@tkr
Retningssansen min er i alle fall borte...
Retningssansen min er i alle fall borte...
Jeg veldig tro på at kanalseperasjon er svært viktig for kvaliteten på lyden. Merket f.eks en god oppgradering ved å skifte fra ARC CD3 til ARC CD5. En av forbedringene var at kanalseperasjonen var øket fra 92 til 120 ved 1kHz. Dette var også fremhevet av ARC som en stor lydforbedring.TdP kan sakene sine....
Når to kanaler deler et (dobbel)rør så blir ikke kanalseparasjonen stor. Jeg tror ikke dette har noen betydning. Hvis vi holder oss til vinyl så har en god pu 25- (kanskje) 30 dB kanalseparsjon ved 1kHz og rundt 15dB ved 10 kHz. I den sammenhengen er det altså mer enn nok.Når det gjelder digital musikk så blir heller ikke denne mikset stort annerledes.
Lav kanalseparasjon (overhøring) har ingen ting med støy å gjøre.
Mvh
Og jeg tok en hørselstest. Ikke oppmuntrende, og hva som foregår oppe i flaggermusland hører jeg garantert ikke.....@tkr
Retningssansen min er i alle fall borte...![]()
Skal hjelpe deg litt:De som tror dette betyr veldig mye:
http://cdn.shure.com/specification_sheet/upload/82/us_pro_sm58_specsheet.pdf
On /off axis (90 grader) responsen til verdens mest brukte vokalmikrofon er 5dB forskjellig ved 2kHz. Hvor kommer denne magiske dybden og stereoperspektivet fra? Tipper den kommer fra en eller annen mikrofon.
Ved høyere frekvens blir det bare enda værre. Vi er veldig gode til å bestemme retning på lyd i taleområdet. Skal se om jeg finner følsomhetskurven for et par ører...
Mulig jeg er ute på tynn is nå, men en bruker vel stort sett flere mikker ved opptak, og så blir dette mixet slik at dette blir et stereo opptak, slik at dette blir en illusjon av rom og bredde i lydbildet? Og så blir dette "sauset" sammen igjen av en dårlig konstruert pre???De som tror dette betyr veldig mye:
http://cdn.shure.com/specification_sheet/upload/82/us_pro_sm58_specsheet.pdf
On /off axis (90 grader) responsen til verdens mest brukte vokalmikrofon er 5dB forskjellig ved 2kHz. Hvor kommer denne magiske dybden og stereoperspektivet fra? Tipper den kommer fra en eller annen mikrofon.
Ved høyere frekvens blir det bare enda værre. Vi er veldig gode til å bestemme retning på lyd i taleområdet. Skal se om jeg finner følsomhetskurven for et par ører...
Mulig jeg er ute på tynn is nå, men en bruker vel stort sett flere mikker ved opptak, og så blir dette mixet slik at dette blir et stereo opptak, slik at dette blir en illusjon av rom og bredde i lydbildet? Og så blir dette "sauset" sammen igjen av en dårlig konstruert pre???De som tror dette betyr veldig mye:
http://cdn.shure.com/specification_sheet/upload/82/us_pro_sm58_specsheet.pdf
On /off axis (90 grader) responsen til verdens mest brukte vokalmikrofon er 5dB forskjellig ved 2kHz. Hvor kommer denne magiske dybden og stereoperspektivet fra? Tipper den kommer fra en eller annen mikrofon.
Ved høyere frekvens blir det bare enda værre. Vi er veldig gode til å bestemme retning på lyd i taleområdet. Skal se om jeg finner følsomhetskurven for et par ører...
Har denne teksten fra en test, ikke sammenlignet med Ref 5 riktignok, men ref 3:Er utrolig dårlige data det der for en så dyr sak. Må gi en svært dårlig holografi og separasjon av instrumenter i lydbildet? Det er i vertfall min erfaring at dette er viktig for lyden.
Her målinger for ARC REF5SE :
Overgås av enkle "gamle" MM-pu'er, ex. fra Empire & Technics...:TdP kan sakene sine....
Når to kanaler deler et (dobbel)rør så blir ikke kanalseparasjonen stor. Jeg tror ikke dette har noen betydning. Hvis vi holder oss til vinyl så har en god pu 25- (kanskje) 30 dB kanalseparsjon ved 1kHz og rundt 15dB ved 10 kHz. I den sammenhengen er det altså mer enn nok.Når det gjelder digital musikk så blir heller ikke denne mikset stort annerledes.
Lav kanalseparasjon (overhøring) har ingen ting med støy å gjøre.
Mvh
1. Er ikkje dette stort sett det same som Blumlein si mikrofonoppstilling?1. For å lage stereo kan man drodle litt rundt originalen: Hørselen. Vi har to mikrofoner (ører) plassert ca 16 cm fra hverandre med tilnærmet omni karakteristikk. Stereoinformasjonen er størst når tidsdifferansen mellom høyre og venstre øre er størst, selvsagt...altså når lyden kommer rett fra siden. Vanlig i opptak for å skape stereodybde er 2 gode kondensator mikrofoner i 90-100 graders vinkling og ca 16 cm avstand, ofte kalt fransk kobling. Når dette blir spilt av over høyttalere vil lyden som kun kom inn i venstre mikrofon være nesten like sterk i høyre øre som i venstre...
2. Kunsthodeopptak: Hvis noen har er par små mikrofoner ala mygger, prøv å gjøre stereoopptak ved å teipe de fast i øret. Sett deg på en stol og få noen du kjenner til å snakke til deg mens de er bak ryggen din. Spill av opptaket med hodetelefoner med vedkommende som snakket stående bak deg :-D Da får du oppleve ekte retningsbestemmelse på lyden. Hvis du setter høyttalerne veldig nærme deg kan du nesten oppnå samme effekt. Men full effekt får du bare med maks kanal-separasjon.
2. Dette fekk eg demonstert av Roger Sanders (legendarisk elektrostatmann eg besøkte i 2000). Han hadde massevis av slike opptak, gjort i konsertsalen i Atlanta (private greier). Svært flotte perspektiveigenskapar via hans dåverande toppmodellar (same som Heimdall her på sentralen har) Innersound Eros.
Hehe den fjernkontrollen er dyr til og være så billig ja, godt poeng. Den ser klin lik denne Fjernkontroll,universal for AS2.100 (Produktdetaljer) [dynaBel AS] til den nette sum av 249,-......... kom akkurat på noe som oppleves som negativt...... 14 kroners fjernkontrollen...... den er kjip..... utover det .... nada.
For maksimal kanalseparasjon burde vel dual mono oppbygging være det beste, noe som jo nettopp EC4.8 har. Hvis Ear 912 har så dårlig kanalseparasjon som målingen fra testen antyder burde vel du kanskje på dette punktet ha merket at EC4.8 var bedre? Spørsmålet blir vel litt hvordan man i tilfelle hører at en komponent har bedre kanalseparasjon? Ved at man bedre kan plassere instrumenter holografisk i lydbildet?Jeg opplevde både 868 og 912 som kanon bra i bassen, stramme og presise, og god båndbredde fra bass til diskant, sammenlignet med min referanse, EC 4.8. Man må være maks uheldig med matching tror jeg, hvis 912 (eller 868 også, som jeg testet i samme annlegg) skal oppleves som pløsete eller på noen måte dårlig bass. Men det går jo selvsagt også på preferanser, er derfor det er så viktig og, som nok alle er enige om, og prøvelytte før kjøp![]()
1. Blumlein stereo er basert på kun amplitudeforskjeller mellom v og h side, men metoden1. Er ikkje dette stort sett det same som Blumlein si mikrofonoppstilling?1. For å lage stereo kan man drodle litt rundt originalen: Hørselen. Vi har to mikrofoner (ører) plassert ca 16 cm fra hverandre med tilnærmet omni karakteristikk. Stereoinformasjonen er størst når tidsdifferansen mellom høyre og venstre øre er størst, selvsagt...altså når lyden kommer rett fra siden. Vanlig i opptak for å skape stereodybde er 2 gode kondensator mikrofoner i 90-100 graders vinkling og ca 16 cm avstand, ofte kalt fransk kobling. Når dette blir spilt av over høyttalere vil lyden som kun kom inn i venstre mikrofon være nesten like sterk i høyre øre som i venstre...
2. Kunsthodeopptak: Hvis noen har er par små mikrofoner ala mygger, prøv å gjøre stereoopptak ved å teipe de fast i øret. Sett deg på en stol og få noen du kjenner til å snakke til deg mens de er bak ryggen din. Spill av opptaket med hodetelefoner med vedkommende som snakket stående bak deg :-D Da får du oppleve ekte retningsbestemmelse på lyden. Hvis du setter høyttalerne veldig nærme deg kan du nesten oppnå samme effekt. Men full effekt får du bare med maks kanal-separasjon.
2. Dette fekk eg demonstert av Roger Sanders (legendarisk elektrostatmann eg besøkte i 2000). Han hadde massevis av slike opptak, gjort i konsertsalen i Atlanta (private greier). Svært flotte perspektiveigenskapar via hans dåverande toppmodellar (same som Heimdall her på sentralen har) Innersound Eros.
har mange lydmessige fordeler: Why Blumlein sounds more spacious than other coincident or near-so arrays, den største er kanskje at den har meget god monokompatibilitet (noe som var svært viktig da den ble patentert før krigen...)
Ulempen er litt uvanlig og dyre mikrofoner: https://www.google.no/search?q=blum...eo-bars-blumlein-mic-accessories.html;619;831
2. Mener du kunsthodeopptak ? Lyttet du på hodetelefoner ?
Finnes det flere enn 3?Nå prøver jeg å komplettere Zappa samlingen min med de gamle mono-utgavene...![]()
Hørte jo crosstalk mellom venstre og høyre kanal når jeg testet for det ifm denne tråden på 912, men testet aldri det på 4.8. Måtte som nevnt tidligere ha volumknappen over klokken 12 for at det skulle bli noe av betydning. Det sier kanskje ikke så mye når jeg sier over klokken 12, men i mitt oppsett så er det volumet jeg ville satt det på hvis jeg har fest, er god og full og skal rydde stuen for folk fordi jeg vil på byenFor maksimal kanalseparasjon burde vel dual mono oppbygging være det beste, noe som jo nettopp EC4.8 har. Hvis Ear 912 har så dårlig kanalseparasjon som målingen fra testen antyder burde vel du kanskje på dette punktet ha merket at EC4.8 var bedre? Spørsmålet blir vel litt hvordan man i tilfelle hører at en komponent har bedre kanalseparasjon? Ved at man bedre kan plassere instrumenter holografisk i lydbildet?Jeg opplevde både 868 og 912 som kanon bra i bassen, stramme og presise, og god båndbredde fra bass til diskant, sammenlignet med min referanse, EC 4.8. Man må være maks uheldig med matching tror jeg, hvis 912 (eller 868 også, som jeg testet i samme annlegg) skal oppleves som pløsete eller på noen måte dårlig bass. Men det går jo selvsagt også på preferanser, er derfor det er så viktig og, som nok alle er enige om, og prøvelytte før kjøp![]()
Har selv EC4.8 og det jeg mest reagerer negativt på ved denne er oppløsningen som jeg ikke opplever like bra som min tidligere Parasound JC2, selv om den var konge akkurat på dette punktet. Blir jo litt fristet av 912/868 ettersom du opplever den så mye bedre, men det blir nok først utprøving i eget anlegg før dette blir aktuelt.
Har ikke platespiller så mest aktuell for meg blir i tilfelle 868 uten riaa. Den mener jeg ligger på rundt 32k veiledende, så den er forsåvidt innen betalbar avstand når jeg regner inn salgspris for 4.8. Hadde også hatt lyst til å prøve Hegel P30, kanskje prøvd den opp mot 868.Men det er nok viktig og lytte selv før en kjøper ja, har du platespiller? Hvis ikke opplevde jeg ikke veldig stor forskjell på 868 og 912, jeg mener det var forskjellige utgangstrafoer på disse to, og at muligens 912 var hakket mer stille, men ellers sies det at 912 og 868 har samme linjetrinn. Den største forskjellen ligger nok i riaa trinnet tror jeg, og stepup trafoen (jeg leste i èn review av 868 at den hadde samme riaa som 912, men det stemmer ikke ihht hverken leverandør eller egne ører).
Hvis du er i tvil om hvor god eller dårlig den er, kom til meg så skal vi få målt den.Jeg vurderer å kjøpe en EAR 912 og ser at den får gode tester rundt omkring, men når den måles i Stereophile (EAR 912 preamplifier Measurements | Stereophile.com) viser målingene en kanalseparasjon helt nede i 28dB som faller til 58dB ved 1kHz. Er det noen som har, eller har hatt, denne forforsterkeren som kan si noe om de har merket noe til eller opplevd det som et problem med den lave kanalseparasjonen?
Og til de som er kyndige på området, hvor høy bør kanalseparasjonen være for at den ikke skal farge lydbildet?
Mvh
Arild
"Crusing with Ruben and the Jets" finnes visstnok i en engelsk pressing.Finnes det flere enn 3?Nå prøver jeg å komplettere Zappa samlingen min med de gamle mono-utgavene...![]()
Freak Out, Absolutely Free og Lumpy Gravy.
R
Hei, Audiomix. Jeg tar opp igjen denne gamle tråden. Ble det noen måling?Hvis du er i tvil om hvor god eller dårlig den er, kom til meg så skal vi få målt den.Jeg vurderer å kjøpe en EAR 912 og ser at den får gode tester rundt omkring, men når den måles i Stereophile (EAR 912 preamplifier Measurements | Stereophile.com) viser målingene en kanalseparasjon helt nede i 28dB som faller til 58dB ved 1kHz. Er det noen som har, eller har hatt, denne forforsterkeren som kan si noe om de har merket noe til eller opplevd det som et problem med den lave kanalseparasjonen?
Og til de som er kyndige på området, hvor høy bør kanalseparasjonen være for at den ikke skal farge lydbildet?
Mvh
Arild
Helt gratis![]()