Dipoler har jeg opplevd noe trøblete å plassere, så det utgår i dette fallet.
Hvorfor gikk du til innkjøp av Bastani (gjetter Little big fun?) om prinsippet oppleves som helt på viddene? Nysgjerrighet?
ok. de dipolene jeg har prøvd syns jeg har vært enklere å få til enn kassehøyttalere. Siegfried Linkwitz har vel det som argument for sine konstruksjoner.
"
Open baffle speakers reach deeper into the room and are less subject to the room response if their polar response is well behaved."
Conclusions
bastanis, vel ble imponert første gangen jeg hørte de for omlag ti år siden som første dynamiske dipol, med høyere virkningsgrad enn jeg var vant til. kjøpte LBF senere av nysgjerrighet ja.. såg da lovende ut, enkle å bygge, passelig størrelse etc og kunne ikke fordra de hawthorne coaxene jeg brukte på den tiden.
mottok kitet som virket litt simpelt til prisen spør du meg, enkle eminence woofere, et par bånddiskanter og en kondensator. fikk montert de og syns det låt greit, bortsett fra diskanten som spilte merkbart høyere enn wooferen, etter et kjapt søk viste det seg at de hadde 5db høyere følsomhet..i senere tid har han komt med en ny kompresjonsdriver, lurer på om den har 101db følsomhet, uten passiv demping på 93-94db woofere(!)
men det funket noen lunde greit da, bånddiskanter gjør ikke allverden utav seg aå høyt delt.. wooferen som kjører fullfrekvens gnelte litt i nedre diskant dog, Robert mente det var elektronikken sin feil. et typisk svar jeg har hørt før.
omtrent samme tid montert et par econowave med 1.2khz 12db filter og waveguide, delene var dyrere i utgangspunktet men totalsummen var lavere. i forhold til bastanis eksploderte polarresponsen oppover og den periodiske faseaktige skrikingen fra wooferen forsvant helt.
LBF minner meg om alle andre fulltone forsøk og 1.5veis halvfabrikat. zu audio, hammer dynamics, hawthorne, diverse fostex etc. typisk gjenkjennelig oppbrytning oppover og dårlig spredning. florerer av hobbyprodusenter som selger slike løsninger med PA-elementer for tiden... hiver inn en rimelig standard eminence woofer, klæsjer på diskant, en pling og en plong her og kaller det high end.
kjenner ikke til wooferen han bruker i matterhorn, men har 5 par PA-woofere i ulike størrelser her og i fullfrekvens låter de værre oppover dess større de blir, som forventet egentlig. de største lider i øvre mellomtone også, uavhengig av fabrikkspec. merker det fort med talegjengivelse. radio og tvsendinger at de trenger diskanter ikke langt fra 1khz.
jeg blir iallefall svært skeptisk til en 15" woofer uten deling. selv med under halve arealet til 10ern må man sitte rett på aksen for å få med seg nedre diskant.. og det området er ikke akkurat krystallklart. den blir kresen på musikkopptak og elektronikk i tilegg..