagelser om når performance eller funksjonalitet bryter sammen, avhengig av hva slags krets det er. Dette er med andre ord en DC-simulering som itereres langs en variabel gitt av empiri om hvordan prosessdata endres med aldring.
Et stasjonært system i signalbehandlingssammenheng er et system som ikke endrer oppførsel over tid. Det var et svar på det du skrev om time-frequency-analyse (wavelets), som brukes til å karakterisere systemer som endrer oppførsel over tid (har både en tidsakse og en frekvensakse). Som du bemerket kan ikke en Fouriertransform brukes til dette siden operatoren i den matematiske transformasjonen antas å være uendelig lang, mens en praktisk måling eller et datasett av naturlige grunner ikke kan ha uendelig lengde. Dette har ikke noe med dynamikk eller transienter å gjøre, det har med endringer over lang tid å gjøre.Vell, siden I.L i går sa at all elektronikk antas å være stasjonær, så sitter vi jo med målinger av slikt som ikke vil gi oss svaret på dynamikken og transientene. Det er en viktig ting å være klart over. Man må ikke behandle måleresultatene som en bibel. At man kan høre avvik i fase er sannsynliggjort, selv om man ikke er enige om terskler for slikt.
Jeg skrev ikke noe om wavlets, det var det Asbjørn som nevnte.Et stasjonært system i signalbehandlingssammenheng er et system som ikke endrer oppførsel over tid. Det var et svar på det du skrev om time-frequency-analyse (wavelets), som brukes til å karakterisere systemer som endrer oppførsel over tid (har både en tidsakse og en frekvensakse). Som du bemerket kan ikke en Fouriertransform brukes til dette siden operatoren i den matematiske transformasjonen antas å være uendelig lang, mens en praktisk måling eller et datasett av naturlige grunner ikke kan ha uendelig lengde. Dette har ikke noe med dynamikk eller transienter å gjøre, det har med endringer over lang tid å gjøre.Vell, siden I.L i går sa at all elektronikk antas å være stasjonær, så sitter vi jo med målinger av slikt som ikke vil gi oss svaret på dynamikken og transientene. Det er en viktig ting å være klart over. Man må ikke behandle måleresultatene som en bibel. At man kan høre avvik i fase er sannsynliggjort, selv om man ikke er enige om terskler for slikt.
Praktisk anvendelse av Fourier, eller DFT/FFT, er et ganske omfattende fagfelt, men det er ikke så mye vits å begynne på før man har klart for seg grunnprinsippene med selve Fouriertransformasjonen.
wikipedia skrev:The practical motivation for time–frequency analysis is that classical Fourier analysis assumes that signals are infinite in time or periodic, while many signals in practice are of short duration, and change substantially over their duration. For example, traditional musical instruments do not produce infinite duration sinusoids, but instead begin with an attack, then gradually decay. This is poorly represented by traditional methods, which motivates time–frequency analysis.
wikipedia skrev:One of the most basic forms of time–frequency analysis is the short-time Fourier transform (STFT), but more sophisticated techniques have been developed, notably wavelets.
wikipedia skrev:In signal processing, time–frequency analysis [2] is a body of techniques and methods used for characterizing and manipulating signals whose statistics vary in time, such as transientsignals.
En forsterker måler spenningen på inngangen og bruker denne til å styre spenningen på utgangen, så ikke-målbare forskjeller, feks på kabler, vil ikke kunne forplante seg gjennom en forsterker.Take-home message: Hørbare, men ikke målbare forskjeller finnes ikke på opptak. Gullører er bortkastede på innspilt musikk. En trøst for oss som ikke har dem.
Wavelettransform er (kanskje diskutabelt) den vanligste måten å gjøre TF-analyse på i dag, mens STFT var måten de gjorde det på før. Men igjen, TF-analyse har med endringer over lang tid eller tidsvariante systemer å gjøre, det har ingen relevans for noe som er kortere enn lengden på en måling man tar Fouriertransformen av. Attack-/decayeksempelet er illustrativt; du mister ingen informasjon om attack-/decay med en Fouriertransform (såfremt den er lengre enn decaytiden), men å se på resultatet i frekvensdomenet vil ikke fortelle deg så mye om attack og decay som sådan. Dvs all informasjonen er der, men den er vanskelig å lese fra et frekvenspektrum. Hvis du er ute etter informasjon om ting som en funksjon av tid er det åpenbart veldig teit å transformere det vekk fra tidsdomenet...Jeg skrev ikke noe om wavlets, det var det Asbjørn som nevnte.
Kan ikke du forklare oss da hvordan klangen fra instrumentet havner på plata?Vi snakker nok veldig forbi hverandre. Ikke rart, kanskje, når man muligens har forskjellige ståsted. Det vi snakker om, er hvordan best mulig komponenter, kabler og akustikk får fram alt på opptaket, med best mulig kvalitet. Ingen har snakket om noe som ikke finnes på opptaket. Da regner jeg med at vi kan legge den ballen død.
Mulig det er noe jeg ikke skjønner, men klangen i et instrument er en del av lyden og kommer selvsagt på et opptak?Kan ikke du forklare oss da hvordan klangen fra instrumentet havner på plata?
....og måles.Mulig det er noe jeg ikke skjønner, men klangen i et instrument er en del av lyden og kommer selvsagt på et opptak?Kan ikke du forklare oss da hvordan klangen fra instrumentet havner på plata?
Eksemeplvis, noen gitarer har mere og mindre sustain enn andre og det vil høres.
Hvorfor kan man ikke måle klangen da? Studioopptak er vel ikke witchcraft?Mulig det er noe jeg ikke skjønner, men klangen i et instrument er en del av lyden og kommer selvsagt på et opptak?Kan ikke du forklare oss da hvordan klangen fra instrumentet havner på plata?
Eksemeplvis, noen gitarer har mere og mindre sustain enn andre og det vil høres.
Jadda....for Clarkson er den rette å sitere når man skal diskutere tekniske tingHvorfor kan man ikke måle klangen da? Studioopptak er vel ikke witchcraft?
Legger med ett sitat fra Jeremy Clarkson når han prøver å forklare en turbo..
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Clarkson er helt perfekt å sitere her, i likhet med flere andre her så er han lidenskaplig opptatt av alt annet enn det tekniske..Jadda....for Clarkson er den rette å sitere når man skal diskutere tekniske tingHvorfor kan man ikke måle klangen da? Studioopptak er vel ikke witchcraft?
Legger med ett sitat fra Jeremy Clarkson når han prøver å forklare en turbo..
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Jeg er usikker på hva du er ute etter, å faktisk komme frem til et svar eller bare diskutere. Men klangen er EN DEL av egenlyden i en gitar (jeg kjenner ikke andre instrumenter så godt) og er da en del av lyden. Jeg betviler at man kan måle seg frem til BARE klangen i en gitar via et opptak, men man kan ihvertfall måle den totale gitarlyden....om det er et poeng i det hele tatt?
Ikke vet jeg altfor mye om hvordan forsterkere eller høyttalere er bygget opp, men disse tar jo ikke stilling til hva de får av input- signal.En forsterker måler spenningen på inngangen og bruker denne til å styre spenningen på utgangen, så ikke-målbare forskjeller, feks på kabler, vil ikke kunne forplante seg gjennom en forsterker.Take-home message: Hørbare, men ikke målbare forskjeller finnes ikke på opptak. Gullører er bortkastede på innspilt musikk. En trøst for oss som ikke har dem.
En høyttaler måler spenningen på inngangen og bruker denne til å styre en spole i et magnetfelt, så ikke-målbare forskjeller, feks på kabler, vil ikke kunne gjengis av en høyttaler.
Problem solved.
Ingen tvivl om at man kan måler "klang" , men man kan ikke umiddelbart udpege klang på en måling og sige den er rigtig og den er forkert, her er hjerne og ører suveræne og det bedste vi har.Clarkson er helt perfekt å sitere her, i likhet med flere andre her så er han lidenskaplig opptatt av alt annet enn det tekniske..Jadda....for Clarkson er den rette å sitere når man skal diskutere tekniske tingHvorfor kan man ikke måle klangen da? Studioopptak er vel ikke witchcraft?
Legger med ett sitat fra Jeremy Clarkson når han prøver å forklare en turbo..
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Jeg er usikker på hva du er ute etter, å faktisk komme frem til et svar eller bare diskutere. Men klangen er EN DEL av egenlyden i en gitar (jeg kjenner ikke andre instrumenter så godt) og er da en del av lyden. Jeg betviler at man kan måle seg frem til BARE klangen i en gitar via et opptak, men man kan ihvertfall måle den totale gitarlyden....om det er et poeng i det hele tatt?
Jeg er ute etter å komme frem til ett svar, det blir hevdet gang på gang at man ikke kan måle klang, overtoner, undertoner etc etc.. da burde man samtidig ha en alternativ teori om hvordan det havner på plate..