Du har jo to stykker. ;D Kjører du summert signal, L+R, på begge, eller L og R i hver av dem?
En av grunnene til at jeg vil ha to stykker, er fordi bassen oppleves som retningsbestemt over cirka 80 Hz, så hvis man kjører summert signal og deler over dette, så hører man kilden til bassen, altså subbens plassering. Med to stykker, kan det hende det blir bedre å kjøre høyre og venstre kanal for seg, eller begge summert. Har du eksperimentert med dette?
Da jeg testet kassen, sto den midt mellom htt, mens nå står den ved siden av venstre høyttaler, og hvis jeg deler høyt nå, så hører jeg at bassen > ~80 Hz kommer derfra. Har heller ikke justert for tid og avstand til øret enda etter at ting ble flyttet, men man kan måle avstand og legge inn tidsforsinkelse via miniDSP 4x10 HD.
En annen grunn til at jeg vil ha to stykker, er at lukket kasse gir hurtigere avrulling på lave frekvenser, men kjører man to som spiller i fase, så øker man spl over hele fjøla, men da kan man bruke EQ for å dempe partiene hvor man har nok, og sånn sett få mer SPL i dypbassen, uten å la det gå på bekostning av hurtigheten og presisjonen lukket kasse gir.
Anlegget mitt består av JBL 4343B som er aktivt delte, der de 15" store 2235h-elementene går fra 35 Hz til 300 Hz så allerede her er det en overlapp med subben. Med to LMS 5400 Ultra kunne det vært moro å teste deling av LMS'ene på 200 Hz og la 2235h ta 200-300 Hz, haha. Har tweaket litt med å sette high pass filteret på 2235h til 175 Hz og la LMS ta 10-175 Hz, men det blir for retningsbestemt med en.
Moro er det i alle fall! ;D
PS: Du spurte meg om Sanway sin FP 14000 bråker; ja, den støyer en god del. Her blir den montert i rack utenfor rommet. Man kan viftemodde den, og mange entusiaster gjør det. Jeg snakket med Johnson hos Sanway om det og fikk oversendt spec sheets på vifter de bruker osv, og han var veldig på at de måtte ha minst 50 CFM. Han sa også at viftene de bruker er av høy kvalitet allerede, så han mente det var smartere å flytte den, enn å viftemodde. Man kan be om litt mindre støyende vifter ved bestilling, men dette visste ikke jeg, og jeg tror ikke støynivået blir lavt nok uansett.
Når det gjelder ampen: Jeg tror elementet går til dundas før ampen. Den er hyperkraftig, og jeg har satt gain og greier på den ganske lavt via dipswitchene på baksiden nå.
om du ikke har prøvd denne på film enda så har du noe å se frem til!!!!!!!!!!
Hehehehe, nei, har ikke testet det enda, ;D
Dersom du vil ha en skikkelig bassopplevelse kan jeg anbefale denne scenen fra Finding Nemo på godt lydnivå.
Det er en ganske sprø opplevelse ;-)
http://m.youtube.com/watch?v=p7Swapghy1Q
(ettersom youtube ikke har sorroundlyd må du nok ha originalcd'en for å oppleve effekten skikkelig)
Tusen takk for tips! Dette skal sjekkes ut så fort jeg får optimalisert tingene ;D Time alignment, passende deling, justering av EQ og gain og flytting av amp for lavere støynivå må på plass. Film har så vanvittig dynamisk range, at det er uholdbart med ampen i rommet, siden man hører den suser.
Monterer opp UMIK-1 og prøver meg frem litt senere! ;D